ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 دي 1394     |     کد : 97949

جمعيت بيش از ظرفيت عامل اصلي آلودگي هواي تهران است

معاون سازمان حفاظت محيط زيست جذب جمعيت بيش از ظرفيت زيستي در تهران را دليل اصلي آلودگي هواي پايتخت دانست و گفت: افزايش ساخت و سازهاي بي‌رويه تهران و گسترش شهرنشيني در سال‌هاي اخير به دليل افزايش تراکم و ايجاد درآمد بيشتر براي شهرداري‌ها يکي از بزرگترين اشتباهات مديريتي بوده است که بايد اصلاح شود.

سازمان محيط زيست:
جمعيت بيش از ظرفيت عامل اصلي آلودگي هواي تهران است

معاون سازمان حفاظت محيط زيست جذب جمعيت بيش از ظرفيت زيستي در تهران را دليل اصلي آلودگي هواي پايتخت دانست و گفت: افزايش ساخت و سازهاي بي‌رويه تهران و گسترش شهرنشيني در سال‌هاي اخير به دليل افزايش تراکم و ايجاد درآمد بيشتر براي شهرداري‌ها يکي از بزرگترين اشتباهات مديريتي بوده است که بايد اصلاح شود.

به گزارش ايسنا، سعيد متصدي با اشاره به ضرورت انطباق ساخت و سازها با ظرفيت زيستي، اظهار داشت: اگر بهره برداري از يک شهر فراتر از ظرفيت زيستي آن باشد، محيط زيست منطقه توان خود پالايي را از دست مي‌دهد بنابراين يکي از عوامل آلوده‌کننده هوا مباحث مربوط به جذب جمعيت بيش‌تر از ظرفيت و ساخت و سازهاي بي‌رويه است که شهرداري بايد نسبت به آن حساسيت داشته باشد و مراقبت و کنترل لازم را انجام دهد. وي در ادامه تصريح کرد: کاهش جمعيت شهري و مراقبت محيط زيست شهري از مسائل مهمي است که در شوراي عالي شهرسازي مطرح مي شود و دولت در حال انجام فعاليت‌هايي است که به کاهش آلودگي کمک کند. معاون سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين که مشکلي براي اجراي طرحLEZ که در شوراي عالي ترافيک مطرح شد، وجود ندارد و مورد توافق همه دستگاه‌ها قرار گرفته است، گفت: اجراي تدريجي اين طرح جزو مصوبات شوراي عالي ترافيک بود. همچنين در بحث اجرايي شدن طرح، بايد مقدمات و پيش‌نيازهايي فراهم شود که دبيرخانه شوراي عالي ترافيک به دنبال فراهم کردن آن است.

متصدي با تاکيد بر اين که اجرا ي يک طرح نبايد بدون تمهيدات لازم صورت گيرد، افزود: بايد تغييرات بسياري در سيستم‌ها ايجاد کنيم که تغيير سيستم زوج و فرد و سيستم معاينه فني از جمله آنهاست. همچنين اين که چه خودرويي بتواند وارد محدودهLEZ شود از مواردي است که بايد به آنها پرداخته شود .

وي با بيان اين که مسئوليت فراهم شدن مقدمات اجراي اين طرح برعهده شهرداري، وزارت کشور و پليس است، تاکيد کرد: تا زماني که تمهيدات آماده نشود،امکان اجراي طرح نيست و انجام طرح بدون آماده شدن تمهيدات هيچ منطقي ندارد و نمي‌توان بر اساس يک ايده، يک فعاليت مهم را انجام داد، زيرا بايد مشکلات احتمالي در اجراي طرح بررسي و براي آنها راه حل ارائه شود.

معاون سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين که هيچ کوتاهي در روند طرحLEZ صورت نگرفته است، گفت: اعضاي شوراي عالي ترافيک با بحث اجرا موافقت داشتند و سازمان حفاظت محيط زيست هم به عنوان دستگاه نظارتي معتقد استLEZ مي‌تواند جايگزين برخي سيستم‌هاي کنوني براي کاهش آلودگي شود. متصدي از تردد حدود يک ميليون خودرو فرسوده در کشور خبر داد و افزود: البته خودروهاي فرسوده در آلودگي کلانشهرهايي چون تهران نقشي زيادي ندارند،چراکه خودروهاي فرسوده بيشتر در شهرهاي کوچک در حال تردد هستند. اميدواريم امسال حتي بيشتر از سال قبل خودرو فرسوده خارج کنيم و خروج خودروهاي فرسوده دردستور کار کميته ملي کاهش آلودگي هوا قرار دارد.

وي با اشاره به يکپارچه‌سازي معاينه فني خودروها به عنوان يکي از عوامل کاهش آلودگي‌ها که در کميته‌هاي ملي و استاني کاهش آلودگي هوا مطرح مي شود، گفت: اکنون اين طرح مراحل آزمايشي را طي مي‌کند و وزارت کشور به عنوان متولي روند آن را مديريت مي‌کند.البته برخي تمايل داشتند که همچنان معاينه فني شهري خود را ادامه دهند و وارد اين سيستم يکپارچه نشوند که با توجه به پيگيري‌ها و هماهنگي‌هاي انجام شده آنها هم مجاب شدند که در سيستم يکپارچه‌سازي معاينه فني ورود داشته باشند و هيچ سيستمي را به طور جداگانه نداشته باشيم تا تقلبات و تخلفات در زمينه معاينه فني کاهش يابد. معاون سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به بحث حدود مجاز معاينه فني به عنوان يکي از اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: پس از سال‌ها، اين حدود اصلاح شد و به تصويب شوراي عالي محيط زيست رسيد و براي اجرا ابلاغ شد تا در افزايش کارآمدي معاينه فني و کاهش آلودگي موثر باشد. حدود مجاز معاينه فني مربوط به غلظت خروجي اگزوزها‌ست که پيش از اين اعداد آن کارآمد نبودند،بنابراين اصلاحاتي با توجه به نوع خودرو و سوخت آن انجام و ابلاغ شده است.

29 دي اجراي سيستم يکپارچه معاينه فني

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اهميت لايحه هواي پاک براي محيط زيست کشور و تاثير تصويب آن در فعاليت‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به اين حوزه، از آغاز به کار سيستم يکپارچه معاينه فني، از 29 دي ماه خبر داد.

گزارش سايت اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست ، معصومه ابتکار در جلسه کارگروه ملي مقابله با آلودگي هوا که با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با موضوع آلودگي هوا و مصوبه ارديبهشت ماه 1393 هيات دولت در زمينه مقابله با آلودگي هواي کشور تشکيل شد، گفت: بي‌شک با وجود همه تلاش‌هاي صورت‌گرفته در دولت يازدهم براي مقابله با مساله آلودگي هوا، جبران عقب ماندگي‌ها و غفلت‌هاي صورت‌گرفته در سال‌هاي گذشته در مدت زمان کوتاه ميسر نيست.

معاون رئيس جمهوري با اشاره به وضع هواي تهران در هفته گذشته ، اظهار داشت: در حالي که شاهد پايداري شديد هوا در تهران بوديم، اما شاخص‌ها به شرايط اضطرار نرسيد و اين نشاندهنده نتايج مثبت اقداماتي است که براي بهبود کيفيت سوخت و بنزين و گازوييل صورت گرفته است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به افزايش تعداد خودروها، افزايش ترددها و افزايش ساخت و ساز‌ها گفت: همه شاخص‌هاي موثر در افزايش آلايندگي هوا رو به رشد است و قرارنگرفتن شاخص‌هاي هواي تهران در شرايط اضطرار ناشي از اقدامات کنترلي تاثيرگذار بوده است.

وي کارگروه ملي مقابله با آلودگي هوا را ساز و کاري براي هماهنگي بين بخشي و نظارت بر ميزان و حسن پيشرفت مصوبه دولت در باره وظايف دستگاه‌ها براي بهبود کيفيت هواي کشور دانست و افزود: تشکيل منظم اين جلسات درعالي‌ترين سطح به ارزيابي از روند اجراي وظايف تعيين شده و رفع چالش‌ها و ضعف‌ها در اين زمينه منجر خواهد شد. ابتکار ابراز اميدواري کردبا پيوستن شهرداري تهران به سيستم يکپارچه معاينه فني، همچنين هماهنگي با راهور ناجا، اين سيستم از 29 دي ماه به صورت رسمي آغاز به کار کند.

معاون رئيس جمهوري راه اندازي سيستم يکپارچه معاينه فني را گامي موثر در زمينه کاهش تخلفات صورت گرفته در اين حوزه، رفع نقاط ضعف موجود در اين سيستم و تشويق و ترغيب مردم براي مشارکت در زمينه کاهش آلودگي هوا دانست و گفت: برنامه‌ها و تصميمات دولت يازدهم و کميته ملي در زمينه مقابله با آلودگي هوا زماني نتيجه بخش خواهد بود که نگاه فرابخشي، هماهنگي و انطباق ميان فعاليت‌هاي نهادهاي مسئول وجود داشته باشد. وي از رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس خواست براي تصويب لايحه هواي پاک در مدت زمان باقيمانده از مجلس نهم، تلاشي ويژه داشته باشد و تاکيد کرد: لايحه هواي پاک از اهميت بسيار زيادي براي محيط زيست کشور برخوردار است و تصويب اين لايحه مي‌تواند پشتوانه اي مستحکم و روزآمد براي فعاليت‌ها و برنامه ريزي‌ها در اين زمينه باشد.

محمدرضا تابش رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس هم با بيان اين که پليس راهور خط مقدم مقابله با آلودگي هوا ست، گفت: بنابراين سياسي کردن مساله آلودگي هوا و چشم پوشي از تلاش‌هاي صورت گرفته و نتايج مثبت به دست آمده، کاري دور از اخلاق و انصاف است.

وي با اشاره به لايحه هواي پاک که در نوبت طرح در صحن علني مجلس قرار دارد، گفت: احتمالا براي به نتيجه رسيدن اين لايحه و تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي از اصل 85 استفاده شود.

وزير بهداشت افزايش مرگ و مير به دليل آلودگي‌ هوا را تکذيب کرد

وزير بهداشت با بيان اينکه آمار مرگ و ميرهاي امسال نسبت به سال گذشته تغييري نکرده است، افزايش 20 تا 30 درصدي مراجعات به اورژانس‌ها به دليل آلودگي هوا را رد کرد. به گزارش ايسنا، دکتر سيدحسن هاشمي در حاشيه مراسم کمپين شهروند سالم، در پاسخ به خبرنگار ايسنا درباره برخي اظهارنظرها مبني بر افزايش مرگ و مير به دليل آلودگي هوا گفت: اخبار مربوط به افزايش مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا را ديدم. گزارش هايي که در اين زمينه ارائه شده است و ادعاهايي که مي‌شود زياد قابل استناد نيستند. من از مسئول سازمان بهشت زهرا در اين زمينه سوال کردم و پرسيدم آيا تعداد مرگ‌ها افزايش داشته است که گفتند تعداد مرگ‌ها در طول سال ثابت است و از دي ماه به بعد افزايش مي‌يابد.هاشمي ادامه داد: ما بايد نگران آلودگي هوا باشيم و براي بهبود آن تلاش کنيم. اما با اين موضوع به صورت ابزاري برخورد نکنيم.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره افزايش مراجعات به اورژانس به دليل آلودگي هوا گفت: اين طور نيست که مراجعه به اورژانس 20 تا 30 درصد افزايش داشته باشد. در اين موضوع که هواي آلوده منجر به بيماري مي‌شود، ترديدي وجود ندارد. باز هم در اين موضوع که آلودگي هوا بيماري‌هاي تنفسي به ويژه آسم را تشديد مي‌کند، ترديدي نيست اما از طرف ديگر بايد در ذکر آمار دقت کنيم؛ چرا که مردم به مرور زمان بي‌اعتماد مي‌شوند. بنابراين نبايد ذهنيات و حدسيات خود را به عنوان آمار قطعي اعلام کنيم. من آنچه را که اطلاع دارم از سوي سازمان بهشت زهرا و اورژانس ها و آمار مرگ و ميرهاي بهشت زهرا نسبت به سال گذشته تغييري نکرده است که ممکن است دليل آن مراقبت مردم باشد.

وزير بهداشت با بيان اينکه ما مي‌خواهيم هواي شهرمان پاک باشد، گفت: باور داريم که انجام اين کار شدني است، اما يک وزارتخانه، يک سازمان و حتي دولت به تنهايي از پس آن بر نمي‌آيد و همه بايد کمک کنند و بدانند اين کار شدني است. همانطور که روزي هواي لندن و استانبول بسيار آلوده تر از تهران بود اما طي برنامه‌اي 10 ساله اکنون جزو پاک ترين شهرهاي دنيا محسوب مي‌شوند؛ چرا که هيچ کس مسئوليتش را گردن ديگري نيانداخته است.

هاشمي در پاسخ به سوالي درباره لزوم تعطيلي مدارس به دليل آلودگي هوا گفت: مهم اين است که هميشه سلامت مردم در سرلوحه برنامه‌ها باشد. با دستوري که رئيس جمهور دادند هر زماني که نياز باشد هم سازمان محيط زيست و در راس آنها استانداري تهران و وزارت بهداشت با همين دستور تصميم گيري مي‌کنند تا از سلامتي مردم مراقبت شود، اما بايد به جهات ديگر موضوع نيز توجه شود؛ چرا که زماني که يک روز را تعطيل مي‌کنيم اين طور نيست که مردم از قبل پيش بيني‌هايي کرده باشند. بنابراين بايد همه جهات را در نظر بگيريم تا مردم آسيب روحي، رواني، جسمي و غيره نبينند و در مجموع به گونه‌اي تدبير شود که آسيبي به مردم وارد نشود.

لزوم ورود رئيس جمهوري

رئيس کميسيون سلامت شوراي شهرتهران هم خواستار ورود رئيس جمهوري به موضوع حل معضل آلودگي هواي پايتخت شد.

رحمت الله حافظي با بيان اين که مديران سلامت مردم را در تصميم گيري‌هاي خود مدنظر قرار دهند، افزود: اگر تصميمات سلامت محور و در راستاي ارتقاي سلامت مردم باشد، با گذشت زمان مشکلات حل خواهد شد؛ اما متاسفانه با وجود اقدامات موثري که در دوسال گذشته اعم از گوگردزدايي از گازوئيل و افزايش کيفيت بنزين انجام گرفته است، چون حلقه‌هاي ارتباطي کامل نيست هنوز هم با مشکل مواجه هستيم.

وي با بيان اين که دولت دهم در ارديبهشت 92 مصوبه‌اي داشت که براساس آن خودروهاي ديزلي ملزم به نصب فيلتر دوده شدند؛ اما اتفاقي نيفتاد، تاكيد كرد: دولت تدبيرواميدهم حدود دوسال قبل مصوبه‌اي داشت که براساس آن خودورسازان از ابتداي سال 94 بايد فيلتر دوده روي خودورهاي توليدي‌شان نصب مي‌کردند اما اجرا نشد.

حافظي با بيان اين که نمايندگان مجلس در تشديد آلودگي هوا سهم دارند افزود: چندسال قبل مصوبه‌اي را نمايندگان امضاء کردند که براساس آن معاينه فني از 2 به 5سال افزايش يافت و موجب بروز مشکلاتي شد.

وي پيشنهاد داد شخص رئيس جمهوري در چارچوب کمک به کاهش آلودگي هوا مداخله کند تا هر دو هفته يک بار همه دستگاه‌هاي مرتبط را جمع و به طور جدي اقداماتشان را براي کاهش آلودگي هوا مطالبه کند.

حافظي درباره تاثير آلودگي هوا بر افزايش مرگ و مير پايتخت نشينان گفت: براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، آلودگي هوا سرطانزا است و از سوي ديگر براساس اعلام سازمان بهشت زهرا ، در روزهايي که وضع هوا در حالت اضطرار است ميزان مرگ ومير 20 تا 30 نفر بيشتر است .

اتخاذ تصميم اثرگذار براي كاهش آلودگي هوا

حسن کريمي معاون عمراني استانداري تهران ديروز در حاشيه جلسه کميته اضطرار آلودگي هواي استان تهران، درباره تصميم اعضاي کميته درباره تعطيلي مدارس تهران تاکيد کرد: با توجه به محدوده زماني امتحانات مدارس و تعطيلي روزهاي گذشته و عقب‌ماندگي درسي دانش آموزان، مدارس تهران امروز تعطيل نخواهد بود.

وي افزود: همچنين در اين جلسه مقرر شد درباره تعطيلي احتمالي مدارس استان تهران در روز دوشنبه و همچنين اجراي طرح زوج و فرد از مقابل در منازل،امروز تصميم گيري شود.

کريمي همچنين گفت: همه مسابقات ورزشي از جمله ليگ فوتبال در استان تهران امروز برگزار نخواهد شد.

سردار حسيني رئيس پليس راهور تهران هم بدون اشاره به علت اجرا نشدن صحيح طرح زوج و فرد و جريمه متخلفان، از اعمال جريمه براي ورود غيرمجاز به محدوده زوج و فرد از ابتداي دي‌ماه خبر داد و تاكيد كرد: در چهار روز گذشته ورود به اين محدوده کاهش يافته است که مي‌تواند تاثيرات مثبتي در کاهش آلودگي هوا داشته باشد.

حيدرزاده، مديرکل حفاظت محيط زيست استان تهران هم با بيان اين که امروزوفرد ا شاهد انباشت آلودگي خواهيم بود، افزود: در چنين شرايطي افزايش حساسيت‌‌ها و شيوع بيماري‌ها را بيشتر شاهد خواهيم بود. در گزارشات هواشناسي پايداري وضع هوا براي روزهاي آينده پيش‌بيني شده است و مي‌توان درباره دو ساعت تاخير در شروع به کار ادارات يا تعطيلي دو ساعت زودتر ادارات، بررسي‌هاي بيشتري انجام داد.

اين پيشنهاد حيدرزاده مورد قبول اعضاي کميته اضطرار آلودگي هوا قرار نگرفت.در ادامه اين جلسه، اعضا تصميم‌گيري براي تعطيلي روز دوشنبه مدارس استان تهران را به جلسه ساعت 14 امروز موکول کردند.


نوشته شده در   يکشنبه 6 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode