ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 بهمن 1394     |     کد : 99065

دكتر روحاني در پاريس بر آغاز فصل جديد روابط ايران با اتحاديه اروپا تأكيد كرد

دكتر روحاني در پاريس بر آغاز فصل جديد روابط ايران با اتحاديه اروپا تأكيد كرد...

مذاكرات روحاني با مقامات فرانسه
دكتر روحاني در پاريس بر آغاز فصل جديد روابط ايران با اتحاديه اروپا تأكيد كرد


رئيس جمهوري کشورمان عصرديروزبه سفرخودبه ايتاليا پايان داد وراهي پاريس پايتخت فرانسه شد.

رئيس جمهوري کشورمان در بدو ورود به فرودگاه پاريس برآغاز فصل جديد روابط جمهوري اسلامي ايران با اتحاديه اروپا از جمله فرانسه تاکيد کرد.

پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني افزود:جمهوري اسلامي ايران به دنبال تعميق روابط تهران- پاريس به نفع دو ملت و دو کشور است و اين سفر گام مهمي در اين مسيربه شمارمي‌رود.

سفر رسمي حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به پاريس به دعوت رسمي «فرانسوا اولاند» رئيس جمهوري فرانسه انجام شده است.

روحاني ديشب در نشست مشترک فعالان اقتصادي و تجار فرانسوي و ايراني شرکت کرد و پس از آن با رئيس مجلس سناي فرانسه نشست داشت.

«لوران فابيوس» وزير امور خارجه فرانسه در بيانيه‌اي پيش از ورود دكتر روحاني به پاريس تاكيد كرده است: سفر «حسن روحاني» رئيس جمهوري ايران به فرانسه به دلايل سياسي و اقتصادي از اهميت برخوردار است.

به گزارش ايرنا، فابيوس در ادامه اين بيانيه افزوده است: اين ديدار که اميدواريم با موفقيت همراه باشد، به ما امکان پرداختن به اوضاع بين‌المللي و بحران‌هاي منطقه را خواهد داد‌. همچنين اميد داريم ايران بتواند نقش مثبتي براي حل آنها به ويژه در سوريه و لبنان ايفا کند و همچنين روابط دوجانبه به ويژه از جنبه اقتصادي بررسي خواهد شد.

وي افزود: توافق هسته‌اي که فرانسه هم به دستيابي به آن کمک کرد، راه را براي تقويت روابط دو کشور باز کرده است.

لوموند: آقاي روحاني، به اروپا خوش آمدي

روزنامه فرانسوي «لوموند» ديروز به مناسبت سفر «دكتر روحاني» رئيس جمهوري كشورمان به فرانسه، در تيتر نخست صفحه بين‌المللي خود نوشت: «آقاي روحاني، به اروپا خوش آمدي».

اين روزنامه پرتيراژ و معتبر فرانسوي زبان در گزارشي نوشت: فرانسه در انتظار گسترش روابط اقتصادي خود با جمهوري اسلامي‌ايران است. حسن روحاني رئيس جمهوري ايران امروز وفردا ميهمان فرانسه است. در اين ديدار تاريخي دو روزه، فرانسه و ايران قرار است قراردادهاي اقتصادي و تجاري زيادي امضا کنند. فرانسه حق دارد؛ زماني که مقامات اين کشور، ايران را کشوري آينده دار در منطقه بحراني خاورميانه مي‌خوانند.اين روزنامه فرانسوي افزود: سفر رئيس جمهوري ايران به اروپا در حالي اتفاق مي‌افتد که به دنبال توافق هسته‌اي وين و اجراي آن، تحريم‌هاي بين‌المللي از جمله تحريم بانکي و بيمه برداشته شده است.

بنا به اين گزارش، بسياري از کارشناسان و تحليلگران سياسي و اقتصادي، سفر رئيس جمهوري ايران به ايتاليا و فرانسه را سفري تاريخي مي‌دانند.

کنفرانس خبري رئيس جمهوري در ايتاليا

رئيس جمهوري در کنفرانس خبري در ايتالياکه پيش ازسفربه فرانسه انجام شد، دوران تحريم را دوران باخت – باخت براي روابط اقتصادي ايران و اتحاديه اروپا دانست و تاکيد کرد: ما با آمريکا از همان ابتدا رابطه اقتصادي نداشتيم و همکاري اقتصادي با ديگر شرکا از جمله چين و روسيه هم در دوره تحريم هرگز قطع نشد و در اين ميان بيشترين ضرر را اتحاديه اروپا کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ، حجت‌الاسلام و‌المسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در اين کنفرانس خبري که عمده خبرنگاران رسانه‌هاي فعال در ايتاليا در آن حضور داشتند، گفت: تحريم‌ها باعث شد اروپايي‌ها از فعاليت در بازار ايران محروم شوند اما اکنون شرايط براي يک همکاري اقتصادي پرسود و بر پايه شرايط برد – برد ميان ايران و کشورهاي اروپايي مهيا است.

روحاني با تشريح دستاوردهاي سفر خود و هيات عاليرتبه همراه به رم ، اظهارداشت: دستاوردهاي اين سفر به نفع ايران، ايتاليا ، اتحاديه اروپا و حتي منطقه خواهد بود.ما طرح‌هاي مشترک اقتصادي گسترده اي داريم که شعاع آن محدود به ايران و ايتاليا نخواهد بود و کشورهاي منطقه را هم شامل مي‌شود.

وي سپس به ديدار خود با پاپ فرانسيس رهبر کاتوليک‌هاي جهان اشاره کرد و افزود: در اين ديدار، افکار دوطرف در زمينه مسائل معنوي و ديني و اقداماتي که براي دستيابي به اهداف مشترک در سراسر جهان بايد انجام دهيم، بسيار نزديک به هم بود.

رئيس جمهوري ، تاکيد بر محو سلاح‌هاي کشتار جمعي در جهان، اقداماتي که مبلغان اسلامي، مسيحي و ديگر اديان بايد در زمينه مبارزه با خشونت، افراطي‌گري و تروريسم و جهان عاري از خشونت ، افراط و ترور انجام دهند و فعاليت در زمينه تبيين آزادي بيان را از جمله اهداف مشترک پيروان اديان توحيدي در جهان برشمرد و گفت: آزادي بيان به اين مفهوم نيست که هر کس هر کاري که خواست دراين جهان انجام دهد همان گونه که معناي آزادي اين نيست که کسي به حريم زندگي ديگران تعرض کند،آزادي بيان هم به اين معنا نيست که به حريم اعتقادات و مقدسات ديگران و اديان مختلف تعرض کنيم چراکه اين کار از لحاظ اخلاقي غلط و تحريک آميز است و مي‌تواند فاصله و شکاف اجتماعي را بيشتر کند‌.

روحاني با اظهار اميدواري از اين که حاصل اين سفر به نفع دو ملت ايران و ايتاليا و اتحاديه اروپا و به نفع منطقه باشد، افزود: خواست ما اين است که بخش خصوصي و دولتي ايتاليا براي سرمايه گذاري و ورود فناوري‌هاي نو به ايران و استفاده از يک بازار مشترک منطقه‌اي، وارد عرصه شوند‌.

رئيس‌ جمهوري در ادامه در پاسخ به سئوالي درباره دورنماي روابط ايران با غرب، اظهار داشت: با توجه به سفر مقامات سياسي، اقتصادي و نمايندگان بخش خصوصي کشورهاي مختلف غربي به ايران، دورنماي روابط را بسيار مثبت مي‌دانم و ترديدي نيست که بعد از توافق هسته‌اي‌، فضاي بسيار مناسبي براي توسعه همکاري‌ها به وجود خواهد آمد‌.

روحاني با اشاره به اين که روابط ايران و اروپا در شرايط زمستاني سرد منجمد شده بود، اظهار داشت: امروز بازتاب همکاري به طور کامل بر روي يخ‌هاي روابط مي‌تابد و بدون شک روابط ما نه فقط به شرايط مناسب گذشته بلکه بسيار بهتر از آن برخواهد گشت.

رئيس‌ جمهوري تصريح کرد: مطالبه واقعي ايران صرفاً تجارت نيست، بلکه خواست ما عمدتاً سرمايه‌گذاري مشترک و انتقال فناوري است و از سوي ديگر به دنبال همکاري‌هايي در چارچوب صادرات محصول مشترک براي منطقه و جهان هستيم.

رئيس‌ جمهوري در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره روابط ايران و عربستان، اظهار داشت: اقدامات عربستان و ادامه تأکيد بر تنش از نظر ما غيرقابل توجيه است، البته ما درک مي‌کنيم که عربستان به دليل برنامه‌هايي که در منطقه داشت و در دستيابي به آنها ناموفق بوده ، عصباني است و قصد دارد سرپوشي براي شکست‌هاي خود درست کند.

رئيس‌ جمهوري خاطرنشان کرد: عربستان به کشور همسايه خود حمله کرده و حدود 10 ماه است که مردم اين کشور را بمباران مي‌کند اما نتيجه‌اي از اين اقدامات خود نگرفته و در عراق، سوريه و لبنان هم ناموفق بوده است بنابراين درک مي‌کنيم که عصباني باشد، اما آدم عصباني براي فروکش کردن عصبانيت خود مي‌تواند راه‌هاي مختلفي را در پيش بگيرد و عربستان هم بايد راه‌هاي بهتري در اين زمينه اتخاذ کند.

روحاني با تأکيد بر اين که ايران خواهان ادامه تنش با عربستان نيست، تصريح کرد: ثبات و امنيت منطقه را به نفع دو کشور مي‌دانيم و بايد عراق و سوريه امن شود و تروريست‌ها از منطقه بيرون رانده شوند. رئيس‌ جمهوري تصريح کرد: اگر باز هم در عربستان انسان بي‌گناهي کشته شود ايران آن را محکوم مي‌کند و از نظر ما حمايت از تروريست‌ها و حمله به ساير کشورها محکوم است.

روحاني با بيان اين که در داخل عربستان اختلافات زيادي وجود دارد و سران اين کشور با يکديگر تفاهم ندارند، اظهار داشت: ما شرايط آنها را درک مي‌کنيم، اما بايد در عين حال در شرايط سخت ، تصميمات درست و دشواري اتخاذ شود تا پايان آن به نفع دو طرف باشد و اميدوارم آنها بتوانند مسير درستي را انتخاب کنند.

رئيس‌ جمهوري در پاسخ به اين سئوال که شما چه خاطره خوشي از سفر به رم با خود خواهيد برد ، اظهار داشت: ما خاطرات زيبايي از علاقه و عشق به ملت يکديگر، استقبال صميمي‌و گرم دولت و مردم ايتاليا از هيأت ايراني، همفکري و هماهنگي دو دولت در مسائل مهم جهاني، تصميم مشترک براي تقويت مستمر ارتباط دو کشور را به عنوان خاطرات سفر به ايتاليا ثبت خواهيم کرد و آينده را براي همکاري‌ها روشن‌تر از هميشه مي‌بينيم.

انتخابات هفتم اسفند

روحاني در پاسخ به سئوالي درباره انتخابات هفتم اسفند و اين که آيا برخي اتفاقات در جريان بررسي صلاحيت‌هاي کانديداها در اين انتخابات مي‌تواند بر موفقيت‌هاي بين‌المللي اخير شما تأثير بگذارد، تصريح کرد: علاقه مندم درباره مسائل داخلي کشورمان بيشتر در داخل کشور صحبت کنم و در آينده هم لازم است تا در اين باره در کشورمان صحبت کنم.

رئيس‌ جمهوري ادامه داد: پيش بيني من اين است که انتخابات هفتم اسفند مجلس شوراي اسلامي‌و مجلس خبرگان آن چنان که در ذهن شما بود، بد نخواهد بود. اگرچه اختلاف نظرهايي در مسائل جزيي وجود دارد اما اميد زيادي دارم که شوراي نگهبان به عنوان نهادي بسيار مهم در کشور در آخرين مرحله بررسي صلاحيت‌ها نگراني‌ها را برطرف کند و انتخابات هفتم اسفند با حضور گسترده مردم باعث تقويت بيش از پيش نظام جمهوري اسلامي‌شود.

روحاني در پاسخ به سئوال بعدي درباره اين که آيا فکر مي‌کنيد امکان انجام چنين استقبال باشکوهي که در ايتاليا از شما شاهد بوديم در واشنگتن هم خواهد بود و آيا امکان حضور صنعتگران و سرمايه‌گذاران آمريکايي در ايران وجود خواهد داشت ، گفت: آنچه گفتيد امکانپذير است. امکان برقراري رابطه‌اي غيرخصمانه و بدون تنش ميان دو کشور وجود دارد اما کليد آن نه در تهران بلکه در واشنگتن است و يقين بدانيد که اگر اين کليد در تهران بود، من حتماً از آن استفاده مي‌کردم.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که آمريکايي‌ها بايد مخاصمه و اعمال فشار را کنار بگذارند ، افزود: کنگره آمريکا به محض بروز کوچکترين مسأله به فکر حربه تحريم عليه ديگران مي‌افتد؛ گويا هنوز ياد نگرفته‌اند که در دنياي امروز ديگر فشار و تحريم به کار نمي‌آيد. اميدوارم در آينده نمايندگاني به کنگره آمريکا راه يابند که صحيح‌تر نسبت به مسائل جهاني بينديشند و تصميم بگيرند.

روحاني درباره حضور فعالان اقتصادي آمريکايي در ايران ،گفت: حضور و فعاليت آنان در اقتصاد ايران از نظر ما کاملاً بلامانع است و ما پذيراي سرمايه فناوري و توليد محصولات مشترک با آنها هستيم و اگر مشکلي هست مربوط به مقررات داخلي آنهاست‌.

رئيس‌ جمهوري افزود: اميدوارم مسئولان آمريکايي نسبت به آينده منطقه منطقي‌تر بينديشند و دريابند که مسائل منطقه بدون حضور، همفکري و نقش‌آفريني ايران قابل حل و فصل نيست. خاورميانه منطقه‌اي بسيار مهم است و اميدوارم آمريکايي‌ها دست از تخاصم بردارند و به جاي نگاه به گذشته به آينده نگاه کنند.

متأسفانه در ميان دستگاه‌هاي مختلف حاکميتي آمريکا اتفاق نظر وجود ندارد و اگر مثلاً نفوذ رژيم صهيونيستي در آمريکا برداشته شود، شرايط بسيار بهتري در اين کشور حاکم خواهد شد. رئيس‌ جمهوري در جريان سفر به رم پايتخت ايتاليا، از مجموعه تاريخي «کولوسئوم» که از آثار باقيمانده از دوره امپراتوري روم باستان است، ديدن کرد و با توضيحات مسئول اين مجموعه با ارزش تاريخي، در جريان تاريخچه آن قرار گرفت.

همه ما به ايراني بودن خود افتخار مي‌کنيم

رئيس جمهوري در جمع پرشور شمار زيادي از هموطنان ايراني مقيم ايتالياهم با اشاره به ويژگي‌هاي برجسته ملت بزرگ ايران، گفت: همه ما به ايراني بودن، وحدت، انسجام ، اسلام و به اين که با سرافرازي بخش مهمي‌از مشکلات را به خوبي پشت سر گذاشته و در برابر قدرت‌هاي بزرگ و بدخواهان سر خم نکرده ايم، افتخار مي‌کنيم.

روحاني که اين بخش از سخنانش با تشويق مستمر حضار مواجه شده بود، اظهار داشت: اين افتخار و اين دستاورد بزرگ را متعلق به تمامي‌ايرانيان و مردم قدرشناسي مي‌دانيم که در داخل و خارج از کشور براي عظمت ايران تلاش مي‌کنند. وي با بيان اين که تحريم‌هاي ظالمانه مسير حرکت اقتصاد کشور را مختل کرده بود، تصريح کرد: تعامل و مناسبات بين‌المللي در عرصه‌هاي اقتصادي، علمي‌و فناوري از لوازم توسعه و پيشرفت است.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين که بايد از فرصت رفع تحريم‌ها براي شکوفايي اقتصاد ملي استفاده کنيم، خاطرنشان کرد: از تمامي‌مردم ايران در داخل و خارج کشور درخواست مي‌کنم همان گونه که در عرصه سياسي و مذاکرات در کنار دولت بوده و نقش خود را به خوبي ايفا کرده‌اند، امروز هم در عرصه گسترش روابط اقتصادي، علمي‌و فرهنگي در فضاي پس از تحريم‌ها به نقش سازنده خود ادامه دهند‌.

رئيس جمهوري گسترش روابط دوستانه با کشورهاي اروپايي به دليل تعاملات سنتي و ديرينه را از اولويت‌هاي سياست خارجي ايران دانست و افزود: مصمم هستيم، با حفظ اصول و ارزش‌ها، همکاري‌ها و مناسبات خود را با تمامي‌کشورهاي جهان به ويژه کشورهاي اروپايي تقويت کنيم.

روحاني با تاکيد بر اين که ملت ايران در تمامي‌عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي در صحنه حضور دارند، اظهار داشت: دستيابي به توافق با 6 قدرت دنيا نشاندهنده قدرت منطق و مذاکره ملت ايران است و با برخورداري از چنين قدرتي مي‌توان تمامي‌مسائل را حل و فصل کرد.

رئيس جمهوري تصريح کرد: ملت ايران از جايگاه تاثيرگذاري در افکارعمومي‌جهان برخوردار بوده و امروز اين جايگاه هر چه بيشتر تقويت شده است و همه جهانيان اذعان دارند که ايران کشور تاثيرگذاري در مناسبات جهاني است.

روحاني با تاکيد بر اين که ايران در خط مقدم مبارزه با خشونت و تروريسم قرار دارد، گفت: اگر ايران حضور فعالي در صحنه مقابله با تروريست‌ها نداشت، چه بسا امروز جهانيان به جاي گروهک‌هاي تروريستي، با دولت‌هاي تروريستي در منطقه مواجه بودند و اين خطر بسيار بزرگي براي دنيا بود.

رئيس جمهوري تصريح کرد: امکان ندارد مسائل منطقه بدون حضور و نقش آفريني ايران حل و فصل شود و اين موضوعي است که امروز تمامي‌قدرت‌هاي بزرگ جهاني به آن اعتراف دارند.

روحاني اظهار اميدواري کرد که روزها و شرايط بهتري پيش روي ملت ايران باشد و همه اطمينان داشته باشند که سال‌هاي آينده بسيار بهتر از گذشته خواهد بود.

پيام توييتري ظريف

وزير امور خارجه ايران با اشاره به سفر حسن روحاني به واتيکان خبردادکه دو طرف به تلاش براي مبارزه با خشونت متعهد شدند‌.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه‌ کشورمان در پيامي‌در صفحه‌ توييتر خود به ديدار رئيس جمهوري ايران با پاپ فرانسيس اشاره کرد و نوشت: ديدار حسن روحاني با پونتي فکس ( اشاره به پاپ فرانسيس )؛ تعهد دو جانبه براي پيوستن به تلاش‌ها در ايجاد جهاني عاري از خشونت و افراطي گري‌.

نقشه راه گسترش همکاري‌هاي همه جانبه ايران و ايتاليا

ايران و ايتاليا در يک بيانيه مشترک، نقشه راه همکاري‌هاي تهران – رم را در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، توريسم و علمي‌و فناوري تعيين کردند.

اين بيانيه که در پايان سفر رسمي‌دکتر حسن روحاني به ايتاليا و همزمان در پايتخت‌هاي دو کشور منتشر شد، به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

رئيس‌ جمهوري اسلامي‌ايران، آقاي حسن روحاني در طول سفر رسمي‌خود به ايتاليا از تاريخ 25 تا 27 ژانويه 2016 و همچنين رئيس شوراي وزراي جمهوري ايتاليا، آقاي "ماتئو رنزي"، گفتگوهاي دوستانه و سازنده‌اي درچارچوب تقويت همکاري‌هاي دوجانبه و تعميق رايزني‌ها در زمينه مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي داشتند.

اين گفتگوها در ادامه نتايج سفرهاي قبلي ظريف وزير امور خارجه ايران به رم و همچنين سفير وزير خارجه ايتاليا به تهران و همچنين ملاقاتي که ميان رئيس جمهوري روحاني و نخست وزير رنزي در شهر نيويورک که در 27 سپتامبر 2015 رخ داد، انجام گرفتند.

با اتکاء به دوستي و روابط تاريخي ميان ايتاليا و ايران و با توجه به توافق‌هاي موجود ميان دو کشور و در چارچوب قوانين ملي و تعهدات بين‌المللي خود، دوطرف روي نقشه راهي براي گسترش همکاري‌هاي دوجانبه و رايزني‌ها در تمامي‌زمينه‌ها توافق کردند.

همکاري‌هاي سياسي

1 – دو طرف با يکديگر رايزني‌هاي بيشتر و سيستماتيکي را با توجه به تفاهمنامه‌اي که ميان 2 وزارتخارجه در 23 اکتبر 2001 در تهران به امضاء رسيد، برقرار خواهند کرد.

2 - با توجه به چالش‌هاي مشترکي که هر دو کشور با آنها متوجه هستند، دو طرف براي داشتن گفتگوهاي سياسي دوجانبه، تبادل هيأت‌ها و هر گونه همکاري هدفمند در يک چارچوب تثبيت شده، برنامه‌ريزي خواهند کرد تا در نتيجه فهم و ارزيابي‌هاي مشترک و مواضع منطقه‌اي و بين‌المللي داشته باشند. در اين زمينه توجهات ويژه‌اي معطوف خواهد شد به:

حمايت از فرآيندهاي سياسي و ديالوگ‌ ميان گروه‌هاي سوري که سازمان‌ملل از آنها در رسيدن به راه‌حلي صلح‌آميز براي پايان منازعه در اين کشورحمايت مي‌کند.

ادامه مبارزه با داعش و گروه‌هاي تروريستي وابسته به آن و در عين حال حمايت از دولت عراق و تلاش‌هاي آن براي پيشبرد زمامداري و آشتي ملي.

کمک به دولت وحدت ملي افغانستان در بازگرداندن شرايط صلح و ثبات در سراسر آن کشور.

درخواست از تمامي‌گروه‌هاي لبناني و احزابي سياسي تا اين که به توافق جامع سياسي براي رفع بن بست فعلي که در آنجا ايجاد شده برسند.



کمک به حل بحران در ليبي از طريق اجراي سريع توافق سياسي ليبي و توانمندسازي دولت جديد وفاق ملي تا در نتيجه از خطر تروريسم و بي‌ثباتي و گسترش آن در مناطق مديترانه جلوگيري شود.

حمايت از تلاش‌ها براي پايان دادن به مناقشه در يمن و فراهم کردن کمک‌هاي عاجل بشر دوستانه و هموار کردن راه براي گفتگو ميان گروه‌هاي يمني که سازمان‌ملل باني آن شده است.

تشويق تعميق همکاري‌هاي سنتي ميان پارلمان‌هاي دو کشور و همچنين گروه‌هاي دوستي.

3 – دو طرف در سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي از نامزدي يکديگر براي عضويت و ارتقاي ابتکارات مشترک در زمينه مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي حمايت خواهند کرد.

4 – در چارچوب اهداف و اصول منشور سازمان‌ملل و قوانين بين‌المللي و با در نظر داشتن تهديداتي که بر عليه صلح و ثبات منطقه‌اي و بين‌المللي از جانب گروه‌هاي تروريستي و افراطي انجام مي‌شود، دو طرف بر تعهد خود مبني بر مقابله با افراطي‌گري خشونت‌بار تأکيد مي‌کنند.

5 – دو طرف از تبادل تجربيات در زمينه حقوقي و حقوق بشر و تشويق فعاليت‌هاي جديد با هدف افزايش آگاهي نسبت به سيستم‌هاي قضايي در کشور، استقبال مي‌کنند.

همکاري‌هاي اقتصادي

دو طرف مشوق گسترش روابط اقتصادي در تمامي‌زمينه‌هاي مورد علاقه خود خواهند بود و روي موارد زير متمرکز

خواهند شد‌.

1 - فعال‌سازي مجدد کميته مشترک اقتصادي از طريق برگزاري جلسات منظم در پايتخت‌هاي دو کشور.

2 - بازگشت به سطح قبلي تجارت و سرمايه‌گذاري و فعاليت در زمينه گسترش آن از طريق افزودن به علاقه مشترکي که توسط جوامع تجار دو طرف نشان داده شده است.

3 - تقويت همکاري‌هاي دوجانبه در بخش‌هاي کليدي به ويژه دربخش انرژي، از طريق همکاري‌هاي صنعتي

ارتقاء يافته در نتيجه انتقال دانش، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک و بازاريابي محصولات مبتکرانه،سياست‌هاي کشاورزي و صنعت کشاورزي و غذايي از طريق انتقال فنآوري، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک و توافقات دوجانبه جديد براي ارتقاي اجراي منشور ميلان و در چارچوب اصولEXPO2015 حمل و نقل، از طريق دسترسي به ظرفيت موجود براي تقويت همکاري‌ها در زمينه توسعه زيرساخت‌ها و با هدف تسهيل جريان‌هاي صادراتي از زمين، دريا و هوا،محيط زيست،از طريق تبادل اطلاعات در زمينه مقابله با آلودگي‌ هوا، خشکسالي و تغييرات اقليمي.

4 -تشويق بانکداري دوجانبه و روابط اعتباري. در اين زمينه دوطرف از ابتکاراتي که بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران و بانک مرکزي ايتاليا انجام داده‌ بودند، استقبال کردند و همچنين از ابتکارات ديگر مراکز مالي و بيمه‌اي مرتبط به ويژه آژانس اعتبارات صادراتي ايتاليا (SACE) خواستار گسترش چنين روابطي شدند.

5 - حمايت از مذاکرات فعلي با هدف حل مسأله اعتبارات باقيمانده SACE

6 - تأسيس يک مکانيزم اجرايي مناسب براي افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي متقابل براساس توافق 10 مارس 1999 و همچنين توافق در دريافت نکردن ماليات مضاعف که 19 ژانويه 2005 در تهران به امضاء رسيد.

7 - معرفي پروژه‌‌هاي جديد و زمينه‌هاي احتمالي همکاري ميان بنگاه‌هاي کوچک و متوسط از طريق تبادل تجربيات موفق در زمينه طراحي و مديريت پارک‌هاي فناوري.

8 - ارتقاي تبادل هيأت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري در دو کشور در چارچوب تقويت جريان مثبت فعلي.

همکاري‌هاي فرهنگي و توريسم

با الهام‌گيري از عمق روابط تاريخي و فرهنگي، دو طرف علاقه مندي خود را براي تقويت همکاري‌ها در زمينه‌هايي مثل هنر، آموزش، دانشگاه‌ها، تحقيقات و ورزش در چارچوب قوانين داخلي خود و ارزش‌هاي دو کشور اعلام مي‌دارند.

اين همکاري‌ها بر پايه برنامه موجود همکاري‌هاي اجرايي در زمينه‌هاي فرهنگي، آموزشي و تحقيقاتي خواهد بود تا روابط فرهنگي و توريستي مورد تقويت قرار گيرد، دو طرف روي موارد زير توافق کردند:

1 - متعهد مي‌شوند تا همکاري‌ها و زمينه تبادلات باستان‌شناسي و حفظ و ارتقاي ميراث فرهنگي را از طريق تبادل تجربيات و برنامه‌هاي مشترک پيگيري و دنبال کنند. در ضمن دوطرف به خوبي به ياد موفقيت نمايشگاه مشترک «پرسپوليس پنلوپه» و سه نسخه کپي شده از آن با عنوان دوران روم در موزه «فوندازيون پرادا» در شهر ميلان و موزه «ملي تهران» هستند.

2 - از نمايشگاه آينده در کاخ گلستان در تهران که آثار عکاسان ايتاليايي را که در دوران قاجار گرفته شده و همچنين از مذاکرات فعلي که هدف آن سازماندهي نمايشگاهي از اقلام باستان‌شناسي از موزه ملي ايران در موزه آکوئيلا است، استقبال مي‌کنند.

3 – دو طرف علاقه مندي خود را براي تقويت تبادلات آکادميک و آموزشي به ويژه در زمينه زبان و فرهنگ دو کشور، ابراز مي‌دارند.

4 – دو طرف به دنبال تشويق آثار ترجمه شده از فارسي به ايتاليايي و بالعکس و همچنين در اهداي جايزه‌اي در اين زمينه هستند.

5 - استقبال از قبول پيشنهاد ايران براي شرکت در نمايشگاه بين‌المللي کتاب در ماه مي‌سال 2017 و علاقه مندي شرکتMAXXI براي ميزباني مجموعه‌اي از هنرهاي معاصر از موزه هنرهاي معاصر تهران در ژانويه سال 2017.

6 – دو طرف متعهد مي‌شوند تا روابط دوجانبه توريستي را تقويت کنند و تفاهمنامه اي که در شهر رم و در تاريخ 10 نوامبر 1999 منعقد شد براي همکاري‌هاي توريستي ميان سازمان‌هاي دولتي و خصوصي دو کشور به منظور تشويق مشارکت بيشتر سرمايه‌گذاران ايتاليايي در زيرساخت‌هاي توريستي ايران و تسهيل صدور رواديد و افزايش ارتباطات هوايي ميان دو کشور.ياد آور مي‌شوند.

همکاري‌هاي علمي‌و فناوري

1 - با يادآوري تفاهمنامه همکاري‌هاي علمي‌و آکادميک ميان ايران و ايتاليا که 20 سپتامبر سال 2015 امضا شد، دو طرف تعهد خود را براي گسترش ارتباطات در تمامي‌زمينه‌هاي مورد علاقه دوطرف ابراز و روي ضرورت داشتن توجه ويژه به ابزارهاي زير تأييد کردند:

الف) تبادل دانشجويان و استادان براي اجراي پروژه‌هاي مشترک کليدي که مورد شناسايي کميته مشترک علمي‌و فنآوري قرار گرفته است.

ب) همکاري ميان نهادهاي آموزش عالي با هدف گواهينامه‌هاي مشترک ايراني – ايتاليايي.

ج) شراکت در زمينه‌هاي علمي.

2 – دو طرفبر ضرورت افزايش کميته مشترک علمي‌و فنآوري ايران و ايتاليا تأکيد کردند تا طيف گسترده‌اي از قابليت‌ها و مهارت‌هاي علمي‌موجود در دو کشور مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

3 - توسعه و گسترش همکاري‌هاي دو جانبه در زمينه بهداشت و سلامت از طريق امضاء تفاهمنامه ميان دو وزارت بهداشت ايران و ايتاليا در زمينه پزشکي و تجهيزات پزشکي و همچنين از طريق تفاهمنامه آموزشي پزشکي که ميان وزارت بهداشت ايران و وزارت آموزش، دانشگاه‌ها و تحقيقات ايتاليا به امضا رسيده اين وظيفه وزارت خارجه ايران و ايتاليا خواهد بود تا بر چگونگي اجراي موارد ذکر شده در اين بيانيه نظارت کنند.

لوموند: آقاي روحاني، به اروپا خوش آمدي

روزنامه فرانسوي «لوموند» ديروز به مناسبت سفر «دكتر روحاني» رئيس جمهوري كشورمان به فرانسه، در تيتر نخست صفحه بين‌المللي خود نوشت: «آقاي روحاني، به اروپا خوش آمدي».

اين روزنامه پرتيراژ و معتبر فرانسوي زبان در گزارشي نوشت: فرانسه در انتظار گسترش روابط اقتصادي خود با جمهوري اسلامي‌ايران است. حسن روحاني رئيس جمهوري ايران امروز وفردا ميهمان فرانسه است. در اين ديدار تاريخي دو روزه، فرانسه و ايران قرار است قراردادهاي اقتصادي و تجاري زيادي امضا کنند. فرانسه حق دارد؛ زماني که مقامات اين کشور، ايران را کشوري آينده دار در منطقه بحراني خاورميانه مي‌خوانند.اين روزنامه فرانسوي افزود: سفر رئيس جمهوري ايران به اروپا در حالي اتفاق مي‌افتد که به دنبال توافق هسته‌اي وين و اجراي آن، تحريم‌هاي بين‌المللي از جمله تحريم بانکي و بيمه برداشته شده است.بنا به اين گزارش، بسياري از کارشناسان و تحليلگران سياسي و اقتصادي، سفر رئيس جمهوري ايران به ايتاليا و فرانسه را سفري تاريخي مي‌دانند.


نوشته شده در   پنجشنبه 8 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode