ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 آبان 1394     |     کد : 95893

آمادگي ايران براي همكاري با ژاپن در زمينه ايمني هسته‌اي

توسط دكتر صالحي در اجلاس خلع سلاح هسته‌اي اعلام شد...

توسط دكتر صالحي در اجلاس خلع سلاح هسته‌اي اعلام شد
آمادگي ايران براي همكاري با ژاپن در زمينه ايمني هسته‌اي


رئيس سازمان انرژي اتمي‌ايران گفت: ايستادگي ما باعث شد در مذاکرات اخير ايران و گروه 1+5 رويکرد تقابل و منازعه غرب به آرامي‌جاي خود را به تعامل و گفتگو بدهد. به گزارش ايسنا ، دکتر علي‌اکبر صالحي در اجلاس پاگواش در شهر ناکازاکي ژاپن به ادعاهاي مطرح شده از سوي غربي‌ها بر ضد برنامه صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان در سال‌هاي گذشته و مراحل اوليه مذاکرات مربوط به آن اشاره کرد و افزود: آمريکا سعي کرد همه گزينه‌هاي ممکن را عليه ما به کار گيرد و البته به نتيجه مطلوب نرسيد‌.

او گفت: آمريکا در نهايت در سال 2011 و در جريان ميانجيگري‌هاي سلطان عمان بود که با رويکردي عمل‌گرايانه نحوه مواجهه‌اش با موضوع هسته‌اي ايران را کم کم تغيير داد و از سياست "غني‌سازي صفر" دست کشيد.اين تغيير رفتار با عزم دولت آقاي روحاني مواجه شد و در نهايت به توافقي انجاميد که در 26 مهرماه مورد تصويب دو طرف قرار گرفت و اجراي آن احتمالا از اوايل دي‌ماه (اواخر ماه دسامبر) آغاز خواهد شد.

وي افزود: در سايه اين تحول در رويکرد بود که آمريکا با اين واقعيت که امکان دستيابي به چارچوبي براي همکاري هم وجود دارد، کنار آمد.

معاون رئيس‌جمهوري کشورمان گفت: براساس اين چارچوب، مسيرهاي موسوم به "راه‌هاي گريز" تسليحاتي شدن بسته مي‌شد و در عوض حق ايران براي برخورداري از برنامه صلح‌آميز هسته‌اي و غني‌سازي اورانيوم به رسميت شناخته شد. اين رويکرد منطقي ما را در مذاکرات هسته‌اي به يک برنامه جامع اقدام مشترک رساند.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌افزود: بر اساس برجام ،جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان کشوري داراي برنامه صلح‌آميز هسته‌اي، شامل چرخه کامل سوخت و حق غني‌سازي شناخته شده است و زيرساخت‌هاي هسته‌اي حفظ خواهد شد که البته به عنوان نشانه‌اي از اعتمادسازي، ايران هم برخي محدوديت‌هاي زماندار را براي برنامه هسته‌اي خود پذيرفت.

صالحي با اشاره به استقبال جهاني از نتيجه مذاکرات هسته‌اي ايران با 1+5 خاطرنشان کرد: اين دستاورد يک برنامه و رويکرد جديد در نظام سياسي بين‌الملل را معرفي مي‌کند. او گفت: در اين رويکرد در حال ظهور، قدرت منطق بر منطقِ قدرت غلبه مي‌کند و حقوق ذاتي ملت‌ها بر منويات سياستمداراني که معتقدند "حق با قدرت است" برتري يافته است. بر اساس اين رويکرد براي داشتن جهاني امن و مبتني بر ثبات و حسن همجواري بايد توجه داشت که حقوقي چون حق حاکميت، تعيين سرنوشت، پيشرفت و توسعه، که شامل استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي هم مي‌شود، جزيي از حقوق ذاتي ملت‌هاست که بايد مورد احترام و شناسايي قرار گيرد.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌در ادامه سخنراني‌اش، به تلاش‌هاي بين‌المللي براي خلع سلاح هسته‌اي هم اشاره کرد و گفت: ما بر تعهد دولت‌هاي دارنده سلاح‌هاي اتمي ‌بر‌اجراي بند 6 معاهده ان.پي.تي تاکيد مي‌کنيم‌.

وي افزود: ايران همچنين از مدافعان ايده خاورميانه عاري از سلاح اتمي‌است که نخستين‌بار در سال 1974 مطرح کرد و پس از آن در اسناد مربوط به منع اشاعه در سال‌هاي 1995 و 2000 مورد تاکيد قرار گرفت.

صالحي تصريح کرد: مهمترين مانع اجراي طرح در منطقه ما رژيم صهيونيستي است که حتي عضويت در پيمان ان.پي.تي را نپذيرفته است.

او با بيان اينکه پس از اجراي برجام دامنه همکاري ما با شريکان قديمي‌و جديد قطعا افزايش خواهد يافت افزود: ايران علاقمند است از همکاري ژاپن در زمينه ايمني هسته‌اي و ساير حوزه‌هاي مرتبط با فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي بهره‌مند شود. پاگوآش، يک سازمان غيردولتي بين‌المللي معتبر است که از نخبگان کشورهاي جهان در زمينه خلع سلاح تشکيل شده است.

دکتر صالحي در بازديد از شهر ناکازاکي، از موزه صلح اين شهر که ِيادآور فاجعه بمباران اتمي‌آمريکا در جنگ جهاني بود هم بازديد کرد و در حضور مقامات شهري نسبت به قربانيان اين جنايت و فاجعه عظيم با اهداي دسته گلي اداي احترام کرد.

ايران به تعهداتش عمل مي‌کند

رئيس سازمان انرژي اتمي‌در جمع شماري از ديپلمات‌ها و مسئولان بخش‌هاي مختلف انرژي در توکيوهم‌، گفت: ايران بر اساس زمانبندي تعيين شده توافق وين و «برجام» به تعهداتش عمل مي‌کند تا همزمان تحريم‌ها تا پايان سال جاري ميلادي لغو شود.

وي خاطرنشان کرد: بخشي از تعهدات مربوط به کاهش تعداد سانتريفيوژهاست که ايران مقدمات اين کار را آغاز کرده است‌.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشورمان در مورد راکتور آب سنگين اراک هم گفت که ايران منتظر سند رسمي‌است که شش کشور مقابل بايد تهيه و عرضه کنندو تا زماني که اين سند در اختيار ايران قرار نگيرد هيچ کاري به صورت متقابل در اين مرکز تحقيقاتي صورت نخواهد گرفت.

بازگشت پذيري در جمع آوري سانتريفيوژها رعايت مي‌شود

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌هم گفت :در اجراي تعهدات ايران در برجام پيرامون جمع آوري سانتريفيوژها، قطعا موضوع بازگشت پذيري رعايت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران بهروز کمالوندي به خبر راديو گفت: آنچه درباره شروع برچيدن سانتريفيوژها مطرح شده است،‌ دستگاه‌هاي غيرفعال را شامل مي‌شود. وي افزود: به منظور تضمين بازگشت پذيري برنامه هسته‌اي کشورمان و اجراي تعهدات طرف مقابل درباره نوسازي راکتور آب سنگين اراک، جمع آوري سانتريفيوژهاي فعال همزمان با ارائه قرارداد معتبر درباره راکتور اراک صورت خواهد گرفت.


نوشته شده در   شنبه 16 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode