ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 آذر 1394     |     کد : 97645

حضور ايران در سوريه قانوني و مشروع است

وزير امورخارجه کشورمان گفت: اگر چيزي موجب به وجود آمدن داعش شده باشد‌، حمله آمريکا در سال 2003 به عراق بوده است.

در گفتگو با مجله «نيويوركر»ظريف:
حضور ايران در سوريه قانوني و مشروع است

وزير امورخارجه کشورمان گفت: اگر چيزي موجب به وجود آمدن داعش شده باشد‌، حمله آمريکا در سال 2003 به عراق بوده است.

به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي "نيويورکر"، دکتر محمد جواد ظريف در گفتگو با خبرنگار اين مجله در باره نتيجه محسوس و پايدارروند صلح سوريه‌،گفت: هدف ما در اينجا تسريع روند اتحاد ملي و آشتي ميان سوري‌هايي است که علاقه‌مند به يافتن راه حل صلح آميز هستند نه کساني که مصمم به نابودي سوريه با عقيده منحرف هستند. اين دستور کار است.

ظريف در باره نقش ايران براي اسد در دوره دولت انتقالي در 6 ماه‌،گفت: تصميم درباره اين که نقش هر کسي در اين روند چه خواهد بود بر عهده ما نيست و نبايد درباره نقش هيچ کس ديگري هم تصميم گرفته شود.

وي افزود: براي همه مهم است اطمينان يابند که اين روند صلح ادامه خواهد يافت و آتش بس حاصل خواهد شد. البته هيچ آتش بسي با داعش‌، جبهه النصره و القاعده صورت نخواهد گرفت. بنابراين دو مسير جداگانه وجود دارد. يک مسير اين است که دولت سوريه و مخالفاني که علاقه‌مند به آينده توام با صلح براي سوريه هستند براي اتحاد ملي و روند سياسي کنار هم گرد آيند. همزمان لازم است همه حمايت از گروه‌هاي افراطي را متوقف کنند و جلو دستيابي آنها به سلاح و کمک‌هاي مالي را بگيرند و در کنار يکديگر با آنها بجنگند.

وي در باره اين که آيا ايران آماده است اطمينان دهد که اسد و نيروهايش آتش بس کامل را رعايت خواهند کرد و افکندن بمب‌هاي بشکه اي و کارزار عليه گروه‌هاي شورشي را متوقف مي‌کنند،گفت: به مردم اطلاعات غلط داده شده است. حقيقت اين است که اين جنگ که در سوريه جريان دارد با القاعده‌،جبهه النصره و داعش است. گروه‌هاي کوچکي هم در کنار اين گروه‌هاي مختلف افراطي هستند. زماني که اين‌ها جنگ را متوقف کنند،دولت سوريه کاري جز حمله به اين سازمان‌هاي تروريستي ندارد.

وزير امور خارجه در باره تغيير لحن يا موضع واشنگتن درباره نقش اسد، اظهار داشت :من مطمئنا فکر مي‌کنم لحن واقعگرايانه تر را از اروپا و به طور کلي غرب و گاهي اوقات از آمريکا شاهد هستيم.

البته اظهار نظراتي که از واشنگتن بيرون مي‌آيد با نوساناتي همراه بوده است. آخرين اظهارنظرها اميدوار کننده است. البته ما معتقديم هرگز وظيفه ايران‌، آمريکا، روسيه يا هر کس ديگري نيست تا درباره نقش اسد تصميم‌گيري کنند.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان در باره اين که آيا اسد آماده کناره گيري براي تسريع صلح است، گفت: اين حدس و گمان درباره نتيجه مذاکرات است. من فکر مي‌کنم اسد آماده خواهد بود نتيجه گفتگوهاي داخل سوريه و تصميم مردم را هرچه که باشد بپذيرد، اما افرادي هستند که تلاش مي‌کنند درباره نتيجه مذاکرات حتي قبل از توافق براي شروع مذاکرات تصميم بگيرند و نتيجه را تعيين کنند.

ظريف در باره وفاداري ايران به اسد، گفت: تهران معتقد است وظيفه ما يا هر کس ديگري نيست درباره آينده شخصيت‌ها در کشورهاي ديگر تصميم بگيرند.

وي در باره احتمال ديدگاه مشترک مسکو و تهران درباره تمامي‌مسائل مربوط به سوريه،گفت: هيچ کس درباره سوريه مشابه فکر نمي‌کند‌،اما ما در اين ديدگاه روسيه شريک هستيم که آينده شخصيت‌ها در سوريه را مردم سوريه تعيين خواهند کرد و اين کار مردم خارج از سوريه نيست.

وزير امور خارجه در باره شهادت 8 سردار در يک سال و نيم گذشته در سوريه‌، تصريح کرد‌: اين نشان مي‌دهد که ما درباره مبارزه با داعش جدي هستيم. ما داعش و افراطي گري را تهديدي براي همه در منطقه مي‌دانيم.

موضع ما اين است که به دولت‌هاي مشروع در منطقه که نمايندگي در سازمان ملل متحد دارند، کمک مي‌کنيم. ما به درخواست دولت عراق از طريق مشاوران خود کمک مي‌کنيم، ما به درخواست دولت سوريه با مشاوران خود براي جنگ با افراطي‌گري کمک مي‌کنيم و اين کار هم قانوني و هم مشروع است.

ظريف با اشاره به اين که دولت سوريه در حال جنگ با داعش است و اين که گفته مي‌شود مجموعه‌اي از گروه‌هاي شورشي در حال اين کار هستند، يک شوخي است، افزود‌: آمريکا مي‌خواست گروه‌هاي شورشي تحت آموزش خود را به سوريه بفرستد تا با داعش بجنگند.

از 2500 شورشي که آنها آموزش داده بودند، فقط 70 نفرپذيرفتند به سوريه بروند و با داعش بجنگند. بقيه آنها خواستند به سوريه بروند تا با دولت بجنگند، بنابراين شما بايد بيدار شويد و واقعيت را ببينيد. گروه‌هاي شورشي حتي يک گلوله عليه داعش شليک نکرده‌اند.

وي در باره هماهنگي تهران و مسکو درباره اتفاقاتي که در حال وقوع در سوريه است يا تلاش براي مذاکره درباره صلح‌، گفت : تلاش مي‌کنيم درباره آنچه که در منطقه در حال وقوع است به صورت منظم با روسيه و همچنين ديگران به جز آمريکا هماهنگي انجام دهيم و آماده هستيم با هرکسي درباره اوضاع سوريه مذاکره کنيم، زيرا معتقديم اين تهديدي مشترک است.

وزير امور خارجه در باره اين که توافق هسته‌اي ايران در چه مرحله اي قرار داردوجدول زماني ايران براي تکميل گام‌هاي وعده داده شده براي برچيدن بخشي از برنامه‌،گفت: ما در حال برچيدن چيزي نيستيم.

ما در حال برداشتن برخي سانتريفوژها و بازسازي راکتور اراک و نوسازي آن هستيم. فعاليت‌هاي باقيمانده اي که نياز است برداريم،کمتر ازدو هفته زمان مي‌برد.

وي افزود :هنوز نياز است برخي از مسائل سياسي را حل کنيم. طرف مقابل الزاماتي دارد که ما قبل از اين که مرحله نهايي براي اجرا را شروع کنيم بايد مطمئن شويم اين الزامات اجرا شده است. زماني که اين کار نهايي شود،اقدامات عملي که ما نياز است از طرف خود اجرا کنيم، شروع خواهد شد. بنابراين من نمي‌گويم از امروز تا دو هفته ديگر بلکه مي‌گويم دو هفته از زماني که تمامي‌مشکلات حل شوند.

ظريف در باره چاش‌هاي باقي مانده‌، گفت: من فکر مي‌کنم مهمترين چالش که باقي مانده است، اين ذهنيت در واشنگتن است که تحريم‌ها يک سرمايه هستند و برخي حتي مي‌خواهند بهانه اي براي حفظ آنها بيابند يا بهانه اي براي به کارگيري مجدد آن پيدا کنند. من نمي‌دانم که آيا اين افراد به سابقه اين تحريم‌ها که نتيجه آن دقيقا برخلاف آن چه که مي‌خواستند شد،نگاه مي‌کنند.ظريف در باره اين که بيش از36سناتور آمريکا در نامه اي به رئيس جمهوري اين کشور از وي خواستند تحريم‌ها را لغو نکند،گفت: آنها از رئيس جمهوري نخواستند که برنامه جامع اقدام مشترک را بپذيرد. بيش از 36 نماينده در پارلمان(مجلس ايران) از ما نمي‌خواهند که برنامه جامع مشترک را اجرا کنيم؛ بنابراين فکر مي‌کنم براي ما هم چنين است.

وي در باره اين که چرا براي ايران اين قدر مهم است که آزمايش موشکي انجام دهد، اظهار داشت :اين دفاع مشروع ما ست. اين‌ها موشک‌هايي نيستند که براي قابليت حمل کلاهک‌هاي هسته‌اي طراحي شده باشند و بنابراين اين حق ما براي دفاع از خود است.

وي در باره اين که پس احتمال توافق درباره موشک‌ها وجود نخواهد داشت،تصريح کرد‌: اصلا نه. چرا بايد چنين باشد؟ متحدان شما در حال هزينه ده‌ها ميليارد دلاري براي خريد تسليحاتي هستند که در اين منطقه نيازي به آن ندارند. جنگ افزار نظامي‌ايران به اندازه بخشي از هريک از کشورها در منطقه است.

ظريف درباره برنامه چشم پوشي از رواديد که کنگره آن را تصويب کرده است،گفت: اين چشم پوشي از رواديد پوچ است. آيا هيچ کس در غرب هدف حمله هيچ تبعه ايراني‌، ايراني الاصل يا هر کسي که در حال سفر به ايران است،قرار گرفته است؟ از آنجا که بسياري از افراد هدف حمله اتباع متحدان شما‌،افراد در حال سفر به متحدان شما و افراد در حال گذر از متحدان شما قرار گرفته‌اند، شما به دنبال آدرس اشتباه مي‌گرديد. شما مي‌دانيد افرادي که مردم را در" سن برناردينو" کشتند، اهل کجا بودند؟ شما مي‌دانيد افرادي که حملات يازدهم سپتامبر را انجام دادند، اهل کجا بودند؟ شما مي‌دانيد افرادي که حملات پاريس را انجام دادند، اهل کجا بودند و از کجا گذر کردند و کجا رفتند؟ هيچ کدام از اين‌ها حتي در ايران پا هم نگذاشتند، بنابراين شما چرا در حال مجازات افرادي هستيد که در حال سفر به ايران هستند ؟ ما قصد نداريم اين افراد را تندرو کنيم. ما هرگز اين کار را انجام نداده ايم.

‌متحدان شما افرادي را که سفر کردند،تندرو کرده‌اند.

وزير امور خارجه در باره بازداشت برخي اتباع ايراني -آمريکايي در ايران‌،گفت: من به عنوان مساله انساني بيشترين تلاش خود را براي حل اين موضوع به کار بسته ام و همچنان بيشترين تلاش خود را در اين زمينه به کار خواهم بست.

ظريف در باره موفقيت ديپلماسي دولت روحاني و لغو تحريم‌ها و آثار لغو تحريم‌ها بر آن‌،گفت: مطمئنا بر اين روند سياسي در ايران تاثير مي‌گذارد اما ما نامزد انتخابات نيستيم. دو سال تا انتخابات رياست جمهوري باقي مانده است.

ظريف در باره اظهارات اخير" ترامپ"‌، نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا‌، گفت: اين نخستين اظهارات جالبي نيست که وي مطرح کرده است و شايد آخرين هم نباشد، اما من گفتم اظهارات جالب و اظهارات موهن به کار نبردم.

ظريف با رد اظهارات " کريس کريستي" فرماندار نيوجرسي مبني بر اين که ايران و داعش به صورت جدايي ناپذير با يکديگر در ارتباط هستند و يکي موجب به وجود آمدن ديگري شده است،گفت: اگر چيزي موجب به وجود آمدن داعش شده باشد‌،حمله آمريکا در سال 2003 به عراق بود.

وي همچنين در باره ادعاي "تد کروز " که گفته است رژيمي‌که ما بايد آن را تغيير دهيم ايران است، زيرا ايران عليه ما اعلان جنگ کرده است،

گفت: ما هرگز عليه هيچ کسي اعلام جنگ نکرده ايم. ما از خود در برابر جنگ‌هايي که بر ما تحميل شده است،دفاع کرديم. ما هيچ تمايلي براي رويارويي با هيچ کسي نداريم.

ظريف در پيامي‌به نامزدهاي انتخاباتي آمريکا‌،گفت: بيدار شويد و جهان واقعي را ببينيد. ببينيد چه چيزي در منطقه در حال وقوع است. ببينيد مردم در حال رفتن به کجا هستند. مردم چگونه به تحقير و به حاشيه راندن پاسخ مي‌دهند.من فکر نمي‌کنم به دست آوردن چند راي ارزش اين تهديد را داشته باشد. تهديدي که تمامي‌ما با آن مواجه هستيم پيچيده تر است. مردم بايد بيدار شوند و به تهديد پاسخ دهند نه اين که آن را سياسي کنند.

گفتگوي وزراي خارجه ايران و آمريکا

دکترظريف وزير امور خارجه با جان کري وزير امور خارجه آمريکا در نيويورک ديدار کرد.

در اين ديدار که بدون حضور خبرنگاران انجام شد، محور اصلي مذاکرات اين دو ديپلمات ايراني و آمريکايي اجراي برجام بود.

اقدام وزير خارجه اردن در درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ايران در فهرست گروه‌هاي ترويستي در نشست گروه‌هاي حامي‌سوريه درنيويورک‌، با اعتراض شديد دکترظريف روبرو شد.

موضوع بخش نخست نشست ‌،توافق بر سر فهرست گروه‌هاي معارض و تروريست در معرکه پنجساله سوريه بود که پيش از اين اردن براي تهيه آن تعيين شده بود.

در فهرستي که وزير امور خارجه اردن به اين نشست ارائه کرد، نام 157 گروه فعال در عرصه سوريه و از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ايران آورده شده بود. محمد جواد ظريف به محض اطلاع از اين اقدام اردن، در واکنشي شديد به همتاي اردني خود، از اين اقدام آنها ابراز شگفتي و تعجب کرد.

وزير خارجه اردن هم که به گفته ديپلمات‌ها با فشار برخي کشورها مانند عربستان، نام سپاه را در اين فهرست گنجانده بود، در واکنشي انفعالي به اعتراض ظريف، گفت: ما از تمامي‌طرف‌هاي دخيل در موضوع سوريه خواسته‌ايم که اسامي‌گروه‌هايي که گمان مي‌کنند در عرصه سوريه دست به اقدام تروريستي مي‌زنند، اعلام کنند و نام سپاه را هم نه اردن بلکه يکي از کشورها ارائه کرده است.


نوشته شده در   يکشنبه 29 آذر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode