ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 10 دي 1394     |     کد : 98114

تصميمات فوري دولت براي كاهش آلودگي هوا

دكتر روحاني: بايد از ساختن برج‌ها و ساختمان‌هاي بلندمرتبه در كريدور جابه‌جايي هوا جلوگيري شود...

رئيس جمهوري در جلسه ديروز هيأت وزيران خبر داد
تصميمات فوري دولت براي كاهش آلودگي هوا
دكتر روحاني: بايد از ساختن برج‌ها و ساختمان‌هاي بلندمرتبه در كريدور جابه‌جايي هوا جلوگيري شود


سرويس سياسي – اجتماعي: رئيس‌ جمهوري با تأکيد بر لزوم تلاش براي رفع کامل نگراني مردم درباره آلودگي هوا، از اتخاذ تصميمات فوري و کوتاه‌مدت براي رفع اين معضل در هيات دولت و الزام دستگاه‌هاي ذيربط براي اجراي اين تصميم‌ها خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني ديروز در جلسه هيات دولت گفت: اگر چه آلودگي هوا همه ساله وجود داشته است و نمي‌توان در کوتاه مدت به طور کامل آن را رفع کرد، اما دولت لازم مي‌داند در اين روزهايي که آلودگي هوا براي مردم ملموس‌تر شده است، تصميمات کوتاه مدت و ميان مدتي اتخاذ کند، به نحوي که مردم احساس کنند روند امور به سمت بهبود و حل و فصل پيش مي‌رود.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که دولت پيش‌بيني‌هاي لازم براي اقدامات ميان مدت را از سال 93 آغاز کرده است، تاكيد كرد: لايحه مربوط به هواي پاک در سال 93 از سوي دولت به مجلس تقديم شد و ضمن اعلام نظر درباره طرح نمايندگان درباره معاينه فني، زمان معاينه فني را به سه سال تقليل داد.

وي همچنين با اشاره به درخواست دولت از وزارت راه و شهرسازي و شورايعالي شهرسازي، لزوم نظارت بر بلندمرتبه‌سازي در برخي مناطق شهري را مورد تأکيد قرار داد و گفت: بايد براي برج‌ها و ساختمان‌هاي بلندمرتبه، به ويژه آن‌هايي که در کريدور جابه‌جايي هوا قرار دارند، چاره‌انديشي شود و حداقل از اين به بعد از ساختن‌ آن‌ها در اين‌گونه مناطق جلوگيري شود.

دکتر روحاني همچنين نظارت بر خودروهايي که آلوده‌کنندگي بيشتري دارند، به ويژه خودروهاي متعلق به دستگاه‌هاي دولتي و وسايل نقليه عمومي‌به ويژه اتوبوس‌ها را ضروري دانست و گفت: پليس بايد در اين زمينه و همچنين موضوع معاينه فني خودروها، همه اهتمام خود را به کار ببرد.

رئيس‌ جمهوري تاكيد کرد: موتورسيکلت‌ها آلودگي زيادي ايجاد مي‌کنند و بايد حداقل براي روزهايي که هوا ناسالم است براي يکي دو روز تردد آن‌ها محدود و از سوي ديگر براي اصلاح سيستم توليد آن‌ها اقدام شود.

دکتر روحاني همچنين با اشاره به اهميت مشارکت اجتماعي در پيشبرد طرح‌هاي بهينه سازي مصرف انرژي سامانه‌هاي گرمايشي منازل و در نتيجه کاهش آلودگي هوا گفت: در جلسه ديروز هيات دولت همچنين تصميم گرفته شد تا از مردم درخواست شود که در صورت امکان‌، ميزان دماي وسايل گرمايشي در منازل خود را چند درجه کاهش دهند و دراين راستا ارگان‌هاي دولتي بايد پيشگام باشند.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به لزوم تقويت و بهسازي وسايل نقليه عمومي‌گفت: دولت تصميم گرفته است که به تقويت وسايل حمل و نقل عمومي‌از جمله اتوبوس و مترو کمک بيشتري انجام دهد.

دکتر روحاني ماه‌هاي آذر و دي را بيشترين زمان آلودگي هوا در سال دانست و گفت: بايد در طول سال براي رفع آلودگي هوا برنامه‌ريزي و اقدام شود و اين مسأله تا زماني که به طور کلي رفع نشده است، نبايد فراموش شود.

وي يادآور شد: البته اگر روزي هم لازم و ضروري باشد که مدارس و يا ادارات تعطيل شوند، در اين زمينه توسط مراجع مسئول‌تصميم‌گيري خواهد شد.

راهکارهاي اجرايي کاهش آلودگي هوا

درادامه جلسه ديروز هيات دولت، سازمان حفاظت محيط زيست گزارش خود را درباره راهکارهاي اجرايي کاهش آلودگي هوا ارائه كرد.

به گزارش اين سازمان ، طرح ارتقاي کيفيت فرآورده‌هاي سوختي شامل بنزين و گازوئيل براي تکميل توزيع در کلا‌شهرها درمرحله اول و گسترش به کل کشوردر پالايشگاه‌ها از جمله اقدامات در دست اجراست.

همچنين اختصاص حداقل 10 درصد از ظرفيت‌هاي جديد توليد برق به نيروگاه‌هاي بادي، خورشيدي، زيست توده و زمين گرمايي و حمايت از توسعه شبکه هوشمند انرژي از ديگر برنامه‌ها براي کاهش آلودگي هواست. تعويض کاتاليزگر خودروهاي عمومي درون شهري و پيشنهاد جايگزيني موتورسيکلت‌هاي برقي به جاي موتورسيکلت‌هاي بنزيني، ايجاد ساختار يکپارچه معاينه فني با بهره‌گيري از زيرساخت‌هاي الکترونيکي و اصلاح حدود مجاز آلايندگي در معاينه فني، ارائه برنامه اجرايي نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي درون کلانشهرها، تکميل اجراي طرح کاهش، هدايت و انتقال بخارهاي بنزين‌(کهاب)، ارائه برنامه بازسازي، نوسازي و ارتقاي فناوري در صنايع آلوده کلانشهرها و الزام واحدهاي صنعتي با آلودگي بالا به تجهيزات کنترلي و همچنين افزايش سرانه فضاي سبزدرشهرها و حريم آن‌ها، از ديگر راهکارها و برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در گزارش مذکور براي کاهش آلودگي هواست.

در ادامه جلسه، موافقتنامه بين جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي مغرب به منظوراجتناب ازاخذ ماليات مضاعف در مورد ماليات‌هاي بر درآمد مشتمل بر يک مقدمه و 29 ماده به تصويب دولت رسيد.

همچنين موافقتنامه انتقال محکومان به حبس بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان مشتمل بر يک مقدمه و بيست و دو ماده تصويب شد.

دولت در راستاي اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي و مشارکت و سرمايه‌گذاري سازمان‌هاي توسعه‌اي و بخش‌هاي غيردولتي در حوزه‌هاي نوين با فناوري پيشرفته، ضمن اضافه كردن شركت مادر تخصصي توليد و توسعه انرژي اتمي ايران به فهرست سازمان‌هاي توسعه‌اي، به اين شرکت اجازه داد براي توليد دانش فني و انتقال تكنولوژي ساخت نيروگاه‌هاي برق هسته‌اي تا 49 درصد در سهام شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي اتمي ايران‌(سورنا) مشاركت كند.

درادامه جلسه همچنين آيين‌نامه اجرايي يکي از مواد قانون تشکيل صندوق حمايت وکلا و کارگشايان دادگستري اصلاح شد. براساس اصلاح اين آيين‌نامه، بيمه شدگاني كه بخواهند سوابق آن‌ها در محاسبات منظور شود، بايد حداكثر ظرف مدت 14 ماه از تاريخ تصويب اين اصلاحيه يا اخذ پروانه وكالت چنانچه مؤخر بر اين تصويب نامه باشد، به صندوق مراجعه كنند و توافقنامه لازم را با صندوق امضا كنند.

اعضاي دولت در ادامه، با پيشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر افزايش دوره بازپرداخت تسهيلات دريافتي شركت‌هاي فعال در حوزه صادرات خدمات فني و مهندسي به كشور عراق و ونزوئلا از سه سال به پنج سال موافقت كردند. افزايش مدت بازپرداخت تسهيلات به شرکت‌هاي ياد شده به دليل مواجه شدن آن‌ها با بروز مشکلاتي در بازپرداخت تسهيلات دريافتي از قبيل نا آرامي‌هاي اخير در كشورعراق و تغييرارزحاصل از صادرات خدمات فني و مهندسي از دلار به بوليوار توسط دولت ونزوئلا و كاهش ارزش پول ملي آن كشور در مقابل دلار انجام گرفته است.

هيات وزيران در راستاي تهاتر ديون دولت با مطالبات خود از ستاد اجرايي فرمان حضرت امام‌(ره)، وزارت اموراقتصادي و دارايي را موظف كرد به منظور تسويه بدهي کامل دستگاه‎هاي اجرايي و شرکت‎هاي تابعه به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام‌(ره) در بودجه سال 1395 کل کشور و سال‎هاي بعد با رعايت قوانين و مقررات مربوط از محل منابع حاصل از واگذاري سهام، سهم‏الشرکه، حق بهره‎برداري و بهره مالکان بابت رد ديون دولت‌(وزارتخانه‎ها و مؤسسات دولتي و شرکت‎هاي وابسته) نسبت به پيشنهاد و پيش ‎بيني بودجه در قانون براي پرداخت به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام خميني‌(ره) اقدام كند.

ستاد اجرايي فرمان حضرت امام خميني‌(ره) هم موظف است درهر سال پس از دريافت مبلغ پيش‎بيني شده در قانون بودجه با هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي نسبت به انتقال اسناد مالکيت به ميزان بودجه دريافتي‌(املاک تأييد شده از سوي سازمان حسابرسي کل کشور) به نام دولت اقدام كند.

دولت همچنين با ورود و ترخيص آمبولانس كم مصرف براي حمل و نقل بيماران درمناطق روستايي به تعداد مورد نياز با معافيت از سود بازرگاني و رعايت ساير مقررات موافقت كرد.

بررسي فوري لايحه هواي پاک درمجلس

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست هم از قول مساعد علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌براي بررسي فوري لايحه هواي پاک و اصلاح قانون معاينه فني در صحن علني مجلس خبر داد.

به گزارش سازمان حفاظت محيط زيست، معصومه ابتکار به مذاکره اخير خود با علي لاريجاني اشاره کرد و گفت: در اين مذاکره از رئيس مجلس شوراي اسلامي‌خواستم لايحه هواي پاک و اصلاح قانون معاينه فني خودروها با قيد فوريت در دستورکار صحن علني مجلس براي تصويب نهايي قرار گيرد که رئيس قوه مقننه براي همکاري و مساعدت در اين زمينه اعلام آمادگي کرد.

وي افزود: همچنين در مکاتبه‌اي با رئيس مجلس، با تشريح اهميت اين دو لايحه تصريح کردم که تاخيردر تصويب آن‌ها سبب آسيب به پيشرفت برنامه کاهش آلودگي هوا خواهد شد.

ابتکار تصويب قوانين و بازنگري قانون و مقرراتي که نيازمند اصلاح بودند را ازاقدامات مهم دولت يازدهم در زمينه مقابله با آلودگي هوا دانست واظهارداشت: يکي از دلايل افزايش آلودگي هوا، بالا بودن سن معاينه فني خودروها پس از توليد است.

وي با انتقاد از اين که خودرو نو تا پنج سال بر اساس قانون موجود نيازمند معاينه فني نيست و در واقع برگه مربوط به آن معتبر است، گفت: مدت پنج سال زمان بسيار طولاني است و در دنيا هم اين رويه معمول نيست.

ابتکار با تاکيد براين که اين موضوع مي‌تواند يکي از دلايل تشديد آلودگي توسط خودروها باشد، افزود: درهمين راستا، دولت يازدهم از ابتداي کار، پيشنهاد اصلاح قانون معاينه فني از پنج سال به دو سال را ارائه داد که از حدود دو سال پيش در مجلس معطل مانده است.

معاون رئيس جمهوري تصريح کرد: در دولت يازدهم همچنين براي بازنگري و روزآمد کردن قانون آلودگي هوا اقدام و سال گذشته لايحه هواي پاک به مجلس شوراي اسلامي‌تقديم شد که تاکنون در نوبت مانده است.

به گفته ابتکار، دولت تلاش کرد با کميسيون کشاورزي مجلس در هماهنگي و همکاري کامل براي پيشبرد اين امور باشد.


نوشته شده در   پنجشنبه 10 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode