ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 آبان 1394     |     کد : 95437

ظریف: برجام را به بهترین نحو و متناسب با فرامین رهبری اجرا می‌کنیم

۱۶۶نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از محضر رهبر معظم انقلاب درباره نامه تاریخی تعیین شروط اجرای برجام تقدیر کردند.

ظریف: برجام را به بهترین نحو و متناسب با فرامین رهبری اجرا می‌کنیم
تقدیر ۱۶۶ نماینده مجلس از رهبرمعظم انقلاب برای تائید برجام
۱۶۶نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از محضر رهبر معظم انقلاب درباره نامه تاریخی تعیین شروط اجرای برجام تقدیر کردند.

به گزارش خبرنگار ما در پایان جلسه علنی روز دوشنبه مجلس ،نامه ۱۶۶ نفر از نمایندگان مجلس در تقدیر از رهبر انقلاب قرائت شد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب

منشور رهگشای آن امام عزیز درباره برجام که موید اقدامات نهادهای قانونی کشور شامل تلاش‌های دولت محترم، اقدامات مجلس شورای اسلامی و تدابیر شورای عالی امنیت ملی بود، بار دیگر این حقیقت را ثابت کرد که انقلاب اسلامی با الهام از اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه از هر گذرگاه سختی با اقتدار عبور می‌کند و همواره رهنمودهای آن رهبر عظیم‌الشأن، وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن است.

از حسن توجه حضرتعالی به ایفای نقش مجلس شورای اسلامی و تلاش نمایندگان در بررسی برجام و تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت و همچنین اعتماد و وثوق حضرتعالی به ریاست مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون‌های ویژه بررسی برجام و نمایندگان مجلس قدردانی می‌‌شود‌.

قطعاً نمایندگان مجلس به عنوان بازوان قدرتمند حضرتعالی با همکاری سازمان‌های نظارتی و شورای عالی امنیت ملی در پسابرجام تلاش خواهند کرد که دشمن نتواند کوچکترین رخنه و نفوذی در سرزمین اسلامی ما داشته باشد و همچنین مراقبت خواهد شد که هیچ‌گونه عهدشکنی ۱+۵ بی‌پاسخ نماند.

سخنان رئیس مجلس

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان مشروحی در این جلسه با قدردانی از حضور فعال مردم در مراسم سوگواری امام حسین(ع) و یارانش، از نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری، در مورد «برجام» سپاسگزاری کرد.

وی سپس اظهار داشت: موضوع هسته‌ای ایران که بیش از دو دهه تلاش در بر دارد، نمودی از روحیه علمی ایرانیان است که پس از انقلاب اسلامی در مسیر اعتلا قرار گرفت و در این تلاش، نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بسیار مؤثر و پیش برنده بود.

لاریجانی، افزود: در مقاطع گوناگون و دولت‌های مختلف ایشان بودند که با امید دادن و پشتیبانی، موضوع هسته‌ای را از نظر دانش علمی به پیش می‌راندند و در این ۱۲ سال که غرب با ماجراجویی خود چالش‌هایی را در مسیر حرکت علمی هسته‌ای ایجاد کرد، رهبری بود که با حمایت خود پایداری ملت را در مقابل ستم غرب ساماندهی کرد و در مقطع فعلی هم با نقش هدایتگر و به‌موقع در مذاکرات چارچوب‌های روشنی را تعریف و در نهایت با تأئید خود و ضوابط مشخص در اجرا، پرونده طولانی هسته‌‌ای را به سرانجام رساندند.

قطعاً، این نقش بی‌بدیل در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند.

رئیس مجلس آنگاه یادآور شد: توجه و تأکید ایشان به مصوبه مجلس شورای اسلامی و توجه به تلاش‌های کمیسیون مربوط و سایر کمیسیون‌ها و همه نمایندگان مجلس و توصیف مصوبه مجلس به قانونی محتاطانه که راه درست را پیش‌پای دولت قرار داد، هم نشانگر ارزش کار ستودنی نمایندگان است و هم دقت نظر رهبری در ارکان این امر مهم را نشان می‌دهد که باید در مسیر درستی در کشور به نتیجه برسد و منزل آخر آن تصویب در مجلس بود.

وی آنگاه در پاسخ به نظر یکی از نمایندگان که «محتاطانه» بودن طرح «برجام» را منفی ارزیابی کرده است، اظهار داشت: بنده، در هیچ کتاب اخلاقی نیافتم که «محتاطانه» را صفتی از جنس رذایل بنامند و در عوض «جسورانه» را صفتی از جنس «فضایل» بدانند و این از عجایب روزگار است که برخی جای «فضیلت» و «رذیلت» را اشتباه گرفته‌اند.

لاریجانی همچنین گفت: اشارات مقام معظم رهبری در مسائلی که مورد تأکید قرار دادند، به بندهایی از قانون مجلس با اسم و رسم بندها بر می‌گردد و گاه اشاراتی به بندها بدون قید آنها، همگی حکایت از اهمیت کار نمایندگان و تصمیم به موقع آنان دارد.

وی افزود: از همت عالی نمایندگان که در یک مقطع تاریخی که دشمنان اسلام در پی بهانه‌گیری بودند، با یک اقدام سنجیده، هم راه گستاخی را بر آنان بستند و هم راه ملت را هموار کردند تا از شرایط سخت تحریم‌ها عبور شود، تشکر می‌کنم.

لاریجانی، ادامه داد: این موضوع و در نهایت تدبیر رهبری در ابلاغ مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ملاحظات آن، جایگاه پر اهمیت رهبری کشور در مسائل استراتژیک را نشان می‌دهد و این از ابتکارات برجسته در قانون اساسی کشور است که مسائل استراتژیک امنیت ملی کشور که جایگاه طراحی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و تائید نهایی آن روشن و صرفاً با نظر مقام معظم رهبری قطعیت می‌یابد، به صاحب تصمیم‌گیری نهایی رسید.

رئیس مجلس سپس یادآور شد: در مسأله هسته‌ای قوای مختلف سهم داشتند و سهم قوه مقننه برجسته بوده است. ولی دیده شده است که برخی قبل از اظهار نظر رهبری در این امر که موضوع هسته‌ای از مسائلی است که به دست رهبری، باید به سرانجام برسد، رد و آن را ظلم مضاعف دانسته‌اند.

وی سپس تاکیدکرد: البته، با اقدام رهبری در این نامه، جایی برای این حرف‌ها باقی نماند، ولی نص قانون اساسی این امر را روشن می‌کند که پرونده‌هایی که در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح است، جز با تصمیم‌ رهبری قابل اجرا نیست.

لاریجانی آنگاه گفت: در سیر بررسی این طرح در مجلس، مسائلی مطرح شد که لزومی به تکرار آنها نیست، ولی آنچه را این بنده برای نمایندگان نقل کردم همگی در کمال صحت و اتقان بود و برخی حرف‌های رسانه‌ای که عده‌ای آن را رد یا تکذیب کردند، به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نیست، چون بنده یک موجود زنده هستم و نمی‌توانم با حضورم در جلسه‌ای تخیل کرده باشم.

وی افزود: در مقطع مهم تاریخی کشور موضوع حساسی که ظرف ۲ یا ۳ سال ذهن جامعه را به خود مشغول کرده و همه جا از جمله در مجلس و کمیسیون‌ها مورد بحث قرار گرفته و نیازمند همراهی و همگامی همه ارکان کشور بود، تمهیداتی هم صورت گرفت تا در کلیت کشور، تصمیم‌ درستی گرفته شود تا منافع ملی حفظ شود و طبعاً این امر نیازمند بحث‌های زیاد و توافق‌هایی در خارج از صحن مجلس بود. حال، چرا نباید به تعهدات پای بند نبود، مگر توافق درمتن صورت نگرفته بود؟ چرا عده‌ای مطلب را طور دیگری جلوه دادند؟ چرا آنچه توافق شد، به موقع به دوستان خود منتقل نکردند؟ این گونه با مسائل مهم که به سرنوشت کشور مربوط می‌شود برخورد کردن، ضعف و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند. همچنین این عدم پایبندی به تعهد را به نحو دیگری به دیگران منتقل کردن، کار خلاف دیگری است و آقایانی که مرتب نفی و تکذیب می‌کنند، بدانند که بر کار خلاف خود بار جدیدی می‌نهند و نقض عهد را نمی‌توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت.

لاریجانی در گفتاری دیگر شیوه برخورد دولت سعودی با جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار داد و آن را ناشی از شکست آن کشور در منطقه دانست.

وی همچنین دولت سعودی را در اداره مراسم حج ناکارآمد توصیف کرد.

رئیس مجلس سپس اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم و از مبارزات مردم فلسطین حمایت کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اطلاعات: بررسی طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی»، در این جلسه ادامه یافت و در پی ارجاع ماده ۸ به کمیسیون شوراها و امور داخلی و تصویب مواد ۷، ۹ و ۱۰ شرایط تشکیل هیأت‌های اجرایی، اصلاح شد.

ظریف: برجام را به بهترین نحو و متناسب با فرامین رهبری اجرا می‌کنیم

وزیر امور خارجه با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به ریاست جمهوری درتائید برجام گفت: از این پس همه در یک جبهه تلاش مستمری خواهیم داشت تا در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری به بهترین نحو، برجام را به شکل اجرا درآوریم.

دکترمحمدجواد ظریف که برای پاسخ به سئوال نماینده مردم زاهدان درباره حقابه ایران از‌هامون و هیرمند به مجلس رفته بودافزود: ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری ابا عبدالله‌الحسین(ع) و شهادت حضرت زین‌العابدین(ع) با توجه به این که اولین فرصت بعد از تصمیم گیری مجلس و نامه مقام معظم رهبری به مجلس آمده ام، از این فرصت استفاده کرده و از همه تلاش‌ها تشکر می‌کنم‌.

وی ادامه داد: از مقام معظم رهبری برای نامه راهگشا ودستورالعمل‌هایی که حتما نصب العین همه ما و دستگاه‌های اجرایی است سپاسگزاری می‌کنم که رهنمودهای ایشان چراغ راه ما بوده و خواهد بود.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌و ریاست مجلس برای کمکی که به فهم بهتر تمامی‌مفاد برجام کردند، سپاسگزارم و از این پس همه در یک جبهه تلاش مستمری خواهیم داشت تا در اجرای رهنمودهای رهبری به بهترین نحو برجام را به شکلی اجرا کنیم که بیشترین منافع متوجه مردم،مقاومت اسلامی‌و دوستداران انقلاب اسلامی‌شود.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه سپس درباره حقابه ایران از‌هامون و هیرمند، گفت: رعایت حقوق ما جزو بسته‌های همکاری ما با افغانستان خواهد بود.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه حمایت از حقوق مردم ایران به خصوص سرافرازان مرز نشین را که امینت و اقتدارکشور مرهون توانمندی‌ها و ایثارگری‌های این بزرگواران است، وظیفه خود می‌داند و همواره در این جهت تلاش کرده است و خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: وزارت امور خارجه اعتقاد دارد باید حقابه آب در‌هامون، هیرمند و هریرود به عنوان یکی از موضوعات اساسی ما با افغانستان مد نظر باشد و این موضوع در ملاقات‌های متعدد ریاست جمهوری با رئیس جمهوری سابق و فعلی افغانستان و در ملاقات‌های بنده با رئیس جمهوری، دبیر شورای امنیت ملی و وزیر امور خارجه افغانستان مطرح شده است.

ظریف تصریح کرد: امروز موضوع حقابه و رساندن آب به ایران هم در هیرمند و هم در‌هامون به عنوان یکی از مطالبات اصلی ما در مذاکرات با افغانستان مطرح است و قرارداد جامعی که در دولت کرزی با دکتر روحانی مورد توافق قرار گرفت که بین ایران وافغانستان اجرا شود، یکی از مفاد اصلی آن بحث تامین حقابه ایران در این سه محل مهم است‌.

وی گفت: ما اصرار داریم فعلا دولت افغانستان تعهد خودش را براساس قرارداد سال ۵۱ اجرا کند.تعهدات دولت افغانستان در مورد آب معمولی رودخانه به اندازه کافی اجرا نمی‌شود. آنچه که برخی اوقات باعث شده است میزان آب در حد تعهد افغانستان باشد، سیلاب‌هایی است که جاری شده است نه آبی که از رودخانه به ایران می‌رسد و ما این نکته را همواره در نظر داشته و پیگیری کردیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بنابراین نکاتی که آقای شهریاری-نماینده زاهدان- مطرح کردند و سایر نمایندگان استان هم همواره به این نکات تاکید داشتند و من هم فرمایشات آقای شهریاری را تائید می‌کنم که این موضوع اصلا سیاسی نیست.

این یک موضوع مشترک ما و نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و همچنین نمایندگان استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی در مورد آب رودخانه هریرود است که نیاز است موضوع را پیگیری کنیم و می‌کنیم.

وی تاکید کرد:همانطور که من در قسمت قبلی صحبت‌هایم به آن اشاره کردم هم بحث حقابه ما در این سه محیط آبی یعنی‌هامون، هریرود و هیرمند و هم بحث توسعه شرق کشور که به عنوان یک برنامه کلی و جامع تر مطرح است، اولویت وزارت خاجه حساب می‌آید.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که ما اکنون با کشورهای مختلف بحث توسعه سیستان و بلوچستان و توسعه شرق کشور را دنبال می‌کنیم که یک عامل مهم آن هم آب است، افزود: من یک بار دیگر تاکید می‌کنم که یک موضوع همه مذاکرات ما با برادران و خواهران در دولت افغانستان، موضوع حقابه بوده است.

ظریف گفت: اکنون هم همه همکاری‌های ما به این حقابه گره خورده است و این را به دوستان افغانستانی تاکید کردیم که همه اینها را در یک بسته می‌بینیم، باید نیازهای ما و مرز نشینان ما و به خصوص نیازهای آب را در این شرایط خشکسالی در نظر داشته باشند.

وی با بیان این که دولت جمهوری اسلامی‌ایران برنامه گسترده ای برای تامین آب استان سیستان و بلوچستان دارد، افزود: یک بار دیگر از آقای شهریاری و دوستان سپاسگزاری می‌کنم که این موضوع جدی را پیگیری کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: همینطور از شما برای پیگیری موضوع همکارمان آقای نیکبخت سپاسگزاری می‌کنم و از خدا شاکریم که این همکار ما را سالم به ما بازگرداند و با تلاشی که برادران وزارتخارجه و همکاران ما در سایر دستگاه‌ها به عمل آوردند که لازم می‌دانم یک بار دیگر از همه آنها تشکر کنم.

ظریف افزود: آرزو می‌کنم که وضع سایر مفقودان ما مخصوصا در فاجعه منا هرچه سریعتر حل و فصل شود و از نمایندگان استان که در جلسات مشترک با وزارت امورخارجه این موضوع را پیگیری کردند و همین طور از اساتید دانشگاه‌ها که این کمک‌ها را کردند، سپاسگزاری می‌کنم.


نوشته شده در   سه شنبه 5 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode