ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 آبان 1394     |     کد : 95919

فقه ما ظرفیت تحوّل دارد

مواد هنر اسلامی هنوز تجسم نشده است کجاست هنری که حسین‏بن‏علیِ در حد دعای عرفه را ترسیم کند؟

آیت‌الله العظمی جوادی آملی، در دیدار دست‌‏اندرکاران همایش فقه هنر:
فقه ما ظرفیت تحوّل دارد
مواد هنر اسلامی هنوز تجسم نشده است کجاست هنری که حسین‏بن‏علیِ در حد دعای عرفه را ترسیم کند؟
مفسر بزرگ قرآن گفت: مواد هنر اسلامی در معارف اسلامی فراوان داریم اما هنوز در قالب هنر، تجسم نشده است.
* فقه ما ظرفیت تحول دارد
آیت‌‏الله جوادی آملی بعد از ظهر دیروز در دیدار با شورای علمی و دست‌‏اندرکاران همایش فقه هنر، با اشاره به مسئله «نزح بئر» در تاریخ فقه که ابتدا به اجماع فقها یک حکم داشت و پس از دوره‏ای که تردیدهائی مطرح شد، بالاخره توسط علامه حلی تغییر حکم پیدا کرد، افزود: فقه ما این ظرفیت را دارد که تحول یابد و عصری بیاید که متأخرین بگویند حکم متقدمین در فلان مسئله، اشتباه بوده است. البته این تغییرات باید هنرمندانه و با رعایت جوانب امر، صورت بگیرد.
* نمونه‏‌هائی از ظرفیت تحول در فقه
وی در ادامه با ذکر نمونه‏‌هائی مانند حکم تصویرگری و مجسمه‏‌سازی در فقه، تصریح کرد: امام خمینی(ره) می‏‌فرمود آن مجسمه‌‏ها را در آن دوره‌ی زمانی می‏پرستیدند. الان که دیگر این‏طور نیست. مثل مسئله شطرنج که وقتی موضوع عوض می‏شود، حکم هم تغییر می‏کند.
* هنرهای کلامی و موسیقائی ظرفیت بالاتری از هنرهای تجسمی دارد
این مفسر قرآن کریم همچنین با تفکیک هنرهای کلامی و موسیقائی از هنرهای تجسمی، نوع اول را دارای ظرفیت بالاتری برای ترسیم معانی معقول و متعالی دانست و ضمن اشاره به احکام غنا و موسیقی، اظهار کرد: مرحوم فاضل تونی می‏فرمود: «مگر ممکن است کمال یک پیغمبر، حرام باشد؟ این شعر و آوازخوانی، کمال جناب داود علی نبینا و آله و علیه السلام بود».
* اسلام با محسوس‏ کردن معانی معقول، زنده بود
و هست
وی با اشاره به توسعه هنرهای تصویری و تجسمی در جهان مسیحیت اضافه کرد: خداوند متعال، یک آیه قرآن درباره تولد مسیح علیه‏السلام دارد که می‌فرماید «فتمثل لها بشراً سویاً». این‏ها کلی هنر تصویری و مجسمه از دل این معنا درآوردند. ما هم ماجرای دحیه کلبی را داشتیم و آیات فراوان در تجسیم معانی اخروی داریم. ولی وضعیت ما در هنرهای تجسمی کجاست و آن‏ها کجا؟ خود اسلام با محسوس‏ کردن معانی معقول، زنده بود و هست. ولی ما تا توانستیم، گفتیم عکس و تصویر در مساجد، حرام است و این انسان با چه مزه‏‌ای دین را درک کند؟
* فرق «هنر متنزل» با «هنر نازل»،
این مرجع تقلید با تفکیک «هنر متنزل» از «هنر نازل»، هنر متنزل را عهده‌‏دار تبدیل معانی معقول و متعالی به قالب‏‌های محسوس دانست که در مقابل آن، هنر نازل صرفاً از تخیل به محسوس می‏‌رسد و نه از معقول به محسوس. وی سپس افزود: هنر از هر جا که منشاء بگیرد، مخاطبش را نیز به همان‏جا می‏‌برد، بسته به این است که معانی محسوس‏ شده از کجا آمده باشند.
* ارزش هر کس،
به زیباآفرینی اوست
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به کلمه قصار حضرت امیرالمؤمنین (ع) که فرمودند «قیمة کل امریء ما یُحسنه» ادامه داد: این فرمایش یعنی ارزش هر کس، به زیباآفرینی اوست؛ به این است که معقولات را محسوس کند و نه متخیلات را. این فرمایش حضرت امیر، به ‏معنای «ما یعلمه» نیست و سیدرضی درباره این جمله حضرت می‌‏نویسد «و هذه الکلمه التی لاتُساو لها قیمة و لا توزن بها حکمة». ارزش هرکس به هنر اوست. اگر ما بتوانیم معارف بلند قرآن را به تمثیل درآوریم، هنر اعلا و ارزش والا را نشان داده‏‌ایم.
* محتاج همایش‌‏هائی هستیم که به امور مشترک بین انسان و فرشته می‏‌پردازند
وی در ادامه با تأکید بر اینکه امروز بسیار محتاج چنین همایش‌‏هائی که به امور مشترک بین انسان و فرشته می‏‌پردازند هستیم، اضافه کرد: مواد هنر اسلامی در معارف اسلامی فراوان داریم، اما هنوز در قالب هنر، تجسم نشده است. این تعزیه‏‌های ما توسط متدینین اجراء می‏شد و مردم هم تأثیر می‌‏پذیرفتند، اما نهایتش این بود که مقتل أبی‏مخنف و امثالهم را تجسم می‏کرد. کجاست هنری که آن حسین‏بن‏علیِ در حد دعای عرفه را ترسیم کند؟
این مرجع تقلید گفت: وجود هنرمندانی که بتوانند چنین معانی‏ را از منشاء اعلای خود به عالَم محسوس درآورند و در نتیجه، مخاطبشان را به همان منشاء اعلا، ارجاع بدهند ضروری است.
آیت‏الله جوادی آملی با تشکر از دست‌‏اندرکاران و شورای علمی همایش فقه هنر، برای موفقیت این همایش دعا کردند.
* گزارش دبیر علمی و رئیس هیئت علمی همایش
در ابتدای دیدار آیت‏‌الله ابوالقاسم علیدوست، دبیر علمی و رئیس هیئت علمی همایش گزارشی از اقدامات انجام‏ گرفته و اهداف مدنظر، ارائه داد.
همایش ملی فقه هنر به همت مدرسه اسلامی هنر و با همکاری برخی نهادهای علمی مانند مرکز فقهی ائمه اطهار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه قم، دانشگاه تهران پردیس قم، رادیو معارف و ... با حمایت شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی دی ‏ماه امسال برگزار خواهد شد.


نوشته شده در   يکشنبه 17 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode