ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 13 مهر 1394     |     کد : 94702

وداع پرشور مردم ایران با جانباختگان فاجعه «منا»

پیکر ۱۰۴ مهاجر الی‌الله که در فاجعه منا، قربانی بی‌تدبیری آل‌سعود شده‌اند، بر روی دستان مردم داغدار در ۱۴ استان تشییع شد.



پیکر ۱۰۴ مهاجر الی‌الله که در فاجعه منا، قربانی بی‌تدبیری آل‌سعود شده‌اند، بر روی دستان مردم داغدار در ۱۴ استان تشییع شد.

مردم انقلابی کشورمان دیروز با حضور پرشور در مراسم تشییع پیکر قربانیان فاجعه منا بار دیگر حضور همیشگی خود را در صحنه‌های تاریخ ساز انقلاب به اثبات رساندند.

پیکر ۸ نفر از قربانیان این فاجعه صبح دیروز در میان موج میلیونی تشییع کنندگان از دانشگاه تهران تا چهارراه حافظ تشییع شد.

زن و مرد، پیر و جوان با حمل پلاکارد و تصاویر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران حضور چشمگیری داشتند و به این ترتیب مراتب همدردی خود را با خانواده‌های آنان ابراز داشتند.

بیشتر شرکت کنندگان در این آیین باشکوه با پوشیدن لباس‌های مشکی و در دست داشتن پرچم‌های سیاه که بر روی آن نوشته شده بود: مرگ بر آل سعود و لعن الله آل سعود، یا محمدرسول الله، مراتب انزجار خود را از جنایات آل سعود ابراز داشتند. در این مراسم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی، جنتی، امامی‌کاشانی و موحدی‌کرمانی، سیدحسین‌هاشمی‌استاندار تهران، محمدرضا عارف، سید محمود دعایی سرپرست روزنامه اطلاعات، دکتر قالیباف شهردار تهران، علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات، غفوری‌فرد رئیس خانه احزاب، سردار محمد شیرازی مسئول دفتر نظامی‌مقام معظم رهبری، سردار صفوی، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی‌و انقلاب تهران، رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه به همراه بسیاری دیگر از مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند.

سخنرانی آیت‌الله ری شهری

آیت‌الله ری شهری به عنوان سخنران این مراسم گفت: جنایاتی که حکومت ننگین آل سعود انجام می‌دهد‌، از جنایاتی که صهیونیست‌ها در غزه کردند بدتر است چون آنها ادعای خادم‌الحرمین بودن و مسلمانی نداشتند و دشمن بودند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این که بی تردید سهل انگاری مسئولان رده بالای سعودی در فاجعه دردناک منا سبب این حادثه شده است اظهار داشت: مساله‌ این نیست که چند مامور رده چندم تخلف کرده باشند و به آن رسیدگی کرده باشند بلکه موضوع سهل انگاری مسئولان رده بالاست. رئیس سابق سازمان حج و زیارت با بیان این که از قبیل این حوادث در حجم کوچکتر را هر ساله در طریق جمرات که مسیری حادثه خیز است شاهد هستیم تاکید کرد: مسئولان حکومتی باید با توجه به حادثه خیز بودن این منطقه پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دادند و سئوال ما از مسئولان دولت سعودی این است که چرا پیش بینی‌های لازم را نداشتند و چرا در طول حکومت ننگین خود افراد با تجربه تربیت نکردند تا از وقوع این حوادث جلوگیری شود.

ری شهری در ادامه با بیان این که جای سئوال است که چرا مسئولان پس از حادثه‌، به مصدومان رسیدگی نکردند و این طور با جانباختگان رفتار کردند، افزود: ‌اگر هشدار مقام معظم رهبری نبود، هنوز هم جانباختگان به کشور بازنگشته بودند.

وی با بیان این که این‌ها افرادی مستکبرهستند که برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستند، تاکید کرد: اگر برای جان انسان‌ها ارزش قائل بودند آن همه کشتار در یمن انجام نمی‌دادند و اخیرا شنیده‌ایم که ۵۰۰ کودک در یمن به دست این رژیم سفاک کشته شده‌اند. ری شهری افزود: کمترین مسئولیت حکومت آل سعود این است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با تشکیل کمیته حقیقت یاب همکاری و موافقت کنند تا با حضور ایران و کشورهای اسلامی‌این حادثه ریشه یابی و از تکرار آن جلوگیری شود.

وی با بیان این که حکومت آل سعود هر کاری کند و هر تصمیمی‌بگیرد این ننگ تا ابد از دامن این خاندان پاک نخواهد شد، افزود: با جنایاتی که دولت سعودی در یمن و در فاجعه دردناک منا انجام داد، به پایان راه خود به اذن خدا نزدیک است و در این رابطه روایتی در منشور حکومت مصر از بیان حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر آمده است که هیچ چیز مانند ستم‌گری عاقبت وخیم ندارد.

دولت عربستان باید پاسخگو باشد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دولت عربستان سعودی باید در قبال تعیین تکلیف مفقودان فاجعه غمبار منا پاسخگو باشد.

علی شمخانی در حاشیه مراسم تشییع پیکر جانباختگان مراسم حج در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر حساسیت غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی‌ایران درباره تعیین تکلیف مفقودین فاجعه منا اظهار امیدواری کرد دولت سعودی با پذیرش مسئولیت خود در این زمینه، همکاری لازم را تا تعیین تکلیف تمامی‌مفقودین این فاجعه انجام دهد. دبیر شورای عالی امنیت ملی برخورد فعال دولت عربستان سعودی در زمینه تعیین دقیق علل شکل گیری این فاجعه وشناسایی ومجازات سریع مسببان آن راگامی‌ابتدایی و نشانه ای از توجه دولت سعودی به مسئولیت‌های حقوقی‌، قانونی و شرعی خود در بروز این فاجعه بیان کرد و گفت: سوء مدیریت و بی کفایتی در اداره مراسم حج و ناتوانی در جلوگیری از افزایش ابعاد این فاجعه به میزانی است که برخی وجود فرضیه‌های دیگر در این زمینه را هم منتفی نمی‌دانند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، بروز این فاجعه غمبار را موجب وارد شدن خسارت معنوی غیر قابل جبران بر دین حنیف اسلام خواند و افزود: مجموعه رخدادهای تروریستی که به نام اسلام از سوی تروریست‌های تکفیری در حال انجام است، در کنار تصاویر غمبار مربوط به مهاجرت اجباری مسلمانان مظلوم سوریه و بی کفایتی در برگزاری بزرگترین مراسم آیینی مسلمانان جهان تصویری نامناسب و غیرواقعی از اسلام ارائه می‌کند. بنا به این گزارش یکی از هشت پیکر مطهر تشییع شده در تهران به درخواست خانواده این زائر بیت الله الحرام در امامزاده پنچ تن لویزان و دیگر پیکرها در قطعه ۵۰ شهدای بهشت زهرا به خاک سپرده خواهند شد.

بیانیه وزارت امور خارجه

وزارت امورخارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای‌، با ابراز همدردی با خانواده‌های جانباختگان حادثه منا‌، خواستار تشکیل هر چه سریعتر کمیته حقیقت یاب با حضور کشورهای آسیب دیده در این فاجعه شد.

در این بیانیه آمده است:

بسم االله الرحمن الرحیم

و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله و کان الله غفوراً رحیما

وزارت امور خارجه فاجعه جانگداز منا در روز عید بزرگ قربان را که منجر به جان باختن و مصدومیت جمع زیادی از حجاج حرم امن الهی شد و صدها نفر از حجاج ایرانی هم در این حادثه ناگوار جان باخته و مجروح شدند، به عموم مسلمانان جهان، مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران تسلیت و تعزیت عرض می‌کند.

وزارت امور خارجه با ابراز همدردی با تمامی‌خانواده‌های عزادار و داغدیده حجاج کشورمان و از جمله خانواده‌های همکاران عزیز، برای تمامی‌مجروحان و مصدومان فاجعه منا، سلامتی و شفای عاجل مسألت کرده و تأکید می‌کند که این وزارتخانه خود را موظف می‌داند تمامی‌توان و ظرفیت‌های دیپلماتیک دستگاه سیاست خارجی را براى احقاق حقوق این عزیزان و خانواده‌های آنان به کار گیرد و اقدامات اولیه هم برای بررسی زمینه‌های آن آغاز شده است.

وزارت امور خارجه با تأکید بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی عربستان سعودی برای تأمین امنیت حجاج بیت‌الله‌الحرام، مسئولیت این فاجعه انسانی را متوجه دولت عربستان سعودی دانسته و از مقامات این کشور می‌خواهد که همکاری جدی و مسئولانه خود را با مسئولان حج جمهوری اسلامی‌ایران تا پایان تمامی‌اقدامات و تدابیر مورد نیاز برای شناسایی و بازگرداندن تمامی‌پیکرهای جان باختگان ایرانی به جمهوری اسلامی‌ایران انجام داده و نسبت به جبران خسارت‌های مادی و معنوی وارد شده به اتباع ایرانی اعم از جان باختگان و مجروحان اقدام کند.

این فاجعه صحنه دردناکی در تاریخ حج در جهان اسلام را رقم زده و برای روشن شدن علل وقوع آن و اتخاذ تدابیر محکم برای تکرارنشدن چنین حوادث ناگواری، انتظار می‌رود دولت عربستان سعودی تمهیدات و سازوکارهای لازم برای شفاف سازی و بررسی سریع و دقیق ابعاد و علل رخ دادن این حادثه و همچنین قصور و کندی مسئولان اجرایی مربوطه در رسیدگی اولیه و فوری به حادثه دیدگان را به عمل آورده و در اسرع وقت گزارش دقیق، بی طرفانه و مستند این واقعه تلخ را از جمله با لحاظ کردن شواهد و مشاهدات شهود کشورهای آسیب دیده تهیه کند.

باید واقعیت و حقیقت این مسأله به طور کامل و از طریق یک کمیته حقیقت یاب روشن شود و تمامی‌ملت‌ها و کشورهای اسلامی‌بدانند چرا این فاجعه به وقوع پیوست و مطمئن شوند که سال‌های آینده چنین فاجعه‌هایی رخ نمی‌دهد.

وزارت امور خارجه با گرامیداشت جانباختگان حرم امن الهی و دعوت از عموم مردم برای حضور در برنامه‌های تشییع پیکرهای پاک حجاج و مراسم سوگواری ویژه آنها، از ملت بزرگوار انتظار دارد تا پایان کامل مرحله شناسایی پیکرهای کشته شدگان و تطبیق عینی و علمی‌اجساد مطهر با شکیبایی و صبر در این روزهای سخت با آلام خانواده‌های بازماندگان و چشم انتظار همراهی کند.

دولت ایران فاجعه منا را فراموش نمی‌کند

بر پایه این گزارش همزمان با برپایی مراسم در تهران‌، در ۱۴ استان هم پیکرهای پاک لاله‌های سفید منا با حضور مسئولان و مردم تشییع شد.

وزیر کشور در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) ودرجمع تشییع کنندگان پیکرهای ۲۳ جانباخته خراسانی فاجعه منا در مشهد،گفت: فاجعه منا موضوعی نیست که دولت جمهوری اسلامی‌ایران آن را به فراموشی بسپارد، همانطور که فجایع گذشته را به فراموشی نسپرده است. عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: از نخستین لحظه رخداد این فاجعه مسئولان جمهوری اسلامی‌اقدامات دیپلماتیک و فعالیت‌های زیادی انجام دادند ولی حکام عربستان جواب مناسب و لازم را به دولت ایران ندادند.

وی گفت: در این فاجعه، هم پیش از وقوع آن کوتاهی شده هم هنگام آن هیچ اقدام و کمکی نشده و پس از فاجعه هم هیچ همکاری از جانب آل سعود انجام نگرفته است.

وزیر کشور افزود: رئیس جمهوری که هنگام وقوع این فاجعه در سفر نیویورک به سر می‌برد در ملاقات‌ها و نشست‌هایی که برگزار کرد به این فاجعه اشاره و از همانجا دستور تشکیل ستاد ویژه را به وزارت کشور صادر کرد.همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در بیانات خویش دولت آل سعود را متوجه مسئولیت خطیرش کردند و از آنها خواستند تا از امت اسلام عذرخواهی کند و در سخنرانی بعدی خود هم تاکید ایشان بر همین امر بود که با پیگیری حقوقی و بیانات اخیر ایشان که به عنوان یک هشدار جدی مطرح شد، فضای همکاری مناسب تر شد.

وی تاکید کرد: اولویت نخست، انتقال پیکرهای جانباختگان بود و هم اکنون تقریبا همه مسیر برای این امر فراهم شده است.گام بعدی، انتقال حاجیان و پس از آن پیگیری جدی حقوقی موضوع از طریق دولت و قوه قضائیه است.

وزیر کشور تاکید کرد: فاجعه منا سند معتبری است که به واسطه آن دنیای اسلام دیدگاه خود را مبنی بر ضعف آل سعود در مدیریت حرمین شریفین به اثبات برساند.

رحمانی فضلی گفت: تلاش می‌کنیم این موضوع، محوری برای وحدت جهان اسلام برای پیگیری حقوق جانباختگان و مدیریت صحیح حرمین شریفین شود.

در این مراسم آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد بر ۲۳ پیکر جانباختگان خراسانی فاجعه منا در صحن جامع رضوی نماز خواند.

این پیکرهای مطهر به گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مشهد و شهرستان‌های استان برای تدفین انتقال یافت.

تشییع پیکرها در شهرکرد

همچنین پیکرهای چهار حاجی جان باخته فاجعه منا در چهارمحال وبختیاری با حضور قشر‌های مختلف مردم تشییع شد.

مردم استان پیکرهای ‘محمدجواد فیاض’، ‘عید محمد عزیزی سورشجانی’، ‘هرمز داوری کرانی ‘ و ‘علی حسین ولی پور’ را تشییع کردند.نماز بر پیکرهای این جانباختگان از سوی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد اقامه شد، سپس پیکرهای مطهر برای خاکسپاری به شهرستان‌های شهرکرد، فارسان و کیارانتقال یافت.

مردم در آیین تشییع این جانباختگان، با سردادن شعار، خواستار پاسخگویی دولت آل سعود نسبت به فاجعه منا که سبب جان باختن شماری از حجاج شده بود، شدند.

ادای احترام به حاجیان جانباخته در رشت

مراسم ادای احترام‌، استقبال و تشییع پیکر سه تن از جانباختگان فاجعه منا‌، در رشت برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما در رشت، پیکرهای سه تن از جان باختگان فاجعه منا دیروز در میان حزن و اندوه مردم انقلابی و ولایتمدار رشت با حضور آیت‌الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، استاندار گیلان و جمع دیگری از مسئولان، خانواده‌های معزز شهدا و قشرهای مختلف مردم از میدان شهدای ذهاب (شهرداری) تا میدان بسیج (صیقلان) رشت تشییع و برای خاکسپاری به شهرستان‌های لنگرود گیلان و رامسر در استان مازندران انتقال داده شدند.

همچنین مراسم یادبودی از سوی نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان عصر دیروز با سخنرانی آیت الله زین العابدین قربانی در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) رشت برگزار شد.

‌قم، اندوهگین جانباختگان منا

پیکر سه تن از جانباختگان فاجعه منا بر دوش مردم متدین و انقلابی قم تشییع و درگلزار شهدای علی بن جعفر (ع) این شهر به خاک سپرده شد.

دراین مراسم باشکوه که حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی شهیدی رئیس بنیاد شهید کشور به نمایندگی از رئیس جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین ملکا به نمایندگی از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعضای جامعه مدرسین و مدیریت حوزه‌های علمیه‌، استاندار قم‌، امام جمعه موقت قم‌، فرماندهان نظامی‌و انتظامی‌و جمعی از مسئولان استان حضور داشتند، پیکر مطهر حجت الاسلام والمسلمین علی گمارلو رئیس عقیدتی سیاسی پدافند هوایی بندر سیراف‌، سیدمحمد رضا روحانی فرزند آیت الله سید مهدی روحانی از استادان برجسته حوزه علیمه قم و حسن فهیمی‌از مسجد امام حسن عسکری(ع) تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تشییع شد.

پیکر مطهر جان باختگان فاجعه منا پس از ورود به حرم مطهر به دور مضجع نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) طواف داده شد و حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی امام جمعه موقت قم بر پیکر آنها نماز خواند.

همچنین آئین تشییع پیکرهای پنج تن از جان باختگان فاجعه منا در فضایی آکنده از اشک و اندوه در بروجرد برگزار شد.

گودرزیان معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ویژه بروجرد گفت: پنج تن از این جانباختگان به نام‌های محمد روزبهانی، سیدمحمود شجاعی، عباس گودرزی، غلامرضا گودرزی و مراد علی نصرالهی هستند که در قطعه شهدای بروجرد تشییع و به خاک سپرده شدند.

آِیین استقبال رسمی‌از پیکرهای پنج تن از قربانیان فاجعه منا صبح دیروزبا حضور مسئولان استان اصفهان در فرودگاه آیت الله شهید بهشتی برگزار شد. قیصرعلی حیدری، شکرالله خوشخویی، حسن شبانی، علی کریم لو و رحمت الله عموهادی از جمله قربانیان اصفهانی فاجعه منا هستند.پیکرهای این قربانیان‌، برای تشییع و خاکسپاری به شهرستانهای شهرضا و بوئین و میاندشت منتقل شد.

همچنین مراسم یادبود ۲۴ جانباخته کاروان زائران مهاباد در مسجد جامع مهاباد برگزار شد.

مردم شهرستان دورود هم دیروز پذیرای پیکر مطهر یکی از جانباختگان حادثه منا بودند. اقشار مردم این شهرستان در فضایی آکنده از غم و اندوه پیکر مطهر سید مصطفی موسوی از جانباختگان فاجعه منا را تشییع و در گلزار شهدای انگشته دورود به خاک سپردند.

پیکر یکی از جان باختگان حادثه منا در شهرستان شازند در استان مرکزی هم دیروز تشییع شد.

پیکر پاک محمد خندان از حجاج استان بوشهر هم تشییع شد و همچنین پیکرهای پاک هشت نفر از جانباختگان منا دیروز وارد لرستان شد و مراسم بزرگداشت آنان با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در مسجد امام خمینی(ره) این شهر برگزار شد.

مردم ارومیه هم دیروز در مراسم باشکوهی پیکر پنج نفر از جانباختگان فاجعه منا را تشییع کردند.

همچنین پیکر سه نفر از جان باختگان حادثه منا دیروز با حضور گسترده مردم، نماینده دولت و مسئولان استان اردبیل در این شهر تشییع شد. پیکر اروجعلی برازنده شایق، فراحم نوری نوران و بالااوغلان برگستان به سمت گلزار بهشت فاطمه(س) و همچنین دو روستای زادگاه حجاج جانباخته تشییع شد.

در این آیین مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان نماینده دولت، مجید خدابخش استاندار اردبیل و جمعی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، نظامی‌و انتظامی‌حضور داشتند. خبرنگار ما در بجنورد هم گزارش داد مردم و مسئولان این شهر دیروز در مراسم باشکوهی با ۱۵ لاله سفید منا وداع کردند.

انتقال ۱۱۰ پیکر دیگر به ایران

بنا به این گزارش بامداد شنبه پیکر ۱۰۴ نفر از قربانیان فاجعه منا به کشور منتقل شد و صبح دیروز هم پیکر پاک ۱۱۰ نفر دیگر از جانباختگان این حادثه دردناک به کشور بازگشت.

خبردیگراین که هواپیمای حامل شش مجروح فاجعه منا که در کما هستند، عصر دیروز در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشست و بلافاصله عملیات تریاژ بر روی آنها انجام شد.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت هم از شناسایی و تشخیص هویت ۷۰ زائر جانباخته دیگر فاجعه منا خبر داد و گفت: انتقال پیکر این جانباختگان به کشور به زودی انجام می‌شود.


نوشته شده در   دوشنبه 13 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode