ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 آذر 1394     |     کد : 97457

قتل‌عام شیعیان نیجریه، پس از 2 ماه عزاداری

پایگاه خبری Allafrica خبر داد که در یورش ارتش نیجریه به منزل ابراهیم الزکزاکی رهبر شیعیان،‌ علاوه بر همسر و پسر او بیش از 300 تن از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند و سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز گفت، هنوز از سرنوشت صدها نفر از شیعیان خبری در دست نیست و احتمال دارد شمار شهدای حمله اخیر نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان به هزار تن برسد.

جزئیاتی از حمله 2 روزه ارتش نیجریه به شیعیان این کشور
قتل‌عام شیعیان نیجریه، پس از 2 ماه عزاداری

اعتدال، حسین صابری: پایگاه خبری Allafrica خبر داد که در یورش ارتش نیجریه به منزل ابراهیم الزکزاکی رهبر شیعیان،‌ علاوه بر همسر و پسر او بیش از 300 تن از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند و سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز گفت، هنوز از سرنوشت صدها نفر از شیعیان خبری در دست نیست و احتمال دارد شمار شهدای حمله اخیر نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان به هزار تن برسد.
در تازه‌ترین فاجعه رخ‌داده در نیحریه، شنبه شب، در زاریا در ایالت شمالی کادونا، ارتش این کشور به حسینیه مسلمانان و نیز روز یکشنبه، به منزل آیت الله «ابراهیم الزکزاکی» رهبر جنبش اسلامی و دفاتر مرکزی شیعیان حمله کرد و به بهانه دروغین «پرتاب سنگ به خودروی حامل فرمانده ارتش» و «ایجاد راهبندان در مسیر فرمانده ارتش» و توهم «احتمال ترور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه» ده‌ها نفر از شیعیان این کشور را به خاک و خون کشیدند و ضمن به آتش کشیدن منزل شیخ زکزاکی، شماری از مسلمانان را بازداشت نمودند که برخی از نزدیکان روحانی شیعه نیجریه از جمله همسر و چهارمین فرزند وی به سه فرزند شهیدِ خانواده آیت الله پیوستند. نیروهای امنیتی نیجریه تعدادی از اجساد را به مکان‌های نامعلوم منتقل کرده‌اند. یک شاهد عینی گفته است در حمله اول به منزل شیخ که دیشب انجام شد پنجاه نفر کشته شدند اما آمار حمله دوم به منزل وی و حسینیه شیخ ابراهیم زکزاکی مشخص نشده است. در این حادثه چهارمین پسر شیخ زکزاکی هم به شهادت رسید.
* هشدار شورای عالی امور اسلامی نیجریه به دولت در پی قتل‌عام شیعیان
در پی کشتار ده‌ها تن از شیعیان نیجریه توسط نیروهای امنیتی، شورای عالی امور اسلامی نیجریه (NSCIA) در بیانیه‌ای به مقامهای این کشور نسبت به راه افتادن موج جدیدی از مبارزات شبه‌نظامی در نیجریه هشدار داد.
به گزارش پایگاه Allafrica، شورای عالی امور اسلامی نیجریه در بیانیه‌ای که از سوی اسحاق اولویده، دبیر کل این شورا قرائت شد اعلام کرد که از خشونتهای زاریا و حمله نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان و دستگیر کردن ابراهیم الزکزاکی (رهبر شیعیان نیجریه) بهت زده و غمگین است.
بعد از ظهر روز شنبه ده‌ها تن از شیعیان نیجریه در پی آتش گشودن نیروهای امنیتی این کشور در شهر زاریا کشته شدند. ارتش نیجریه همچنین به حسینیه شیعیان و خانه ابراهیم الزکزاکی، رهبر جنبش شیعیان این کشور موسوم به «جنبش اسلامی نیجریه» حمله و زکزاکی را دستگیر کرد. یک پایگاه خبری نیجریایی خبر داد که در درگیری و یورش ارتش این کشور به منزل ابراهیم الزکزاکی رهبر شیعیان،‌ علاوه بر همسر و پسر او بیش از 300 تن از شیعیان نیجریه به شهادت   رسیدند.
از سوی دیگر سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز گفت، احتمال دارد شمار شهدای حمله اخیر نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان به هزار تن برسد. ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه گفت: علت کشتار اخیر شیعیان، نفوذ روز افزون جامعه شیعی این منطقه است.
وی با اشاره به این که هنوز از سرنوشت صدها نفر از شیعیان خبری در دست نیست گفت: نگران سلامتی شیخ زکزاکی هستیم و نیروهای دولتی نیجریه اجازه ارتباط با وی را به ما نمی‌دهند
شیخ محمد الشعیب، یکی دیگر از مقامهای جنبش شیعیان نیجریه نیز از سرنوشت رهبر این شیعیان پس از دستگیری توسط نیروهای ارتش نیجریه ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: بر اساس اخبار واصله تمام افرادی که در حسینیه حاضر بودند همراه با تعداد زیادی از جوانانی که در مقابل منزل شیخ الزکزاکی حضور داشتند به شهادت رسیده‌اند.
از سوی دیگر رئیس شورای حقوق بشر اسلامی انگلیس نیز با محکوم کردن حملات اخیر علیه شیعیان نیجریه گفت: این یک جنایت وحشیانه است.
* جزئیات این جنایت
طی روزهای شنبه و یک شنبه، جامعه مسلمانان شیعه نیجریه هدف حملات متعدد ارتش این کشور قرار داشته است. ارتش نیجریه روز شنبه با حمله به یک حسینیه شیعیان و خانه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جامعه شیعیان این کشور در شهر زاریا در ایالت کادونا، صدها تن را قتل عام کرد.
اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از کشته شدن همسر و فرزند شیخ زکزاکی در این حمله حکایت دارد.
ارتش نیجریه مدعی شده است که شیعیان آغازگر این حمله بوده و قصد ترور فرمانده ارتش را داشتند.
این در حالی است که روایت ارتش از رخدادهای اخیر مورد انتقاد شدید جامعه شیعیان نیجریه قرار گرفته و آن را اتهامی جعلی و دروغین خوانده‌اند.
* تکذیب قاطعانه
ادعای ارتش نیجریه
به گزارش پایگاه خبری مسلم نیوز ، گروه جنبش اسلامی ادعای ارتش درباره توطئه ترور را اتهامی جعلی و دروغین خوانده است.
این گروه در بیانیه‌ای که بر روی وبسایت خود منتشر کرد، نوشت: حمله به مردم بی دفاع توسط ارتش اقدامی بی دلیل بود.
سخنگوی این گروه گفت: اعضای جنبش اسلامی در حسینیه بقیه الله زاریا مشغول بالابردن پرچم به مناسبت حلول ماه ربیع بودند که نیروهای ارتش به آنجا حمله کردند.
وی افزود: اگر توطئه ترور در کار بوده، چرا ارتش تلفاتی نداده است؟ پاسخ این است که اتفاق روز شنبه به هیچ وجه درگیری نبوده بلکه ادامه اقدامات تروریستی ارتش نیجریه علیه این جنبش بوده ؛ حوادثی که در گذشته نیز رخ داده است.
به گفته وی، ارتش پیش از این حوادث، شایعاتی را درباره قصد شیعیان برای انتقام گیری و یا قتل سربازان انتشار داده بود تا اقدام ننگین روز شنبه را توجیه کند.
سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه تصریح کرد: ارتش که بی شرمانه جنبش اسلامی را به توطئه متهم می کند، بداند که هنوز قتل عام ۳۴ نفر از اعضای جنبش اسلامی از جمله سه نفر از فرزندان شیخ زکزاکی و حمله به کاروان شیخ به دست ارتش را فراموش نکرده ایم.
* شهادت شیخ
«محمد محمود توری» روحانی برجسته شیعه
به گفته شاهدان عینی ، نیروهای امنیتی در این عملیات دفاتر مرکزی شیعیان را هدف قرار دادند.
برخی منابع خبری به نقل از عبدالعزیز عبدالعزیز روزنامه نگار برجسته نیجریه اعلام کردند که شیخ محمد محمود توری روحانی برجسته شیعیان در حمله نیروهای ارتش به منزل زکزاکی در بامداد روز یکشنبه شهید شده است.
به گفته عبدالعزیز، شیخ توری یک روحانی عادی نبود، بلکه عضو بانفوذ جامعه شیعیان و جانشین زکزاکی محسوب می شد.
هارون البناوی تحلیلگر و عضو جنبش مذکور نیز کشته شدن این روحانی شیعه به دست نظامیان را تأیید کرد.
* حمله اول به
یک حسینه و قتل‌عام تشییع کنندگان شهید حمله بکوحرام
به گزارش العالم، نیروهای ارتش نیجریه، درحالی به شیعیان در حسینیۀ بقیه الله در شهر زاریا حمله کرد که این افراد، برای شرکت در مراسم تشییع جنازۀ یکی از قربانیان حملات گروه بوکوحرام، در حسینیه جمع شده بودند.
بوکوحرام، گروهی تروریستی است که اخیراً سرکردۀ آن، با ابوبکر بغدادی خلیفۀ خودخواندۀ داعش، بیعت کرد.
پایگاه اینترنتی “الوقت” به نقل از یکی از شاهدان عینی تأکید کرد که نیروهای ارتش نیجریه، با تیراندازی به تشییع کنندگان در حسینیۀ بقیه الله، دستکم ۳۰ تن را زخمی کرد.
“ناصر عمر تسافی” سخنگوی جنبش اسلامی نیز خبر داد که هفت تن، از تشییع کنندگان، در دم به شهادت رسیدند و چهارتن دیگر به سبب جلوگیریِ نیروهای ارتش نیجریه از انتقالشان به بیمارستان، جان سپردند.
* گفت وگوی تلفنی آسوشیتد‌پرس با «زینه ابراهیم» همسر آیت الله الزکزاکی، قبل از فیض شهادت
«زینه ابراهیم» همسر «شیخ زکزاکی»، روحانی برجسته شیعه نیجریه‌ای، در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتد پرس و در حالی که هنوز صدای تیراندازی به گوش می‌رسید، گفت: این حمله، از شنبه شب آغاز شد و تا صبح یکشنبه ادامه یافت و در آن دست کم ۳۰ تن زخمی شدند.
شاهدان عینی تأکید کردند که ۱۲ تن از پیروان شیخ الزکزاکی، در این حمله که به منظور بازداشتِ وی صورت گرفته بود، قربانی شدند.
یکی از شاهدان عینی خاطر نشان کرد: حدود ۲۰ تن از کسانی که خود را سپر بلا کرده بودند، به ضرب گلوله نیروهای ارتش نیجریه زخمی شدند که حال برخی از آنان وخیم است و ارتش نمی گذارد آن ها را به بیمارستان ها منتقل کنیم.
* شهادت همسر و چهارمین
پسر آیت الله زکزاکی
پایگاه «لیدرشیپ» گزارش داد: «اعضای مطلع در درون جنبش اسلامی نیجریه به لیدرشیپ گفتند همسر و پسر شیخ زکزاکی و بیش از ۳۰۰ عضو شیعیان از جمله اعضای ارشد آنها توسط سربازان به شهادت رسیدند».
یادآوری می‌شود: سه فرزند آیت الله الزکزاکی، به نام های احمد، حمید و علی در راهپیمائی روز جهانی قدس در سال 2014 با شلیک پلیس نیجریه به سمت تظاهرکنندگان به شهادت رسیدند.
در ادامه گزارش «لیدرشیپ» آمده است:‌ «به گفته ابراهیم موسی سخنگوی مجمع رسانه‌ای جنبش اسلامی نیجریه در یورش ۲۴ ساعته سربازان افرادی از قبیل شیخ محمد محمود توری رهبر مرکز ایالت کانو و معاون زکزاکی، دکتر مصطفی سعید مدیر رسانه‌ای جنبس ایلامی، ملام ابراهیم عثمان سخنگوی گروه و جمای گیلیما رهبر ارشد بانوان گروه کشته شدند».
* «نصرالله نیجریه»
دشمنان آیت‌الله شیخ ابراهیم زکزاکی، وی را «نصرالله نیجریه» توصیف می‌کنند؛ کسی که خواب راحت را بر بوکوحرام و رژیم آبوجا حرام کرده اما یورش خونین شنبه گذشته ارتش نیجریه برای از پیش رو برداشتن وی، به علت مقاومت مدنی یارانش، راه به جایی نبرده است.
شیخ «ابراهیم الزکزکی» را دشمنانش به دلیل تشییع اش و رابطه نزدیکش با ایران «نصر الله» نیجریه توصیف می کنند و جنبش اسلامی اش را نسخه ای از «حزب الله» لبنان می دانند.
شیخ «ابراهیم الزکزکی» در طول حیات خویش همواره تبعیت و التزام خود به اصل ولایت فقیه و خط مشی فکری امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری، امام خامنه ای را اعلام کرده و موفقیت های وی در نشر تشییع تنها به نیجریه محدود نمی شود، بلکه دیگر کشورهای غرب آفریقا را نیز در برمی گیرد.
* نخستین واکنش‌ها
در نخستین واکنش در پی کشتار شیعیان نیجریه، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق مردم را برای تظاهرات در حمایت از شیخ الزکزاکی و شیعیان نیجریه فراخواند.
مردم انگلیس نیز در  واکنش به حملۀ ارتش نیجریه، در لندن پایتخت این کشور، در مقابل کمیساریای عالی نیجریه در این شهر، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.
شیخ الزکزاکی، از فساد سیاسی دولت نیجریه به شدت انتقاد کرده بود و روابط نیجریه با رژیم صهیونیستی و تبادل اطلاعات میان سازمان های امنیتی دو طرف و همچنین روابط بوکوحرام با برخی از فرماندهان ارتش نیجریه را فاش کرده بود.




نوشته شده در   سه شنبه 24 آذر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode