ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 13 دي 1394     |     کد : 98248

وجدان‌های بیدار داغدار شد

در اولین ساعات صبح دیروز وزارت کشور عربستان از جنایتی خبر داد که وجدان‌های بیدار را داغدار کرد. و در این ارتباط مراجع تقلید شیعه و محافل سیاسی و فرهنگی در تمام نقاط جهان واکنش نشان دادند.

با به شهادت رسیدن آیت‌الله النمر، توسط دشمنان خدا و رسول خدا(ص)
وجدان‌های بیدار داغدار شد

اعتدال: در اولین ساعات صبح دیروز وزارت کشور عربستان از جنایتی خبر داد که وجدان‌های بیدار را داغدار کرد. و در این ارتباط مراجع تقلید شیعه و محافل سیاسی و فرهنگی در تمام نقاط جهان واکنش نشان دادند.
وزارت کشور عربستان حکومت وهابیان برحجاز از اعدام روحانی برجسته این کشور آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر خبر دادند.
وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، اعلام کرد که 47 تن ازجمله شیخ باقر النمر را صبح روز، 12 دی‌ماه، اعدام کرده است.
45 تن از این افراد سعودی، یک نفر مصری و یک‌تن نیز از جمهوری چاد بوده است.
این 47 نفر امروز در شهرهای ریاض، مکه، مدینه، الشرقیه، القصیم، حائل، عسیر، الجوف، نجران، باحه و تبوک عربستان اعدام شدند.
روزنامه «دیلی استار» در خبری کوتاه نوشت: وزارت کشور عربستان دیروز، (12 دی‌ماه) شیخ باقر النمر را به اتهام تروریسم اعدام کرده است.
اوائل آبان ماه،‌ دادگاه عالی ریاض و دادگاه تجدیدنظر حکم‌اعدام این روحانی شیعی را تأیید و آن را به وزارت کشور و دفتر پادشاهی فرستاده بود تا ملک‌سلمان‌بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان آن را امضاء کند.
بنا بر گزارش لیبانون فایلز در بیانیه وزارت کشور‌عربستان به اعدام 47 تن از جمله شیخ باقر‌النمر اشاره شده است.
45 تن از این افراد سعودی و یک نفر مصری و یک تن نیز از جمهوری چاد بوده است.
این 47 نفر دیروز شنبه در شهرهای ریاض، مکه، مدینه، الشرقیه، القصیم، حائل، عسیر،‌الجوف، نجران، باحه و تبوک عربستان اعدام شدند.
وزارت کشور عربستان در‌این بیانیه برای توجیه جنایت شنیع خود به آیاتی از کلام‌الله مجید و احادیثی از نبی‌مکرم اسلام(ص)‌استناد کرده است.
این وزارتخانه مدعی شده است تروریست‌هائی که حکم اعدام در حق آن‌ها صادر شده است، به اندیشه تکفیری گرویده و در قتل و انفجار دست داشته‌اند؛ این در حالی است که خود عربستان منبع اصلی تکفیر و حامی گروه‌های تکفیری است و آیت‌الله باقر النمر در ایام حیات برای احقاق حقوق شیعیان و مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی تلاش می‌کرد و از این اتهامات مبرا بود.
* برادر شیخ نمر
خبر اعدام را تأیید کرد
محمد النمر، برادر شیخ نمر در شبکه اجتماعی توئیتر حکم اعدام برادرش را تأیید کرد.
وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، ضمن تأیید خبر اعدام برادرش این اقدام آل‌سعود را محکوم کرد و آن را (شنیع) توصیف کرد.
وی افزود: با وجود اینکه انتظار عقلانیت بیشتری از مقامات سعودی داشتیم، در اعتراض به این اقدام به سازمان‌های بین‌المللی مراجعه نخواهیم کرد؛ زیرا می‌دانیم از دست این سازمان‌ها کاری بر نمی‌آید.
* واکنش‌ها به اعدام برادرم مسالمت‌آمیز باشد
برادر شیخ النمر، روحانی برجسته شیعی که دیروز توسط رژیم سعودی اعدام شد، واکنش مسالمت‌آمیز به اعدام برادرش را خواستار     شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «شمس العرب»، محمد النمر، برادر شیخ نمر در تماس تلفنی با «رویترز»، تصریح کرد: خانواده شیخ نمر باقر النمر از شنیدن خبر حکم اعدای وی شوکه شدند.
وی افزود: شهید شیخ النمر در میان شیعیان و به‌طورکلی جوامع اسلامی از ارزش و اعتبار بالائی برخوردار بود و شکی نیست که اجرای حکم اعدام وی، واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت.
محمد النمر در ادامه ابراز امیدواری کرد که این واکنش‌ها در چارچوب اقدامات مسالمت‌آمیز باشد و خارج از این محدوده نباشد.
* واکنش مراجع تقلید و محافل سیاسی و فرهنگی
* آیت الله العظمی صافی؛ آل سعود راه و رسم جنایتکاران بزرگ تاریخ را دنبال می کند
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان را محکوم کرد.
*  متن این پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطانا
با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم که رژیم سفاک و خون آشام سعودی، بار دیگر طینت جنایتکارانه‌ی خود را نشان داد و یکی از بندگان بی‌گناه، مظلوم و آزاده را با تعداد دیگری از ستمدیدگان به شهادت رساند. رژیمی که با نوشیدن خون پاک مظلومان و آزادگان خود را سیراب نموده و راه و رسم جنایتکاران بزرگ تاریخ را دنبال می‌نماید.
شهادت عالم آزاده، روحانی عالی مقام، شهید بزرگوار شیخ نمر رضوان الله تعالی علیه روی سیاه این رژیم را سیاه‌تر و خبث و پلیدی باطن آنها را آشکارتر نمود.
انا لله و انا الیه راجعون
حکام آل سعود که ان شاء ‌الله تعالی سقوط آنان نزدیک است بدانند که خون به ناحق ریخته‌ی این روحانی شهید، خواب راحت را از آنان سلب نموده، جهان اسلام را بیدار کرده و راه سقوط را برای این رژیم هموار خواهد نمود. مسلماً این جنایت ددمنشانه را آزادگان دنیا و مجامع آزاد بین المللی محکوم خواهند نمود و فریاد مظلومیت این شهید بزرگوار به گوش جهانیان خواهد رسید.
اینجانب به جهان اسلام و مردم غیور و مسلمان عربستان که از ستم و جنایات رژیم سفاک خود خسته شده‌اند و به خانواده ی بزرگ و داغدار این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفته، ترفیع درجات این شهید سعید و سایر شهیدان را از خداوند متعال مسئلت دارم.
و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی منقَلَبٍ ینقَلِبونَ
 21 ربیع الاول 1437
لطف الله صافی
* آیت‌الله مکارم‌شیرازی اعدام شیخ نمر را محکوم کرد
‌آیت‌الله مکارم‌شیرازی با صدور پیامی اعدام آیت‌الله شیخ نمر و 46 نفر از بیگناهان جهان اسلام را محکوم کرد.
* متن کامل پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:
«خبر وحشتناک اعدام آیت‌الله شیخ نمر و 46 نفر از بیگناهان جهان اسلام را در بُهت و تعجب فرو برد، به خصوص اینکه این جنایت تحت عنوان خوارج و تکفیر صورت گرفت، اگر کسانی تاکنون تردید داشتند که کانون فتنه و تکفیر در جهان، آل‌سعود هستند با این نمونه آشکار جای تردیدی باقی نماند.
ما به شدت این جنایت هولناک را محکوم می‌کنیم و به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد و می‌دانیم این جنایت انتقام شکست‌هایی است که آل‌سعود در عراق و سوریه و یمن دامنگیرشان شده است، ولی باید در انتظار شکست‌های مهم‌تری در این سه منطقه باشند.
به یقین این جنایت، بدون اطلاع آمریکا نبوده است، آنها در مسائل کم اهمیت‌تری با نظر آنها اقدام می‌کنند و می‌دانیم در راستای ایجاد جنگ طائفه‌ای میان سنی و شیعه است، اما هم سعودی‌ها و هم آمریکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافی نداریم، اختلاف ما با تکفیری‌هاست که همه مسلمین در برابر آنها اتفاق نظر دارند.
آل‌سعود بدانند این جنایت فراموش نشدنی است و آثار این کار نابخردانه را در آینده خواهند دید.
نه تنها شیعیان جهان و اهل سنت این جنایت را شدیدا محکوم می‌کنند، بلکه تمام آزادگان دنیا نیز آن را محکوم خواهند کرد.
آنها چه گناهی داشتند، قیام مسلحانه کردند؟! کسی را کشته بودند؟! تنها گناهشان این بود که می‌گفتند اقلیت شیعه در عربستان سعودی از حقوق حقه خویش باید برخوردار شوند و برای انجام مراسم مذهبی آزاد باشند. آیا این گناه است و در خور آن جنایت سنگین.
ان ربک لبالمرصاد
ناصر مکارم شیرازی»
* پیام آیت اله مظاهری در محکومیت اعدام شیخ نمر
آیت ا... مظاهری از مراجع تقلید ورییس حوزه علمیه اصفهان در پیامی شهادت شیخ باقر النّمر به دست رژیم سفّاک آل سعود رامحکوم کرد
 در این پیام آمده است :
خبر اسفناک شهادت روحانی مجاهد و عالم مدافع حریم رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت«صلوات الله علیهم اجمعین» شهید شیخ باقر النّمر«رحمت‌الله‌علیه» و تعدادی  از شیعیان انقلابی و آزاده حجاز به دست رژیم سفّاک آل سعود موجب تأثّر فراوان شد.
این جنایت بزرگ در شرایطی انجام می‌شود که هنوز داغ جانسوز فاجعه سرزمین مقدس منا در قلب عالم اسلام تازه است و از سوی دیگر دست ناپاک این رژیم وهابی و تکفیری به خون ده‌ها هزار مسلمان بی‌گناه در یمن و نیز در سوریه و عراق آلوده است. و به‌راستی کارنامه سیاه این حکومت خودکامه در جهان اسلام مایه ننگ و نفرت روزافزون شده است.
بی‌شک این خون‌های به‌ناحق ریخته و سایر خیانت‌های آنان به قرآن و عترت و اسلام و مسلمین، پایه‌های این رژیم نابخرد را به‌زودی خواهد شکست و آنان در آتش فتنه‌های بزرگی که در جهان اسلام به پا کرده‌اند، گرفتار خواهند شد «ومأوهم النّار و بئس مثوی الظّالمین»
علوّ درجات این عالم شهید سعید و همه شهدای اسلام و صبر و اجر خاندان آنان و نجات همه مسلمانان و مظلومان جهان از سلطه? اجانب و مستکبران را از خداوند قهّار متعال مسألت می‌کنم.


*آیت‌الله العظمی جوادی آملی؛ پیام شهادت شیخ نمر، مبارزه با آل سعود و استکبار است
حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفتند: شهادت شیخ نمر پیامی دارد که آن مبارزه با آل سعود و استکبار جهانی است.
به گزارش خبرگزاری «حوزه» معظم له دیروز در حاشیه درس تفسیر ضمن محکومیت اعدام شیخ نمر باقر النمر اظهار داشتند: این بزرگوار در راه حق شهید شد و خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که خیال نکنید که شهدا مرده اند و نگوئید که مرده‌اند.
ایشان ابراز داشتند: شهادت شیخ نمر پیامی دارد که آن مبارزه با آل‌سعود و استکبار جهانی است.
این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: آل‌سعود جنگ نیابتی را از سوی استکبار بر عهده گرفته و باید بداند که سرنوشت تلخی در انتظار آنهاست.
حضرت آیت‌الله‌جوادی آملی تصریح کردند: ان‌شاءالله ذات‌اقدس‌اله‌حرمین شریفین را از لوث وآلودگی وجود آل سعود نجات خواهد داد.
این مفسر قرآن کریم در پایان بیان داشتند: به خانواده معظم شیخ نمر، مجاهدان، مردم عربستان‌و‌سایر نقاط جهان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال خواهانیم خیانت خائنان حرمین را که آن کار را نسبت به شهدای منا انجام دادند، به خودشان برگرداند.
*آیت‌الله نوری‌همدانی خواستار واکنش مسلمانان شد
یکی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اعدام آیت‌الله باقر النمر توسط رژیم سعودی گفت: اجرای این حکم ظالمانه با وجود اعتراضات فراوان مسلمانان جهان، دهن‌کجی به جهان اسلام است.
آیت‌الله‌حسین نوری‌همدانی ظهر دیروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری نخستین‌اجلاس نماز در قم، با اشاره به خبر اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان که امروز منتشر شد، اظهار کرد: این خبر بسیار تأسف‌برانگیز است. زیرا شیعیان به این حکم ظالمانه اعتراض کردند و این اعتراض تنها به ایران محدود نشد بلکه کشورهائی مانند عراق و لبنان نیز به حکم اعدام شیخ نمر اعتراض کردند ولی با وجود تمام اعتراض‌ها حکومت عربستان نسبت به اعدام این عالم شیعی اقدام کرد.
وی با اشاره به مذهبی که عربستان پیرو آن است، بیان کرد: مذهبی که عربستان از آن پیروی می‌کند، یک مذهب خرافی است که تنها می‌خواهد اسلام را در جهان بدنام کند.
این مرجع تقلید بیان کرد: عربستان در حالی خود را پیرو دین‌اسلام به جهان معرفی می‌کند که بستر پرورش داعش و تشکیل گروهک‌های تکفیری و بوکوحرام است و همچنین نوکری گوش به فرمان برای رژیم صهیونیستی است.
آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه حکومت و مذهب عربستان مایه تأسف و سرافکندگی جهان اسلام است،‌ تصریح کرد: برادران
اهل‌سنت و شیعه باید در برابر کشتن ظالمانه شیخ‌نمر‌النمر عکس‌العمل نشان‌دهند.
وی با بیان اینکه عربستان با اعدام شیخ نمر‌النمر به تمام شیعیان و اهل‌سنت که نسبت به این حکم اعتراض داشتند دهن‌کجی کرده است، گفت: ما امروز در روزگاری قرار داریم که چنین جریان‌های ناراحت کننده‌ای
جهان‌اسلام را تهدید می‌کند.
*حضرت آیت الله علوی گرگانی؛
استفاده از شیوه های آموزشی ساده در جذب مردم به دین مؤثر است
حضرت آیت‌الله علوی‌گرگانی گفتند: یکی از فوائد تعلیم‌آسان این است که مردم و جامعه راحت تر جذب این نوع فعالیت ها شده و
به سادگی دین را می پذیرند.
به گزارش خبرگزاری «حوزه» معظم‌له پیش از ظهر دیروز در دیدار معاون نهضت سواد‌آموزی آموزش و‌پرورش استان قم و هیئت همراه اظهار داشتند: مسئله جهل و علم از جمله موضوعاتی است که جایگاه خاصی در میان صاحبان عقل و خرد داشته و حتی قرآن کریم نیز اهمیت ویژه ای به عالمان داده و جایگاه  اهل علم و بی‌سواد را یکسان ندانسته است.
ایشان با تأکید بر اینکه باید به دنبال علم دارای نور و کمال رفت، ابراز داشتند: هنگامی که انسان عالم شد، نوررا درک؛ حقیقت را فهمیده و به او عمل می کند؛ اما انسان جاهل نمی‌تواند از کمال بهره خوبی ببرد.
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی یکی از دلائل تأسیس نهضت سواد‌آموزی را آگاهی و تولید علم برشمردند و افزودند: اهل خرد بهتر می‌توانند در مشارکت‌های عمومی به خصوص در مسئله انتخابات تأثیرگذار باشند.
این استاد درس خارج حوزه با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد آحاد بی‌سواد جامعه به سمت نهضت سوادآموزی حرکت کنند، خاطرنشان ساختند: نهضت نیازمند به دو عامل مهم تعلیم مباحث مهم و تعلیم به صورت روان وآسان است.
معظم له تصریح کردند: خداوند متعال نیز در تعلیم سخت گیری نکرده و مباحث را به صورت آسان به وسیله پیامبران در اختیار جامعه قرار داده است.
ایشان در پایان بیان داشتند: یکی از فوائد تعلیم آسان این است که مردم و جامعه راحت تر جذب این نوع فعالیت‌ها شده و به سادگی دین را می پذیرند.
*آیت‌الله یزدی؛ رئیس
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
هدف از اعدام علامه نمر، سرپوش نهادن شکست در یمن است
هدف از اعدام شیخ نمر، سرپوش‌نهادن بر شکست‌های پی در پی آل‌سعود در یمن، و نیز شکست سیاست‌ها و دست‌نشاندهای این رژیم در عراق، سوریه، لبنان و بحرین بوده است.
به گزارش«حوزه»، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای شهادت
آیت‌الله‌شیخ‌نمر را تسلیت و جنایت آل‌سعود را محکوم کرد.
بر اساس این گزارش، در متن این اطلاعیه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خبر شهادت جانگداز عالم جلیل القدر و روحانی مبارز مرحوم شیخ نمر باقر النمر به دست عمال آل‌سعود موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این شهید والامقام از مجاهدان خستگی‌ناپذیر بود که در پیش چشم جهانیان و مدعیان به اصطلاح حقوق بشر و‌آزادی بیان، پس از تحمّل شکنجه‌های فراوان در زندان‌های آل‌سعود، به شهادت رسید. رژیم مرتجع، سفاک و مسلمان کش آل‌سعود که خوش خدمتی او به آمریکای جنایتکار و رژیم جعلی صهیونیستی بر هیچ کسی پوشیده نیست، در حالی این عالم مظلوم را به شهادت رساند که در کنفرانس‌های به اصطلاح صلح و حل بحران سوریه شرکت می‌کند و سردمدار ائتلاف شده است.
کشتار فجیع مردم مظلوم یمن، و ضعف و بی‌کفایتی در برگزاری مراسم حج که به جان باختن هزاران زائر بی‌گناه بیت‌الله الحرام منجر شد هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. امروز بیشترین حمایت‌مالی و نظامی از گروه‌های تکفیری بویژه داعش جنایتکار، از آن این رژیم منحوس است.
با این همه هدف از اعدام شیخ نمر، سرپوش‌نهادن بر شکست‌های پی‌در‌پی آل‌سعود در یمن، و نیز شکست سیاست‌ها و دست‌نشاندهای این رژیم در عراق، سوریه، لبنان و بحرین، بوده است. غافل از آنکه امروز نکبت و بیچارگی سراسر این رژیم را فرا گرفته و آن را در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار داده است.
خون آن شهید سعید دامن منحوس سردمداران سعودی را فرا خواهد گرفت. بی‌تردید راه
شیخ نمر‌ها بی‌رهرو نخواهد ماند و مردم مسلمان جهان، بویژه شیعیان مظلوم عربستان سکوت نخواهند کرد و به مبارزه فراگیر خود ادامه خواهند داد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن و تسلیت شهادت عالم مجاهد، شهید شیخ نمر باقر النمر، علّو درجات برای ایشان، و صبر جمیل برای بازماندگان ایشان را از خداوند متعال خواستار است.
«وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ»
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
* سخنگوی وزارت امور خارجه:
عربستان از تروریست ها حمایت و منتقدانش را اعدام می کند
سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اعدام آیت‌الله شیخ باقر النمر روحانی سرشناس سعودی را شدیداً محکوم کرد و گفت: عربستان از تروریست‌ها حمایت و منتقدانش را اعدام می‌کند.
به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت‌امور خارجه، حسین جابرانصاری افزود: در حالی که تروریست‌های افراطی و تکفیری، امنیت و آسایش ملت‌های منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولت‌های منطقه را تهدید می‌کنند؛ اعدام شخصیتی مانند شیخ‌النمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پی‌گیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت، تنها عمق بی‌تدبیری و
بی‌مسئولیتی را نشان می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت عربستان در حالی که از جریان‌های تروریستی و افراط گرایان تکفیری حمایت می‌کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می‌گوید.
وی تصریح کرد: روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پی‌گیری این سیاست‌ها خواهد پرداخت.
به گزارش ایرنا وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه‌ای رسمی از اجرای حکم اعدام 47 نفر به اتهامات امنیتی خبر داد که در میان اعدام‌شدگان نام آیت‌الله نمر باقر النمر دیده می‌شود.
براساس این بیانیه، این افراد صبح دیروز شنبه در 12 منطقه ریاض، مکه ، مدینه، الشرقیه، القصیم، حائل، الحدود الشمالیه، عسیر، الجوف، نجران، الباحه و تبوک اعدام شده‌اند.
*بروجردی، رئیس کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
پیامدهای قتل شیخ نمر برای مقامات سعودی بسیار سنگین خواهد بود
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اعدام شیخ نمر جنایتی است که عواقب گسترده آن متوجه آل‌سعود خواهد شد و انتظار می‌رود، کشورهای اسلامی واکنش لازم را درباره این موضوع داشته باشند.
علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خبر اعدام شیخ نمر توسط مقامات سعودی به فارس گفت: بدون تردید اعدام شیخ نمر جنایتی است که عواقب گسترده آن متوجه دولت سعودی خواهد شد.
وی افزود: معمولا دولت‌ها حرمتی برای علما و دانشمندان خود قائلند و این اقدام عربستان نشان داد که آل‌سعود هیچ حرمتی برای این قشر از جامعه و همچنین افکار عمومی
جهان‌اسلام قائل نیست و اعدام شیخ نمر در حالی بود که ده‌ها نفر از علمای اسلام و مراجع دولت عربستان را از انجام این اقدام برحذر داشتند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن محکومیت اعدام شیخ نمر اظهار داشت: این اقدام نابخردانه عربستان نشان دهنده انفعال این کشور و شکست در مسائل متعدد منطقه از عراق و سوریه گرفته تا یمن است.
بروجردی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا سازمان ملل و کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای اسلامی واکنش لازم را نسبت به اعدام شیخ نمر نشان‌دهند و مطمئناً تبعات این اقدام در داخل کشور عربستان برای مقامات سعودی بسیار سنگین خواهد بود.
*دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)
حامیان آل‌سعود بدانند از چه خون آشامی حمایت می‌کنند
محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در پی اعدام شیخ نمر گفت: حامیان عربستان؛ آمریکا، اسرائیل، انگلیس و کشورهای اروپایی باید بدانند که از چه جانور خون آشامی دارند حمایت می‌کنند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) درباره اعدام شیخ نمر توسط آل‌سعود و تبعات این اقدام به مهرگفت: ما در مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) این اقدام جنایت بار را شدیداً محکوم می کنیم. آل‌سعود جنایت دیگری به جنایات خود افزود. جا دارد که مؤسسات حقوقی بین‌المللی، عربستان را بشناسند که چه جنایاتی دارد مرتکب می‌شود؛ گذشته بر این اینکه روزانه چقدر از مردم یمن را می‌کشد و در حال ادامه دادن این جنایات است.
این عضو شورای‌عالی مجمع جهانی
تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: این کشتاری که آل‌سعود ۱۰ ماه است از مردم یمن می‌کند و یا کشتاری که در حادثه منا از حجاج کرد و کشتاری که الان انجام می‌دهد همه و همه، نشان می‌دهد که این حکومت استبدادی جنایتکار و خون آشام هیچ بویی از انسانیت نبرده و عرف بین‌المللی و قوانین حقوقی بین‌المللی را برای هیچ کس قائل نیست و هیچ کسی را قبول ندارد. حامیان عربستان؛ آمریکا، اسرائیل،‌انگلیس و کشورهای اروپائی باید بدانند که از چه جانوری دارند حمایت می‌کنند. حامیان آل‌سعود باید بدانند از چه خون آشامی پشتیبانی می‌کنند.
حجت الاسلام اختری تصریح کرد: ما ضمن اینکه این جنایت را در زمره یکی از جنایات بزرگ تاریخ می دانیم معتقدیم این اقدام آل‌سعود سبب انزجار و نفرت همه ملت‌های مسلمان و آزاده از رژیم عربستان خواهد شد و قطعاً خون بیگناهان دامان عربستان را خواهد گرفت و آنها را در منجلاب بدبختی و فلاکت فرو خواهد برد و باعث نابودی آنها می شود.
* نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری:
اعدام شیخ نمر منافی موازین بین‎المللی و اسلامی بود
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اجرای حکم اعدام روحانی شیخ نمر مبارز شیعه عربستانی منافی با موازین بین‌المللی و اسلامی و آداب و رسوم دموکراسی بود.
مولوی نذیراحمد سلامی به فارس گفت: خبر اعدام شیخ نمر متأسفانه خبر ناگواری بود که قلب همه شیعیان و همه ستیزه‌جویان با ظلم و ستم را به درد آورد.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در
مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این حرکت و اقدام از نگاه ما محکوم است به خاطر اظهار خیال نباید کسی که روحانی است و مرجعیت دارد را محکوم به اعدام کرد تأکید کرد: اجرای حکم اعدام شیخ نمر منافی با موازین بین‌‌المللی و اسلامی و آداب و رسوم دموکراسی بود.
وی ادامه داد: شیعه و سنی فرقی ندارد هر انسانی که مخالف با استبداد و ظلم و ستم است باید در راستای محکومیت این اقدام ناعادلانه واکنش دهد.
*حوزه‌های علمیه سراسر کشور تعطیل شد
اعدام مظلومانه شیخ نمر موجی از نفرت و انزجار مسلمانان جهان را نسبت به آل‌سعود به راه انداخته و حوزه‌های علمیه امروز در اعتراض به این جنایت تعطیل است.
به گزارش حوزه، در پی اعدام شیخ نمر، مراجع عظام تقلید با صدور پیام‌های جداگانه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت فجیع با اعلام تعطیلی دروس خود همه علمای جهان اسلام را به چاره اندیشی برای ریشه‌کن کردن تکفیر که پایگاه اصلی آن آل‌سعود است فرا خواندند.
بر اساس این گزارش امروز یکشنبه
تجمع اعتراض‌آمیز طلاب سراسر کشور در مدارس علمیه برگزار و مدرسه فیضیه نیز بار دیگر کانون نفرت و انزجار از آل‌سعود خواهد شد.
حجت الاسلام طیب حسینی، مدیر روابط عمومی حوزه های علمیه گفت: تجمع اعتراض آمیز فردا در مسجد اعظم با حضور مراجع، علما و اساتید حوزه برگزار خواهد شد.
در این مراسم آیت الله سید احمد خاتمی به ایراد  سخن خواهد پرداخت.
*دانشجویان مقابل سفارت عربستان تجمع می‌کنند
مسئول بسیج دانشجوئی دانشگاه امام صادق(ع)از برگزاری تجمع دانشجویان در محکومیت اعدام شیخ نمر توسط رژیم آل سعود،
امروز ساعت ۱۵ مقابل سفارت عربستان خبر داد.
مسعود حسنلو مسئول بسیج دانشجویی
 دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: دانشجویان امروز 13 دی‌ماه از ساعت15 در محکومیت اعدام شیخ نمر مقابل سفارت عربستان تجمع می‌کنند.
حسنلو افزود: جنبش دانشجوئی ضمن محکومیت اعدام شیخ نمر اعلام می‌کند که رژیم آل‌سعود عواقب این جنایت خود را خواهد چشید. ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه جهان از این جنایت نخواهند گذشت.


* عزای عمومی و اعتراضات در القطیف و العوامیه عربستان
اوضاع شهرهای شیعه‌نشین در شرق عربستان به حالت آماده‌باش کامل نیروهای امنیتی در آمده و در شهر القطیف عزای عمومی اعلام شده است.
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، از صبح دیروز (شنبه) با اعلام خبر اجرای حکم اعدام آیت‌الله النمر، اوضاع شهر القطیف امنیتی شده است. در ابتدا تمام پاسگاههای پلیس، تعطیل شدند و پس از آن خبر رسید که صدها خودروی زرهی ضد شورش به سمت این شهر روانه شده‌اند.
به گزارش شبکه العالم، در شهر القطیف عزای عمومی اعلام شده است و همراه با بسته شدن برخی راهها، تظاهر کنندگان در خیابان انقلاب این شهر تجمع کرده‌اند.
اعتراضات در منطقه العوامیه در نزدیکی القطیف نیز جریان پیدا کرده و نیروهای امنیتی نیز در این شهر حضور گسترده‌ای دارند.
وزارت کشور عربستان صبح دیروز (شنبه) با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد.
به گفته وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 متهم دیگر که بیشتر آنها تروریست معرفی شده‌اند، دیروز در 12 منطقه در عربستان اجرا شده است.
* شیخ باقر النمر
کیست؟
نِمِر باقر النِمِر ( زاده 1379ق) مشهور به شیخ نمر، عالم شیعه در عربستان، منتقد سیاست‌های حکومت سعودی بود و بارها بازداشت و به زندان افکنده شد، وی به اتهامات بی‌اساسی همچون محاربه، داشتن عقاید‌انحرافی، خودداری از تبعیت نسبت به حکومت، تشویق به سرنگونی نظام سیاسی، تشویق به ترور اتباع خارجی مستقر در کشور و... از تابستان 2012م  زندانی بود و اول آذر 1393ش (22 نوامبر 2014م)، محکوم به اعدام شد. صدور حکم اعدام برای شیخ نمر، واکنش‌ها و مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی محافل حقوق بشری و شیعیان سراسر جهان در پی‌داشت.
جلادان آل‌سعود روز شنبه دوازدهم دی ماه 94 در دومین روز سال نو میلادی، شیخ النمر را اعدام کردند.
شیخ نمر از سال 2003م، 6 بار از سوی دولت عربستان سعودی بازداشت شد و آخرین بازداشت به زندانی شدن بلندمدت او و محاکمه و سرانجام شهادت انجامید.
1424ق (2003م): نمر باقر النمر اولین بار پس از آن بازداشت شد که با وجود خواست دولت عربستان مبنی بر عدم اقامه نمازجمعه، و همچنین تخریب محل آن، هفته‌ها به اقامه نمازجمعه پرداخت.
1425ق (2004م): او دومین بار زمانی بازداشت شد که تلاش‌های خود برای برگزاری مراسم سالروز تخریب قبور بقیع را آغاز کرد.
1426ق (2005م): سومین بازداشت، بار دیگر در پی درخواست او برای برگزاری مراسم سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع رخ داد.
1427ق (2006م): شیخ نمر در همایش قرآن کریم که از سوی آیت‌الله سید محمدتقی حسینی مدرسی برگزار شد، شرکت و بر حقوق شیعیان در عربستان سعودی تأکید  کرد و مواردی از جمله تدریس مذهب شیعه در مدارس، لزوم بازسازی بقیع و... را مطرح ساخت. نمر باقر‌النمر پس از بازگشت به عربستان سعودی برای چهارمین بار بازداشت شد و مردم العوامیه در اعتراض به بازداشت او دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.
1429ق (2008م): پس از آنکه دولت عربستان از او خواست به استان قطیف برود و مخالفت کرد، به شهر دمام برده شد و از او خواسته شد تعهد کتبی مبنی بر لغو نمازجمعه بدهد، اما باز هم مخالفت کرد. پس از این با حکم وزیر کشور به زندان انفرادی برده شد. بازداشت پنجم بیش از 24 ساعت به طول نینجامید.
آخرین و ششمین بازداشت نمر باقر النمر در 8 ژوئیه 2012م (18 تیر 1391ش) روی داد.نیروهای امنیتی عربستان در منطقه قطیف پس از کمین در خیابان و تیراندازی به سوی شیخ نمر، او را در حالی بازداشت کردند که 4 گلوله به پایش اصابت کرده بود.
* سوم آبان‌ماه 94 حکم اعدام صادر شد
3 آبان 1394 برادر شیخ نمر اعلام کرد که دادگاه عالی و استیناف حکم اعدام شیخ النمر را تأیید کرده و حکم برای اجرا و تأیید نهایی به دفتر پادشاهی ارجاع داده شد.شیخ نمر پس از بازداشت در 8 ژوئیه 2012م زندانی بود تا اینکه روز دوازدهم دی ماه 94، به دست جلادان آل‌سعود به شهادت رسید.


نوشته شده در   يکشنبه 13 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode