ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 شهريور 1394     |     کد : 92886

رئیس جمهوری: نباید در زمان گذشته باقی بمانیم

رئیس جمهوری با تاکید بر استفاده از شرایط به وجود آمده پس از توافق هسته‌ای در گسترش مناسبات همه‌جانبه، بر ضرورت تعامل انگلستان و‌ایران برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و مشارکت دوکشور در مسیر حل مسائل و موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.

روحانی در دیدار هاموند وزیر خارجه انگلستان
رئیس جمهوری: نباید در زمان گذشته باقی بمانیم
طرف‌‌های مذاکره در آینده خواهند دید تعامل با ایران راه صحیحی بوده است

رئیس جمهوری با تاکید بر استفاده از شرایط به وجود آمده پس از توافق هسته‌ای در گسترش مناسبات همه‌جانبه، بر ضرورت تعامل انگلستان و‌ایران برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و مشارکت دوکشور در مسیر حل مسائل و موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ،حجت الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در دیدار “فیلیپ‌هاموند” وزیر امور خارجه انگلستان، توافق هسته‌ای را مقدمه‌ای برای‌ایجاد حرکت بهتر در روابط دانست و تصریح کرد: ما‌این توافق را به عنوان آ‎غاز حرکت برای‌ایجاد شرایطی بهتر در روابط بین‌الملل و منطقه می‌دانیم.

رئیس جمهوری با اشاره به بازگشایی دوباره سفارتخانه‌های‌ایران و انگلستان در تهران و لندن و ضرورت ارتقای روابط سیاسی و توسعه همکاری‌ها ی دو کشور، اظهارداشت: در شرایط فعلی مسئولان دو کشور وظیفه بزرگتری بر دوش دارند تا روابط دوجانبه را بر مبنای اعتماد متقابل بازسازی کنند و به سطح قابل قبولی برسانند.

روحانی با بیان‌این که مردم‌ایران ذهنیت‌های تاریخی نسبت به دخالت‌های بیگانگان دارند، اظهار داشت: اگرچه قضاوت‌های تاریخی یک ملت را نمی‌توان در مدت زمانی کوتاه به سرعت تغییر داد ولی در عین حال معتقدیم که نباید در گذشته‌های تاریخی هم باقی ماند. باید با نگاه به آینده حرکت خود را تنظیم کنیم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: باید به گونه‌ای حرکت کرد که علاوه بر توسعه روابط ، به تدریج قضاوت تاریخی مردم هم تغییر کند.

روحانی فضای جدید به وجود آمده حاصل از توافق هسته‌ای را بسیار مغتنم برشمرد و خاطرنشان کرد: چگونگی اجرای توافق‌، رفتارها و گفتارها باید به گونه‌ای باشد تا افکار عمومی‌بر مفید بودن‌این تحولات صحه بگذارد.

رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم اهتمام طرف مقابل به اجرای دقیق تعهدات‌، گفت: جمهوری اسلامی‌ایران به تمامی‌تعهدات داوطلبانه‌ای که در «برجام» آمده است، پایبند خواهد بود چرا که تصمیم قاطع ما‌این بوده که به دنبال سلاح نیستیم و تاسیسات ما هم تحت نظارت آژانس است‌. در‌این چارچوب طرف‌های مذاکرات‌، در آینده خواهند دید که انتخاب تعامل با‌ایران به جای تقابل راه صحیحی بوده است.

روحانی با تقبیح برخی از سخنان یا رفتارها از جمله تهدید به وجود گزینه نظامی‌یا بازگشت تحریم‌ها‌، خاطرنشان کرد:‌این سخنان طنزآلود، شعارها و شوخی‌های نابجایی است که به روند اعتمادسازی، آسیب‌ می‌رساند.

رئیس جمهوری، بهترین تضمین برای دستیابی به اهداف دو جانبه را توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان تهران ولندن دانست و گفت: معتقدم با حرکت رو به جلو در مسائل گوناگون سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای می‌توانیم تضمینی برای اعتماد بلندمدت‌ایجاد کنیم‌.

روحانی اضافه کرد:‌ایران و انگلستان باید به منافع مشترک دو ملت و منطقه بیندیشند و با توجه به توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی انگلستان و توانمندی‌هایی که در‌ایران وجود دارد، روابط تجاری خود را به روابط اقتصادی پرثمر و دو جانبه تبدیل کنند.

رئیس جمهوری اظهار داشت: در کنار همکاری‌های اقتصادی ، باید به دنبال ارتقای سطح روابط علمی، دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و سایر زمینه‌های فرهنگی باشیم.

روحانی در بخش دیگری از‌این دیدار، به مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری به عنوان یکی از مسائل ضروری در دنیای امروز اشاره کرد و افزود:‌ایران مخالف کشتار انسان‌های بی گناه در جهان و خواستار جلوگیری از‌این روند است‌.

رئیس جمهوری افزود: هدف ما جلوگیری از کشتار، خونریزی، تفرقه، خشونت و افراطی‌گری در تمامی‌نقاط جهان است و‌این نکته که برای دستیابی به اهداف عالی انسانی با دیگران مشارکت داشته باشیم، برای ما بسیار اهمیت دارد.

روحانی در باره مسائل مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای، تصریح کرد: امروز مسائل بسیار مهمی‌در منطقه ما از جمله در سوریه، عراق، افغانستان، لبنان، بحرین و یمن وجود دارد که می‌توانیم برای حل‌این مشکلات با تعامل و گفتگو اقدامات مشترکی برای رسیدن به راه حل‌های سیاسی داشته باشیم.

وی افزود: توقف خونریزی‌ها، مبارزه با تروریسم، بازگشت آوارگان به کشورهای خود، کمک‌های انساندوستانه به مردم و استقرار دمکراسی در منطقه از جمله اقداماتی است که می‌توان برمبنای آنها در زمینه مسائل منطقه‌ای با یکدیگر همکاری کنیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری‌های همه‌جانبه میان تهران و لندن، خاطرنشان کرد: طرح‌های فراوانی در زمینه‌های گوناگون انرژی،‌راه، نوسازی ناوگان هوایی، محیط‌‌زیست و صنایع و معادن در‌ایران وجود دارد که شرکت‌های انگلیسی می‌توانند در‌این زمینه مشارکت و حضور داشته باشند‌. وزیر امور خارجه انگلستان هم در‌این دیدار، با ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهوری کشورمان و تقدیر از میزبانی گرم‌ایران، گفت: روابط دو کشور در دوره اخیر به طور با ثباتی رو به بهبود بوده است و توافق اخیرهم اجازه می‌دهد در‌این جهت گامی‌رو به جلو برداریم.

هاموند با بیان‌این که توافق‌ایران و ۱+۵ می‌تواند روابط فرهنگی و تاریخی میان مردم‌ایران و انگلیس را بازسازی و همکاری‌های میان دو کشور را عملیاتی‌تر کند، ادامه داد: بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و لندن یک اقدام نمادین مهم و در عین حال باعث‌ایجاد گفتگوهای موثر و اعتمادساز میان دو کشور می‌شود و فرصتی برای درک بهتر دو کشور از مواضع یکدیگر به وجود خواهد آورد. وی با تاکید بر ضرورت رفع بی‌اعتمادی‌ها و سوابق تاریخی از اذهان عمومی، اظهار داشت: اطمینان می‌دهم که دولت انگلستان نسبت به انجام تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلستان با اشاره به ضرورت تعمیق روابط اقتصادی دو کشور، گفت: انگلیس به دنبال گسترش مناسبات همه جانبه با‌ایران است و معتقدیم برای برقراری‌این روابط نیازمند روابط سیاسی با ثباتی هستیم. هاموند همچنین به توسعه روابط آکادمیک، انجام همکاری‌های مطالعاتی و توسعه روابط فرهنگی برای نزدیکی مردم دو کشور و رفع خلأهای به وجود آمده در روابط اشاره و تصریح کرد: دولت انگلستان آمادگی دارد تا در‌این چارچوب روابط خود را با جمهوری اسلامی‌ایران از سطح کاردار به سفیرارتقا دهد. وی در باره مسائل منطقه‌ای، با ابراز نگرانی از کشتار و خونریزی‌ها در نقاط مختلف منطقه‌، افزود: جلوگیری از کشتار بی‌گناهان در منطقه می‌تواند نقطه آغازی برای همکاری‌ها در رسیدن به راه‌ حل مناسب برای حل مشکلات باشد.

دیدار وزیرامورخارجه انگلیس با شمخانی

وزیرامورخارجه انگلیس صبح دیروزبا علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورای عالی امنیت ملی هم دیدار و گفتگو کرد.

شمخانی دراین دیدار با اشاره به فراز و نشیب‌های تاریخی در روابط دو کشور، حرکت به سمت روابط پایدار مبتنی بر اعتمادسازی و احترام متقابل را تامین کننده منافع دو کشور بیان کرد.

وی با اشاره به تعامل سازنده جمهوری اسلامی‌ایران با کشورهای ۱+۵ در جریان مذاکرات هسته‌ای، ضرورت تغییرنگاه و دوری جستن از برخی سوء‌تفاهم‌های غیرسازنده از سوی غرب را مورد تاکید قرار داد و افزود: قدرت جمهوری اسلامی‌ایران ناشی از پشتوانه مردمی، رهبری هوشمند و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی متوازن و ثبات آفرین است و درک درست و واقعی‌این موضوع آغاز همکاری‌های نوین را تسهیل می‌کند.

شمخانی با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری تروریسم تکفیری درمنطقه و نقش برخی کشورهای متحد غرب در‌این زمینه افزود:‌ بی‌توجهی به هشدار‌های جمهوری اسلامی‌درباره خودداری برخی کشورها از تسلیح معارضان دولت قانونی سوریه موجب شکل‌گیری گروه‌های تروریستی متعدد و‌ایجاد بحرانی کم سابقه با تحمیل هزینه‌های مادی و انسانی گسترده به کشورهای منطقه شد.

وی افزود: اراده مقابله واقعی با افراطی‌گری و تروریسم درمنطقه در چارچوب احترام به استقلال و حق حاکمیت کشورها شکل می‌گیرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دیدگاه مشترکی در زمینه مبارزه با داعش و تروریسم، لزوم‌ایجاد ثبات در منطقه و توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید با تداوم رایزنی‌های فعال به اجرا گذاشته شود. شمخانی با تاکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی‌در حمایت از ملل مظلوم و مورد تجاوز بیگانگان گفت: همواره به صورت صریح بر پشتیبانی قاطع ازملت‌های تحت سلطه که برای احقاق حقوق خود مقاومت می‌کنند تاکید کرده‌ایم و‌این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد.

شمخانی در پایان گفت: امیدواریم مشکلات دانشجویان و اتباع‌ایرانی در انگلیس با پیگیری‌این کشوررفع شود.

فیلیپ‌هاموند هم با ابراز خرسندی از آغاز فصل جدید در روابط دو کشور بر نقش و جایگاه ویژه کشورمان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حل مسائل مختلف به ویژه مقابله با تروریسم تاکید کرد و گفت: در تلاشیم بتوانیم ضمن مشورت و همکاری مشترک در موضوع‌های منطقه‌ای روابط اقتصادی طولانی و ماندگاری با‌ایران داشته باشیم.


نوشته شده در   دوشنبه 2 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode