ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 شهريور 1394     |     کد : 93800

تعداد ایرانیان جان‌باخته در حادثه مکه به 11 نفر رسید

ضمن تأیید مرگ دکتر «احمد حاتمی کلشتری»، دانشمند ارشد علوم فضائی ایران...

ضمن تأیید مرگ دکتر «احمد حاتمی کلشتری»، دانشمند ارشد علوم فضائی ایران،
تعداد ایرانیان جان‌باخته در حادثه مکه به 11 نفر رسید

سه زائر ایرانی مفقود شده در حادثه مسجدالحرام جان باختند و به این ترتیب شمار کشته‌ها به 11نفر رسید و دکتر «احمد حاتمی کلشتری»، دانشمند ارشد علوم فضائی ایران و استاد دانشگاه نیز در میان 11 نفر ایرانی است که به‌دنبال سقوط جرثقیل در مسجدالحرام کشته شدند. معاون حج و زیارت با اعلام اینکه تعداد کشته‌شدگان ایرانی در حادثه مکه به 11 نفر افزایش یافت، گفت: پس از سه روز تلاش شبانه‌روزی گروه تجسس برای یافتن سه زائر ایرانی مفقود شده در حادثه مکه، نسبت به مرگ آن‌ها به «یقین» رسیدیم.
حمید محمدی اعلام کرد: پس از تحقیقات بسیار در بیمارستان‌های محل نگهداری مصدومان و سردخانه مکه و همچنین اطلاعات به دست آمده از همراهان آن سه زائر زن که ثابت شد در کانون حادثه حضور داشتند، به این جمع‌بندی رسیدیم آن‌ها یقینا جزو جان‌باختگان حادثه مکه هستند. بنابراین آمار کشته‌شدگان ایرانی به 11 نفر رسید. او درباره یافتن اجساد این زائران زن نیز به ایسنا گفت: با توجه به آسیب‌دیدگی فراوان برخی اجساد، کار شناسائی جسد سه زائر زن ایرانی همچنان ادامه دارد. هویت یکی از آن‌ها به طور کامل تطبیق داده شده و امیدواریم تا پایان امروز(دیروز) اجساد به طور کامل یافته شوند.
مریم آل طاها بناب به شماره کاروان 11266 از استان آذربایجان شرقی، فاطمه دامغانی به شماره کاروان 22124 از استان سمنان و کبری بیگم میرغفوری به شماره کاروان 22124 از استان سمنان سه زائر مفقود شده بودند که سازمان حج و زیارت اکنون پس از سه روز جست‌وجو آن‌ها را جزو کشته‌شدگان حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام اعلام کرد.
* تحویل اجساد زائران به ایران
معاون حج و زیارت با اعلام اینکه اجساد شناسائی شده زائران ایرانی امروز به مسئولان سازمان حج و زیارت در عربستان تحویل داده می‌شوند، افزود: از میان 11 زائر ایرانی جان باخته در حادثه مرگبار مکه، جسد هشت تن به طور کامل شناسائی شده که مراحل قانونی برای تحویل گرفتن آن‌ها در حال انجام است و امروز این اجساد به ایران تحویل داده می‌شود.
محمدی ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حداکثر تا روز پنج‌شنبه - 26 شهریورماه - همزمان با برقراری آخرین پرواز ایرانی، این اجساد به کشور بازگردانده شوند و شرایط برای همراهی بازماندگان‌شان در صورت لزوم نیز فراهم شده است.
* پرداخت دیه جداگانه
از طرف بیمه‌گذار ایرانی
او درباره پرداخت دیه به مصدومان و بازماندگان حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام توضیح داد: براساس قرارداد سازمان حج و زیارت با شرکت عامل بیمه به بازماندگان هر یک از فوت شدگان 15 میلیون تومان و برای حادثه 40 میلیون تومان پرداخت می‌شود. این مبلغ دیه از طرف ایران است و ارتباطی با عربستان ندارد. وی اضافه کرد: چون حادثه در عربستان اتفاق افتاده، کنسول‌گری ایران موظف است پیگیری‌های حقوقی را انجام دهد تا مصدومان و بازماندگان جان‌باختگان به حقوق خود دست یابند. بنابراین پرونده تمام آن زائران مستندسازی شده، اما هنوز درباره مبلغ دیه‌ای که از طرف عربستان تعلق می‌گیرد نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد؛ چرا که آن‌ها رسما این عدد را اعلام نکرده‌اند. مبالغ اعلام شده نیز تخمین‌هائی بوده که در رسانه‌ها منتشر شده است. در هر حال ما پیگیر این حق هستیم.
* از دیه پرداختی، چیزی نمی‌شود
او سپس تأکید کرد: دیه‌ای که از دولت عربستان برای زائران ایرانی گرفته می‌شود کاملا بدون هیچ کسری به آن‌ها پرداخت خواهد شد.
* حج عمره برای بازماندگان
محمدی درباره جایگزین شدن زائران دیگر پس از جان باختن 11 زائر ایرانی اظهار کرد: با توجه به اینکه تمام زائران عمره تمتع خود را انجام داده‌اند و مرحله نخست حج آغاز شده، تا این لحظه هیچ درخواستی برای بازگشت به کشور نداشته‌ایم؛ اما سازمان حج و زیارت مقدمات و شرایطی را فراهم می‌کند که بازماندگان جان‌باختگان در موسم عمره برای دیدار با عزیزان‌شان به عربستان عزیمت کنند. معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره تعداد اجساد ایرانی که قرار است در عربستان دفن شوند با توجه به آغاز خاکسپاری جان‌باختگان حادثه مکه گفت:‌ تا این لحظه فقط خانواده یکی از آن 11 زائر جان باخته درخواست داده تا خاکسپاری در مکه انجام شود، اما اجساد دیگر طبق نظر خانواده‌هایشان به کشور بازگردانده خواهند شد.
* مرگ عضو پژوهشگاه فضائی ایران در حادثه مکه تأیید شد
منابع خبری گزارش کرده‌اند که دانشمند ارشد علوم فضائی ایران و استاد دانشگاه در میان هشت فرد ایرانی است که به‌دنبال سقوط جرثقیل در مسجدالحرام کشته شدند.
پژوهشگاه فضائی ایران با انتشار بیانیه‌ای، علاوه بر تأیید این موضوع، اعلام کرد: دکتر «احمد حاتمی کلشتری» روز جمعه در حالی‌که مشغول امدادسانی به مصدومان حادثه سقوط جرثقیل بود، دچار سانحه شد و بعد از انتقال به بیمارستان، جان به جان آفرین تسلیم کرد. براساس این گزارش، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه ای درگذشت دکتر «احمد حاتمی» و سایر قربانیان حادثه را تسلیت گفت. پیشتر «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (که پژوهشگاه فضائی ایران زیر نظر آن قرار دارد) با خانواده «حاتمی» و سایر قربانیان ابراز همدردی کرده بود.
در بیانیه پژوهشگاه فضائی ایران آمده است: «حاتمی» ۵۵ ساله، عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضائی پژوهشگاه فضائی ایران بود. وی در رشته مهندسی مکاترونیک فوق دکترا و در رشته مهندسی مکانیک طراحی کاربردی از انگلستان دکترا داشت. وی مدیریت چندین پروژه ملی از جمله طراحی و آزمایش مدل مقیاسی حامل، طراحی و آزمایش مدل مقیاسی رحا و ساخت دستگاه کشش نخ بدون تماس نوری را برعهده داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت با تأیید فوت ۳ نفر مفقود شده حادثه مکه گفت: از ۷ نفر مجروح حادثه نیز ۴ نفر مرخص و ۳ نفر در بیمارستان سعودی بستری هستند که ۲ نفر از آنها آخر هفته مرخص خواهند شد.
سعید اوحدی در گفتگو با مهر در مورد شناسایی
 ۳ نفر از مفقودان باقی‌مانده حادثه مکه، افزود: با توجه به اینکه این افراد شرایط ویژه‌ای داشتند به همین دلیل برای سومین بار مدیر کاروان و هم‌اتاقی‌های این
 سه مفقود را به سردخانه برده و برای آخرین بار شناسایی آنها انجام و مشخص شد که جزو جان‌باختگان حادثه هستند.
وی با اشاره به اینکه آمار فوتی‌ها به ۱۱ نفر رسیده است، گفت: از ۷ نفر مجروح حادثه نیز ۴ نفر مرخص و ۳ نفر در بیمارستان سعودی بستری هستند که ۲ نفر از آنها آخر هفته مرخص خواهند شد.
اوحدی در مورد انتقال اجساد فوت‌شدگان این حادثه به کشور، تأکید کرد: به دنبال این هستیم تا در اسرع وقت این اجساد به کشور منتقل شوند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تاکنون دو نفر از خانواده‌های این افراد درخواست کرده‌اند که در مکه به خاک سپرده شوند، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اعزام ۳ نفر از خانواده‌های این افراد در موسم عمره انجام خواهد شد تا آنها بتوانند بر سر مزار عزیزان خود بروند.
به گفته وی، احتمال دارد بقیه خانواده زائران فوت‌شده نیز این درخواست را داشته باشند و به محض اطلاع به ما، شرایط دفن آنها مهیا خواهد شد.
اوحدی با تشکر از اطلاع‌رسانی به موقع سازمان 
حج و بعثه مقام معظم رهبری، گفت: با اطلاع‌رسانی به موقع و فعالیت شبانه‌روزی تیم مستقر توانستیم تعداد مفقودان را به سرعت شناسایی کنیم، این در حالی است که هنوز کشورهایی هستند که بیش از ۲۰ نفر مفقود دارند و هنوز آنها را شناسایی نکرده‌اند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ۳۰ کیسه اجساد فوت‌شدگان حادثه مکه در سردخانه‌ها وجود دارد که موفق به شناسایی نشده‌اند.
رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: تعداد زائران فوت‌شده از کشورهای مختلف در این حادثه به بیش از ۱۷۰ نفر رسیده است.
مریم آل‌طه بناب فرزند میرجواد از کاروان ۱۱۲۶۶ استان آذربایجان شرقی، فاطمه دامغانی از کاروان ۲۲۱۲۴ استان سمنان، کبری بیگم غفوری از کاروان ۲۲۱۲۴ از استان سمنان سه بانوی زائر ایرانی هستند که در حادثه روز جمعه مسجدالحرام جان باختند.
* درگذشت یک استاد دانشگاه در این حادثه   
دبیرخانه شورای عالی انقلاب با صدور پیامی درگذشت جمعی از حجاج بیت‌الله الحرام و احمد حاتمی را تسلیت گفت.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب با صدور پیامی درگذشت جمعی از حجاج بیت‌الله الحرام و احمد حاتمی را تسلیت گفت، متن کامل این پیام تسلیت به شرح زیر است:
«انالله و انا الیه راجعون»
درگذشت جانگداز و مصدومیت جمعی از حجاج بیت‌الله‌الحرام در حادثه دلخراش مکه مکرمه موجب تأسف عمیق و تأثر شدید گردید.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این حادثه دلخراش را به خانواده‌های داغدار تسلیت گفته و شفای عاجل مجروحان را از خداوند منان مسئلت دارد.
مع‌الاسف دکتر احمد حاتمی، از اساتید فرهیخته و دانشمندان برجسته کشور نیز در جمع درگذشتگان این حادثه دلخراش است که بی شک فقدان ایشان موجب تألم خاطر جامعه علمی کشور است.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بدین وسیله مراتب همدردی خود را با جامعه دانشگاهی، همسر مکرمه ایشان سرکار خانم دکتر روح‌افزا و سایر بازماندگان اعلام داشته و برای این استاد خدوم و سایر درگذشتگان در موسم حج ابراهیمی، طلب عفو و غفران الهی دارد.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی



نوشته شده در   چهارشنبه 25 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode