ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 دي 1394     |     کد : 98698

سال آينده حقوق كم‌درآمدها بيشتر افزايش مي‌يابد

سخنگوي دولت گفت: لايحه بودجه سال 95 کل کشور و برنامه ششم توسعه آماده است‌، اما به دلايلي تصميم گرفته شد هفته آينده تقديم مجلس شود.

سخنگوي دولت گفت: لايحه بودجه سال 95 کل کشور و برنامه ششم توسعه آماده است‌، اما به دلايلي تصميم گرفته شد هفته آينده تقديم مجلس شود.

به گزارش خبرنگار ما، دکترمحمد باقر نوبخت، ديروز در نشست خبري هفتگي خود، با بیان این که تمامی‌‌فرآیند تهیه و تنظیم لوایح بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه انجام شده است، افزود: آخرین ویرایش لایحه برنامه ششم توسعه هم تمام شده است که پس از تقدیم به مجلس برای انتشار به رسانه‌ها ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به در نظر گرفتن دو رویکرد رشد و عدالت در لایحه بودجه 95‌، خاطرنشان کرد: در بحث رشد بودجه با توجه به اقتصاد مقاومتی هم باید سرمایه گذاری مالی انجام دهیم و هم اقتصاد کشور باید دانش بنیان باشد‌. وی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده، دولت مستقیما ۲۰۱هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سرمایه‌گذاری خواهد کرد که در طول تاریخ سرمایه گذاری کشور در این بخش بی سابقه است.

نوبخت افزود: از آنجا که این رشد باید دانش‌بنیان باشد، در سال ۹۵برای نخستین ‌بار یک درصد از تولید ناخالص داخلی را برای تحقیقات در نظر گرفته‌ایم بر این اساس‌،سهم تحقیقات برای رشد دانش‌بنیان یک درصد تولید ناخالص داخلی است که نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است و این امر با استقبال بسیار گسترده از سوی دانشگاه‌ها و واحدهای تحقیقاتی روبرو شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به رویکرد عدالت محور بودجه ۹۵،گفت: اکنون تعادلی در پرداخت‌های کارکنان دولت وجود ندارد و مناسب‌ترین زمانی که می‌توانیم این نبود تعادل در پرداختی‌ها را جبران کنیم.

سال ۹۵به عنوان نخستین سال برنامه ششم است وما هم برای شاغلان و هم بازنشستگان‌، مقادیر قابل توجهی منابع قائل شدیم تا نبود این توازن جبران شود. نوبخت توضیح داد: بیش از یک میلیون نفر از بازنشستگان زیر ۱.۵میلیون تومان دریافتی دارند، ضمن این که برای تمامی‌کارمندان دولت ۱۲درصد افزایش حقوق و به میزان تورم در نظر گرفته‌ایم و برای کسانی که زیر ۱.۵میلیون دریافتی دارند، بیش از ۲۰درصد افزایش حقوق در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی دولت گفت: این میزان افزایش برای سال نخست برنامه ششم است و تا پایان برنامه‌،حقوق بازنشستگان را هم به بیش از دو برابر افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به برنامه دولت برای افزایش حقوق شاغلان، تصریح کرد: حقوق شاغلان از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش حقوق ثابت و پایه که بر اساس سابقه کار و مدرک تحصیلی است و یک بخش دیگر فوق‌العاده شغل است.

نوبخت افزود: در بند ۱۰ماده ۶۸قانون فوق‌العاده شغل به دولت اجازه داده می‌شود فوق‌العاده شغل کارکنان دولت را تا ۵۰درصد حقوق ثابتشان افزایش دهد. وی افزود: در بودجه ۹۵برای تمامی‌دستگاه‌هایی که از بند ۱۰ماده ۶۸استفاده نمی‌کردند و نابرابری در پرداختی‌ها به وجود آمده بود، منابع کافی در نظر گرفته‌ایم که این نابرابری در پرداخت‌ها را جبران کنیم.

سخنگوی دولت همچنین گفت‌: برای ایجاد توازن منطقه‌ای هم در بودجه سال آینده‌،1200 میلیارد تومان علاوه بر بودجه همیشگی به سواحل جنوبی و مکران برای توسعه این مناطق اختصاص داده شده است.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نزدیک شدن به روز اجرای برجام‌، تاکید کرد: این موفقیت،متعلق به هیچ یک از جناح‌های سیاسی و هیچ یک از قوا نیست بلکه همکاری تمامی‌قوا تحت رهبری مقام معظم رهبری و یک افتخار ملی مربوط به تمامی‌مردم است.

نیازی به ارائه بودجه

چند دوازدهم نیست

نوبخت با اشاره به پیشنهاد مجلس در باره این که دولت بودجه سه دوازدهم به مجلس ارائه دهد، گفت: اگر دولت به هر دلیلی بودجه را آماده نکرده باشد، ماده ۱۸۸آیین‌نامه داخلی پیش‌بینی کرده است که چند دوازدهم بودجه را بر پایه بودجه سال گذشته ادامه دهد، اما با توجه به شرایط، چنین کاری ضرورتی ندارد.

سخنگوی دولت گفت: بودجه با شفافیت تمام کامل شده و کار برای بررسی بودجه در مجلس مهیاست و نمایندگان به راحتی می‌توانند بودجه را بررسی کنند و نیازی به ارائه بودجه چند دوازدهم نیست. نوبخت در باره پیگیری پرونده حمله کنندگان به سفارت عربستان‌،گفت: اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر قابل نکوهش و محکومیت بود و دولت رسما آن را محکوم کرد.دولت درباره پرونده حمله کنندگان به سفارت عربستان هم به هیچ عنوان این نوع رفتارهای غیر قانونی را تایید نکرده و نخواهد کرد.

وی اظهارداشت: از آنجا که این اتفاق در جهان چهره غیر واقعی از ملت بزرگ و با تمدن ایرانی نشان داد باید در باره کسانی که این کار را کردند و مسیر را به سمت بهره‌برداری کشورهای دیگر از جمله عربستان عوض کردند، تشکیک کنیم‌. سخنگوی دولت تصریح کرد: کدام ایرانی غیرتمند حاضر است کشورش را این چنین معرفی کند؟ سفارتخانه‌ها خاک کشورها محسوب می‌شوند، همان گونه که ما هم در خارج کشور دیپلمات و سفارتخانه داریم‌.

نوبخت ادامه داد: این که تردید شود کسانی که این کار را انجام دادند حسابشده و نفوذی باشند و عده ای هم تحت تاثیر احساسات باشند نفی نمی‌کنیم و طبیعی بود رئیس جمهوری از رئیس قوه قضائیه بخواهد به این مساله رسیدگی کند و به وزیر کشور هم دستور رسیدگی داد.

سخنگوی دولت افزود: این که پس از این حادثه برخی کشورها قطع را بطه کنند و تاثیر سویی داشته باشد‌،مردود است، ولی باید از نظر حیثیتی، خسارتی که دیدیم و عده ای خواستند چنین چهره ای را از کشور ترسیم کنند مساله را محکوم کنیم و از قوه قضائیه انتظار داریم با قاطعیت با آن برخورد کند. وی در پاسخ به این که آیا دولت قصد شکایت از حمله کنندگان به سفارت عربستان رادارد، اظهار داشت: حتما انجام خواهد شد چرا که خسارت بزرگ به حیثیت ملی غیر از مباحث اقتصادی وارد شده است و دولت شکایت خواهد کرد و درخواست پیگیری شده است.

سخنگوی دولت در باره پیگیری موضوع ممنوع التصویری سید محمد خاتمی‌از طریق دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در باره مستنداتی که از قوه قضائیه و از محل‌هایی داشتند که مورد مذاکره قرار گرفت‌.

سخنگوی دولت همچنین درباره اظهارات غیر قانونی برخی افراد درزمینه پرونده کرسنت، گفت: این پرونده مربوط به ۱۵سال قبل است و در قوه‌قضائیه و شورای عالی امنیت ملی مطرح بوده، بنابراین قوه‌قضائیه با اظهار نظر کنندگان در باره این پرونده برخورد خواهد کرد. وی گفت: حتما مصالح کشور در این دیده شد که تا وضع این پرونده که در دادگاه لاهه بررسی می‌شود نهایی نشده، این موضوع در داخل کشور خیلی باز نشود که مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد و قطعا قوه‌قضائیه با هر شخصی که در این پرونده دخالت داشته، برخورد خواهد کرد. نوبخت در باره واکنش دولت به طرح کنگره آمریکا برای دریافت غرامت از ایران‌، گفت: ما اقدام متقابل و متناسب که از سوی مجلس تعیین شود را اجرا خواهیم کرد. هر اقدامی‌که کنگره آمریکا علیه ایران انجام داد، ما هم از حقوق خود به نحو مناسب استفاده می‌کنیم. وی در پاسخ به این سئوال که گفته شده است هیات‌های اجرایی به خوبی بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات را انجام نداده‌اند یا در بررسی صلاحیت‌ها نگاه جناحی و حزبی داشته‌اند، گفت: هیات‌های اجرایی از مراجع چهارگانه استعلام می‌کنند و اگر گزارش‌ها مثبت باشد هیات اجرایی از خودش نمی‌تواند در مورد رد صلاحیت کاندیدایی تصمیم‌گیری کند.


نوشته شده در   چهارشنبه 23 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode