ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 بهمن 1394     |     کد : 98861

بگذاريم خانه ملت آينه واقعي ملت باشد

رئيس جمهوري در همايش استانداران، فرمانداران و مديران انتخابات:

رئيس جمهوري در همايش استانداران، فرمانداران و مديران انتخابات:
بگذاريم خانه ملت آينه واقعي ملت باشد
كاري كنيم همه مردم پاي صندوق رأي بيايند


رئيس جمهوري در همايش استانداران‌، معاونان ومديران کل سياسي و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور، انتخابات را آزمايش الهي براي همگان دانست و تصريح کرد: بزرگترين کار دولت يازدهم در سياست داخلي، انتخابات قانونمند مجلس شوراي اسلامي‌و مجلس خبرگان رهبري در هفتم اسفند است و همه بايد تلاش کنند نظر مقام معظم رهبري مبني بر حضور پر شور تمامي‌ملت عملي شود‌.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري‌،حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني گفت: بايد در اين انتخابات‌، بي طرفي‌، نبود مداخله‌، اجراي مر قانون، امنيت کامل‌، رقابتي سالم و همان گونه که مقام معظم رهبري فرمودند؛ انتخاباتي پرشور و با نشاط‌، به نمايش گذاشته شود.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين که بايد بگذاريم خانه ملت آيينه ملت باشد، اظهارداشت: مجلس خانه ملت است، نه خانه يک جناح و دولت طرفدار جناح و حزب و کانديداي خاصي نيست و با اين وضع جهاني، بايد بهترين‌ها به مجلس بروند.

رئيس‌ جمهوري در ادامه افزود: اين روزها زمان بررسي صلاحيت کانديداهاي انتخابات است و البته بايد تمامي‌کانديداها به دين و آيين خود متعهد و ملتزم به قانون اساسي و ولايت فقيه باشند اما آيا تمامي‌التزام آنان بايد به همين مسائل باشد، پس محيط زيست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بيکاري و رونق اقتصادي چه مي‌شود؟

رئيس‌ جمهوري با طرح اين سوال که آيا اميرالمؤمنين علي (ع) هم زماني که مي‌خواستند حاکم و فرمانداري تعيين کنند، فقط به نماز شب خواندن، حضور او در نماز جماعت، پرداخت زکات و امثال اين‌ها توجه مي‌کردند يا توانمندي، کاربلدي، مديريت و فهم او از جامعه را هم ملاک عمل قرار مي‌دادند؟ اظهار داشت: اگر فقط عبادت و ايمان ملاک بود، چه کسي از قنبر در کنار اميرالمؤمنين(ع) برتر بود؟ چرا حضرت علي(ع) او را فرماندار نکردند؟

روحاني تصريح کرد: حضرت اميرالمؤمنين(ع) علاوه بر اين ويژگي‌ها، کارآمدي و سياستمدار بودن افراد را هم ملاک قرار مي‌داد و حالا اگر آن فرد جايي اشتباه هم مي‌کرد، حضرت او را مورد عتاب قرار مي‌دادند.

ر ئيس‌ جمهوري با طرح اين سوال که چرا آدرس غلط به مردم داده و فقط التزام به دو اصل را ملاک قرار مي‌دهيم، خاطرنشان کرد: ميزان الحراره‌هاي انتخاباتي بايد درست کار کند. در شرايط امروز منطقه، سياست پيچيده جهاني و معضلات پيچيده پيش روي کشور که اداره امور را سخت‌تر از هميشه کرده است، ما بايد بهترين‌ها را به مجلس بفرستيم.

روحاني گفت: ما هم به تبعيت از مقام معظم رهبري تأکيد داريم که در بررسي صلاحيت‌ها بايد مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سليقه.

رئيس‌ جمهوري که سخنانش با تشويق حاضران حمايت و تاييد مي‌شد، ادامه داد: قانون اساسي براي يهوديان، زرتشتيان‌، آشوريان و ارمني‌هاي کشورمان که جمعيت قابل توجهي هم ندارند، حق برخورداري از نماينده قائل شده که اين هم خيلي خوب است، اما اکنون آيا ما بايد يک جناحي در کشور را که جمعيت خود و هوادارانش به چيزي حدود 10 ميليون نفر مي‌رسد‌، ناديده بگيريم؟ آيا بايد قانون اساسي را اين گونه تفسير و اجرا کنيم؟

رئيس دولت يازدهم اظهار داشت: مجلس‌، نامش خانه ملت است نه خانه يک جناح. بگذاريم خانه ملت آينه واقعي ملت باشد و متعلق به تمامي‌مردم. البته که در اين ميان جناح‌ها و احزاب مختلف بايد بهترين‌ها را به مردم معرفي کنند و بايد بر امر انتخابات هم نظارت بشود، اما معيار در تمامي‌اين مراحل بايد فقط قانون باشد.

رئيس‌ جمهوري تأکيد کرد: نکته مهم بعدي آن است که بايد بدانيم اداره کشور متعلق و در اختيار مردم است. صاحب و ولي‌نعمت کشور و ما مردم هستند و هيچ مقامي‌در اين کشور بدون رأي مستقيم و غيرمستقيم مردم مشروعيت ندارد. اگر اين مهم را قبول داريم که البته هم همه قبول دارند و تصريح قانون اساسي هم به اين است، پس بايد بدانيم که کار بسيار بزرگي در پيش رو داريم.

روحاني با بيان اين که مهمترين و بزرگترين کارکرد دولت يازدهم در عرصه سياست داخلي در انتخابات هفتم اسفند به نمايش در خواهد آمد، تصريح کرد: همه بايد دست به دست هم دهيم تا انتخاباتي پرشور برگزار شود و مردم نااميد نشوند. بگذاريم تمامي‌مردم پاي صندوق‌هاي رأي بيايند.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اين که اگر قرار است يک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و يک جناح نه، ديگر به چه دليل انتخابات برگزار مي‌کنيم؟ خاطر نشان کرد: همه بايد براي ايجاد فضايي رقابتي و اميدآفرين تلاش کنيم تا شاهد حضور حداکثري در انتخابات باشيم چرا که اين کشور متعلق به همه است و تمامي‌بخش‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها بايد بتوانند نمايندگان خودشان را در خانه ملت داشته باشند.

روحاني تأکيد کرد: احراز صلاحيت واقعي، متعلق به مردم است و اين ملت بزرگ است که پاي صندوق رأي آن کسي را که بهتر و اصلح است، برمي‌گزيند. البته در همه جاي دنيا سيستم‌هاي نظارتي و فيلترهايي وجود دارد که بيشتر در ساختار خود احزاب آن کشورها تعبيه شده و احزاب براي حيثيت خودشان و اقبال عمومي‌کشور، سعي مي‌کنند بهترين‌ها را در معرض انتخاب مردم قرار داده و به نهادهاي تصميم‌گيري و اداره کشورهايشان بفرستند.

رئيس‌ جمهوري گفت: البته در قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران وضع به اين شکل نيست و قانون اساسي ما اداره کشور را به سمت سيستم حزبي نبرده است که مي‌توانيم در آينده درباره اين موضوع انديشه کنيم، اما امروز بايد با همين قانون اساسي، کار را به بهترين شيوه به پيش ببريم.

روحاني با اشاره به اين که وظايف و اختيارات بخش‌هاي اجرايي و نظارتي در انتخابات در قانون اساسي و قوانين موضوعه مشخص شده است، افزود: گاهي اين مرزها به هم خيلي نزديک شده و گاهي هم مخلوط مي‌شوند و لذا بايد خيلي دقت کنيم. به نظرم بهترين راه، گفتگو، مذاکره و مشورت است و از وزراي کشور و اطلاعات خواسته‌ام که به طور کامل با شوراي نگهبان همکاري و تعامل کنند و رايزني‌هاي خودمان را استمرار مي‌دهيم.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اين که به معاون اول خود مأموريت داده است در اين زمينه رايزني کند، اظهار داشت: اميدوارم همان گونه که هميشه با خردورزي و ايمان به خدا کارها را به پيش برده‌ايم از اين عرصه هم با موفقيت عبور کنيم. قرار نيست ما دين خودمان را براي نماينده شدن ديگران بفروشيم.

ما مي‌خواهيم اخلاق اسلامي‌در تمامي‌عرصه‌ها حاکم باشد و کسي ديگران را تخريب نکرده و آبروي کسي را نريزد‌. روحاني تصريح کرد: دولت به طور قانوني و طبيعي در انتخابات بي‌طرف است و تلاش خود را متمرکز و وقف اجراي قانون اساسي و قوانين موضوعه مي‌کند و مصراً از تمامي‌همکاران دولت مي‌خواهم تلاش خود را براي مداخله نکردن و موفقيت در اين آزمايش الهي به کار بگيرند و اجراي مر قانون اساسي را سرلوحه خود قرار دهند تا انتخاباتي سالم، رقابتي، پرشور و بانشاط در امنيت کامل برگزار کنيم.

رئيس دولت تدبير و اميد در ابتداي سخنان خود با تبريک ايام پرشکوه پيروزي ملت عزيز ايران در پرونده پيچيده هسته‌اي و دستيابي به حقوق ملت بزرگ اين سرزمين پس از فراز و نشيب 12 ساله و مذاکرات نفس‌گير30 ماهه‌،گفت: بايد از فضاي به وجود آمده، به نحو شايسته اي بهره برداري شود‌. موفقيت ملت ايران در اين پرونده، يکي از بزرگترين موفقيت‌هاي نه فقط ايران اسلامي‌بلکه تمامي‌کشورهاي در حال توسعه در برابر قدرت‌هاي بزرگ بود.

رئيس‌ جمهوري تأکيد کرد: با لغو قطعنامه‌هاي ضد ايراني‌، ما تقريباً بدون استثنا به تمامي‌اهداف اصلي در مذاکرات هسته‌اي دست يافتيم.

روحاني با بيان اين که بارها به تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي تأکيد داشتم که لغو قطعنامه‌هاي ظالمانه عليه ايران و برداشته شدن تحريم‌ها، خط قرمز مذاکرات هسته‌اي است، اظهار داشت: بايد در اين مسأله مهم ملي و بين‌المللي تمامي‌اهداف بلند و اصلي که سرنوشت ملت به آن گره خورده بود حل و فصل مي‌شد و اين کار بزرگ نيازمند افرادي بود که تجربه و تخصص کافي و سابقه اين امر را داشته باشند و زبان بين‌المللي و حقوقي را بفهمند‌.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به دستاوردهاي بزرگ در برنامه جامع اقدام مشترک همچون ادامه غني‌سازي، تحقيق و توسعه، تعطيل نشدن مراکز غني‌سازي فردو، تکميل رآکتور آب سنگين اراک به صورت مدرن‌تر و تبادل مواد هسته‌اي در بازار بين‌المللي، تصريح کرد: امروز بعد از 30 ماه مذاکراتي بسيار سخت و پرمسئوليت که حتي 3 بار تا دستور قطع مذاکره هم پيش رفتيم، اين مذاکرات به نتيجه رسيد و بي ترديد دعا و حمايت مردم، لطف پروردگار و هدايت‌ها و حمايت‌هاي مقام معظم رهبري از پايه‌هاي اصلي موفقيت و پيروزي بود.

روحاني با بيان اينکه بايد همه دست به دست هم دهيم تا ماشين موفقيت در مسير درست و مناسب قرار گيرد، گفت: اگر در اين 30 ماه مذاکره، آرامش اقتصادي به هم مي‌خورد، حتي اندکي ناامني در کشور بروز مي‌کرد‌، مردم به طور گسترده در مراسم 22 بهمن يا عاشورا شرکت نمي‌کردند يا مسئولان در استان‌ها با استقبال مردمي‌مواجه نمي‌شدند، در اين مذاکرات موفق نمي‌شديم.

روحاني ادامه داد: طرف‌هاي خارجي مذاکره‌کننده هسته‌اي در طول مذاکرات بارها به استقبال مردمي‌از کاروان تدبير و اميد در سفرهاي استاني و حمايت مردم، اذعان کردند.

رئيس‌ جمهوري با تأکيد بر اين که تمامي‌آحاد جامعه در اين کار بزرگ ملي شريک بودند، گفت: بسيار مهم است که وقتي فردي در صف مقدم اقدام مي‌کند، چگونه حمايت شود. نمي‌توان در ميدان مسابقه در کنار ميدان بايستيم و به جاي حمايت از تيم ملي، از برخي نکات ايراد بگيريم.


روحاني با اشاره به اين که بايد در يک کار بزرگ مسئولان، گذشت و سعه‌صدر زياد داشته باشند تا دچار مشکل نشويم، تصريح کرد: بحمدالله با اجراي برنامه جامع اقدام مشترک، تمامي‌قطعنامه‌ها لغو و پرونده گذشته هسته‌اي 12 ساله موسوم به"پي ام دي"بسته شد و اين امر براي کسي که از تمامي‌زواياي حقوقي و فني مذاکرات آگاه باشد، بسيار قابل توجه بوده است‌.رئيس‌ جمهوري با بيان اين که امروز نيروگاه هسته‌اي نطنز فعال اما با ديروز متفاوت است، تأکيد کرد: نطنز در گذشته از ديد طرف‌هاي غربي کاري برخلاف شوراي امنيت سازمان ملل بود و غني‌سازي در آن کاري غيرقانوني دانسته مي‌شد، اما امروز از ديد تمامي‌آنها، ادامه فعاليت در نطنز قانوني است.

خريد و فروش مواد غني سازي و حمايت‌هاي فني و امنيتي آژانس هم بخشي از اين دستاوردها است.روحاني به رسميت شناخته شدن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران از جمله پذيرش جهاني فعاليت مرکز فردو را از بعد بين‌المللي و حقوقي بسيار مهم خواند و گفت: از تمامي‌اين‌ها گذشته مسأله رفع تحريم‌هاست که اميدوارم فرصتي براي ثبت جزئيات آن در تاريخ فراهم شود. گاهي حتي پيش مي‌آمد که در ميان خودمان هم من مجبور بودم به تنهايي از اين ايده که مي‌توان تمامي‌تحريم‌هاي مربوط به هسته‌اي را رفع کرد، دفاع کنم که البته اين ترديد نزد دوستان خيلي بيراه نبود چرا که طرف ما کشورهاي قدرتمند جهان بودند که به زياده‌خواهي شهره‌اند.

رئيس جمهوري با اشاره به اين که اکنون شاهد آن هستيم که تمامي‌تحريم‌هاي بانکي، بيمه، کشتيراني، نفتي و غيره که در ارتباط با پرونده هسته‌اي ايران وضع شده بود رفع شده‌اند، افزود: دستيابي به اين توافق کاري بسيار بزرگ و نعمتي ارزنده است که شايسته قدرداني است و بايد بدانيم که اگر شکر نعمت به جا نياوريم، نعمت از دست ما خواهد رفت.روحاني دستاورد توافق هسته‌اي را نه متعلق به حزب و جناحي خاص بلکه متعلق به تمامي‌ملت دانست و اظهارداشت: اين نعمتي بزرگ از جانب خدا براي مردم عزيز ماست و همه بايد آگاه باشيم همان گونه که کم‌فروشي حرام است، کم نشان دادن نعمت هم حرام و موجب زايل شدن نعمت خواهد بود.روحاني تصريح کرد: در پي توافق هسته اي و لغو تحريم‌ها، موانع متعددي که بر سر راه و فعاليت کارآفرينان وجود داشت، برطرف شده و اکنون همگان بايد براي تحقق رشد 8 درصدي پيش‌بيني شده در برنامه ششم تلاش کنند.

پيش از سخنان رئيس جمهوري، وزير کشور با بيان اين که تمامي‌12 هزار نفر ثبت نام کننده فهم، انگيزه سياسي و دغدغه کشور داشته و به اميد نقش آفريني وارد عرصه انتخابات شده اند، گفت: براي توسعه، پيشرفت و تحقق عدالت نيازمند حضور تمامي‌آحاد جامعه و سياسيون کشور هستيم.رحماني فضلي با تاکيد بر اين که تعامل مثبت ميان وزارت کشور با تمامي‌دستگاه‌هاي ذيربط به ويژه شوراي نگهبان تاکنون نتايج مثبت داشته است، ادامه داد: روند اقدامات بخش‌هاي اجرايي انتخابات، نشانگر رفتار عادلانه مبتني بر اجراي قانون است‌.

تماس تلفني رئيس جمهوري آذربايجان بادکترروحاني

رئيس جمهوري در تماسي تلفني همتاي جمهوري آذربايجاني خود‌،تأکيد کرد: برداشته شدن تحريم‌ها فضاي مناسبي را براي رشد و شکوفايي روابط تهران باکو

فراهم مي‌کند.

دکتر حسن روحاني ‌، با قدرداني از تبريک همتاي جمهوري آذربايجاني خود به‌مناسبت اجراي رسمي‌برجام‌،گفت: ايران همواره بر گسترش و تعميق رابطه با همسايگان به‌ويژه اين کشور همسايه تأکيد دارد.

وي با بيان اين که ايران همواره کنار مردم جمهوري آذربايجان خواهد بود، تأکيد کرد: ايران، امنيت و پيشرفت اين کشور را امنيت و پيشرفت خود مي‌داند.

روحاني با بيان اين که روابط دو کشور بايد تبديل به الگو در منطقه شود، اظهار داشت: هيچ گونه مانع و محدوديتي براي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي، تجاري و فرهنگي ميان دو کشور وجود ندارد.رئيس جمهوري گفت: فرصت‌هاي بسيار مناسبي براي گسترش و تقويت روابط در زمينه‌هاي انرژي، سرمايه‌گذاري، حمل‌و‌نقل، تجارت و گردشگري ميان دو کشور وجود دارد.

روحاني ابراز اميدواري کرد با تلاش‌هاي مضاعف دو کشور، راه‌آهن ايران- جمهوري آذربايجان هر چه زودتر متصل شود‌.

همچنين رؤساي جمهوري ايران و آذربايجان بر ضرورت ساخت پل ريلي آستارا آستارا تأکيد کردند.

رئيس جمهوري آذربايجان هم در اين تماس تلفني با تبريک به مناسبت اجراي برجام، اين دستاورد را افتخاري بزرگ براي دولت و مردم ايران توصيف کرد و گفت: مطمئناً تمامي‌دوستان ايران در منطقه و جهان همانند دولت و مردم جمهوري آذربايجان از اجراي برجام خرسند هستند.

وي با اشاره به اشتراکات فراوان تاريخي، تمدني و مذهبي ميان ايران و جمهوري آذربايجان، اظهار داشت: کشورش خواستار توسعه و تعميق روابط همه‌جانبه با ايران است.

رئيس جمهوري آذربايجان ابراز اميدواري کرد سفر آينده وي به کشورمان زمينه‌ساز ارتقاء روابط دوجانبه و همکاري بيشتر در مسائل منطقه‌اي شود.


نوشته شده در   شنبه 3 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode