ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 مهر 1394     |     کد : 95040

فردا تحریم‌های ایران لغو می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد که تا بازه زمانی منتهی به ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ همه اقدامات مندرج در نقشه راه شفاف سازی مسائل مربوط به برنامه اتمی‌ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است.

دیوار تحریم فرو پاشید
فردا تحریم‌های ایران لغو می‌شود
اتحادیه اروپا و رئیس جمهوری آمریکا فردا لغو تحریم‌های ۱۰ ساله ایران را اعلام می‌کنند
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد که تا بازه زمانی منتهی به ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ همه اقدامات مندرج در نقشه راه شفاف سازی مسائل مربوط به برنامه اتمی‌ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از همکاری کامل ایران با بازرسان این نهاد بین‌المللی برای حل سوءظن‌های غرب به ابعاد نظامی‌احتمالی برنامه اتمی‌جمهوری اسلامی‌ایران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: تا بازه زمانی منتهی به ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ (پنجشنبه ) همه اقدامات مندرج در نقشه راه شفاف سازی مسائل مربوط به برنامه اتمی‌ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است. بحث پی‌ام‌دی یا همان گذشته نظامی‌احتمالی یکی از نقاط اختلاف جدی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و غرب بود. حالا آژانس می‌گوید که ایران هر کاری که باید برای «شفاف‌سازی» در این باره انجام می‌داد، انجام داده است.

در ادامه گزارش آژانس آمده است: تا ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) مدیر کل آژانس، حاصل ارزیابی نهایی خود از حل همه مسائل باقی‌مانده را به نحوی که در ضمیمه گزارش سال ۲۰۱۱ مدیرکل آمده، برای اقدام به شورای حکام تقدیم می‌دارد.

گفته?های دکتر ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به نظر من از نظر قانون از دوشنبه ۲۷ مهرمی‌توان روند اجرای برجام را کلید زد،اما نیاز است که در این حوزه اطمینان‌ لازم را به دست آوریم،از این‌رو در این زمینه تاکنون برای حفظ حقوق مردم با دقت و به صورت کارشناسی عمل کردیم.

دکترمحمدجواد ظریف در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای اجرای برجام، گفت: روز اجرای برجام از سوی جمهوری اسلامی ‌به مؤلفه‌های بسیاری مانند زمان تأیید طرح برجام ازسوی شورای نگهبان بستگی دارد.

وزیرامورخارجه کشورمان،با بیان این که زمان اجرای برجام به زمان پایان مراحل داخلی بستگی دارد،افزود: اجرای برجام از دوشنبه این هفته به بعد می‌تواند صورت گیرد،البته یک سری کارها و اقدامات زمینه‌ای مانند بازسازی نیروگاه اراک ازسوی وزارت خارجه برای اجرای برجام درحال انجام شدن است.ظریف گفت:با توجه به پایان مراحل تصویب طرح برجام درمجلس،ما ‌اکنون نگران حقوق مردم بیش از هرچیز دیگری هستیم و تلاش می‌کنیم که جزئیات با دقت نهایی شده تا به نحو احسن امور انجام شود.

تهران با حسن نیت به تعهداتش عمل کرد

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس هم با بیان این که تهران با حسن نیت به تعهداتش عمل کرد، گفت: اکنون آژانس در موقعیتی است که با ارائه ارزیابی نهایی پرونده ایران را برای همیشه مختومه اعلام کند. رضا نجفی اتمی‌در گفتگو با فارس، درباره گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی‌مبنی اینکه تمام فعالیت‌های توافق شده طبق نقشه راه برای حل مسائل گذشته و حال در موعد مقرر یعنی ۱۵ اکتبر تکمیل شد، گفت: بر اساس توافق انجام شده با گروه ۱+۵ در برجام، اعضای این گروه باید قطعنامه‌ای را به اجلاس فوق‌العاده ماه دسامبر شورای حکام آژانس ارائه کنند که هدف آن بستن پرونده مسائل گذشته است. نجفی افزود: بستن پرونده مسائل گذشته راه را برای اجرای برجام هموار می‌کند که اقدامات مندرج در آن همه معطوف به آینده است. همانطور که شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ لغو تمامی‌قطعنامه‌های پیشین را مقرر کرد قطعنامه‌های قبلی شورای حکام هم باید تمام لغو شوند.

گزارش جدید آژانس حاصل چند ماه کار فشرده

فنی‌حقوقی است

حمید بعیدی نژاد رئیس تیم کارشناسی هیات مذاکره کننده کشورمان هم در یادداشتی در صفحه شخصی خود به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اشاره کرده و آن را نتیجه کار و تلاش مشترک همه بخش‌ها و نهادهای کشور دانست.

به گزارش مهر، در این یادداشت آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌طی بیانیه‌ای رسمی‌ضمن تأیید همکاری کامل ایران، اجرای کامل نقشه راه مورد توافق بین ایران و آژانس برای حل و فصل مباحث مربوط به ادعاهای مرتبط با ابعاد نظامی‌احتمالی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ایران را (که اصطلاحاً پی ام دی خوانده می‌شود) اعلام کرد.

آژانس اعلام کرده است که تا بازه زمانی منتهی به ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ همه اقدامات مندرج در نقشه راه برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است. بر اساس اعلامیه رسمی‌آژانس، ایران تا کنون هر اقدامی‌که باید برای اجرای نقشه راه تفاهم شده بین ایران و آژانس انجام می‌داد، انجام داده است و بر این اساس مدیر کل آژانس، حاصل ارزیابی نهایی خود از حل همه مسائل باقی‌مانده مربوط به ادعاهای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را با هدف بسته شدن نهایی پرونده پی ام دی تا دو ماه آینده ارائه خواهد کرد. صدور این بیانیه از سوی آژانس حاصل کار فشرده چند ماهه ایران با آژانس است.

اجرای هماهنگ نقشه راه بین ایران و آژانس یکی از مجموعه اقدامات پرافتخار و حاصل تلاش مشترک و هماهنگ چند ماهه و شبانه روزی نهادهای مرتبط داخلی کشور به ویژه با مشارکت بسیار موثر و هوشمندانه بخش دفاعی کشور بوده است که با هدف مردود دانستن ادعاهای نادرست علیه کشورمان صورت پذیرفت.

این ادعاها بیش از ۱۰ سال به عنوان پرونده‌ای سیاسی و امنیتی علیه کشورمان مطرح شده بود که حدود چهار سال پیش رسماً به یک کیفرخواست سیاسی مبدل شد و چنان مسائل و ادعاهایی را علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مستند سازی می‌کرد که واقعاً از نظر ناظران بین‌المللی حل و فصل موضوع پی ام دی را تقریباً غیر ممکن می‌ساخت.

چنانچه برخی رسانه‌های آمریکایی با استناد به اسناد غیر قابل انکار اثبات کردند، طرح پرونده پی ام دی از سوی آمریکا و غرب علیه ایران با هدف اثبات نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای و تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران و فراهم کردن زمینه سیاسی و روانی برای آغاز حمله نظامی‌علیه ایران انجام می‌گرفت، اما با شروع روند جدید مذاکرات هسته‌ای، روند پیگیری بحث پی ام دی هم به نحو زیادی تغییر یافت که نقطه اوج آن توافق دو طرف در خصوص نقشه راهی بود که اجرای آن توسط آژانس تائید شد.

ایران در طی این مسیر با یک رهیافت چند ضلعی دیپلماتیک-حقوقی-فنی توانست حل و فصل این پرونده پیچیده را مدیریت کند. بسیاری از ناظران خارجی و حتی داخلی رسیدن به نقطه امروز در حل بحث پی ام دی را ساده انگاری تیم مذاکره کننده هسته‌ای بیان می‌کردند.

صالحی :دوشنبه روز اعلام پذیرش برجام است

رئیس سازمان انرژی اتمی‌با بیان اینکه تا اول دی ماه شاهد اجرایی شدن برجام خواهیم بود، گفت: هیاتی از ایران به وین ‌رفت و به احتمال زیاد دوشنبه ، روز تصویب برجام است.

به گزارش مهر علی اکبر صالحی در حاشیه یازدهمین مجمع عمومی‌حزب موتلفه اسلامی‌با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از شورای نگهبان و نمایندگان مجلس برای تصویب برجام اظهار داشت: اکنون دولت جمهوری اسلامی‌ایران از یک حمایت قوی برخوردار است. وی افزود: توصیه‌های موکدی که در طرح مجلس آمده توصیه‌های خوبی است و باعث می‌شود جمهوری اسلامی‌ایران به گونه ای وارد پیاده سازی برجام شود که به منافع و حاکمیت ملی خدشه ای وارد نشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی‌درخصوص پیاده سازی برجام تصریح کرد: هیاتی به ریاست سیدعباس عراقچی و با حضور کمالوندی معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی‌به وین سفر کرد و به احتمال زیاد روز دوشنبه، روز تصویب برجام است. صالحی افزود: دوشنبه روزی است که طرفین اعلام می‌کنند که برجام مورد پذیرش واقع شده و مسیری که برای تصویب آن لازم بوده طی شده است. وی با بیان اینکه با اعلام تصویب برجام اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که تحریم‌ها علیه ایران لغو شده است خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری آمریکا نیز به طور رسمی‌اعلام خواهد کرد که بخشی از تحریم‌ها لغو و بخشی از آن تعلیق می‌شود. رئیس سازمان انرژی اتمی‌درخصوص تاریخ جدید اجرای برجام اظهار داشت: تاریخ دقیق اجرای برجام به تعهدات جمهوری اسلامی‌ایران مربوط است و قدم‌هایی در ارتباط با نطنز و فردو باید برداشته شود و این قدم‌ها طبق نقشه راه انجام می‌شود که حدود دو ماه طول خواهد کشید. صالحی با بیان اینکه اوایل دی ماه شاهد اجرای برجام خواهیم بود تصریح کرد: در بعد فنی در نطنز باید تعداد ماشین‌ها را به تعهدات خود برسانیم و در اراک هم باید مخزن اراک را در بیاوریم. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نحوه همکاری ایران و ژاپن گفت: با ژاپن و تعدادی از کشورهای دیگر درزمینه ایمن سازی هسته ای در حال گفتگو هستیم. ژاپن اعلام آمادگی کرد در این عرصه با ما همکاری کند. ایمنی هسته ای یکی از مهمترین ابعاد این صنعت است. رئیس سازمان انرژی اتمی ‌با تاکید بر اینکه غفلت در بعد ایمنی هسته ای آثار مخربی دارد خاطرنشان کرد: این آثار مرز نمی‌شناسد؛ لذا باید نهایت احتیاط را داشته باشیم تا جامعه خود را مطمئن کنیم.

دستورکار نخستین نشست کمیسیون مشترک

سید عباس عراقچی گزارش آژانس را یک گام بسیار مهم تا پایان چالشی دانست که ۱۲ سال کشوررا درگیرخود کرده و بهانه ای برای اتهام زنی و توجیهی برای تحریم‌های ایران شده بود.معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه روز جمعه به ایرنا گفت: گزارش آژانس مرحله بسیار مهمی‌از نقشه راهی بود که برای حل مسائل مربوط به گذشته، که به «پی.ام.دی» یا ابعاد نظامی‌احتمالی معروف شده، میان ایران و آژانس به امضا رسیده و در حال اجراست. معاون وزیر امور خارجه در ارزیابی این گزارش گفت: با تکمیل اطلاعات مورد نیاز آژانس، همکاری ایران و آژانس در این باره خاتمه یافت و آژانس تائید کرد ایران هر کاری برای حل مسائل مربوط به گذشته لازم بوده انجام داده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران خاطرنشان کرد: در حقیقت آژانس دیگر سئوالی در بااره مسائل گذشته یا به اصطلاح پی ام دی از ایران ندارد چون همه پرسش‌ها پاسخ داده شده و همه مستندات لازم ارائه شده و شفاف سازی کامل از طرف ایران صورت گرفته است.عراقچی در مورد مرحله پس ا ز این گزارش گفت: از امروز مدیرکل آژانس شروع به تدوین گزارش خود خواهد کرد که به عنوان ارزیابی نهایی این نهاد از پی ام دی محسوب خواهد شد. طبق نقشه راه آمانو تا ۱۵ دسامبر – ۲۴ آذر – فرصت دارد تا این گزارش را به شورای حکام ارائه دهد. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: پس از آن شورای حکام گزارش را بررسی می‌کند و طبق برجام، کشورهای ۱+۵ پیش نویس قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده پی.ام.دی به شورای حکام ارائه می‌دهند.وی گفت: به این ترتیب ما یک گام تا خاتمه یافتن و بسته شدن پرونده پی . ام. دی فاصله داریم.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: یک گام بسیار مهم در تکمیل همکاری ایران و آژانس با رضایت آژانس برداشته شد و در مرحله بعد انشاءالله پرونده بسته خواهد شد.عراقچی با اشاره به این که مسیر ۱۲ ساله همکاری پرچالش و پرکشمکش میان ایران و آژانس خوشبختانه به نقطه آخر رسید، تاکید کرد :با شفاف سازی کاملی که از سوی ایران صورت گرفت انتظار می‌رود آژانس دور از هر گونه فشار یا جوسازی سیاسی، ارزیابی منصفانه خود از نبود هرگونه فعالیت غیرقانونی در ایران را به شورای حکام ارائه دهد.

یکشنبه ، روز تصویب

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران درباره برنامه‌های پیش روی ایران و ۱+۵ برای اجرای برجام گفت: با توجه به اینکه روال قانونی در ایران طی شده و روال قانونی در کشورهای ۱+۵هم پیش از این طی شده بود، فردا موعد ۹۰ روز را روز تصویب یا – Adoption Day – اعلام خواهیم کرد.معاون وزیر امور خارجه افزود: در این روز آقای ظریف و خانم موگرینی بیانیه مشترکی صادر می‌کنند و طبق برجام در همان روز شورای وزیران اتحادیه اروپاتحریم‌های اروپا را لغو می‌کند و رئیس جمهوری امریکا هم دستورات اجرایی را لغو و اجرای تحریم‌های کنگره را متوقف خواهد کرد. اینها رسما اعلام خواهد شد.عراقچی در عین حال خاطرنشان کرد: قوانین لغو تحریم‌ها زمانی اجرایی خواهد شد که ایران هم اقدامات خود را انجام دهد و پس از آن در «روز اجرایی شدن»، لغو تحریم‌ها جنبه عملی به خود خواهد گرفت.وی ابراز امیدواری کرد که این روز ظرف یک تا دو ماه آینده باشد.

دستور کار نخستین نشست کمیسیون مشترک

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ هم گفت: بنا داریم روز دوشنبه، اولین روز بعد از روز تصویب، اولین جلسه کمیسیون مشترک را در وین تشکیل دهیم.

عراقچی افزود: در این روز رسما کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ شروع به کار خواهد کرد. این کمیسیون درسطح معاونان وزیران خواهد بود .

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه درباره دستور کار نخستین نشست این کمیسیون گفت: اعلام تشکیل کمیسیون، مرورآخرین تحولات برجام، مرور نحوه اجرای تعهدات طرفین درفاصله «روز تصویب» و«روز اجرایی شدن» دستور کار نخستین نشست کمیسیون مشترک است.

وی درباره زمان پایان نشست این کمیسیون گفت: این کمیسیون یکروزه خواهد بود ولی کارشناسان ایران و ۱+۵ از روز شنبه در وین کار خود را آغاز می‌کنند و بحث‌های فنی اجرای برجام را پی می‌گیرند. نتیجه کار کارشناسان به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود و روز دوشنبه معاونان درباره آن بحث خواهند کرد.عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران خاطرنشان کرد : اگر لازم باشد کارشناسان تا آخرهفته در وین خواهند ماند.عراقچی در پاسخ به سئوالی درباره مذاکره در وین برای بازسازی راکتور اراک گفت: نحوه اجرایی شدن تعهدات دو طرف و رفع موانع اجرایی دستور کار کمیسیون مشترک است و طبعا اراک هم یکی از مسائل خواهد بود.

بازگشت پذیری گزینه همیشگی ما‌ست

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در جواب به این سئوال که وزیر خارجه امریکا گفته بازرسی‌ها از ایران دائمی‌خواهد بود گفت: این که نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر اساس پروتکل الحاقی و ان.پی.تی دائمی‌هستند، یا به عبارت دقیق تر تا زمانی که ما ملحق به آنها هستیم وجود دارند، امری کاملا بدیهی است کمااین که سالهاست بازرسان آژانس براساس ان.‌پی. تی از تاسیسات هسته ای ایران بازدید می‌کنند و تا زمانی که ما عضو ان پی تی باشیم این بازرسی‌ها ادامه دارد.

عراقچی درعین حال گفت: ولی اینکه وزیر خارجه امریکا چنین موضوع بدیهی را یک موفقیت نشان می‌دهد مایه تعجب است و در حقیقت یک بار دیگر نشان می‌دهد و اثبات می‌کند که در برجام هیچ امر دائمی‌جز بازرسی‌های معمول و متعارف آژانس وجود ندارد.وی تاکید کرد: بنابراین طبیعی است تا وقتی عضو ان.پی.تی و ملحق به پروتکل الحاقی هستیم تبعات آنها شامل بازرسی‌ها و بازدید‌ها را هم خواهیم داشت، اما این به هیچ وجه به معنای « عدم امکان بازگشت» نخواهد بود. هرلحظه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند جمهوری اسلامی‌ایران بلافاصله نسبت به تعهدات خود در برجام تجدید نظر خواهد کرد که این شامل توقف اجرای پروتکل الحاقی هم می‌تواند باشد.رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: بازگشت پذیری همواره یکی از انتخاب‌های ایران خواهد بود که در مصوبات مجلس شورای اسلامی‌و شورای عالی امنیت ملی هم بر آن تاکید شده است و کشورهای ۱+۵ حتی یک لحظه نباید در اراده ایران در این زمینه تردید کنند.

آزمایش موشکی

عراقچی در پایان با تبریک به نیروهای مسلح کشور به خاطر آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد گفت :خوشبختانه این آزمایش و موضعگیری صریح کشورهای غربی و به ویژه وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر جدا بودن برجام از قطعنامه، به همه نگرانی‌هایی که برخی در داخل کشور داشتند پایان داد.وی بار دیگر تاکید کرد: آزمایش موشکی ایران به هیچ وجه نقض برجام نیست و همان گونه که در بیانیه جمهوری اسلامی‌ در پی صدور قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید شده است به تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود در مقابله با هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه ادامه خواهد داد.عراقچی گفت: هیچ یک از موشک‌های ایران اعم از بالستیک و غیر آن برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند ، بنابراین تولید و آزمایش آنها خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار نمی‌رود، اما در حوزه صلاحیت قطعنامه‌های قبلی و به وِیژه قطعنامه ۱۹۲۹ قرار می‌گیرند.وی خاطرنشان کرد: قطعنامه‌های گذشته تا زمان «روز اجرایی شدن»برجام هنوز اعتبار دارند و براساس قطعنامه ۲۲۳۱ در آن روز لغو می‌شوند.

رئیس مجلس، قانون برجام را برای اجرا به رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد

رئیس مجلس، در نامه ای قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی‌ایران در اجرای برجام» را که به تائید شورای نگبان رسیده است ،برای اجرا به رئیس جمهوری ابلاغ کرد.به گزارش خانه ملت‌، این ابلاغیه پس از آن صورت گرفت که آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نامه ای به رئیس مجلس اعلام کرد که مصوبه مجلس درباره اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی‌ایران در اجرای برجام بدون هیچگونه تغییری به تایید شورای نگهبان رسیده است.کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی‌ایران در اجرای برجام در جلسه علنی یکشنبه (۱۹مهر) به تصویب رسیده بود و جزئیات آن هم سه شنبه(۲۱مهر) مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و شورای نگهبان هم مصوبه مجلس را بدون هیچ گونه تغییری تائید کرد.


نوشته شده در   شنبه 25 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode