ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 آبان 1394     |     کد : 96313

همه چیز برای خلق حماسه‌ی اربعین آماده است

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران:

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران:
همه چیز برای خلق حماسه‌ی اربعین آماده است

منتظرالمهدی ادامه داد: همه چیز برای خلق حماسه‌ای دیگر در اربعین محیا شده است و تمامی همکاران ما در نیروی انتظامی برای تسریع در روند خدمت‌رسانی به زائرین امام حسین(ع) تمام تلاش خود را انجام می‌دهند.
* زائران ایرانی، یک میلیون نفر شدند
تا بعدازظهر روز یکشنبه (24 آبان) 956 هزار نفر برای سفر اربعین در سامانه «سماح» ثبت‌نام کرده‌اند و به گفته سازمان حج و زیارت، ثبت‌نام‌ها در این سامانه فعلا متوقف نمی‌شود.
مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر به خبرنگار حج و زیارت ایسنا، گفت: هر زمان تشخیص بدهیم که لازم است ثبت نام‌ها متوقف شود، این کار را انجام می‌دهیم؛ اما فعلا چنین قصدی نداریم.
محسن نظافتی ادامه داد: ثبت نام‌های سفر اربعین از شهریورماه در سامانه «سماح» آغاز شد. قرار بود 15 مهرماه کار را متوقف کنیم، اما به دلیل حجم زیاد تقاضا ثبت‌نام‌ها همچنان ادامه دارد.
او با اشاره به آغاز صدور ویزای متقاضیان از پنج‌شنبه گذشته اظهار کرد: هنوز سفارت عراق آمار کتبی از تعداد ویزاهای نهایی شده ارائه نکرده است. هر زمان این آمارها را به سازمان حج اعلام کند، ما هم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
وی همچنین درباره افزایش مراکز صدور ویزای عراق در ایران، گفت: وزارت خارجه ایران با هماهنگی سفارت عراق، علاوه بر تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز که کنسولگری‌های این کشور برای صدور ویزا در آنجا مستقر شده، 11 نقطه دیگر را در ایران برای صدور ویزا درنظر گرفته است که تاکنون در شهرهای تبریز، شیراز و کرج امکان صدور ویزای عراق فراهم شده، اما هنوز تجهیزات به هشت نقطه دیگر نرسیده است.
به گفته نظافتی، ویزای عراق بدون تعطیلی صادر می‌شود و وزارت خارجه ایران و سفارت عراق نیز تلاش می‌کنند تا ویزاها، سریع و بدون مشکل صادر شود.
وی با یادآوری مبلغ ویزای عراق که به مناسبت اربعین تعیین شده است، افزود: طبق اعلام دولت عراق هزینه ویزای گروهی 30 دلار و انفرادی 40 دلار است که هنگام ثبت نام از طریق کارگزاران زیارتی، 10 هزار تومان دیگر برای انجام امور اداری دریافت ویزا باید پرداخت شود.
مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در ادامه درباره نحوه سفر زائران ایرانی به عراق، توضیح داد: متقاضیان هنگام ثبت‌نام در سامانه سماح، زمان پیشنهادی خروج و ورود و مرز مورد نظر خود را تعیین کرده‌اند که البته ستاد اربعین براساس محدودیت‌های موجود، تقسیم‌بندی‌هایی را در مرزها داشته است که متناسب با آن، اطلاعات بعدی برای زمان و مرز خروجی زائران در سامانه سماح قرار می‌گیرد تا زائران طبق آن سفر خود را تنظیم و هماهنگ کنند.
نظافتی همچنین اظهار کرد: با توجه به محدودیت زیرساخت در نقاط مرزی برای تردد در هر مرز، سقف خاصی در نظر گرفته شده که دست‌کم 40 هزار نفر در روز است. وی سپس هدف از راه‌اندازی این سامانه و ثبت‌نام از طریق آن را صرفا نظم‌دهی به سفر اربعین ذکر کرد و افزود: اگر مردم به اطلاعات و برنامه‌هایی که در اختیارشان گذاشته می‌شود توجه و عمل کنند، قطعا اربعین امسال با زحمت و مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.
«نظافتی» همچنین درباره تدابیر پیشگیرانه در برابر سوءاستفاده‌ها و کلاهبرداری‌هایی که سال‌های پیش در برخی کاروان‌های اربعین صورت می‌گرفت، گفت: امسال سفر کاروانی به عراق در اربعین حذف شده، بنابراین وقتی کاروانی در کار نباشد، سوءاستفاده هم نیست و برنامه دیگری جایگزین سفر از طریق سماح     نمی‌شود.
* وزیر کشور مسیر تردد زائرین اربعین را بررسی می‌کند
دین پرست قائم مقام وزیر کشور در امور بین الملل و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین، گفت: دکتر رحمانی فضلی اواخر هفته جاری به منظور بازدید و اطلاع از آخرین اقدامات و هماهنگی‌های دستگاه‌های عضو ستاد در جهت پیش بینی تمهیدات و تسهیلات مورد نیاز و وضعیت مرزها و گذرگاه های مصوب برای تردد زائرین اربعین حسینی، به استان‌های ایلام و خوزستان سفر خواهد کرد.
بازدید از مرزهای چزابه، شلمچه و مهران با حضور تعدادی از مسئولین دستگاه های عضو ستاد مرکزی اربعین، از جمله برنامه‌های سفر رحمانی فضلی و هیات همراه او است.
* فرمانده قرارگاه اربعین ناجا، اعلام کرد:
امکان صدور گذرنامه در مرز برای زائران اربعین وجود ندارد
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا با تاکید بر اینکه «امکان صدور گذرنامه در مرز وجود ندارد»، از زائران عتبات خواست که در صورت امکان، از مرزهای استان خوزستان برای ورود به عراق تردد کنند.
سردار حسن کرمی درباره اقدامات و تمهیدات پیش‌بینی شده از سوی پلیس برای اربعین امسال اظهار کرد: برای برگزاری مراسم اربعین امسال در کربلای معلی از تجربیات سال گذشته استفاده کرده و پلیس تمهیدات لازم را در این زمینه اندیشیده است و ما علاوه بر اینکه بر ورود و خروج در مرزها و پایانه‌ها نظارت خواهیم داشت، نظم و انضباط مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی را تامین خواهیم کرد و دفاتر پلیس 10+ نیز خدمات مضاعفی برای صدور گذرنامه ارائه خواهند داد.
کرمی با بیان اینکه «سال قبل نداشتن گذرنامه مشکلاتی را ایجاد کرده بود»، اظهار کرد: امسال با اقدامات انجام شده کسانی که می‌خواهند به کشور عراق سفر کنند حتما باید دارای گذرنامه باشند و خروج از مرز به وسیله کارت ملی یا گذرنامه فاقد اعتبار غیرممکن است.
فرمانده یگان‌ ویژه ناجا ادامه داد: در تمهیدات امسال قرارگاه اربعین ناجا هرچه به مرز و پایانه‌های مرزی نزدیک می‌شویم کنترل‌ها در لایه‌های مختلف شدیدتر خواهد شد تا ازدحامی در مرز نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه «دفاتر پلیس 10+ در سراسر کشور آمادگی صدور گذرنامه را دارند»، افزود: به اندازه کافی گذرنامه در مخازن این دفاتر وجود دارد و جای نگرانی در این زمینه نیست.


  در مرز گذرنامه صادر نمی‌شود
کرمی با تأکید بر اینکه «خروج از مرز تنها به وسیله گذرنامه امکان‌پذیر خواهد بود»، اظهار کرد: موضوعی که زائران باید به آن توجه داشته باشند این است که امکان صدور گذرنامه در مرز وجود ندارد؛ بنابراین کسانی که فاقد گذرنامه باشند امکان صدور گذرنامه در مرز برایشان وجود ندارد.
وی در عین حال افزود: این دسته از افراد باید به دفاتر پلیس 10+ در شهرهای مرزی مراجعه کرده و درخواست خود برای صدور گذرنامه را ثبت کنند که ظرف مدت 24 ساعت گذرنامه برای آنان صادر خواهد شد.
کرمی با بیان اینکه «بهتر است زائران ویزای گروهی دریافت کرده و چند نفره به کشور عراق سفر کنند»، اظهار کرد: البته اگر پس از اخذ ویزای گروهی بعضی از این افراد از سفر منصرف شده یا امکان سفر برایشان وجود نداشته باشد دیگر افراد می‌توانند از مرز خارج شوند.
* ایران آمادگی افزایش گذرگاه‌های مرزی را دارد
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا درباره اینکه آیا امکان اضافه شدن پایانه مرزی دیگر به سه مرز شلمچه، چذابه و مهران وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: از طرف ما آمادگی مرز جایگزین وجود دارد و ما سال گذشته نیز اعلام کردیم که از طریق مرز خسروی می توانیم اقدام به اعزام زائران کنیم اما طرف عراقی به دلیل نبود زیرساخت‌ها و شرایط موجود نپذیرفت و در حال حاضر نیز تنها سه مرز شلمچه، چذابه و مهران برای عبور زائران
فعال است.
کرمی با بیان اینکه «امسال زیرساخت‌های خروج زائران از مرز نسبت به سال قبل در کشورمان وضعیت بهتری دارد»، افزود: همکاران من در کمتر از یک دقیقه می‌توانند هریک از زائران را کنترل کنند. همچنین ما امکاناتی را در پایانه‌ها و مرزها در نظر گرفته و در هر سه مرز پارکینگی برای پارک خودروی آن دسته از افرادی که با وسیله شخصی به مرز آمده‌اند تأمین شده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته در فواصل 20 تا 30 کیلومتر مانده به مرز نیز برخی خودروی خود را پارک کرده و به سمت مرز رفته بودند اما امسال با همکاری پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری تصمیمات خوبی برای تأمین امنیت اتخاذ شده، همچنین دیگر خودروهای عادی امکان رفتن به پایانه‌ها را ندارند و جابجایی زائران از پایانه و پارکینگ‌ها با اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه‌ای که پیش‌بینی شده و دارای مجوز است انجام می‌شود.
به گفته فرمانده قرارگاه اربعین ناجا، امسال مسائل امنیتی نیز در مرزها لحاظ شده و ضمن تقویت مرز پوشش مرز نیز ایجاد شده است.
 * زائران از خوزستان به عراق بروند
فرمانده یگان ویژه ناجا که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به شرایط مرز مهران و زیرساخت‌های موجود
در استان ایلام، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم شهروندان به ویژه ساکنان استان‌های جنوبی از طریق مرزهای خوزستان وارد کشور عراق شوند چرا که زیرساخت‌ها و امکانات در این استان بهتر است. ضمن اینکه فاصله زمانی چندانی نیز میان دو مرز مهران و شلمچه وجود ندارد و آن‌طور که ما محاسبه کرده‌ایم اختلاف زمانی حدود یک ساعت است.
کرمی همچنین از دستگاه‌های پشتیبان مانند هلال احمر، شهرداری تهران و ...
درخواست کرد که بیشتر امکانات خود را متوجه مرز مهران کنند؛ چراکه زیرساخت‌های این مرز کمتر از دو مرز چذابه و شلمچه است.
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا در روز اربعین و پس از آن عبور از این مرزها به سمت عراق متوقف می‌شود؟» اظهار کرد: از روز اربعین به بعد شاهد موج بازگشت زائران خواهیم بود و کسانی هم که ویزای اربعین گرفته باشند پس از آن ممکن است اجازه خروج نداشته باشند اما مرزها بسته نمی‌شود و امکان خروج از کشور برای زائران عادی و همچنین شهروندان عراقی همچنان از این طریق این پایانه‌های مرزی وجود دارد.
  *  سخنگوی ناجا اعلام کرد:
امکان صدور ویزا و پاسپورت زائران اربعین طی ۲۴ ساعت
سخنگوی ناجا با اشاره به صدرو روادید و پاسپورت برای زائرین کربلا در کمترین زمان ممکن از افزایش ساعت کار پلیس +۱۰ تا ساعت ۱۸ خبر داد.
سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که روز، یک‌شنبه 24 آبان ماه، برگزار شد، اظهر کرد: قرارگاه اربعین در نیروی انتظامی از سال گذشته تشکیل شده و آماده خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع)، در اربعین است.
  همه چیز برای خلق حماسه‌ای دیگر در اربعین محیا
شده است
منتظرالمهدی ادامه داد: همه چیز برای خلق حماسه‌ای دیگر در اربعین محیا شده است و تمامی همکاران ما در نیروی انتظامی برای تسریع در روند خدمت‌رسانی به زائرین امام حسین(ع) تمام تلاش خود را انجام می‌دهند.
وی در ادامه از افزایش ساعت کار پلیس+10 در روزهای هفته تا ساعت ١٨ و جمعه‌ها تا ساعت 14 خبر داد و افزود: اخذ مدارک و صدور گذرنامه تا دو روز قبل از اربعین امکان پذیر خواهد بود. همچنین صدور گذرنامه در کمتر از ٢٤ ساعت در صورت تکمیل بودن مدارک در کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر خواهد بود.
سخنگوی ناجا در ادامه با اشاره به افزایش تعداد گیت‌ها در مرز، گفت:  این افزایش به حدود ٩٦ گیت در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه بوده است. همچنین کنترل مدارک شناسایی زائران در پایانه مرزی با جدیت صورت می‌گیرد.
*  به زائران توصیه می‌شود که با کاروان و گروهی اعزام شوند
منتظر‌المهدی در ادامه در خصوص ممنوعیت زائرانی که انفرادی در ایام اربعین به زیات می‌روند، اظهار کرد: سفر انفرادی به عراق در این ایام منعی ندارد. اما به زائران توصیه می‌شود که با کاروان و گروهی اعزام شوند تا تحت پوشش قرار گیرند. البته لازمه سفرهای انفرادی داشتن گذرنامه معتبر و اخذ ویزای عراق است.
* توسط دو خیّر استان مرکزی صورت می‌گیرد
* توزیع 120 هزار وعده غذای گرم بین زائران اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی از توزیع 120 هزار وعده غذای گرم توسط دو خیّر این استان بین زائران اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا خبر داد.
خلیل نجفی ‌نظام‌آبادی به فارس گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات
استان مرکزی در مراسم اربعین حسینی با ایجاد دو ایستگاه در محل‌های عمود
809 و یک هزار و 222 به زائران حسینی ارائه خدمت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: دو نفر از خیرین ساوه‌ای و محلاتی آمادگی خود را برای توزیع 120 هزار وعده غذای گرم بین زائران اربعین حسینی اعلام کرده‌اند که بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته این نذورات در ایستگاه‌های در نظر گرفته شده توزیع خواهند شد.
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی ادامه داد: همچنین تاکنون 60 نفر از خادمین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان آمادگی خود را برای خدمت رسانی به زائران اعلام کرده‌اند.
نجفی متذکر شد یکصد و 10 نفر از رانندگان خودروهای سبک و سنگین هم برای جا به جایی مایحتاج مورد نیاز زائران به کربلای معلی اعلام آمادگی کرده‌اند.
* 15 توصیه وزیر کشور به زائرین حسینی و مسئولان ستاد اربعین
وزیر کشور در نامه‌ای ۱۵ بندی به مردم، استانداران و مسئولان اجرایی
 ستاد مرکزی اربعین حسینی، توصیه‌هایی را جهت هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم معنوی عنوان کرد.
رحمانی فضلی وزیر کشور در نامه‌ای 15 بندی به مردم، استانداران و مسئولان اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی، توصیه‌هایی را جهت هرچه باشکوه تر برگزار شدن این مراسم معنوی عنوان کردند.
متن کامل این نامه 15 ماده ای
بدین شرح است:
بسمه تعالی
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) اسوه آزادگی و شجاعت و شرافت است و کربلا مأمن عاشقان سرگشته و ملجأ مظلومان از جان رهیده و قبله رهروان سیر الی‌الله است.
سر سپردن به آستان حضرت دوست در کربلای معلی صیقل دادن جان و روح است و طراوت بخش قدر محبت به ائمه اطهار و اولیای حق است.
سجده شکر به سوی خداوند منان دارم و آن وجود بی همتا را سپاسگذارم که توفیق خدمت به زائران کربلای معلی در اربعین حسینی به اینجانب و همکارانم در وزارت کشور محول گردید که امید است با مدد خداوند متعال و عنایت خاصه اهل بیت عصمت و طهارت و توجه و همکاری دلسوزانه زائران اربعین امسال شاهد حضوری شکوهمند زائران ایرانی در کشور عراق و در کنار زائران سایر کشورها باشیم . از این جهت توصیه‌های پانزده گانه را با مسئولان اجرایی ذیربط و هموطنان عزیز در میان می‌گذارم:
1- استانداران به منظور رفاه و آسایش حال زائران مراسم اربعین نهایت تمرکز بر ساماندهی و اعزام زائرین از مبدا به مقصد مرزهای سه گانه زمینی( شلمچه و چزابه در استان خوزستان و مهران در استان ایلام) داشته باشند .
2- تأمین امکانات لازم برای اعزام زائران عزیز به منظور شرکت باشکوه در مراسم اربعین حسینی در استان‌های مورد نظر بسیج شده و تصمیمات کاملاً هماهنگ با ستاد مرکزی اربعین صورت گیرد.
3- استانداران و دستگاه های اجرایی محوریت امت خداجو و دوستداران
 اهل بیت عصمت و طهارت را در خدمت رسانی به زائران عزیز در نظر داشته باشند.
4- داشتن گذرنامه و ویزای معتبر برای همه هموطنان عزیز الزامی است لذا زائران عزیز توجه داشته باشند برای تهیه ویزا صرفاً به مراکز و دفاتر معتبر و یا کنسولگری‌ها (مشهد ، کرمانشاه و اهواز) و یا دفاتر یازده گانه سفارت عراق در یازده شهر اعلامی مراجعه کنند و به هیچ عنوان خارج از مراکز اعلام شده اقدام نکنند.
5- تأکید می‌شود به منظور ساماندهی مناسب امور زائران، اعزام به صورت گروهی انجام شود و در این خصوص برای ثبت نام ترجیحا به سامانه سماح مراجعه کنند .
6- برای عزیمت به کشور عراق صرفاً به مبادی مرزی اعلام شده در بند اول مراجعه شود.هموطنان دقت داشته باشند از مبادی مرزی دیگر تردد صورت نخواهد گرفت.
7- در هنگام خروج از مرزها و هنگام بازگشت صرفا از مرزهای مشخص شده برای هر فرد یا گروه تردد کنند.
8-  با جلسات و رایزنی‌های به عمل آمده در کشور عراق خدمات رسانی مناسب به زائران به نحو مطلوب پیش بینی شده است که برای ایجاد هماهنگی بیشتر و ارتقای خدمات رسانی به زائران عزیز و ارائه تسهیلات در آینده‌ای نزدیک معاون امنیتی وانتظامی اینجانب که ریاست ستاد مرکزی اربعین را نیز برعهده دارد به کشور عراق عزیمت خواهد‌کرد .
9- زائران توجه داشته باشند که حضور پرشور آنها در مراسم اربعین نمادی از وحدت و اقتدار مسلمانان در برابر جریان های فرقه‌ای استعماری و تکفیری است لذا جلوه‌های صلابت و بصیرت و هوشمندی را به نمایش بگذارند.
10- در تردد در مسیرهای منتهی به نجف اشرف و کربلای معلی و همچنین اقامت در این دو شهر مقدس در مکان‌های اقامتی که از سوی مراجع ذی‌صلاح تعیین شده است مستقر شده و به هنگام بروز مشکل بلافاصله به نیروهای امنیتی و راهنمایان رسمی مستقر مراجعه کنند.
11- در صورت بروز هرگونه مشکل از قبیل مفقود شدن گذرنامه و ... به کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کربلا و نجف و بصره و یا احیاناً در سفارت کشورمان در بغداد و همچنین سایر مراکز رسمی اعلام شده مراجعه نمایند.
12- زائران محترم پس از خروج از مرزهای کشور و به هنگام بازگشت به مرزهای زمینی ذکر شده صرفاً از مسیرها و جاده‌های اعلامی در داخل کشورعراق تردد کنند و از تردد در سایر مسیرها و جاده‌ها خودداری کنند در این راستا بروشورهای توجیهی و جزوات راهنما در سه مرز در اختیار زائران قرار خواهد گرفت و همچنین امکان نصب نرم افزار تعیین مسیر در گوشی‌های همراه در مرزها پیش‌بینی شده‌است.
13- به توصیه‌های بهداشتی مسئولان ذیربط نهایت دقت را داشته باشند .
14- با توجه به ازدحام و تراکم بازگشت زائرین عزیز در طی دو سه روز پس از اربعین، به زائران عزیز توصیه می‌کنم با توجه به ضرورت طی مراحل و تشریفات قانونی نهایت صبر و مدارا را با مسئولین مستقر در مبادی مرزی عراق و ایران داشته باشند.
15- تأمین سوخت در تمامی مسیرهای تردد زائران با میزان مورد نیاز پیش بینی شده است لذا زائران عزیز هیچ دغدغه ای در تامین این نیاز نداشته باشند.
انشاالله مراسم باشکوه اربعین حسینی امسال با حضور حماسی زائران ایرانی و بازگشت رضایت‌بخش آنها برگزار خواهد‌شد و زائران عزیز خدمتگذاران خود را قرین دعای خیر خود خواهند داشت.


نوشته شده در   سه شنبه 26 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode