موسوی، شاعر و نظریهپرداز ادبیات دینی عنوان کرد:
تأسیس مکتب شعر دینی ایران توسط امام رضا(ع)
شاعر و نظریهپرداز ادبیات دینی کشورمان با بیان اینکه عقلانیت و توحیدگرائی دو ویژگی اصلی ادبیات دینی است، گفت: سفر امام رضا(ع) به ایران در رونق ادبیات دینی و تأسیس مکتب شعر آئینی نقش مؤثری داشته است.
سیدعلیاصغر موسوی، شاعر و نظریهپرداز ادبیات دینی با بیان اینکه سفر امام رضا(ع) به ایران در رونق ادبیات دینی و تأسیس مکتب شعر دینی نقش مؤثری داشته است، به ایکنا گفت : تغییرات تمدنی و تاریخی در ایجاد مدنیت دینی یا سکولار و ایجاد مکتب ادبی مؤثر است. به عبارت دیگر با ایجاد تحولات بزرگ تمدنی و تاریخی، کیفیت فرهنگ بالا میرود و مکتب ادبی ایجاد میشود.
موسوی با اشاره به اینکه تمدنی که پس از دوره ساسانی ایرانیان با تمدن اسلامی آشنا شدند و آن را به خاور دور نیز منتقل کردند، افزود: در حقیقت تمدن اسلامی باعث باروری فرهنگ ادبی ایران شده و اگر امام رضا(ع) به ایران نمیآمدند، شاهد رونق ادبیات در خراسان نبودیم؛ چراکه قبل از ورود ایشان به خراسان خبری از سلسله عرفا و علما و بزرگان ادب و دین در آنجا نبود.
این شاعر گفت: حکیم ابونصر فارابی سال 260 هجری قمری در خراسان به دنیا آمد که حضور وی در حلب،
فلسفه اسلامی را در دمشق گسترش داد، ابوعلی سینا نیز سال 359 در بخارا به دنیا آمد و رودکی شاعر بزرگ فارسی نیز متولد 244 هجری قمری بود.
این نظریهپرداز ادبیات دینی افزود: مسلماً منشأ تمدن خراسان بزرگ مغولان دور از فرهنگ و تمدن نبودهاند، همچنین سامانیان که پادشاهان متعدد ملوکالطوایفی داشتهاند نمیتوانستهاند مبدأ چنین تمدن بزرگی باشند که در قرن چهارم و پنجم به اوج خود رسید.
وی با اشاره به ورود امام رضا(ع) به خراسان در سال 195 شمسی (200 هجری قمری) گفت: امام رضا(ع) از اهواز، یزد و سرخس عبور کردند و وارد مرو شدند. از جمله شعرائی که در آن زمان در مرو بودند میتوان به دعبل خزاعی و ابراهیم بن عباس صولی، شاعر شیعی اشاره کرد و حضور دعبل در مرو باعث رونق ادبیات شیعی شد.
موسوی ادامه داد: یکی از رهآوردهای سفر امام رضا(ع) به ایران ایجاد مکتب علمی از طریق مناظرههای امام رضا(ع) با علمای دینهای مختلف بود. از سوی دیگر میتوان به حدیث سلسلهالذهب اشاره کرد که نگاه و منش امام رضا(ع) را به توحید و ولایت مشخص میکند.
این شاعر به شاعران مطرح سبک خراسانی اشاره کرد و گفت: کسایی مروزی که شیعه اثنی عشری بود،
سال 341 هجری در مرو به دنیا آمد. همچنین رودکی، شاعر بزرگ خراسان پس از ورود امام رضا(ع) به این خطه به دنیا آمده است. ابونصر اسدی طوسی (شیخ الطایفه) شاعر شیعی است که سال 390 هجری به دنیا آمده و حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز سال 319 هجری شمسی در طوس به دنیا آمده است. از شاعران مطرح شیعی سبک خراسانی میتوان به کسایی، ابوالفتح بندار ابن ابونصر رازی، غضائری رازی، ناصر خسرو و سنایی یاد کرد.
این نظریهپرداز ادبیات دینی به بیان ویژگیهای مکتب شعر دینی پرداخت و افزود: عقلانیت و توحیدگرائی دو ویژگی اصلی ادبیاتدینی است. در شعر دینی نشانههای پیروی از قرآن و عترت مشهود است. همچنین از ویژگیهای مکتب شعر دینی میتوان به ترویج خردورزی و اخلاق ناب در ادبیات فارسی تا عصر امروز اشاره کرد.
وی گفت: شاعران بزرگ فارسی از جمله سعدی، پروین اعتصامی، بهار و ... که در مسیر قرآن و عترت شعرسرائی کردهاند، همه در دایره مکتب شعر دینی قرار دارند.
موسوی با بیان اینکه شعر دینی، الهی و عرفانی است، افزود: توجه به رسالت شعر به عنوان رسانه حکمت و معرفت از ویژگیهای مکتب شعر دینی است که آن را در راستای ظلمستیزی، حمایت از مظلوم، رعایت حقوق دیگران و ... گرایش میدهد.این شاعر همچنین گفت: در شعر دینی البته به تخیل، فرم و ساختار توجه میشود، ولی بیشتر مفاهیم شعری و محتوای شعر مورد نظر است.
این نظریهپرداز ادبیات دینی توهم و تخیل را دو بیماری وارداتی شاعران امروز عنوان کرد و افزود: شعر دینی به عقلانیت و حس توجه دارد و حتی در مدیحهسرائی نیز جان مایه اصلی مدح عقل است و از تخیل به عنوان ابزار هویتبخشی استفاده میشود.
وی تصریح کرد: در فرمایش امام رضا(ع) «لااله الا الله حصنی بشرطها و شروطها و انا من شروطها» اشاره شده که اگر ولایت پس از توحید نیاید دین کامل نیست.
موسوی همچنین به تأکید امام خامنهای بر توجه به حکمت در شعر اشاره کرد و گفت: توجه به شعر دینی و معرفتشناسی دینی مورد تأکید بسیارامام خامنهای است و ایشان بر لزوم توجه به حقایق علمی و حکمی در شعر تأکید دارند.
این شاعر تصریح کرد: یکی از دلائل توجهامام خامنهای به شعر این است که شعر برترین هنرهاست و به رونق دین نیز کمک میکند.