ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 دي 1394     |     کد : 98325

نظام بر انتخاب مردم متكي است

رهبر معظم انقلاب در ديدار ائمه جمعه سراسر كشور:

رهبر معظم انقلاب در ديدار ائمه جمعه سراسر كشور:
نظام بر انتخاب مردم متكي است
حفظ آراي ملت حق‌الناس است


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌صبح ديروزدر ديدارائمه‌جمعه‌ سراسر کشور، با اشاره به جايگاه بسيار والاي نماز جمعه، آن را «قرارگاه ايمان و بصيرت و اخلاق» و مهمترين وظيفه‌ ائمه‌ جمعه را نيز «تبيين حقايق و هدايتگري فرهنگي و سياسي» برشمردند. ايشان همچنين انتخابات را مسأله‌اي بسيار مهم و نعمتي حقيقتاً بزرگ برشمردند و با تأکيد بر حضور حداکثري مردم در انتخابات اسفند‌ماه افزودند: مفهوم عميق حق الناس، در زمينه‌هاي «اجرا، نظارت، حقوق داوطلبان، ليست‌هاي انتخاباتي، صيانت از آراي مردم و پذيرش نتايج انتخابات»، ابعاد مکمل و پرمعنايي دارد و مردم با توجه به طمع ورزي آمريکايي‌ها به اين انتخابات، موضوع نفوذ را مورد توجه کامل قرار دهند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنانشان گفتند: به کار بردن تعبير قرارگاه براي نماز جمعه به اين علت است که ما در حال يک مقابله معنوي، اعتقادي و ايماني و سياسي هستيم که همانند دوران دفاع مقدس، به ما تحميل شده و بنابراين دفاع لازم و ضروري است.

ايشان با اشاره به توانايي ملت ايران در دفاع از خود افزودند: دراين جهاد، «ايمان، بصيرت، تقوا و اخلاق مردم، هدف حمله قرار گرفته شده است و ويروس‌هاي خطرناکي در ميان جامعه پراکنده مي‌شود.

رهبرانقلاب اسلامي‌مهمترين وظيفه ائمه جمعه را تبيين حقايق برشمردند و گفتند: ائمه جمعه به عنوان علماي شهرها و ميراث داران انبياء، بايد با استفاده از فرصت اجتماعِ نمازجمعه، حقايق را تبيين و روشن کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، صحبت رو در رو و چهره به چهره در نماز جمعه را بسيار تأثيرگذارتر و مهمترازارتباط‌هاي غيرحضوري واز طريق وسايل ارتباطي جديد دانستند و تأکيد کردند: ائمه جمعه بايد با استفاده از اين فرصت مغتنم، درنمازجمعه که قلب فرهنگي هر شهر است، هدايتگري سياسي و فرهنگي انجام دهند.

ايشان با تأکيد براين‌که هدايتگري فرهنگي بنياني‌تر ازهدايتگري سياسي است، خاطرنشان کردند: يکي از اهداف اصلي دشمنان اسلام و ملت ايران، تغيير فرهنگ و اخلاق مردم به ويژه سبک زندگي آنان است.

رهبرانقلاب اسلامي‌با اشاره به ابعاد مختلف سبک زندگي اسلامي‌افزودند: «ادب» و دوري از هتاکي حتي در صحبت با مخالفان يکي از مسائل مهم در سبک زندگي اسلامي‌است که تلاش زيادي براي مقيد نبودن مردم به ادب انجام مي‌گيرد که متأسفانه در برخي موارد هم موفق بوده‌اند.

ايشان، عادات و روش‌هاي خوب زندگي همچون کتابخواني را يکي ديگراز ابعاد بسيار مهم سبک زندگي اسلامي‌دانستند و گفتند: بايد مردم و جوان‌ها را تشويق به کتابخواني و نخبگان را تشويق به توليد کتاب کرد و شايد بتوان در محل‌هاي نماز جمعه درهرشهر، مرکز ارائه و نمايش کتاب‌هاي خوب و به روز و مطلوب ايجاد کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اين‌که يکي از مسائل مهم در موضوع نمازجمعه، جذب جامعه جوان کشوراست، خاطرنشان کردند: جذب جوانان، فقط با گفتار امکانپذير نيست بلکه جوانان بايد از طريق دل و فهم، جذب نمازجمعه شوند.

ايشان «سخن متقن و مستدل» در مسائل سياسي و فرهنگي، و «سخن نو» را زمينه ساز جذب جوانان به نماز جمعه دانستند و تأکيد کردند: سخن نو، به معناي حرف‌هاي بدعت آميز نيست بلکه سخن نو را بايد با فکر و تأمل و کاوش در مطالب به دست آورد.

رهبرانقلاب اسلامي‌صميميت و مهرباني ائمه جمعه، دوري ازغرور و تظاهر، رفتارطلبگي و پدرانه و دوري از رفتاراداري و رئيس مآبانه را از ديگرعوامل جذب جوانان به نماز جمعه برشمردند و افزودند: در خطبه‌هاي نماز جمعه بايد آنچه را صحيح است حتي اگر به مذاق مخاطب خوش نيايد، با زبان استدلال و منطق و با بياني گرم، مطرح کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر لزوم حفظ جايگاه و شأن امام جمعه از طرف ائمه جمعه، ستاد مرکزي و همچنين مردم، خاطرنشان کردند: اقامه نمازجمعه در جمهوري اسلامي‌ايران توفيق بزرگي است که بايد قدرآن دانسته شود و بر همين اساس مطالب خطبه‌هاي نماز جمعه بايد براساس نيازهاي روز جامعه باشد.

انتخابات مساله اي بسيار مهم

رهبرانقلاب اسلامي، در بخش ديگري از سخنانشان انتخابات را مساله‌اي بسيار مهم و نعمتي واقعاً بزرگ خواندند و افزودند: اين برکت حقيقي، ناشي از نگاه عميق و روش امام خميني (ره) است که بر خلاف برخي نظرها، انتخابات را در حکومت اسلامي‌لازم و مردم را صاحب مملکت مي‌دانست و معتقد بود تصميم و انتخاب مردم بايد منشأ اثر باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: در پرتو اين نگاه و تصميم راهبرديِ امام، مردم هميشه در کنار انقلاب مانده‌اند؛ چرا که تصميمات خودشان را در کشور تأثيرگذار مي‌دانند.

رهبرانقلاب اسلامي‌همچنين انتخابات را در بُعد داخلي، موجب احساس استقلال و هويت و تأثيرگذاري ملت و در بُعد منطقه اي و جهاني، مايه آبرو و اعتبار کشور و نظام خواندند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر حضور حداکثري ملت در انتخابات پيش رو گفتند: هرچه حضور مردم بيشتر باشد استحکام واعتبار نظام و کشور بيشتر مي‌شود و به همين دليل هميشه برحضورهرچه بيشتر مردم تأکيد کرده ايم و اين بار نيز بر اين مساله اصرار مي‌ورزيم چرا که نظام متکي برعواطف، خواست‌ها و انتخاب مردم است.

ايشان با انتقاد از مدعيان نامطمئن بودن انتخابات خاطرنشان کردند: برخي انگار به عادت و مرض بدي مبتلا شده اند که دائم در نزديک انتخابات، در کوس نامطمئن بودن نتايج آرا مي‌دمند و نعمت بزرگ انتخابات را با اين حرف‌ها خراب مي‌کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته ممکن است در گوشه و کنار تخلفاتي باشد، اما تخلفات سازمان يافته که نتايج را تغيير دهد، مطلقاً وجود ندارد.

رهبرانقلاب چارچوب قوانين، مراقبت همه دست اندرکاران انتخابات و رعايت مسئولان دولتي و غيردولتي در همه دوره‌ها را از جمله علل سلامت انتخابات دانستند و افزودند: برخي دولت‌ها 180 درجه با هم تفاوت داشته اند، اما رفتارهمه آن‌ها درعرصه انتخابات درست و انتخابات سالم بوده است و انشاءالله اين دوره نيز چنين خواهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به تبيين ابعاد مختلف مفهوم پرمعناي «حق الناس» درعرصه انتخابات پرداختند.

رهبرانقلاب درتشريح ابعاد مختلف حق الناس به «حق داوطلب» پرداختند و افزودند: از جمله عرصه‌هاي رعايت حق مردم در انتخابات اين است که اگر کسي صلاحيت داشت او را رد نکنيم و به او ميدان بدهيم و برعکس اگر کسي چه در انتخابات خبرگان و چه مجلس شوراي اسلامي، صلاحيت قانوني نداشت، با اغماض و بي‌دقتي او را وارد عرصه نکنيم که بي‌توجهي به اين دو نکته، ضد حق‌الناس است.

رهبرانقلاب، آراي ملت را امانت خواندند و افزودند: حفظ اين امانت از ديگر ابعاد حق الناس است. ايشان افزودند: همه کساني که در اجرا، مراقبت، شمارش، جمع بندي آرا و اعلام نتايج دخيلند بايد در حفظ آراي ملت کمال امانت را رعايت کنند و اندک تخلفي در اين مساله، خيانت در امانت است.

رهبرانقلاب پذيرش نتايج قانوني انتخابات را از ديگر ابعاد رعايت حق الناس برشمردند و افزودند: وقتي مراکز قانوني، نتايج انتخابات را اعلام و تأييد کردند ،مخالفت با اين نتايج، ضد حق‌الناس است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حضور پرشکوه 40 ميليوني ملت در انتخابات سال 88 يادآوري کردند: در آن سال، برخي با حرف‌هاي منکَر و ناپسند، ادعاي تقلب را مطرح کردند و خواستار برهم خوردن نتايج آرا شدند. ايشان افزودند: ما با آن‌ها خيلي مماشات کرديم که جزئيات آن طولاني است. گفتيم بياييد هر تعداد صندوق که مي‌خواهيد بازشماري شود، اما به توصيه‌ها اعتنايي نکردند ،چون بنا نبود که حرف حق را بپذيرند. رهبرانقلاب يادآور شدند: آن کار و آن ادعا، خسارت‌هاي زيادي بر ملت و کشور وارد آورد که تاکنون جبران نشده و نمي‌دانيم قرار است کي جبران شود!

ايشان در ادامه به رعايت حق الناس در «ارائه فهرست‌هاي انتخاباتي» پرداختند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: رعايت حق‌الناس در پيشنهاد فهرست‌ها به معناي اين است که مساله رفيق بازي و جناح بازي را در ليست‌هاي خود دخالت ندهند و با معيار شايستگي حقيقي، ليست‌ها را تهيه کنند.

ايشان به مردم نيز توصيه کردند براي انتخاب نامزدها به کساني و مجموعه‌هايي اعتماد کنيد که از سر صفا و صداقت و علاقه مندي به انقلاب ليست داده اند، نه از روي مقاصد خاص و گاه فاسد.

رهبرانقلاب سخنان خود در جمع ائمه جمعه سراسر کشور درباره انتخابات را با پرداختن به موضوع بسيار مهم و پيچيده «نفوذ» ادامه دادند.

ايشان خاطرنشان کردند: کساني که به اطلاعات دسترسي دارند مي‌دانند که چه دام‌هايي براي کشور گسترده شده يا در حال گسترده شدن است تا در حصار اراده و تصميمات ملت نفوذ کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ضرورت هوشياري مردم، تأکيد کردند: اگر بر فرض، عنصري نفوذي در مجلس خبرگان يا مجلس شوراي اسلامي‌يا ديگر ارکان نظام وارد شود، مانند موريانه از داخل پايه‌ها را مي‌جود و سست مي‌کند.

رهبرانقلاب افزودند: در زمينه نفوذ بايد بدون تهمت‌زدن و ذکر مصاديق مُعيّن، در افکارعمومي‌روشنگري کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي روزگار فوق‌العاده حساس کنوني را يادآور شدند و افزودند: جبهه فراگير دشمنان انقلاب اسلامي‌و ملت ايران، با انواع توطئه‌ها، مدام در حال تلاش است؛ چرا که از گسترش ايده‌ها و افکار اسلام ناب در مناطق مختلف، احساس خطر جدي کرده است.

رهبرانقلاب افزودند: تفکر اسلام ناب همچون نسيم لطيف و عطر گل منتشر شده و انسان‌هايي قوي و کارآمد در مناطق مختلف جهان پرورش داده است ،لذا مخالفان اسلام براي مقابله با اين واقعيت، جمهوري اسلامي‌را هدف بمباران سياسي تبليغاتي قرار داده‌اند.

رهبرانقلاب با اشاره به استفاده بيگانگان از تحريک داخلي، بمباران تبليغاتي و سياسي، هزينه‌هاي مالي، دام‌هاي اخلاقي و انواع و اقسام روش‌هاي ديگر افزودند: همه بايد در مقابل «نفوذ» هوشيار باشيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنانشان طمع ورزي آمريکايي‌ها به انتخابات پيش‌رو را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: آمريکايي‌ها مثل ما دنبال تحولند، اما ما تحولي را مي‌خواهيم که فاصله کشور و جامعه با اهداف اسلام و انقلاب را کاهش دهد و آن‌ها دقيقاً در نقطه مقابل تحول مورد نظر ملت ايران، دنبالِ دور کردن جامعه از اهداف انقلاب و نزديک کردن ايران به اهداف خودشان هستند.

رهبرانقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: آمريکايي‌ها براي تحقق اين هدف به انتخابات چشم طمع دوخته اند، اما ملت بزرگ و هوشيار ايران چه در انتخابات و چه در مسائل ديگر، مخالف خواست‌هاي دشمنان عمل مي‌کند و همچون گذشته به دهان آن‌ها مي‌کوبد.

پيش از بيانات رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور با اشاره به برگزاري گردهمايي ائمه جمعه خاطرنشان کرد: با همکاري مردم در 845 نقطه کشور نمازجمعه اقامه مي‌شود.

در پايان اين ديدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه شد.

ائمه جمعه سراسر کشورهمچنين صبح ديروز با حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره)، با آرمان‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي‌ايران تجديد ميثاق کردند.


نوشته شده در   سه شنبه 15 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode