ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 3 مهر 1394     |     کد : 94249

فاجعه منا و بی‌خبری از نخبگان قرآنی ایران

تأکید امام خامنه‌ای بر مسئولیت پذیری عربستان و عمل بر طبق قائده و انصافسرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج، صبح دیروز اعلام کرد که همچنان پنج نفر از اعضای کاروان قرآنی مفقودند؛ وی همچنین هر گونه اخبار مبنی بر فوت و یا پیدا شدن این افراد را تکذیب کرد.

بر اساس آخرین خبرها، 5 نفر از 20 عضو تیم قرآنی اعزامی به حج، مفقود هستند
فاجعه منا و بی‌خبری از نخبگان قرآنی ایران

* تأکید امام خامنه‌ای بر مسئولیت پذیری عربستان و عمل بر طبق قائده و انصاف
سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج، صبح دیروز اعلام کرد که همچنان پنج نفر از اعضای کاروان قرآنی مفقودند؛ وی همچنین هر گونه اخبار مبنی بر فوت و یا پیدا شدن این افراد را تکذیب کرد.
تصویر بالا از دو قاری قرآن کشورمان ((حسن دانش رتبه‌ی اول رشته قرائت مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، نفر سمت چپ.)) و ((محسن حاجی حسنی رتبه‌ی اول مسابقات بین المللی قرآن مالزی)) در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که آخرین عکس این عزیزان قبل از مناسک حج، آن هم به صورت سلفی توسط خود این دو نخبه قرآنی گرفته شده است.
در اولین روز برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورهای اسلامی به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند بدلیل حضور بدون برنامه وزیردفاع و جانشین ولیعهد شاه عربستان و حدود 200 نفر همراه وی، در مسیر حجاج و بسته شدن دو مسیر از سه مسیر تردد حجاج که موجب ازدحام بیش از حد جمعیت در این معبر شد فاجعه‌ تلخ و ناگوار دیگری بوقوع پیوست.
در حج امسال حوادث تلخ یکی پس از دیگری رخداد و همه امت اسلام را نسبت به سلامت مدیریت مدعیان خادمی حرمین دچار تردید کرد. زیرا طی دو هفته اخیر جان زائران در چندین اتفاق به خطر افتاده است؛ پیش از این سقوط جرثقیل در مسجدالحرام موجب کشته شدن بیش از 117 زائر از جمله 11 ایرانی شد؛ روز گذشته بیش از 200 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.
همچنین حادثه آتش‌سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان شد.
و بالاخره با رخ دادن فاجعه منا و کشته و زخمی شدن 2500 نفر از زائران خانه خدا از اعضای بیست نفر کاروان قرآنی پنج نفر مفقود شده‌اند که در این میان دو نفر از قراء بین‌المللی و سه نفر از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) هستند.
سازمان حج و زیارت که تا صبح دیروز تعداد کشته‌شدگان ایرانی در منا را 131 نفر اعلام کرد.
رئیس سازمان حج و زیارت گفته، این تعداد زائر تا 5 عصر روز جمعه و تا زمانی که عربستان به نیروهای امدادی ایران اجازه حضور در محل حادثه را دادند، شناسائی شده‌اند.
این سازمان مجوز شناسائی جان باختگان و مجروحان دیگر ایرانی در فاجعه منا را از وزارت حج عربستان گرفته است تا شناسائی بیشتر را انجام دهد.
* ۳۶۵ زائر ایرانی مفقودند
سرپرست حجاج ایرانی با بیان این که اکنون ۳۶۵ زائر ایرانی حادثه منا مفقودند، گفت: امشب بعد از نماز مغرب و عشا شمار دیگری از جانباختگان ایرانی این حادثه شناسایی و معرفی می‌شوند.
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر گفت: تا دیشب 395 زائر ایرانی مفقود بودند که 30 نفر تا امروز خود را به کاروان‌هایشان معرفی کردند.
سرپرست حجاج ایرانی افزود: اکنون 365 زائر ایرانی مفقودند. اسامی این مفقودین متعاقبا اعلام می‌شود و این بدان معنا نیست که این افراد جان باخته‌اند، بلکه امکان دارد پیدا شوند. قاضی عسکر ادامه داد: سعودی‌ها به نیروهای ما اجازه شناسائی اجساد را نمی‌دهند به همین دلیل اعلام آمار تأخیر دارد.

* در پی فاجعه مصیبت‌بار منا با صدور پیامی بیان شد:
اعلان 3 روز عزای عمومی،
توسط امام خامنه‌ای
درپی وقوع این حادثه غم‌انگیز امام خامنه‌ای پیامی‌صادر کردند.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر
انقلاب اسلامی درپی فاجعه مصیبت بار منا که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندوهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تأکید کردند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده ی حق و انصاف عمل کند.
ایشان ضمن اعلام سه روز عزای عمومی
در کشور افزودند: مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته ای که عامل این فاجعه بوده است نیز نباید از نظر
دور بماند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به
شرح زیر است.
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
* صاحب‌عزای اصلی
صاحب‌الزمان (اروحنا فداه)
فاجعه‌ی مصیبت‌ بار امروز در منا که در آن جمع کثیری
از ضیوف‌ الرحمان و مومنانِ مهاجر الی‌الله از کشورهای گوناگون، جان باختند، اندوهی بزرگ در جهان اسلام پدید آورده و عید آنان را عزا کرده است. در میهن عزیز ما نیز دهها خانواده که مشتاقانه در انتظار عزیزان حج‌گزار خود بودند، اکنون به
عزای آنان نشسته‌اند. اینجانب با قلبی سرشار از غم و همدردی با مصیبت‌دیدگان، این حادثه اندوهبار را به روح مطهر حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) و
به ساحت پاک و مقدس ولی الله الاعظم،
حضرت صاحب‌الزمان (اروحنا فداه) که صاحب‌عزای اصلی است، و به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به ویژه در ایران عزیز تسلیت عرض می‌کنم و رحمت خاصه‌ی خداوند غفور و رحیم و شکور را برای این میهمانان گرامیش و شفای عاجل آسیب‌دیدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسئلت می‌نمایم و یادآور می‌شوم:
*همه کسانی که توانایی دارند
به سازمان حج کمک کنند
۱. مسئولان نمایندگی اینجانب و سازمان حج تلاش طاقت‌فرسای خود در شناسایی جان‌باختگان و
معالجه مجروحان و اعزام به کشور و خبررسانی سریع را که سراسر امروز بدان مشغول بودند همچنان ادامه دهند و همه کسانی که توانایی دارند به آنان کمک کنند.
* به حجاج دیگر کشورها نیز کمک شود
۲. هر گونه کمک ممکن را به حجاج
دیگر کشورها نیز تعمیم دهند و حق برادری اسلامی را
به انجام رسانند.
* دولت سعودی به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند
۳. دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید
از نظر دور بماند.
* جان‌باختگان این حادثه انشاالله
مورد لطف و رحمت ویژه احدیتند
۴. جان‌باختگان این حادثه انشاالله مشمول این کلام نورانی قرآن‌اند که: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» این برای بازماندگان، تسلای بزرگی است.
آنان پس از طواف و سعی و پس از ساعات پربرکت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به دیدار معبود شتافته‌اند، و انشاالله مورد لطف و
رحمت ویژه احدیت اند.
اینجانب با تسلیت دوباره به عزاداران، سه روز
عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم.
والسلام علی عباد الله الصالحین
سید علی خامنه‌ای / دوم مهر 1394
* پیامهای تسلیت علما، مراجع تقلید، سران لشگری و کشوری
در این میان افراد برجسته کشور اعم از علما،
مراجع تقلید، سران لشگری و کشوری با صدور پیام‌های تسلیت خواستار تسریع در روند امدادرسانی و پیگیری مجدانه دولت جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حق و تأمین امنیت زائران ایرانی بیت‌الله الحرام شدند و تمام مسئولان به بی‌کفایتی رژیم سعودی در اداره حج تمتع امسال تأکید کردند.
*برخی از مهم ترین حوادث موسم حج در ۳۰ سال گذشته
حادثه خونبار منا نخستین در نوع خود نیست بلکه بارها رخ داده است.
مسئله ازدحام میان حجاج خانه خدا در منا
یک موضوع جدید نیست. هر چند که ما فراموش کردیم و در طول هشت سال گذشته چنین اتفاقی رخ نداده است.
ولی حوادث مشابه در طول 25 سال گذشته باعث مرگ حاجیان زیادی شده است.
اسکای نیوز عربی نوشت: ما بار دیگر برخی از
این آمار و ارقام را که در طول بیست تا سی سال گذشته رخ داده است یادآوری می‌کنیم.
سال 2006 بود که بیش از 300 حاجی بر اثر ازدحام جمعیت در منا جان باختند.
از سال 2006 تاکنون حادثه هولناک و با این حجم از گستردگی رخ نداده بود. دو سال قبل از این حادثه یعنی در سال 2004 ، حادثه مشابهی در مسیر حرکت حاجیان به سوی رمی جمرات رخ داد و بر اثر آن 250 نفر کشته شدند.
قبل از آن نیز در سال 1998 بر اثر ازدحام جمعیت، 100 حاجی در منا جان باختند.
قبل از آن در سال 1994 نیز 270 حاجی در
منطقه رمی جمرات از بین رفتند.
بزرگترین حادثه خونباری که بر اثر ازدحام جمعیت در منا رخ داده است سال 1990 بود و در آن
1426 نفر جان باختند. البته این حادثه در داخل
تونل منا رخ داد.
حادثه دیگری نیز رخ داده است که به آن اشاره می‌کنیم، البته مربوط به ازدحام جمعیت نیست.
حادثه ای که خیلی ها آن را به خاطر می‌آورند و سال 1997 بود و در آن در چادر حاجیان در منا آتش سوزی رخ داد و باعث کشته شدن 343 حاجی شد. علت آن ازدحام جمعیت نبود.
* اطهری فرد، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی
به حج 94، روز گذشته خبر داد:
۵ نفر از گروه قرآنیان اعزامی به حج همچنان مفقودند
سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج اعلام کرد که همچنان پنج نفر از اعضای کاروان قرآنی مفقودند؛ وی همچنین هر گونه اخبار مبنی بر فوت و یا پیدا شدن این افراد را تکذیب کرد.
صالح اطهری فرد، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج 94، صبح دیروز، سوم مهرماه با اعلان
این مطلب به ایکنا گفت: همچنان خبری از
پنج مفقودی کاروان قرآنی نیست.
اطهری فرد با تکذیب پیدا شدن حسن دانش،
قاری بین‌المللی که در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی قرآنیان از آن سخن به میان آمده بود، تأکید کرد که دوستان و علاقه‌مندان به این قرآنیان عزیز، صبور باشند و فقط دعا کنند.
وی با اشاره به اینکه صبح دیروز(روز جمعه)
یکی از مفقودین از اعضای بعثه پیدا شده است، گفت: همین اتفاق، باعث شد تا امید ما بیشتر شود. البته پس از بیمارستان‌های منا، جست‌وجو در بیمارستان‌های مکه را نیز آغاز کردیم و همچنان در حال سرکشی در
همه بیمارستان‌ها هستیم.
اطهری با اشاره به بهبود وضعیت مهدی علی‌بابائی، مشکل او را بهت‌زدگی از دیدن صحنه‌های فجیع روز گذشته اعلام کرد و افزود: چون تلفن و
کارت شناسائی، همراه این پنج نفر نبوده، این مورد کار را سخت کرده است.
گفتنی است، پس از رخ دادن فاجعه منا و کشته و زخمی شدن 2500 نفر از زائران خانه خدا از اعضای بیست نفر کاروان قرآنی پنج نفر مفقود شده‌اند که
در این میان دو نفر از قراء بین‌المللی و سه نفر از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) هستند.
وی سرنوشت اعضای کاروان قرآنی در حادثه منا، گفت: متأسفانه پنج نفر از اعضای 20 نفره
کاروان قرآنی در حادثه مفقود شده‌اند و تا
این لحظه بازنگشته‌اند.
وی افزود: از ظهر که این اتفاق رخ داده است
کل بیمارستان‌های منا را که سه بیمارستان است، سرزده‌ایم و از یک تیم 10 نفره فقط به یک مترجم و یکی از پزشکان ما اجازه دادند که وارد بیمارستان‌ها شوند و مترجمی که از طرف ما وارد بیمارستان‌ها شد عنوان کرد که متأسفانه هیچیک از پنج مفقودی کاروان قرآنی در بین مجروحان و همچنین سردخانه بیمارستان‌ها نیستند.
اطهری‌فرد عنوان کرد: هم‌اکنون این نگرانی برای ما بیشتر می‌شود چرا که در سردخانه‌های بیمارستان‌ها معمولاً کسانی هستند که بعد از حمل به بیمارستان از دنیا رفته‌اند و چندصدنفری که در صحنه حادثه از دنیا رفته‌اند به پزشکی قانونی منتقل می‌کنند هرچند که هنوز هم نتوانسته‌اند منا را از اجساد خالی کنند.
وی در ادامه گفت: نگرانی دیگری هم داریم که هیچ‌یک از دوستان ما کارتی اسم آنها روی کارت باشد به گردن خود نداشته‌اند و به همین دلیل جزو کسانی هستند که هویتشان مشخص نیست.

سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع عنوان کرد: یکی از دوستان صداوسیما عکسی از «فواد مشعلی» گرفته است که بیجان بر روی زمین افتاده است؛ بنده هنوز این عکس را ندیده‌ام! آقای مشعلی گویا زمانی که در ازدحام جمعیت بود و نه راه پس داشت و نه راه پیش، به همراه دیگر زائران خود را از نرده‌ها بالا کشیده و کسانی که بالای نرده‌ها بوده‌اند کمک کرده‌اند که آقای مشعلی هم بالا برود اما مثل اینکه آن بالا اتفاقی برای وی افتاده است؛ بنده امیدوارم که در آن عکس بیهوش بوده باشد.‌
اطهری‌فرد در پایان از مردم و جامعه قرآنی خواست تا برای سلامتی اعضای مفقود شده کاروان قرآنی دعا کنند.
*  اخبار امیدوارکننده‌ای از سلامت حسن دانش در دست است
خانواده حسن دانش قاری بین‌المللی حاضر در کاروان قرآنی ایران در مراسم حج امسال از اخبار امیدوارکننده‌ای درباره سلامت وی خبر دادند.
حادثه تأسف برانگیز سرزمین منا، همه مسلمانان جهان را داغدیده کرد و آمارهای متفاوتی از آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان این حادثه ارائه می‌شود.
حضور کاروان نخبگان قرآنی در مراسم منا، نگرانی‌هائی را در بین جامعه قرآنی مبنی بر سلامت اعضای کاروان به همراه داشت که خبرنگار ایکنا از  یزد طی تماسی با خانواده حسن دانش، نخبه قرآنی استان که در این کاروان حضور داشته، به گفت‌وگو پرداخته است.
اقدس اوقانی‌باف، مادر این قاری نخبه جهانی می‌گوید: به دلیل بیماری همسرش تا شب گذشته از اتفاقات سرزمین منا اطلاعی نداشته است.
وی ادامه می‌دهد: شب گذشته در جریان حضور اقوام در منزلش از این حادثه باخبر شده و به شدت نگران سلامت فرزندش بوده اما در نهایت با ارتباط یکی از زائران واسطه که در مکه حضور دارند، از سلامت فرزندش باخبر شده است.
وی با اشاره به تماس‌های مکرر اقوام و مردم استان با این خانواده برای اطلاع از سلامتی فرزندش افزود: آنچه که به من گفته شده این است که در ارتباط تلفنی با مکه مکرمه مشخص شده که پسرم در سرزمین منا تلفن همراه نداشته و از این رو نتوانستیم با وی تماس بگیریم اما دوستان وی ابراز امیدواری کردند و اعلام کرده‌اند که نگران نباشیم، حاج حسن سالم است.
همسر این قاری بین‌المللی نیز گفته است: بعد از فاجعه منا هنوز نتوانستم ارتباط تلفنی با همسرم داشته باشم اما به واسطه ارتباط با سازمان اوقاف کشور، مطلع شدم که جامعه قرآنی سالم هستند.
فاطمه بابائی می‌افزاید: حاج حسن سه‌شنبه شب در آخرین تماس اعلام کردند که برای مراسم حج به منا می‌روند و تا یکشنبه وسیله ارتباطی برای ارتباط با خانواده ندارند.
وی اظهار امیدواری می‌کند که اطلاعات کسب شده از طریق واسطه‌ها صحت داشته باشد و همسرش به سلامتی و با دعای خیر جامعه قرآنی کشورمان به سلامت به میهن بازگردد.
    * رحیم قربانی،، رئیس سازمان قرآن و عترت محمد رسول الله(ص)
 تهران بزرگ:
 * امیدها برای پیدا شدن اعضای مفقود شده کاروان قرآنی افزایش یافته است
 قربانی، فعال قرآنی کشورمان که هم‌اکنون در منا حضور دارد به جمع جستجوگران قرآنیان مفقودی پیوسته و به تشریح این حادثه پرداخت. 
رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت 
محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ که در منا حضور دارد گفت: صبح دیروز(روز جمعه)، سوم مهرماه، تعدادی از مفقودشده ها در کاروان های دیگر پیدا شدند که این بسیار امیدوارکننده است با پیدا شدن این افراد امیدها برای پیدا شدن اعضای مفقود شده کاروان قرآنی افزایش یافته است.
قربانی در مورد دلائل مفقود شدن برخی حجاج به ایکنا گفت: این امر به دلیل شلوغی چادرها و نیز بدون کارت شناسایی بودن برخی از افراد بوده که به وقوع پیوسته است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جستجوهای بیمارستان به بیمارستان ادامه دارد و تمامی اعضای بعثه و سایر افراد در حد توان خود به تلاش برای یافتن مفقودین ادامه می‌دهند.
قربانی گفت: جستجوها به شدت در حال صورت گرفتن است اما عمق فاجعه به حدی است که تا مدت ها بعد از این برای یافتن ابعاد آن باید صبر کرد.
این فعال قرآنی کشور بیان کرد: آمارهای این حادثه به مراتب بیشتر از این است و تنها باید برای پیدا شدن اعضای کاروان قرآنی دعا کرد.
قربانی در پاسخ به سوالی در مورد واقعی بودن برخی شایعات در مورد کشته شدن برخی اعضا گفت: تا کنون خبری در مورد فوت اعضا مفقودی واصل نشده است.
وی افزود: افرادی در کاروان های دیگر بوده اند که جزء آمار مفقودی بوده و گمان می‌کردیم که فوت شده اند اما صبح امروز پیدا شدند. بنابراین نباید به شایعات توجه داشت و همین امر هم امیدها را برای سلامت اعضای کاروان قرآنی افزایش داده است.
این فعال قرآنی کشور با بیان اینکه مسئولان سعودی حتی برای بحران های کوچکتر از این نیز آمادگی ندارند ابراز امیدواری کرد تا پایان امروز اخبار موثقی از 
اعضای مفقود شده کاروان قرآنی واصل شود.
*  بی تدبیری و تفکر احمقانه و ابلهانه
 آل سعود
قربانی در مورد تحلیل خود از این واقعه نیز گفت: این فاجعه دلیلی جز بی تدبیری و تفکر احمقانه و ابلهانه 
آل سعود ندارد.
وی در ادامه به حضور برخی مقامات سعودی در زمان قبل از واقعه و مسدود کردن برخی خیابان‌ها اشاره کرد و افزود: اینکه عده زیادی از مسیری در حال عبور هستند نباید با مسدود کردن مسیر به اتفاق افتادن فاجعه کمک کرد.
وی با ابلهانه خواندن این اقدام مقامات سعودی و مسدود کردن خیابان ها بیان کرد: متأسفانه پیش بینی هایی که باید صورت می‌گرفت، نگرفته تا فاجعه ای در این ابعاد به وقوع بپیوندد.
* بسیاری از کشته شده‌ها در ساعات ابتدایی با ساده‌ترین اقدامات قابل احیاء بودند
قربانی با بیان اینکه بسیاری از کشته شده ها در ساعات ابتدایی با ساده ترین اقدامات پزشکی قابل احیا بودن گفت: بسیاری از حجاج تنها به دلیل نبود امکانات و
 پیش بینی های صورت گرفته به آمار
 کشته شده ها افزوده شدند.
*  بیش از 30 فوت شده
در یک کاروان
وی همچنین به فضای حاکم بر کاروان های حجاج اشاره کرد و افزود: برخی
کاروان ها هستند که بیش از 30 نفر از اعضای آن کشته شده‌اند در بین کشته شده‌ها اعضائی دیده می‌شود که عضو
یک خانواده بوده‌اند.
این فعال قرآنی کشورمان در بخش دیگری از گفت وگوی خود خاطرنشان کرد: بر مسئولان واجب است که از این حادثه به سادگی نگذرند و باید در این زمینه
شدت عمل بیشتری را نشان دهند.
وی در ادامه به نشست سالانه سازمان ملل در روزهای اخیر اشاره و اذعان کرد: این نشست بهترین زمان و مکان برای
موضع گیری در این زمینه است.
قربانی افزود: در حال حاضر زائران خانه خدا در شُک به سر می‌برند و بسیاری از صحنه ها که دیده اند آثار جانبی دیگری را به دنبال خواهد داشت.
* بانوان ایرانی در فاجعه منا حضور نداشتند
طبق احادیث اهل بیت و فتاوای فقهای شیعه بانوان و زائرانی که مسن و ناتوان هستند می‌توانند وقوف اضطراری در مشعر داشته و شبانه برای رمی جمره اقدام کنند که سازمان حج و زیارت نیز همه ساله این کار را انجام داده و امکان وقوف اضطراری و رمی جمره در شب قبل از عید قربان را برای زائران خانم فراهم می‌کند.
* پیام آیت الله رفسنجانی
در پی فاجعه منا
* دولت عربستان باید به دنیای اسلام توضیح بدهد
آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز این حادثه را تسلیت گفت و تأکید کرد: دولت عربستان باید به دنیای اسلام بابت تکرار مصیبتهای پیش آمده در حج امسال توضیح بدهند.
اگرچه مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در احرام ؛ آنهم قبل از إتمام اعمال حج و در منا به مصداق آیه «و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» اجر عظیمی در بارگاه الهی دارد؛ اما از تقصیرو سومدیریت مسئولان نظم این مراسم عظیم در دولت عربستان کم نمی شود ودرقبال آن مسئولند و باید برای دنیای اسلام توضیح دهند.
صفحه اینستاگرام رئیس مجمع
تشخیص مصلحت نظام، نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی با صدور پیامی ضمن تسلیت مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در فاجعه منا، تأکید کرد: دولت عربستان باید به دنیای اسلام بابت تکرار مصیبتهای
 پیش آمده در حج امسال توضیح بدهند.
* متن پیام به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن ارحیم
تکرار مصیبت جانگدازحج امسال در عربستان و این بار در منا و رمی جمرات و کشته ومجروح شدن جمع زیادی از حجاج مظلوم بیت الله الحرام،بویژه هم میهنان عزیزمان ،دل همه مسلمانان ومردم غیور کشورمان را به درد آورد و جهان اسلام را به عزا نشاند.
اگرچه مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در احرام ؛ آنهم قبل از إتمام اعمال حج و در منا به مصداق آیه «و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» اجر عظیمی در بارگاه الهی دارد؛ اما از تقصیرو سومدیریت مسئولان نظم این مراسم عظیم در دولت عربستان کم نمی شود ودرقبال آن مسئولند و باید برای دنیای اسلام توضیح دهند.
اینجانب با نهایت تأسف و تأثر؛ ضمن همدردی، این فاجعه غمبار را به همه مسلمانان؛ مردم عزیز ایران و به ویژه خانواده هایی که عزیزانشان را از دست داده اند؛ صمیمانه تسلیت می گویم وبرای مجروحان ومصدومان این حادثه از درگاه خداوند آرزوی سلامت وبهبودی کامل دارم.
انتظار می رود مسئولان ذیربط در دولت وهمه سازمانها وارگانهای درمانی، امدادی و پشتیبانی در اسرع وقت ،اقدامات لازم و فوری را برای کاستن از ابعاد این فاجعه وکاهش آلام داغ دیدگان ومجروحان به عمل آورند.
اکبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
* پیام تسلیت رئیس جمهوری در بدو ورود به نیویورک
* عربستان به وظائف قانونی و اسلامی خود در این زمینه عمل کند
دکتر روحانی با صدور پیامی، فاجعه دردناک منا را تسلیت گفته و دستوراتی برای رسیدگی به مجروحین و انتقال درگذشتگان حادثه به کشورمان صادر کرد
رئیس جمهوری در بدو ورود به نیویورک با صدور پیام تسلیتی به مناسبت فاجعه دردناک منا، با صدور دستور رسیدگی فوری به حال مجروحین فاجعه و انتقال درگذشتگان به کشورمان از استانداران خواست با حضور در منزل درگذشتگان و مجروحین فاجعه، پیام تسلیت وی را به آنان ابلاغ کرده و از دولت عربستان نیز خواست ضمن به عهده گرفتن مسئولیت فاجعه به وظائف قانونی و اسلامی خود در این زمینه عمل کند.
درگذشت حجاج عزیزمان در کنار متمسکین به حبل الله از امت اسلامی ومجروح شدن ضیوف الرحمان درلباس احرام مصداق روشن من یخرج من بیته مهاجراً الی الله است.
بی شک اعلام سه روز عزای عمومی درکشور نیز که مبین عمق این فاجعه است، حداقل همدردی دولت وملت شریف ایران با بازماندگان این فاجعه خواهد بود.
* متن پیام
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
خبر تأسف بار و تأثربرانگیزفاجعه مولمه کشته ومجروح شدن بیش از دویست نفر ازحجاج ایرانی بیت الله الحرام درآستانه ورود به نیویورک غمی سنگین براینجانب وهیئت همراه مستولی نمود. درگذشت حجاج عزیزمان در کنار متمسکین به حبل الله از امت اسلامی ومجروح شدن ضیوف الرحمان درلباس احرام در سرزمین وحی ودرآرزوی وصال حق تعالی مصداق روشن من یخرج من بیته مهاجراً الی الله است، که فقد وقع اجره علی الله.  بی شک اعلام سه روز
عزای عمومی درکشور نیز که مبین عمق این فاجعه است، حداقل همدردی دولت وملت شریف ایران با بازماندگان این فاجعه
خواهد بود.
اینجانب با تسلیت فاجعه دردناک منا، به محضرحضرت ولی عصر (عج)، بازماندگان معزز ،
 مقام معظم رهبری وملت شریف ایران، ازجناب آقای جهانگیری معاون اول محترم می خواهم تا دراسرع وقت با تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به این فاجعه وتجمیع امکانات لازم، ضمن اطلاع رسانی به ملت شریف ایران، اقدامات زیر را انجام داده و مستمراً به اینجانب گزارش دهد:
١- بااعزام تیم های امداد درصورت لزوم و ارسال هواپیما به کشورعربستان، رسیدگی به امور حجاج بیت الله الحرام، مجروحین فاجعه، وانتقال درگذشتگان به کشورمان را در اولویت اقدامات ستاد قرار دهند؛ لازم است حجاج عزیز احساس نمایند می توانند سایر مناسک باقیمانده خود را درآرامش وامنیت انجام داده و وفق برنامه به کشور خود باز گردند.
٢- از استانداران محترم خواسته شود با حضور درمنازل درگذشتگان ومجروحین فاجعه ضمن ابلاغ پیام تسلیت اینجانب، کمک های لازم و تسهیلات مکفی برای انجام امور مربوطه را دراسرع وقت ارائه نمایند.
٣- وزارت امورخارجه وسفیرایران در عربستان موظف اند ضمن بررسی چگونگی رخ دادن این فاجعه تمامی اقدامات لازم جهت احقاق حقوق درگذشتگان و
حادثه دیدگان را به عمل آورده و از دولت عربستان نیز می خواهم ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این فاجعه، به وظائف قانونی واسلامی خود دراین زمینه عمل نمایند.  
ضمن همدردی مجدد با خانواده‌های آسیب‌دیدگان، از درگاه خداوند متعال طلب مغفرت برای جان باختگان، آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، و حج مقبول و سعی مشکور برای حجاج عزیز کشورمان توأم با امنیت کافی وسلامت  مسئلت دارم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
* پیامهای تسلیت مراجع تقلید
آیت الله العظمی صافی
 در واکنش به حادثه منا:
امت اسلامی برای مدیریت حرم امن الهی تدبیر کند
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی حادثه اسفناک و ضایعه مولمه در خانه امن الهی که منجرّ به کشته و مجروح‌شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام گردید را تسلیت گفتند.
پیام تسلیت این مرجع تقلید بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله الحکیم: و مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى الله
حادثه اسفناک و ضایعه مولمه در خانه امن الهی که منجرّ به کشته و مجروح‌شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام گردید موجب تأسّف و تأثّر فراوان شد؛
إنّا لله و إنّا الیه راجعون
با قلبی آکنده از اندوه و ناراحتی، این حادثه اسفبار را به ساحت مقدّس حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و خانواده‌های داغدار، و به امّت اسلامی در سراسر جهان تسلیت گفته و رحمت واسعه الهی برای قربانیان، صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان و شفای کامل مجروحان را از خداوند متعال مسألت دارم.
بی‌شکّ وقوع چنین حوادث دردناکی، تکلیف را برای امّت اسلامی زیادتر نموده که باید با تدبیر و مدیریت صحیح و هماهنگی کامل از تکرار چنین وقایع ناگواری جلوگیری نموده و راه برای انجام مناسک حج در خانه امن الهی که قبله مسلمانان و کعبه آمال چند میلیارد مسلمان می‌باشد فراهم نمایند؛ و لا حول و لا قوة الا بالله العلیّ العظیم
لطف الله صافی
۱۰ ذی‌الحجة الحرام ۱۴۳۶    
* پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى
چشم ها در فراغ خون بار و قلب ها در آتش این مصیبت عظما سوزان است.هیئتی مدیر و مدبر و با تجربه کافی برای اداره حرمین شریفین معین گردد.
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه دردناک منا جهان اسلام را غرق در عزا ساخت، فاجعه ای که منجر به از دست رفتن و مجروح شدن جمع زیادی از مسلمانان همه کشورها و کشور عزیزمان شد .
چشمها در فراغ خونبار و قلب ها در آتش این مصیبت عظما سوزان است.
اینجانب به تمام مسلمین جهان و به ویژه خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند صمیمانه تسلیت عرض می کنم . امیدوارم روح پاک آنها در جوار رحمت الهی با ارواح شهدای کربلا محشور گردد و خداوند به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مرحمت کنندو آنها را ذخیره یوم المعاد قرار دهد.
این فاجعه عظیم ایجاب می کند که علمای اسلام از یک سو و سیاستمداران از سوی دیگر در اسرع وقت جلساتی تشکیل دهند و برای اداره حرمین شریفین فکری کنند کسانی که اکنون مسئول هستند عملا ثابت کردند توانایی این کار را ندارند و امکان تکرار این فاجعه در سالهای دیگر مراسم حج را بصورت یک عبادت وحشتناک در آورد و به قداست حج ضربه شدیدی وارد می کند تا افکار عمومی در جهان اسلام آماده است در این باره فکری کنند.هیئتی مدیر و مدبر و با تجربه کافی برای اداره حرمین شریفین
معین گردد و مانعی ندارد سعودی ها هم جز این هیات باشند. به یقین اگر در این امر کوتاهی شود مسئولیت حوادثی که امکان دارد خدایی ناکرده تکرار شود بر گردن همگان خواهد بود .
ناصر مکارم شیرازی - 3/07/ 1394
* پیام تسلیت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در پیام تسلیتی درگذشت زائران حوادث مکه مکرمه را به خانواده های آنان تسلیت گفته و ابراز امیدواری کردند تدبیری اندیشیده شود تا جهان اسلام شاهد چنین وقایعی نباشد.
متن پیام معظم‌له بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
باکمال تأثر و تأسف، در ایام باعظمت حج ابراهیمی امسال، شاهد حوادث غمبار و دلخراش مکه و منا بودیم که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام منجر شد و امت اسلام را عزادار نمود.
ان شاء الله تدبیری صحیح اندیشیده شود که دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.
سید موسی شبیری زنجانی،
دهم ذی‌الحجه 1436
* پیام مرکز مدیریت
حوزه‌های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه در بیانیه ای ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه منا تصریح کرد: دولت عربستان مسئول این واقعه تلخ بوده و پاسخ گوی مدیریت غلط و بی تدبیری در حوادث پیش آمده است.
متن بیانیه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بدین شرح است.
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللهِ
فاجعه اندوهبار جان باختن مسلمانان و حجاج بیت الله الحرام در سرزمین منا در روز عید قربان، جهان اسلام خاصه ملت مسلمان ایران اسلامی را داغدار و مصیبت زده ساخت.
مدیریت حوزه های علمیه، با قلبی آکنده از علم و اندوه و ابراز همدردی با مصیبت زدگان، این واقعه ی جانسوز را به محضر قدسی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف،مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم، حوزه های علمیه و بازماندگان و مصیبت زدگان در سراسر جهان اسلام به ویژه ایران اسلامی ، تسلیت عرض نموده رحمت الهی و غفران ربوی را برای جان باختگان این حادثه هولناک، ضیوف الرحمان بیت الله خواستار است و از درگاه مهربانی و رافتش شفای عاجل مجروحان و آسیب دیدگان را مسئلت نموده و تاکید می کند:
1-دولت عربستان مسئول این واقعه تلخ بوده و پاسخ گوی مدیریت غلط و بی تدبیری در حوادث پیش آمده است.
2-ضمن تشکر از مساعی و تلاش طاقت فرسای مسئولان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در رسیدگی به موقع و انجام تمهیدات لازم در مدیریت حادثه، رسیدگی به امور حجاج و مجروحان، از آنان می خواهد همچنان دلسوزانه پیگیر امور بوده و فرامین رهبری معظم انقلاب را در تعمیم کمک به حجاج دیگر کشورها مدنظر قرار داده و حق برادری اسلامی را به جا آورند.
3- از علمای جهان اسلام ، متفکران آزاده مسلمان و رهبر ان دلسوز اسلامی، می خواهد تا با تیزبینی و انصاف عوامل تفرقه و نفوذ استکبار جهانی میان صفوف مسلمین  را شناسایی نموده و با روشنگری و تبیین توطئه دشمنان قسم خورده اسلام در حفظ وحدت و انسجام صفوف مسلمانان کوشا باشند.
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
* توحش سعودی‌ها در جمع آوری اجساد فاجعه «منا»
انتشار فیلمی از روند جمع آوری و جداسازی پیکرهای قربانی فاجعه «منا» توسط نیروهای عربستان سعودی، خشم و عصبانیت مسلمانان و آزادگان جهان را برانگیخت.
بر اساس فیلم منتشر شده از فاجعه منا که به کشته شدن نزدیک به 1500 نفر از جمله 131 زائر ایران و مصدومیت بیش از 2000 نفر منجر شد، نیروهای عربستانی در اقدام قابل تأملی اجساد قربانیان مسلمان را به طناب بسته و از روی پیکرهای سایر کشته شدگان به مناطق اطراف می‌کشیدند.
* اسامی 131 جان باخته و
33 مجروح ایرانی که تا لحظه تنظیم خبر اعلان شده است، به این شرح است؛
ادامه در etedaldaily.ir
1 محمد نوری استادی 19402
2 مختار اکبری 24016
3 احمد ابراهیم‌زاده 36130
4 محمد ابراهیمی احمد آبادی 19033
5 بلال اسلامیان 10003
6 احمد اسماعیلی چاوند 28159
7 حسن افشون 12012
8 نادعلی امینی 24016
9 حجت اوشیانی 28159
10 عبد الله ایگدری 38036
11 گل در یار بازای
12 علی رضا باغانی 19289
13 علی اکبر باغانی 19289
14 محمد ابراهیم‌باقری 40011
15 بایرامعلی‌ بخته 10003
16 عبد الله براهوئی ژند 38036
17 علی برومند
18 علیرضا بقائی 19373
19 محمد ولی بهلکه 38017
20 یگن بی بی مقدم اینچه برون 38017
21 کریم پور تقی راستگو مقدم 28159
22 فرهاد پیرزاده 48113
23 وجیه الله تقالی 17248
24 معین تقوی کویتانی 30028
25 ابوالقاسم تورانی
26 اسماعیل جعفری 24010
27 حسین جعفری 40011
28 سعید جعفری 17665
29 سید جلال جلال زاده 19372
30 عبد الصمد جمشید نژاد 24016
31 رجب علی جمعه اربانی 19289
32 علی حسین چشم دهام 40011
33 محمد چوبدار 39009
34 علی اکبر حسینی 19289
35 حسین حیاتی 24037
36 قیصر علی حیدری
37 عبد الصمد خانی 19033
38 خدیجه خرمائی 38036
39 شکرالله خشخوئی 13077
40 محمد خندان 24037
41 غلام رضا خورسند 28159
42 محمد سعید دانش طلب 19373
43 یکن دردی لکه 38017
44 علی اکبر دلیر 39009
45 مالک دهقان خیاوی 10003
46 علی اکبر ذبیح زاده پاشا 30028
47 عبد الله رادپور 12012
48 علی رازانی 29012
49 محمد راکعی 24019
50 علی رجبی محمد آباد 19289
51 عبدالقادر رحکن رودی
52 قاسم رحمانی 24037
53 قنبر رحمانی تولی 39010
54 عبد الستار رحمکن سوری
55 سید احمد رحیمی 40011
56 محمد حسین رمضانی سیاه خلکی 28159
57 سید مرتضی رییس زاده 13077
58 قربانعلی سالاری 30028
59 حسین سبور ابراهیمی 19373
60 حسین سبیانی 39010
61 محمد مهدی سلحشور 30028
62 حسن سلیمانی درچه 13077
63 محمد رضا سلیمانیان درچه 19029
64 شهریار شادمندخانه 19373
65 غلامعلی شاهین 19029
66 عباسعلی شکری 40011
67 علی اکبر شهرآباد 19029
68 عبد الستار شینور نصاری 20306
69 ابراهیم صادقی واسکسی 30278
70 غلامرضا طاهری 40011
71 رضا عارف خانی 19033
72 احمد عباسی 19289
73 حسین علی عباسی 40011
74 جمشید علم جو 28159
75 فرامرز غلامی 40011
76 غلامرضا غلامی 19373
77 محسن غلامی
78 ابراهیم فخری 28159
79 محمد اسماعیل فخری 19033
80 محمد علی فرخاری 19033
81 حسین فرخی 40011
82 محمد رضا فروزان 30278
83 غلامعباس قادی
84 هدایت قاسمی شورابی
85 علی اکبر قدم گاهی 19033
86 درسن تقان قزل 38017
87 کاری بای کاری بای 38017
88 اقا محمد کره ش 38002
89 ابراهیم کریم پور چمچالی 28159
90 رضا کریمی قلعه بابا خانی 17248
91 احمد کفاش 13077
92 علی اکبر کلافه 18248
93 حسن گلشنی 13053
94 اسماعیل گندابی 19033
95 عباس گودرزی 29013
96 احمد لطفی
97 عباس لطفی 24010
98 محمد ظاهر ماروسی 19033
99 مجهول الهویه
100 مجهول الهویه
101 مجهول الهویه
102 مجهول الهویه
103 مجهول الهویه
104 مجهول الهویه 38017
105 مجهول الهویه
106 مجهول الهویه
107 مجهول الهویه
108 مجهول الهویه
109 حسین محمدی 24016
110 ابراهیم محمدی 19033
111 غلام رضا محمودی 40011
112 نور محمد مختوم نژاد 38017
113 عزت الله مدادی 28159
114 عبد الستار ممکن رود
115 نعمت الله منصوری 24037
116 مصطفی موسوی 29012
117 داوود موسوی 17775
118 علی اصغر مهرآبادی 19289
119 ابراهیم میان آبادی 19389
120 حسین میر مرتضوی
121 علی حسین میرترابی
122 هادی میرزائی 19373
123 اسکندر ناصری 24016
124 اسماعیل نجفی 21011
125 مرادعلی نصر اللهی 29013
126 علی رضا نظربرومند 24037
127 رجب نعمتی 24037
128 جواد نمازی مکی 19029
129 فراحم نوری نوران 10003
130 علی محمد یحئی پور 28159
131 ابوبکر یوسفی 12012
*************** ************** ۳۳ مجروح ایرانی بستری؛ جدیدترین آمار سازمان حج و زیارت + اسامی

جدیدترین آمار مصدومان ایرانی حادثه منا که در مراکز درمانی ایرانی و سعودی بستری هستند منتشر شد.
نام نام خانوادگی شماره کاروان
محمد رضا ابراهیمی 50057
مریم احمد کیان
حبیب الله احمدی
اسماعیلی زاده
عبد الکریم اعتصامی
فضل الله الماسی 24037
محمد امان 17247
کیومرث امیرقلیان
حسین آبادی 19029
ایوب پوراحمدیان
بی بی پورخطر 38017
عبد محمد تاتار 38017
محمد حسینی 24016
سید محمود حکمت
محمد راکعی
ابراهیم رضایی
ذوالفقار ساعت ساز
محی الدین سید باقری 24019
محمد شاه محمدی 19289
مریم شاه محمدی 19289
عباسی ده کردی
ایل محمد قورچی
علی کفسال 24016
مونا کمالی
سعید محمدی
محمد جواد موحدی 19006
ابراهیم مولوی
سید ابراهیم میرحسینی
عبدالحکیم نصیری فیروزکوهی
نیری 24010
وحید وحیدی 38036
حسین پیرو 24015
صالح حسینی







نوشته شده در   جمعه 3 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode