ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 بهمن 1394     |     کد : 99001

مذاكرات رؤساي جمهوري ايران و ايتاليا در رم

روحاني: امروز اراده دو طرف بر آن است كه از فرصت‌هاي بعد از توافق هسته‌اي به خوبي استفاده كنند...


مذاكرات رؤساي جمهوري ايران و ايتاليا در رم
روحاني: امروز اراده دو طرف بر آن است كه از فرصت‌هاي بعد از توافق هسته‌اي به خوبي استفاده كنند


رئيس جمهوري، دو ملت ايران و ايتاليا را داراي روابط تاريخي، صميمي‌و برخوردار از سابقه تمدني درخشان دانست و گفت: امروز اراده دو طرف بر اين قرار گرفته است که از فرصت‌هاي بعد از توافق هسته‌اي به خوبي استفاده کنند و همکاري‌هاي خود را در چارچوب منافع دو ملت و صلح و ثبات در منطقه و جهان هر چه بيشتر گسترش دهند.

حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز و در ديدار سرجيو ماتارلا رئيس‌جمهوري ايتاليا با اشاره به اين که ظرفيت‌هاي مشترک فراواني براي ارتقاي سطح همکاري‌هاي تهران - رم وجود دارد، اظهار داشت: دو کشور در سالهاي گذشته به دليل تحريم‌هاي ناعادلانه و نادرست نتوانستند از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي متقابل به خوبي استفاده کنند و اکنون زمان جبران است و بايد همکاري‌هاي خود را با تعامل و در چارچوب منافع متقابل افزايش دهند.

رئيس‌جمهوري که با دعوت رسمي‌مقامات ايتاليا به رم سفر کرده است، با اشاره به اين که شرايط کنوني ايران براي ورود سرمايه و فناوري‌هاي جديد و سپس همکاري‌هاي صادراتي کاملا آماده است ، خاطرنشان کرد: ايران و ايتاليا مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف انرژي، صنعت، معدن، کشاورزي، تبادلات علمي‌و فرهنگي و نيز فناوري‌هاي جديد ،همکاري‌هاي مشترک و گسترده‌اي داشته باشند.

دکتر روحاني با تحليل ريشه‌هاي بي‌ثباتي در منطقه و تاکيد بر اين که ايران کشوري باثبات و مردمسالار است، تصريح کرد: براي جمهوري اسلامي‌ايران ارتقاي روابط با اروپا به ويژه ايتاليا از اهميت به سزايي برخوردار است و در فضاي جديد ايجاد شده بايد سطح اين روابط هر چه بيشتر گسترش يابد.

رئيس‌جمهوري ظرفيت‌هاي ايران در حوزه‌هاي انرژي، سرمايه انساني و موقعيت ممتاز جغرافيايي را بر شمرد و تصريح کرد: ايران فقط يک کشور 80 ميليوني نيست، بلکه در نقطه اتصال آسياي مرکزي، قفقاز و اقيانوس هند قرار دارد که از اين موقعيت استراتژيک مي‌توان براي صادرات مشترک به نحو شايسته‌اي بهره گرفت.

دکتر روحاني در ادامه با تاکيد بر اين که برجام مي‌تواند الگويي براي حل و فصل مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي باشد، از مواضع سازنده ايتاليا در فرايند مذاکرات هسته‌اي کشورمان قدرداني کرد و گفت: ايران از ابتدا معتقد بود که راه حل مسائل جهاني و از جمله موضوع هسته‌اي مذاکره و ديپلماسي است و توافق هسته‌اي نشان داد که ديپلماسي بهترين راه براي حل و فصل مسائل و صلح پايدار است.

رئيس‌جمهوري کشورمان در بخش ديگري از سخنان خود تحولات منطقه‌اي و بي ثباتي و ناامني‌هاي موجود در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا را مورد اشاره قرار داد و گفت: تهران و رم چون گذشته مي‌توانند در بسياري از مسائل منطقه‌اي و از جمله مبارزه با تروريسم، خشونت و افراطي گري با يکديگر رايزني و همکاري‌هاي مفيدي داشته باشند.

وي تروريسم را بزرگترين معضل منطقه و تهديدي براي اروپا و سراسر جهان دانست و اضافه کرد: بدون همکاري‌هاي جامع و جدي نمي‌توان تروريسم را ريشه کن کرد و بدون شک اگر خاورميانه بي ثبات شود، آثار خسارت بار آن به اروپا هم مي‌رسد.

دکتر روحاني با تاکيد بر اين که مشکلات موجود در برخي کشورهاي منطقه راه حل سياسي دارد و نه راه حل نظامي، اظهار داشت: ايران و ايتاليا به عنوان دو بازيگر مهم در منطقه خاورميانه و اتحاديه اروپا مي‌توانند در مسيري که منافع دو ملت، منطقه و جهان را تضمين مي‌کند؛ همکاريهاي موثر و سازنده اي با يکديگر داشته باشند.

دکتر روحاني تاکيد کرد: براي ريشه کن کردن تروريسم و نا امني مهم اين است که تفکر خشونت و افراط گرايي از اذهان زدوده و زمينه‌هاي جذب جوانان به اين گونه تفکرات ريشه‌يابي و مسدود شده و با فرهنگ خشونت مبارزه شود.

رئيس‌جمهوري با اظهار تاسف از اين که برخي کشورها براي مبارزه با تروريسم فعاليت و اراده جدي ندارند، خاطرنشان ساخت: متاسفانه کشورهايي هم وجود دارند که براي تامين منافع سياسي کوتاه مدت خود در منطقه به دنبال استفاده ابزاري از تروريسم هستند، لذا بايد تلاش کرد زمينه حمايت‌هاي سياسي، مالي و تسليحاتي برخي از کشورها از تروريسم قطع شود.

رئيس‌جمهوري ايتاليا هم در اين ديدار با اظهار خرسندي از انجام اولين سفر خارجي دکتر روحاني پس از آغاز اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به ايتاليا، آن را نشانه ديگري از دوستي و صميميت عميق دو ملت و دو دولت ايران و ايتاليا دانست و گفت: ايتاليا مصمم است زمينه‌هاي دوستي و همکاري خود را با جمهوري اسلامي‌ايران مستحکم کند و همکاري‌هاي پايداري با تهران برقرار سازد.

وي از آغاز دور جديد همکاري‌هاي پرشتاب ايتاليا با ايران به ويژه در بخش‌هاي اقتصادي خبر داد و خاطرنشان ساخت: شرکت‌هاي مختلف صنعتي و تجاري ايتاليا بسيار مشتاق حضور و همکاري با ايران هستند. ما با سرمايه گذاري و حضور فعالانه به دنبال جبران عقب ماندگي‌ها و فرصت‌هايي هستيم که تحريم‌ها آنها را از ايتاليا گرفتند.

ماتارلا با ابزار رضايت و خشنودي ايتاليا از توافق هسته‌اي و پايان تحريم‌ها عليه ايران و با تاکيد بر اشتراک نظر خود با رئيس‌جمهوري کشورمان درباره مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي تصريح کرد: بي‌ترديد شرايط جديد به ايران اين امکان را مي‌دهد که نقش اصلي و ثبات آفرين خود را در منطقه هر چه بيشتر و بهتر ايفا کند.

رئيس‌جمهوري ايتاليا تاکيد کرد: رم هم مانند تهران بر اين باور است که ديپلماسي بهترين راه براي دستيابي به صلح پايدار است.

وي با اشاره به بحران‌هاي موجود در عراق، سوريه، افغانستان و شمال آفريقا تصريح کرد: ايتاليا نقش ايران براي حل و فصل اين بحران‌ها و ثبات منطقه را موثر مي‌داند و روي آن حساب ويژه‌اي باز مي‌کند.

رئيس‌جمهوري ايتاليا در ادامه تروريسم را خطر واقعي و بزرگترين تهديد براي جامعه جهاني دانست و اضافه کرد: براي مقابله با تروريسم همه بايد همکاري سازنده و منسجمي‌را شکل دهند.

ماتارلا اظهار داشت: ايتاليا از نقش سازنده ايران براي حل و فصل ديپلماتيک مسائل در کشورهاي منطقه استقبال و از آن حمايت مي‌کند و "معتقديم براي رسيدن به راه حلهاي نتيجه‌بخش نيازمند نقش موثر ايران هستيم."

دکتر روحاني در پايان اين ديدار از رئيس‌جمهور ايتاليا براي سفر به کشورمان دعوت کرد که مورد استقبال سرجيو ماتارلا قرار گرفت.

همچنين بعد از مذاکرات دو رئيس‌جمهوري، ضيافت ناهار به افتخار دکتر روحاني برپا شد.

رئيس‌جمهوري کشورمان در صدر هيأت بلندپايه‌اي وارد فرودگاه «چامپينو» شهر رم شد و درفرودگاه مورد استقبال «پائولو جنتيلوني» وزير امور خارجه ايتاليا قرار گرفت.

رئيس‌جمهوري را در اين سفر وزراي امور خارجه، نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازي، بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، رئيس کل بانک مرکزي، رئيس دفتر رئيس‌جمهوري و دستيار ويژه رئيس‌جمهوري همراهي مي‌کنند.

روحاني پيش از ترک تهران در فرودگاه مهرآبادهم در تشريح اهداف سفرش درجمع خبرنگاران‌، گسترش روابط با کشورهاي اتحاديه اروپا را از سياست‌هاي تهران برشمرد و تأکيد کرد‌: بايد از فضاي پسابرجام، براي رشد و توسعه کشور و اشتغالزايي بهره گرفت و سفر به ايتاليا و فرانسه با اين هدف انجام مي‌شود‌.

وي گفت: اين سفر در مقطع تاريخي بسيار مهم و پسابرجام و پساتحريم انجام مي‌شود و از اين رو از اهميت بسزايي برخوردار است.

رئيس‌جمهوري با اشاره به اهميت گسترش روابط با کشورهاي اروپايي به ويژه کشورهايي که در گذشته روابط خوبي با ايران داشته‌اند، از بررسي و توافق دو سند مهم در جريان اين سفر 4 روزه به فرانسه و ايتاليا خبر داد و گفت: در اين سفر سند نقشه راه ميان مدت و بلندمدت همکاري‌هاي تهران با ايتاليا و فرانسه مورد بررسي و توافق قرار خواهد گرفت. همچنين درارتباط با مؤسساتي که بيمه صادراتي را تضمين مي‌کنند تفاهم‌هايي انجام مي‌گيرد.

رئيس‌جمهوري با اشاره به آمادگي کشورمان براي جذب فناوري‌هاي نوين‌،گفت: ايران پيشرفت‌هاي خوبي در زمينه فناوري‌هاي نوين داشته است و جذب اين نوع فناوري‌ها براي ما از اهميت زيادي برخوردار است.

روحاني همچنين از امضاي اسنادي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي در جريان سفر به ايتاليا و فرانسه خبر داد و گفت: در زمينه حمل و نقل و نوسازي ناوگان هوايي‌، ريلي، لوکوموتيو و خودرو اسناد زيادي آماده است که در جريان اين سفر مورد مذاکره و تفاهم قرار خواهد گرفت.

وي اضافه کرد: همکاري در بخش‌هاي مختلف صنعتي، دانشگاهي، کشاورزي، گردشگري و تجهيزات پزشکي و محيط‌زيست از ديگر موضوعاتي است که در اين سفر در باره آن تفاهم‌هايي صورت خواهد گرفت. رئيس‌جمهوري همچنين ملاقات با پاپ و مقامات واتيکان و ديدار و گفتگو با فعالان اقتصادي و سياسي را از ديگر برنامه‌هاي اين سفر دانست.

بازتاب خبري سفر

تارنماي راديو فرانسه نوشت: حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران دوشنبه وارد رم شد که هدف اين سفر و گفتگوها با رهبران کشورهاي اروپايي عقد قراردادهاي مهم اقتصادي پس از لغو تحريم‌هاي ضد‌ايراني است.

به گزارش ايرنا، پايگاه اينترنتي راديو بين‌المللي فرانسه افزود: بيش از 120 نفر از جمله شمار قابل توجهي از کارآفرينان و بازرگانان ايراني، روحاني را در سفرش به اروپا همراهي مي‌کنند.

دولت ايتاليا گفته است که در اين سفر دو کشور قراردادهاي اقتصادي به ارزش 15 تا 17 ميليارد يورو امضا خواهند کرد.

روحاني قرار است پس از ملاقات با رئيس‌جمهوري ايتاليا و نخست‌وزير اين کشور، با پاپ فرانسيس رهبر کاتوليک‌هاي جهان ديدار خواهد کرد که ا مروز در واتيکان انجام خواهد شد.

راديو فرانسه ادامه داد: روحاني در يک نشست اقتصادي با حضور صدها تن از نمايندگان و رؤساي صنايع ايتاليا شرکت خواهد کرد.

ايتاليا که پيش از تحميل تحريم‌هاي ضد ايراني با هفت ميليارد دلار مبادلات نخستين شريک تجاري ايران در اتحاديه اروپا بود، اکنون اميدوار است مقام گذشته خود را بازيابد.

مبادلات اقتصادي دو کشوراکنون به يک ميليارد و 700 ميليون يورو مي‌شود و حدود 68 درصد صادرات به ايران را ماشين آلات صنعتي و فرآورده‌هاي شيميايي تشکيل مي‌دهد‌.

خبرگزاري آلمان هم سفر رئيس‌جمهوري ايران به ايتاليا و فرانسه را «بسيار مهم» و فرصتي براي اروپا خواند تا مشارکت خود را با تهران افزايش دهد.

به گزارش ايرنا، خبرگزاري «د پ آ» با اشاره به حضور رئيس‌جمهوري ايران در رم، نوشت: درپي توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌هاي ضد ايراني، اروپا به دنبال راه‌هايي براي احيا و افزايش مشارکت با تهران در آينده است.

خبرگزاري آلمان افزود: همزمان با تلاش اروپا براي نزديک شدن به ايران، اين کشور نيز در حال پيداکردن نقش جديد خود در سطح بين‌المللي و بهبود وجهه است و مي‌خواهد به عنوان يک شريک جديد بالقوه غرب در نظر گرفته شود.

در ادامه مطلب با اشاره به سخنان رئيس‌جمهوري ايران در مورد اهميت سفر اروپايي، آمده است: همکاري جديد شکل‌گرفته يک سياست راهبردي برد-برد براي تمام طرفين است به ويژه در ارتباط با خطر تروريسم در منطقه که اروپا را با بحران پناهجويان مواجه کرده است.

اين خبرگزاري مي‌افزايد: ايتاليا انتظارات بسيار زيادي از سفر دو روزه رئيس‌جمهوري ايران هم از بعد اقتصادي و هم از بعد سياسي دارد و سفرهاي مقامات بلندپايه اقتصادي دو کشور در ماه‌هاي اخير، به عنوان نماد اهميت اين سفر است.

خبرگزاري آلمان همچنين با اشاره به اهميت ديدار رئيس‌جمهوري ايران با رهبر کاتوليک‌ها در واتيکان، نوشت: پاپ اخيرا در اظهارنظرهاي مختلف از برجام به عنوان يک توافق مهم بين‌المللي تمجيد کرده و روحاني که خواهان ديالوگ فرهنگ‌ها و اديان است‌،با انجام ديدار با پاپ فرانسيس، پيامي‌به عربستان سعودي ارسال مي‌کند که ايران هيچ اختلاف نظري با مسيحيان ندارد.

د پ آ در مورد سفر رئيس‌جمهوري ايران به پاريس که پس از ترک رم آغاز خواهد شد، نيز نوشت: کاخ اليزه خواهان شريکي قابل اعتماد است که نقشي سازنده در منطقه داشته باشد. پاريس اميدوار است سفر روحاني به فرانسه بتواند در درازمدت به عادي سازي کامل روابط دو کشور منجر شود.

به نوشته خبرگزاري آلمان، اين سفر نه فقط دربرگيرنده مذاکرات سياسي‌،بلکه مذاکرات اقتصادي مانند قرارداد بزرگ ايرباس با ايران خواهد بود.

گفتگوي تلفني کامرون با روحاني

سايت نخست‌وزيري انگليس با انتشار پيامي‌اعلام کرد که «ديويد کامرون» به مناسبت آغاز اجراي برجام با «حسن روحاني» رئيس‌جمهوري ايران تماس گرفت و با وي گفتگو کرد.

به گزارش مهر بر اساس اين گزارش، گفتگوي تلفني نخست‌وزير انگليس با رئيس‌جمهوري ايران در تاريخ 19 ژانويه بوده است.

سخنگوي داونينيگ استريت (دفتر نخست‌وزيري انگليس) در اين رابطه گفت: نخست‌وزير براي تبريک گفتن روز اجراي توافق هسته‌اي با رئيس‌جمهوري ايران تماس گرفت و گفت: اين روز براي ارتباطات بين‌المللي روز بسيار خوبي است.

دو طرف در اين گفتگوي تلفني بر لزوم عمل به تعهدات از سوي طرف‌هاي حاضر در توافق تاکيد و براي فراهم کردن زمينه‌هاي گسترش همکاري‌هاي اقتصادي و ديپلماتيک با يکديگر توافق کرده‌اند.

موضوع سفر هيات تجاري انگليس به ايران که در ماه‌هاي آينده انجام مي‌شود‌، از ديگر محورهاي گفتگوي کامرون و روحاني بود.

بر اساس اظهارات سخنگوي دفتر نخست‌وزيري انگليس، کامرون در اين گفتگوي تلفني درباره سه شهروند انگليسي دربند ايران نيز با روحاني رايزني و در مورد امکان بهبود وضع آنها گفتگو کرده است.

بر اساس اين گزارش دو طرف همچنين درباره نشست چهارم فوريه درباره سوريه نيز گفتگو و براي ديدار با يکديگر در سال جاري ابراز اميدواري کرده‌اند.


نوشته شده در   سه شنبه 6 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode