ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 بهمن 1394     |     کد : 99040

امضاي قرارداد 18 ميليارد دلاري ايران و ايتاليا

14 سند امضا شده در حوزه‌هاي حمل و نقل، آموزشي، بازرگاني، كشاورزي،پزشكي و دارويي است...





14 سند امضا شده در حوزه‌هاي حمل و نقل، آموزشي، بازرگاني، كشاورزي،پزشكي و دارويي است


ايران و ايتاليا ، دوشنبه شب به وقت رم ، 14 سند همکاري امضا کردند ‌اسنادي که راه را براي گسترش بيش از پيش روابط دو کشور هموارتر مي‌کند.

اين اسناد با حضور رئيس‌جمهوري ايران و نخست وزير ايتاليا ، توسط مقام‌هاي ارشد دو کشور امضا شد.

14 سندي که به امضاي مقام‌هاي ارشد ايران و ايتاليا رسيد در حوزه‌هاي حمل و نقل، راه‌آهن و ريل، همکاري‌هاي آموزشي و پزشکي، بازرگاني، ايمني، همکاري‌هاي بندري، کشاورزي، قرنطينه و حفظ نباتات، پزشکي و دارويي است.

دو کشور همچنين يک بيانيه سياسي مشترک براي ترسيم نقشه راه کلي گسترش همکاري‌ها و تعاملات دو کشور منتشر کردند.

رئيس جمهوري پس از امضاي ا‌سناد ‌تاکيد کرد : فصل تازه‌اي در روابط ايران و ايتاليا آغاز شده است و دو کشور مصمم هستند سطح همکاري‌هاي خود را در تمامي‌حوزه‌ها افزايش دهند.

روحاني در نشستي خبري با حضور نخست وزير ايتاليا گفت: حوزه‌هاي انرژي، فناوري‌هاي نوين، صنعت، معدن، کشاورزي و فرهنگي، از جمله حوزه‌هاي همکاري‌هاي مشترک دو کشور هستند و ايران براي ورود سرمايه و فناوري‌هاي جديد و در نهايت همکاري براي توليد و صدور محصولات مشترک آمادگي دارد.

و‌ي ‌با تاکيد بر اين که دستاورد اين سفر فراتر از گرم شدن روابط دوجانبه است چرا که مي‌تواند کمکي به تقويت صلح و ثبات جهاني به عنوان آرمان بزرگ دو کشور باشد، گفت: ما همکاري‌هاي خود را درچارچوب منافع دو ملت و صلح و ثبات در منطقه و جهان بيش از پيش گسترش خواهيم داد. وي تصريح کرد: ايران در صف نخست مبارزه با تروريسم ايستاده است و ايران و ايتاليا همان‌گونه که در دوره اي براي صلح و ثبات در افغانستان همکاري مشترکي داشتند، اکنون هم اين همکاري‌ها را براي صلح و ثبات منطقه ادامه خواهند داد. رئيس جمهوري همچنين از ميهمان نوازي و استقبال گرم رئيس‌جمهوري و نخست وزير ايتاليا از هيات عاليرتبه ايران قدرداني کرد.

نخست وزير ايتاليا هم در اين نشست خبري ، اشتراکات فرهنگي و روابط ديرينه دو تمدن ايران و رم را پشتوانه قوي در روابط پايدار دو ملت دانست و اظهارداشت: ايتاليا در ضرورت نيازمندي جهان به صلح و دوستي، با ايران اشتراک نظر دارد.

متئورنتسي با اشاره به اهميت توافق هسته‌اي، گفت: اين توافق نه فقط آغاز فصل جديدي در مناسبات و روابط ايران و جهان بود‌، بلکه گام مهمي‌ براي صلح و ثبات براي کل منطقه محسوب مي‌شود.

وي با تاکيد بر نقش و جايگاه برجسته ايران در معادلات منطقه‌اي گفت: ايران مي‌تواند در دستيابي به صلح و دموکراسي در منطقه نقش مهم و قابل توجهي داشته باشد. ضمن اين که مبارزه با تروريسم به عنوان يک خطر فراگير، نيازمند اتحاد و هماهنگي همگاني است و ايران نقش فعال و موثري در مبارزه با تروريسم و تروريست‌ها دارد.

نخست وزير ايتاليا همچنين اراده جدي کشورش را براي توسعه روابط با ايران در تمامي‌زمينه‌ها مورد تاکيد قرار داد و گفت: ايتاليا مصمم است با بهره‌گيري از فرصت به وجود آمده ، گام‌هاي جديد و بلندي در تحکيم روابط دوستانه با ايران بردارد و در اين چارچوب احياي جاده ابريشم مي‌تواند سرآغازي در روابط جديد دو کشور باشد

وي همچنين با استقبال از دعوت رئيس جمهوري کشورمان، خاطر نشان کرد که در آينده نزديک به ايران سفر مي‌کند.

اقتصاد ايران، بکر و نوظهور است

رئيس‌جمهوري همچنين در نشستي با بازرگانان ايراني و ايتاليايي در رم، با تاکيد بر اين که تهران در همکاري‌ها و سياست اقتصادي خود، پيگير يک همکاري و مشارکت برد‌–‌برد است، گفت: ايران به عنوان امن ترين و باثبات‌ترين کشور منطقه، پذيراي کارآفرينان و سرمايه گذاران خارجي و از جمله ايتاليايي است.

روحاني اظهارداشت: از تحريم‌ها، اتحاديه اروپا و ايران متضرر شدند و اکنون با گشوده شدن فصل جديدي در روابط و تعاملات تهران با جهان ، زمان جبران زيان‌ها فرا رسيده است.

وي با تشريح دستاوردهاي دولت يازدهم به ويژه در عرصه اقتصادي، به کاهش تورم ،خروج از رکود و آغاز رونق اقتصادي در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: اين دستاوردها در حالي انجام شد که تحريم‌هاي ظالمانه همچنان ادامه داشت .

رئيس‌ جمهوري جلسه حاضر را يکي از آثار و برکات توافق هسته‌اي و رفع تحريم‌ها دانست و گفت: امروز شرايط براي سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري و هدف‌گيري بازارهاي جديد صادراتي و مشترک، کاملاً آماده است و ايران تعاملات اقتصادي خود را با رويکرد سود دو طرفه و برد - برد پيگيري مي‌کند .

روحاني با اشاره به اين که ايران امن‌ترين و باثبات‌ترين کشور منطقه است، گفت: ايران قصد حمله به کشورهاي ديگر و دخالت در امور داخلي هيچ کشوري را ندارد و در عين حال با قدرت از سرزمين خود دفاع مي‌کند و از سوي ديگر قوانين و مقررات ايران براي سرمايه‌گذاري کاملاً قابل اعتماد است و ملت ايران در هيچ شرايطي تعهدات بين‌المللي خود را نقض نکرده است .

رئيس‌ جمهوري با اشاره به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي فراوان ايران براي جذب سرمايه‌گذاري و همکاري‌هاي مشترک اقتصادي با ساير کشورها، اظهار داشت: بدون ترديد يک کشور بعد از تحريم چندساله از ظرفيت‌هاي خالي زيادي برخوردار است و اقتصاد امروز ايران يک اقتصاد بکر و جزو اقتصادهاي نوظهوراست و در چنين شرايطي براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي کاملاً آمادگي داشته و از آن استقبال مي‌کنيم .

روحاني با تاکيد بر اين که مصمم هستيم برنامه خطوط ريلي و بنادر خود را توسعه دهيم، افزود: مي‌خواهيم حداقل 30 درصد محصولات توليدي خود را صادر کنيم و آماده جذب سرمايه و فناوري و بازار صادراتي مشترک هستيم.

رئيس‌ جمهوري در ادامه زمينه‌هاي مختلف همکاري تهران – رم را در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، صنعتي و فرهنگي مورد اشاره قرار داد و گفت: در شرايط کنوني براي جذب سرمايه، فناوري‌هاي نوين و تشکيل بازار صادراتي مشترک کاملاً آمادگي داريم و قوانين و مقررات ايران هم به طور کامل از اين گونه همکاري‌هاي اقتصادي حمايت مي‌کند.

روحاني تصريح کرد: ‌استقبال ايران از سرمايه‌گذاري و فناوري‌هاي نوين خارجي يک انتظار و مطالبه عمومي‌و مشترک ميان تمامي‌مقام‌ها و نهادها ست.

رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود يکي از راه‌هاي مبارزه واقعي با خشونت و افراط‌ گرايي در دنيا را ايجاد توسعه و اشتغال دانست و گفت: نبود توسعه‌يافتگي و بيکاري براي گروه‌هاي تروريستي سرباز خلق مي‌کند و بي ترديد يکي از راه‌هاي ايجاد جهاني عاري از خشونت و افراطي گري ، توسعه و کمک به رشد اقتصادي کشورها ست.

وي اضافه کرد: ‌بايد با رفاه اجتماعي زمينه رشد فرهنگي جوامع را مهيا کرد و رشد فرهنگي هم به معناي مبارزه با ترور و خشونت است.

روحاني خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادي در سايه همکاري ملت‌ها با يکديگر امکان‌پذير است و لذا بايد همه ظرفيت علمي، صنعتي و فرهنگي ملت‌ها در کنار رشد يکديگر قرار بگيرد تا شاهد دنيايي باثبات و آسوده باشيم .

در اين ديدار وزير امور خارجه ايتاليا هم با اشاره به تمايل و اراده جدي کشورش براي گسترش هر چه بيشتر روابط با تهران، اظهار داشت: به دنبال توافق هسته‌اي، فصل جديدي در روابط مثبت و سازنده دو کشور آغاز شده و اين توافق الگويي است براي اين که مي‌توان مسائل منطقه را با مذاکره و گفتگو حل و فصل کرد.

"پائولو جنتيلوني"، سفر دکتر روحاني به کشورش را بعد از توافق هسته‌اي داراي ارزش تاريخي دانست و گفت: اين سفر نشأت گرفته از دوستي عميق، صميمي‌و ديرينه دو ملت ايران و ايتاليا است .

وي با بيان اين که شرکت‌هاي ايتاليايي حتي در دوران بسيار دشوار روابط ايران با غرب، همکاري‌ با شرکاي ايراني خود را قطع نکردند، اظهار داشت: امروز شرکت‌هاي مختلف اقتصادي ايتاليا اشتياق فراواني دارند که سطح مناسبات و همکاري‌هاي خود را با ايران هر چه بيشتر ارتقاء دهند.

همنوايي روحاني و پاپ براي ترويج صلح و دوستي

رئيس جمهوري كشورمان و رهبر کاتوليکهاي جهان، با تاکيد بر اين که اديان الهي و آسماني، مروج صلح و پرهيز از خشونت و افراطي‌گري هستند، ملت‌ها و کشورهاي جهان را به تلاشي فراگير براي استقرار صلح در جهان فراخواندند.

دکتر روحاني و پاپ فرانسيس رهبر کاتوليکهاي جهان در ديداري که ظهر ديروز به وقت محلي در واتيکان انجام شد، همچنين لزوم همراهي و همکاري بيشتر کشورها و سازمان هاي بين المللي را براي رفع آلام بشري و توقف هر‌چه سريعتر درگيري و جنگ مورد تاکيد قرار دادند.

استقبال از توافق هسته اي و اهميت تعهد طرفين بر اجراي آن، مباحث مربوط به خاورميانه و ضرورت تلاش براي حل و فصل سياسي مسائل اين منطقه از ديگر محورهاي مورد گفتگو در اين نشست بود.

دكتر روحاني همچنين با نخست وزير واتيکان ديدار و درباره روابط دو‌جانبه، مسائل منطقه‌اي و جهاني گفتگو کرد.



نوشته شده در   چهارشنبه 7 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode