ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 دي 1394     |     کد : 98751

اسلام نه تنها هنر را قبول دارد بلکه آن را تشويق مي‌کند

بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار دست‌اندرکاران همايش ملّي «فقه هنر» که‌ 21دي ايراد شد، صبح ديروز در مرکز همايش‌هاي غدير دفتر تبليغات اسلامي‌حوزه‌ علميه قم، انتشار يافت.


رهبر معظم انقلاب در ديدار دست‌اندركاران همايش ملي«فقه هنر»:
اسلام نه تنها هنر را قبول دارد بلکه آن را تشويق مي‌کند


بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار دست‌اندرکاران همايش ملّي «فقه هنر» که‌ 21دي ايراد شد، صبح ديروز در مرکز همايش‌هاي غدير دفتر تبليغات اسلامي‌حوزه‌ علميه قم، انتشار يافت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار با اشاره به اهميت موضوع هنر و اظهار خرسندي از ورود حوزه‌ علميه به مقوله‌ فقه هنر، گفتند: هنر، امري مبارک و انساني، زاييده‌ تخيل قوي و ذوق وافي و جزء زندگي انسان است و در ميان فقها و در حوزه‌هاي علميه نيز همواره هنرمندان برجسته‌اي در شاخه‌ شعر و ادب وجود داشته‌اند.

رهبرانقلاب، «تحقيق، عمق‌يابي و تبيين فقه هنر براي جامعه» را کاري مبارک و لازم خواندند و خاطرنشان کردند: فقه، متکفّل همه‌ امور زندگي بشر است و هنر نيز يکي از همين اموراست که بايد فقه به آن بپردازد.

ايشان لازمه استنباط احکام و اظهار نظر فقهي در باره مقولات هنري را آشنايي فقيه با هنر و حد و مرزهاي آن دانستند و افزودند: اسلام نه تنها هنر را قبول دارد بلکه به آن تشويق نيز مي‌کند و نمونه‌هاي تاريخي آن، نشاندهنده‌ همين توجه و تشويق است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به آميخته‌بودن هنر با جوامع بشري امروز و آثار مستقيم آن در فکر، روح و سبک زندگي انسان، گفتند: در خصوص برخي فتاواي معروف در مسائل هنري با دقت و عمق‌يابي مي‌توان به حرف‌هاي تازه و نويي رسيد.

رهبرانقلاب در باره الزامات نوآوري در فقه هنر تأکيد کردند: بايد مسأله‌ «انضباط فقهي» به‌طور جدي مورد توجه باشد و بدون تأثير گرفتن از جوّ عمومي‌و با استفاده از اصول و روش استنباط فقهاي شيعه در مراجعه به کتاب و سنّت، در باره فقه هنر نيز به نتايجي رسيد.

ايشان همچنين با تقدير از پايه‌گذاري سنت حسنه‌ تفقه درهنر و برگزاري همايش فقه هنر، خطاب به دست‌اندرکاران اين همايش تأکيد کردند: اين کار بايد خيلي زودتر از اين‌ها انجام مي‌گرفت و اکنون که آغاز شده است، بايد آن را بدون توقف دنبال کنيد.

هنر، شئون زندگي انسان

همايش ملي فقه هنر با پخش فيلم سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار دست اندرکاران همايش ملي فقه هنر، ديروز در قم برگزار شد.

به گزارش ايرنا، دراين همايش حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدحسين نواب رئيس مدرسه اسلامي‌هنر در قم گفت: هنر به عنوان يکي از شئون زندگي انسان قابل مطالعه و بررسي است و بايد کارکردهاي آن مورد مطالعه قرار گيرد؛ دنياي غرب با مطالعه دقيق توانسته است از کارکردهاي هنر موافق با هدف‌هاي خود بهره برداري کند و ما به علت نبود شناخت نتوانسته‌ايم از تمام ظرفيت‌هاي هنر استفاده کنيم. او افزود: هنر بيش از آنکه فرصتي براي ما باشد به تهديد تبديل شده و البته بخشي از اين امر به دليل آشنا نبودن با مسائل هنري بوده و طبيعي است هنگامي‌که مسائل فقهي هنر را حل نکرده باشيم و در گامي‌بالاتر پشتوانه‌هاي نظري فقه هنر شفاف نباشد، نمي‌توانيم از هنر به عنوان فرصتي براي حل مشکلات ديني و اخلاقي جامعه سود ببريم.

وي گفت: تا زماني که احاطه به فقه هنر، حکمت هنر، فلسفه هنر، جامعه شناسي هنر و روان شناسي هنر نداشته باشيم، نمي‌توانيم به هنر به مثابه يک فرصت نگاه کنيم و نبود آشنايي هنر را همچون تهديدي در مقابل چشمان ما به نمايش مي‌گذارد.

وي گفت: امروز هنر نه تنها راهکار براي حل مشکلات اجتماعي نيست بلکه مساله پيچيده‌اي است که مسئولان کشور تلاش دارند اين مشکل را حل کنند و به طور حتم اين نگاه پيش از دسترسي به يک نظام فرهنگي هنري مبتني بر دستگاه فلسفه فرهنگ و فلسفه هنر منسجم قابل تصحيح نيست.


نواب گفت: طبق آمارهاي رسمي‌شوراي فرهنگ عمومي‌کشور 70 درصد جامعه به طور برنامه ريزي شده بيش از 2 ساعت در روز را به گوش دادن موسيقي اختصاص مي‌دهند، البته وقتي گروه‌هايي مانند من و شما که برنامه مشخص براي گوش دادن به موسيقي نداريم و ممکن است در جاهايي مانند تاکسي موسيقي به گوشمان بخورد از اين آمار حذف مي‌شويم و به اين نتيجه مي‌رسيم که بسياري از جوانان بيش از 3 ساعت در روز موسيقي گوش مي‌دهند.

وي افزود: اين 3 ساعت موسيقي به علت نبود مطالعات دقيق هيچ فرصتي به حساب نمي‌آيد و ما براي اين 3 ساعت موسيقي در روز نه احکام فقهي مشخص و نه مطالعات روان شناسي مشخص و نه پژوهش‌هاي جامعه شناسانه واضح داريم.

وي گفت: اسناد بالادستي و سياستگذارانه هم نمي‌تواند دردي دوا کند چون نوشتن هر سندي پيش از آنکه نسبت حکومت با فقه از يک سو و از سوي ديگر نسبت فقه با موسيقي و هنر مشخص نشود کاري ابتر و بي فايده است؛ سند بالادستي نسبت حکومت و هنر که راهگشاي مسائل عملياتي است بدون مشخص شدن فقه هنر ناکارآمد و غيرقابل اجراست.

نواب تصريح کرد: البته مساله فقه هنر منحصر در موسيقي نيست و در تمام رشته‌هاي هنر با پرسش‌هاي بسياري رو به رو هستيم که حوزه بايد براي آن پاسخ داشته باشد.

در اين همايش آيت الله محمدجواد فاضل لنکراني رئيس مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) سخنان خود را با عنوان «موضوعات و ملاک‌هاي حکم در فقه هنر» و آيت الله ابوالقاسم عليدوست دبير علمي‌همايش فقه هنر و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم سخنان خود را با عنوان «حکم اوليه فعل هنري و بررسي احکام عارضي آن» بيان کردند و حجت الاسلام والمسلمين احمد واعظي رئيس دفترتبليغات اسلامي‌حوزه علميه قم گزارشي از روند برگزاري اين همايش ارائه کرد.

همچنين بر اساس اين گزارش در نوبت صبح اين همايش يک روزه سيد ضيا مرتضوي و محمود حکمت نيا که مقاله‌هاي آنها به عنوان مقاله برگزيده اين همايش انتخاب شده بود را ارائه کردند.

عصر ديروز هم حجت الاسلام والمسلمين سيدحسين شاهمرادي دبير شوراي فرهنگ عمومي‌کشور به ايراد سخنراني پرداخت و نيز محمد قاييني، فخار طوسي، سيف الله صرامي‌و محمدهادي مفتح از ديگر افرادي بودند که مقاله‌هايشان را در اين همايش ارائه کردند و قرائت بيانيه همايش درباره جمع بندي محتوا و افق‌هاي پيش رو پايان بخش اين همايش بود.

اين همايش به همت دفتر تبليغات اسلامي‌حوزه علميه و مدرسه اسلامي‌هنر قم ترتيب يافت و از ميان مقاله‌هاي رسيده و سفارشي براي اين همايش 20 مقاله به عنوان برگزيده انتخاب شده بود که به صورت مجموعه کتاب منتشر و در اختيار علاقه مندان و پژوهشگران قرار گرفت.


نوشته شده در   پنجشنبه 24 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode