ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 آبان 1394     |     کد : 95921

آغاز فصلي جديد در مناسبات ايران و اتحاديه اروپا

رئيس پارلمان اروپا بامقامات بلندپايه ايران ديدار کرد...

رئيس پارلمان اروپا بامقامات بلندپايه ايران ديدار کرد


رئيس‌ جمهوري، اشتراکات فرهنگي ايران و اتحاديه اروپا را عاملي موثر در توسعه و تعميق همکاري‌هاي دوجانبه و منطقه اي دانست و تصريح کرد: در فضاي پسابرجام و پساتحريم، بايد همپاي توسعه روابط اقتصادي و تجاري، روابط فرهنگي و ‌علمي ايران و اتحاديه اروپا نيز بيش از پيش گسترش يابد .

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني عصر شنبه در ديدار «مارتين شولتز» رئيس پارلمان اتحاديه اروپا، اظهارداشت: تعامل ملت‌ها با فرهنگ‌هاي مختلف براي تقويت مناسبات ضروري است و بي‌ترديد نزديکي ملت‌ها، دانشجويان، اساتيد، محققين و مراکز علمي در ايران و اروپا به نفع دو طرف و جامعه بين‌المللي خواهد بود.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که زمينه‌ها براي گسترش و تعميق همکاري‌هاي مشترک ايران و اتحاديه اروپا فراهم است، گفت: ايران همواره به تمامي تعهدات خود از جمله در توافق هسته اي پايبند است و به آن عمل خواهد کرد، اما اين نکته حائز اهميت است که طرف مقابل هم بايد نسبت به تعهدات خود و لغو تحريم‌هاي اقتصادي پايبند باشد و آن را به طور کامل، بهنگام و دقيق اجرا کند.

دکتر روحاني اظهار داشت: توافق برجام به عنوان سندي جمعي که حاصل کار با دقت و زحمت فراوان است، بايد مورد مراقبت ويژه و تعهد کامل قرار گيرد.

رئيس‌ جمهوري در ادامه به موضوع ضرورت مبارزه با تروريسم به عنوان معضل جهاني اشاره کرد و گفت: اتخاذ تصميم و به وجود آمدن اراده جدي براي مبارزه با تروريسم در جهان ضروري است و اگر کشته شدن انسان‌هاي بي‌گناه با هر تابعيت و قوميتي براي ما همه يکسان باشد، همکاري‌ها براي جلوگيري از فعاليت تروريست‌ها بيشتر و مؤثرتر خواهد شد.

دکتر روحاني مبارزه با تروريسم، کمک به ملت‌هاي آواره و ستمديده و ايجاد ثبات در مناطق ناآرام را يک وظيفه انساني براي همگان دانست و تصريح کرد: ايران صراحتاً اعلام مي‌کند به عنوان کشوري که تجربه‌اي 37 ساله و تلخ از تروريسم دارد و خود قرباني ترور بوده است، به طور جدي و مصمم با تروريسم مبارزه مي‌کند .

رئيس جمهوري با اشاره به اينکه "در‌باره جديت برخي کشورهايي که امروز مدعي مبارزه با تروريسم هستند، ‌ترديد‌هايي وجود دارد، چرا که نمي‌شود هم ادعاي مبارزه با تروريسم داشت و هم نسبت به غارت‌‌ها و جنايات تروريست‌ها بي‌تفاوت بود"، گفت: خوشبختانه امروز فرصت‌هاي بيشتري براي گسترش همکاري ايران و اتحاديه اروپا در جهت کمک به ثبات در منطقه به وجود آمده است که بايد از آن به خوبي استفاده کنيم، چرا که اين ثبات به نفع تحول و توسعه اقتصادي همه کشورها خواهد بود.

«مارتين شولتز» رئيس پارلمان اتحاديه اروپا هم در اين ديدار با ابراز خرسندي از ملاقات با رئيس‌ جمهوري کشورمان، توافق ايران و 1+5 را فرصت استثنايي و فصل جديدي در گسترش روابط ايران با اتحاديه اروپا دانست و گفت: ثابت شد که ديپلماسي بهترين راه‌حل اختلافات و راهي براي رسيدن به منافع مشترک است و توافق ايران با 1+5 نمونه‌ موفقيت ديپلماسي است.

رئيس پارلمان اروپا همچنين با اشاره به حضور و نقش سازنده ايران در کنفرانس وين در باره موضوع سوريه، تصريح کرد: ايران عنصر ثبات در منطقه‌اي آکنده از بي‌ثباتي است و در نتيجه تروريسم در سوريه، با موجي از پناهندگان در اروپا هم مواجه هستيم و اکنون هدف اصلي و مشترک ما مبارزه با داعش است.

شولتز همچنين به ضرورت توسعه روابط علمي و فرهنگي ايران و اتحاديه اروپا در کنار گسترش مناسبات سياسي و اقتصادي تأکيد کرد و گفت: اروپا خواهان گسترش همکاري، دوجانبه و بين‌المللي با تهران است.

ظرفيت‌هاي قابل توجه تهران وسئول براي گسترش روابط همه جانبه

رئيس‌ جمهوري، روابط ايران و کره جنوبي را دوستانه و رو به توسعه دانست و تصريح کرد: ايران به عنوان کشوري با توانمندي‌ها و جايگاه ممتاز منطقه‌‌اي و کره جنوبي به عنوان کشوري مهم در شرق آسيا، ظرفيت‌هاي قابل توجهي براي گسترش روابط در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادي، فرهنگي و سياسي دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز شنبه در ديدار «يان بيون سه» اظهارداشت: اکنون فضاي مناسبتري براي گسترش همکاري‌هاي تهران – سئول به عنوان دو کشور دوست فراهم آمده است که بايد از اين فضا به نحو مطلوبي براي پيشرفت دو ملت بهره گرفت.

وي ابراز اميدواري کرد شرکت‌هاي کره اي بتوانند همپاي ديگر رقباي خود براي حضور فعالتر در بازار ايران بکوشند و سطح همکاري‌هاي خود را به ويژه با بخش خصوصي ايران بيش از پيش گسترش دهند.

رئيس‌ جمهوري در ادامه با اشاره به برخي اشتراکات فرهنگي مردم دو کشور گفت: ايران و کره جنوبي همچنين مي‌توانند همکاري‌هاي گسترده و مفيدي در عرصه‌هاي فرهنگي، علمي و تقويت صنعت توريسم داشته باشند. دکتر روحاني خاطرنشان کرد: ايران و کره جنوبي مي‌توانند در عرصه توسعه صلح و ثبات در خاورميانه و آسياي شرقي و نيز همکاري‌هاي نوعدوستانه در کمک به انسان‌هاي مظلوم و تحت ستم، همکاري و همفکري داشته باشند.

وزير امور خارجه کره جنوبي هم در اين ديدار با اشاره به اينکه کره جنوبي مشتاق توسعه و تقويت سطح همکاري‌ها در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادي با ايران است ، گفت: شرکت‌هاي بزرگ کره‌اي بي صبرانه منتظر لغو تحريم‌ها و حضور گسترده‌تر در بازار ايران هستند‌.

وي افزود: بي‌ترديد در آينده رفت و آمدهاي بسياري بين مقامات ايران و کره جنوبي انجام خواهد شد و سيل فعالان و بنگاه‌هاي اقتصادي کره جنوبي به سوي ايران سرازير خواهد شد.

يان بيون سه با بيان اينکه کره جنوبي همواره ايران را دوست خود مي‌داند، اظهارداشت: اشتراکات فرهنگي و روابط تاريخي پنجاه ساله ميان دو ملت، بستر مناسبي براي گسترش و تحکيم روابط و تعاملات دو کشور در حوزه‌هاي اقتصادي و سياسي است.


نوشته شده در   يکشنبه 17 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode