ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 15 آبان 1394     |     کد : 95888

گزارش بزرگترین همایش بین‌المللی قرآنی سال منتشر شد

روز یکشنبه، دهم آبانماه، سالن همایش‌های برج میلاد شاهد یکی از با شکوهترین مراسم‌های دینی علمی با حضور انبوه مشتاقان معارف قرآنی و دوستداران امام خمینی(ره) بود.

توسط کمیته علمی همایش بین المللی «قرآن و امام خمینی(س)»
گزارش بزرگترین همایش بین‌المللی قرآنی سال منتشر شد
روز یکشنبه، دهم آبانماه، سالن همایش‌های برج میلاد شاهد یکی از با شکوهترین مراسم‌های دینی علمی با حضور انبوه مشتاقان معارف قرآنی و دوستداران امام خمینی(ره) بود.
* ارائه فیلم منتشر نشده (امام خمینی در محضر
قرآن کریم)
در این مراسم که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله‌هاشمی رفسنجانی، یادگار گرامی حضرت امام، آیت الله سید حسن خمینی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی علی جنتی، آیت الله تسخیری و جمع کثیری از پژوهشگران داخلی و خارجی حضور داشتند برای نخستین بارگزیدهای از فیلم منتشر نشده (امام خمینی در محضر قرآن کریم) ارائه شد که برای همه حضار تازگی داشت.
* از جا برخاستن امام (ره)
به احترام قرآن
گفتنی است در این فیلم که سه نفر از قاریان ایرانی و خارجی آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت می‌کنند حضرت امام روی زمین نشسته است و هنگامی که آیت الله توسلی قرآن را از دست آقای اعتمادیان می‌گیرد تا به امام تحویل دهد ایشان به احترام قرآن از جای خود بلند می‌شود و سپس قرآن را می‌گیرد و می‌بوسد و دوباره می‌نشیند.
* سخنرانی و ارائه مقالات
در این مراسم علاوه بر سخنرانی آیت الله‌هاشمی رفسنجانی، چندین نفر از تهیه کنندگان مقاله برای همایش از جمله پروفسور ساشادینا واستاد مکی از آمریکا و امام حنینه از لبنان و برخی از محققین ایرانی مقالات خود را ارائه کردند.
* دلائل نامعلوم پخش نشدن همایشی درباره قرآن و امام (ره)از صدا و سیما
گزارش این همایش مهم قرآنی که در سطح بین المللی برگزار شده بود - ولی به دلایل نامعلوم از صدا و سیما پخش نشد – به منظور آگاهی علاقه‌مندان، - به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی - به نقل از «پایگاه خبری ، تحلیلی جماران» باز نشر می‌گردد.
* متن گزارش کمیته علمی همایش به این شرح است:
بسمه تعالی
قرآن جلوه تامّ خدای تعالی است (امام خمینی)
با درود به روح پر فتوح امام امت و ارواح طیبه شهیدان راه حق و عدالت و با آرزوی سلامتی و بهروزی همه قرآن دوستان و پژوهشگران قرآنی، بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی[امام خامنه‌ای]، مراجع عظام، مفسران گرام و حضار محترم.
* خیرمقدم به حضار
پیش از تقدیم گزارش، لازم می‌دانم به نمایندگی از ستاد برگزاری همایش به حضور عموم خواهران و برادران، شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و مقامات کشوری و لشکری حاضر در این محفل بزرگ قرآنی بویژه عالم وارسته و مبارز نستوه ومتفکر قرآن پژوه و یار دیرین حضرت امام حضرت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی که اثر ماندگار قرآنی ایشان در 20 مجلد با نام «تفسیر راهنما» بهترین گواه عشق،علاقه و تحقیقات عمیق و نوآوری‌های معظم له در عرصه مطالعات قرآنی است خیر مقدم عرض کنم.
حضرت امام خمینی(ره) بیداری مسلمین را تنها در بازگشت به کتاب الهی می‌دانست
در تاریخ اسلام مصلحان بزرگی که به منظور احیای فرهنگ اسلام و بازگشت به قرآن قیام نموده و آثار شایسته و ماندگاری از خود به جای نهاده‌اند کم نیستند. اما در این میان حضرت امام خمینی(ره) در بعدی وسیع‌تر و گسترهای جهانی درخشید و توفیقات کم نظیر بلکه بینظیری را در بیداری مسلمین و باز گرداندن قرآن کریم به صحنه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امت اسلام به دست آورد. آن مصلح بزرگ چاره کار را بر اساس فرموده پیامبر اکرم(ص) (اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن) تنها در بازگشت به کتاب الهی می‌دانست. ایشان همواره از مهجوریت قرآن در بین مسلمین رنج میبرد و در هر فرصت این نکته را دردمندانه گوشزد می‌کرد، و خود نیز برای رفع مهجوریت از قرآن کریم از هیچ کوششی فروگذار نکرد.
* امام خمینی(ره)
از بزرگترین دانشمندان و محققان در رشته تفسیر
و قرآن پژوهی است
امام خمینی علاوه بر تأسیس نظام جمهوری اسلامی که هم ارکانش بر پایه مبانی قرآنی شکل گرفته و هم منشأ خدمات گسترده و بی شمار در آموزش، حفظ، کتابت و نشر قرآن کریم بوده است خود نیز در شمار یکی از بزرگترین دانشمندان و محققان در رشته تفسیر و قرآن پژوهی است. ولی با کمال تأسف، ابعاد عمیق علمی و فکری امام، چنان که باید در جامعه شناخته نشده است. شاید یکی از علل آن، موفقیت و عظمت خیره کننده ایشان در بعد تحولات سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران بوده است که مانع توجه به ابعاد دیگر از جمله اندیشه‌های فقهی، اصولی و تفسیری ایشان شده است.
* روند شکل‌گیری همایش
* همایش علمی قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)»  ابتکار
وزیر ارشاد است
ازاینرو بمنظور تبیین اندیشههای قرآنی امام خمینی(ره)، برگزاری همایشی علمی تحت عنوان «قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)» به ابتکار وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر علی جنتی و اهتمام و حمایت همه جانبه یادگار گرانقدر حضرت امام، آیت الله سید حسن خمینی در دیماه سال گذشته رقم خورد.
* یاران و همراهان همایش
انجام این مسئولیت به معاونت قرآن و عترت وزارتخانه و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) مشترکا واگذار گردید. سپس برخی نهادها و مؤسسات از جمله چهار وزارتخانه (وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و وزارت ورزش و جوانان) و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشکده امام و انقلاب اسلامی و شهرداری تهران در این امر پژوهشی و فرهنگی مشارکت نمودند. و در بعد خارجی چهار نهاد بین المللی (سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع تقریب بین المذاهب) نهایت همکاری و مساعدت را مبذول داشتند.


* تعیین محورها
و فراخوان مقاله
پس از شروع کار ابتدا محورهای بحث بشرح زیر توسط کمیته علمی تعیین و جهت فراخوان مقاله در اواخر سال گذشته اعلان گردید.
الف: اهمیت، جایگاه و ویژگی‌های قرآن در نگاه امام خمینی (ره)
ب: اصول، مبانی و روش تفسیری قرآن از منظر امام خمینی (ره)
ج: انسان در قرآن از نگاه
امام خمینی (ره)
د: جایگاه و نقش قرآن در آراء فقهی، عرفانی و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام خمینی(ره)
ه: تجلی قرآن در سیره عملی امام
 و مدیریت نظام جمهوری اسلامی
و: اخلاق قرآنی در گفتار و رفتار
 امام خمینی (ره)
* استقبال چشمگیر، علیرغم عدم همکاری صدا و سیما
قابل ذکر است رسانه ملی در حالی که روزانه انواع تیزرهای تبلیغاتی و زیر نویسها را برای معرفی مداحی‌های خاص بی‌وقفه تکرار می‌کرد متأسفانه از پخش حتی یک سطر زیرنویس برای فراخوان مقالات قرآن و امام دریغ ورزید.
 اما به لطف صاحب قرآن و
روح ملکوتی امام، در مدت تعیین شده
بیش از 600 مقاله از نویسندگان داخلی و 55 مقاله از محققان خارجی به دبیرخانه همایش واصل شد.
* نحوه بررسی مقالات
مقالات واصله در کمیته علمی با ریاست آیت الله شیخ عباسعلی روحانی با دقت و سختگیری مورد بررسی قرار گرفت. مقاله‌هائی که تنها به مباحث قرآنی پرداخته و یا اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام را بدون استناد به آیات قرآنی مطرح کرده بودند کنار گذاشته شدند، و تنها مقاله‌هائی جهت ارزیابی نهائی برگزیده شد که واجد هر دو جنبه بوده ومباحث قرآنی را از نگاه حضرت امام مورد تحقیق قرار داده بودند.
* 24 مقاله در رتبه برتر جای گرفتند
در ارزیابی نهائی که توسط استادان برجسته حوزوی و دانشگاهی صورت گرفت تعداد یکصد و ده مقاله امتیاز لازم را کسب کردند و در بین آن‌ها تعداد 24 مقاله با کسب امتیاز بین 80 تا 100 در رتبه برتر جای گرفتند.
* دریافت 55 مقاله خارجی به 8 زبان، از 35 کشور
مقاله‌های خارجی که به همت کمیته بین المللی با مسئولیت روحانی فاضل و سختکوش حجت الا سلام و المسلمین شیخ محمد رضا نوراللهیان و همکاری معاونت محترم بین المللی مؤسسه
تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و مساعدت قابل تقدیر خبر گزاری قرآنی ایکنا سامان گرفت، تعداد 55 مقاله به 8 زبان (عربی، روسی، انگلیسی، هندی، فرانسوی، ترکی، چینی، و سواحلی) از 35 کشور بود.
 از این مقالات 12 مقاله در سطح عالی و بقیه از لحاظ شرائط علمی متوسط ارزیابی گردید.
*  مقالات برتر داخلی و خارجی منتشر می‌شود
البته بزودی همه مقالات برتر داخلی و خارجی چاپ و منتشر خواهد شد و بخشی ازآنها آماده شده که امروز توزیع می‌شود.
* نکته مهم، در ضرورت تداوم همایش
 سخن آخر و نکته مهم
در خاتمه توجه پژوهشگران قرآنی را به نکته‌ای در ضرورت تداوم این همایش جلب می‌کنم زیرا :
* نوآوری و پاسخگوئی به نیازهای هر عصر، لازمه
 زنده بودن قرآن است
اولاً : قرآن کریم معجزه جاودان
پیامبر اسلام (ص)، اختصاص به یک عصر و یک نسل ندارد و لمعات انوار آیاتش که از افق عزت و آسمان جلالت دمیده به اقتضای جاودانگیاش هر روز تابنده تر و پر فروغتر خواهد بود.
و بدیهی است که لازمه اعجاز و زنده بودن قرآن نوآوری و پاسخگوئی به نیازهای فکری و روحی انسان‌ها متناسب با اقتضائات هر عصر است.
* اندیشه‌های نورانی
 امام خمینی(ره) منشأ الهام برای پژوهشگران و طالبان معارف حقه خواهد بود
ثانیاً : امام خمینی این فرزند
 عترت طاهره و تربیت شده مکتب قرآن در سه عرصه بخوبی درخشید.
 او عدالت قرآنی را در عرصه حیات اجتماعی و اخلاق قرآنی را در عرصه حیات فردی و توحید قرآنی را در عرصه اندیشه‌های اعتقادی تجسم بخشید.
 امام خمینی در اثر انس با قرآن به حقیقتی همیشه زنده تبدیل شد که اندیشه‌های نورانیش به عنوان منبعی پایان ناپذیر همواره منشأ الهام برای پژوهشگران و طالبان معارف حقه خواهد بود.
** تأکید بر تداوم همایش،
 به دور از غوغاهای
جناحی و سیاسی
از این رو موضوع و عنوانِ «قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)» از چنان ظرفیت گسترده و پایداری برخوردار است که قادر است با کمترین هزینه بیشترین بهره‌مندی علمی و معنوی را در سطوح مختلف جامعه بویژه در حوزه و دانشگاه فراهم آورد.
 اشتیاق مردم و استقبال چشمگیر نویسندگان از این همایش نیز مؤید این حقیقت است. ولذا ستاد همایش مصمم است با حمایت دولت محترم وهمکاری سایر نهادها و مراکز فرهنگی و با استفاده از منابع ارزشمند آثار علمی حضرت امام، باب این همایش را باز نگهدارد و در طول سال در سطوح مختلف استانی و سراسری، موضوعات مطرح شده در فراخوان را به بحث و نقد بگذارد و این همایش مبارک را البته تنها با رویکرد علمی، بدور از غوغاهای جناحی و سیاسی تداوم بخشد. زیرا حقیقت قرآن جز در فضای طهارت معنوی و سلامت اجتماعی بر دلها نمی نشیند. لا یمسه الا المطهرون
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد/که دارالملک ایمان را مجرد بیند از غوغا
به امید روزهائی که فضای جامعه ما در سایه قرآن کریم به رایحه ایمان و صداقت و همدلی واقعی معطر باشد و از هر گونه بداخلاقی، ریاکاری، بدگمانی، اتهام زنی، تحقیر و بدخواهی منزه گردد.


نوشته شده در   جمعه 15 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode