ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 دي 1394     |     کد : 97918

اعطاي نخستين جايزه «مصطفي(ص)» به دانشمندان جهان اسلام

نخستین دوره اهدای جایزه عالی علم و فناوری مصطفی(ص) با حضور ۶۰ دانشمند برتر جهان اسلام از ۲۸كشور جهان، شخصیتهای علمی و فرهنگی ، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، برخی نمایندگان مجلس و چهره های ماندگار علم و فناوری دیشب در تالار وحدت برگزار شد.

اعطاي نخستين جايزه «مصطفي(ص)» به دانشمندان جهان اسلام


نخستین دوره اهدای جایزه عالی علم و فناوری مصطفی(ص) با حضور ۶۰ دانشمند برتر جهان اسلام از ۲۸كشور جهان، شخصیتهای علمی و فرهنگی ، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، برخی نمایندگان مجلس و چهره های ماندگار علم و فناوری دیشب در تالار وحدت برگزار شد.

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و دکتر عبدالسلام المجالی رییس آکادمی علوم جهان اسلام نشان برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) را اهدا کردند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص)، پس از پخش تصاویری درباره بیوگرافی و دستاوردهای دانشمندان برگزیده جایزه مصطفی(ص)، پروفسور جکی بینگ برگزیده بخش علوم و فناروی زیستی و پزشکی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی درباره نحوه آشنایی خود با این جایزه بیان کرد: برای تشکر از همراهانی که من را در راه علم و فناوری یاری کردند، باید از یکی از استادانم نام ببرم که مشاور تز دکترای‌ من هم بودند و نقش مهمی در مسیر زندگی من داشته اند. ایشان همچنین این جایزه را به من معرفی کردند.

وی افزود: همچنین باید از دیگر همکارانم، پدر و مادرم که همیشه من را حمایت کردند، دخترم که با وجود سن کم اش من را همیشه درک می‌کند و من به دلیل درگیری های کاری‌ام برای بودن با او فرصت کمی می‌گذارم، کمال قدردانی و تشکر را داشته باشم. یینگ ادامه داد: از نورینا دوست و همکار صمیمی ام که گذشته از یاری اش، من را با دین مبین اسلام آشنا کرد، هم باید تشکر کنم. این دین زندگی و هدف من را تغییر داد.

وی همچنین با قدردانی از هیات داوری جایزه مصطفی(ص) و رابطان خود در این نشان عالی علم و فناوری توضیح داد: بهترین اتفاق در این جایزه را باید گردهمایی دانشمندان جهان اسلام در یک محفل دانست که این اتفاق به پیشرفت علم و فناوری در کشورهای اسلامی کمک بزرگی می کند. عمریاغی برگزیده بخش علوم و فناوری نانو جایزه مصطفی(ص) نیز عنوان کرد: افتخار بزرگی است که جایزه مصطفی(ص) را کسب می‌کنم و از کسانی که در شورای داوری و سیاست گذاری این جایزه بودند، کمال تشکر را دارم. من در اردن رشته شیمی را انتخاب کردم. در ۱۰سالگی با ساختار مولکول آشنا شدم و کارم را به طور جدی آغاز کردم.

وی افزود: من همیشه به دانشجویان و همکارانم توصیه می‌کنم که باید آنقدر شکست بخورند، شکست بخورند شکست بخورند تا راهی برای رسیدن به موفقیت پیدا کنند. این دانشمند در پایان از دست اندرکاران و برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) برای اعطای این نشان عالی و همچنین انتخاب او به عنوان دانشمند برگزیده در نخستین دوره برگزاری آن تشکر کرد.

پیام وزیر علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص) به عنوان نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام با ارسال پیامی، از این اقدام علمی و فناوری قدر دانی کرد.

در متن پیام دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در اختیار دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) قرار داده شده، آمده است:

«جای بسی خوشحالی و خرسندی است که این جایزه به نام پیامبری عظیم الشان نام گرفته که فرموده است: “العلم میراثی و میراث الانبیاء من قبلی” :علم میراث من و میراث پیامبران پیش از من است.

هم اکنون که فرصت معرفی چند چهره علمی دنیای اسلام به جهانیان از طریق اعطای جایزه مصطفی(ص) در اختیار کشور عزیزمان قرار گرفته است، جا دارد با عزم ملی و دینی و با ارتقای جایگاه علم و فناوری و نیز ترفیع مقام محققان، عالمان، اعتباری مضاعف به این رویداد و اقتداری دو چندان به نام این جایزه ببخشیم.

بی شک نتایج این اقدام ابتکاری نه تنها مشوقی برای دانشمندان جهان اسلام جهت توسعه علم و فناوری است، بلکه بن مایه ای جهت تقویت و ایجاد فضای تعامل و همکاری های علمی دنیای اسلام است که حاصل آن افزایش سهم کشورهای اسلامی در تولید علم و فناوری های نوین جهانی است.


امید است ما ملت مسلمان با پیروی از آموزه‌های دینی و بهره‌گیری از سیره پیامبرعظیم الشان اسلام که همیشه علم و دانش را سرلوحه امور خود قرار می دادند و رسولی که رسالت‌شان جز توصیه به علم و ایمان نبود، بتوانیم با حرکت در مرزهای دانش و فناوری و با بهره گیری از علوم و فنون جدید، نقش مهم و اثرگذاری در سطح دنیا داشته باشیم و به مرجعیت علمی در منطقه و جهان برسیم. وظیفه خود می دانم از برگزار کنندگان، داوران و حامیان این جایزه قدردانی و تشکر نموده و به برگزیدگان محترم نیز تبریک و تهنیت عرض کنم.»

نشان خادم المصطفی به واقفان جایزه مصطفی(ص) اعطا می شود

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) در مراسم اعطای این جایزه ابراز امیدواری کرد منابع اهدایی به برگزیدگان موتور محرکی برای رشد و توسعه علم و فناوری در جهان اسلام باشد و گفت: نشان خادم المصطفی که در حال حاضر در بیش از ۹۰کشور در حال ثبت است به زودی به واقفان اعطا خواهد شد.

مهندس مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) بر مراسم پایانی این جایزه افزود: دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) برای برگزاری هرچه بهتر این جایزه، بیش از ۳۰۰جایزه علمی بین المللی را در سطح جهان بررسی کرده است تا استانداردهای جهانی را رعایت کند.

وی درباره سایر برنامه های جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: به جز مراسم اعطای نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام نزدیک به یک هفته نشست ها و برنامه های مختلفی را در تهران برگزار خواهیم کرد. از جمله نشست فردا که به سخنرانی برگزیدگان درباره راهکارهای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام اختصاص دارد. همچنین روز شنبه نشست مشترک با اعضای فرهنگستان علوم برگزار خواهیم کرد. نشست سالیانه آکادمی علوم جهان اسلام و بازدیدهایی علمی همراه با مهمانان و دانشمندان ۲۸کشور جهان هم از دیگر برنامه های روزهای آتی است. دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) درباره بخش‌های جنبی این جایزه توضیح داد: این جایزه صرفا به سطح دانشمندان و علمای جهان اسلام بسنده نکرده و به مناسبت نامگذاری سال ۲۰۱۵میلادی به نام نور ابن هیثم به برگزاری مسابقه فیلمی با موضوع نور میان دانش آموزان اقدام کرده است که تاکنون با استقبال بیش از ۹هزار دانش آموز مواجه شده و آن ها فیلم های یک دقیقه ای خود با موضوع نور را به دبیرخانه جایزه ارسال کرده اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این جایزه نیز اقدام به برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در خانه هنرمندان کرده و بیش از ۹۰اثر از هنرمندان برجسته ایرانی و خارجی تا پایان هفته آینده در معرض دید عموم قرار داده شده است. صفاری نیا با تاکید بر بنیان گذاری جایزه بر وقف علمی بیان کرد: جایزه مصطفی(ص) به عنوان جایزه ای متبرک به نام پیامبر اسلام (ص) منابع مالی خود را از منابع وقفی و توسط آحاد مردم تامین کرده است. صندوق وقف آن از سال ۹۳با چشم انداز تبدیل شدن به بزرگترین صندوق وقف علمی جهان احداث شده و هزینه های دوره اول کاملا توسط خیرین و واقفان تامین شده است. اکنون بیش از ۲۷۰عضو حقیقی و حقوقی در امر وقف این جایزه مشارکت داشته اند. همچنین توسعه وقف علمی از ماموریت های دیگر دبیرخانه است و نذرعلمی نیز در دستور کار آن قرار دارد که با مشارکت موسسات علمی دنبال می شود.

رئیس پارک فناوری پردیس عنوان کرد: جایزه مصطفی(ص) با مشارکت بانک توسعه اسلامی و با همکاری انستیتو پاستور به زودی مجتمع مصطفی(ص) را تاسیس خواهد کرد. همچنین مجتمع خدمات درمانی وقف جایزه مصطفی(ص) نیز در زمین مناسبی در شهر تهران به زودی احداث خواهد شد که این پروژه با همکاری استانداری تهران در حال پیگیری است. نشان خادم المصطفی نیز که در بیش از ۹۰کشور جهان در حال ثبت است، به واقفان اهدا خواهد شد. امیدواریم منابع اهدایی به برگزیدگان نیز بتواند موتور محرکی برای رشد و توسعه علم و فناوری در جهان اسلام باشد.

وی در پایان از کارگروه‌های علمی و اجرایی در برگزاری جایزه مصطفی(ص) تشکر کرد و اجرایی کردن طرحی مزین به نام پیامبر گرامی اسلام(ص) را افتخاری برای دبیرخانه این نشان عالی علم و فناوری دانست.

جایزه مصطفی (ص) جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان ارائه می‌شود. این جایزه به احترام نام گرامی پیامبر گرامی اسلام (ص) و به دلیل تاکید بیشمار آن حضرت به علم آموزی به نام یکی از القاب ایشان مصطفی (ص) به معنای برگزیده نامگذاری شده است.


نوشته شده در   شنبه 5 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode