ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 شهريور 1394     |     کد : 92853

17 بانوی مروج فرهنگ رضوی معرفی شدند

با تجلیل از 5 بانوی برگزیده خارجی و 12 بانوی فعال داخلی ...

با تجلیل از 5 بانوی برگزیده خارجی و 12 بانوی فعال داخلی
17 بانوی مروج فرهنگ رضوی معرفی شدند

اعتدال: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نخستین همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی از 17 بانوی فعال شامل پنج بانوی برگزیده خارجی و 12 بانوی فعال داخلی در زمینه ترویج فرهنگ رضوی تجلیل کرد.
* بانوان مروج فرهنگ رضوی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تجلیل شدند
جنان جودی جبار، پژوهشگر در حوزه قرآن و معارف رضوی از عراق؛ سیده تحسین زهرا، مداح و سخنران دروس القرآن و اخلاقیات طبق تعلیمات اهل بیت(ع) از پاکستان؛ زهره قنبر موسی علی القابجی، پژوهشگر رضوی و مدرس علوم اسلامی از عراق؛ زینب شریفی اسدی، پژوهشگر برگزیده پیش نشست‌های علمی همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی از ایران؛ مریم مقداد، پژوهشگر اسلامی و محقق حوزه رضوی از تونس؛ ظریفه آوا، مؤلف کتاب سفرنامه زیارت امام رضا(ع) از جمهوری آذربایجان؛ ناهید طیبی، پژوهشگر برگزیده پیش نشست‌های علمی همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی از ایران؛ اعظم مهری، پژوهشگر برگزیده پیش نشست‌های علمی همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی از ایران افرادی بودند که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ستاد امور بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با اهدای لوح تقدیر از آنان تجلیل به عمل آورد.
همچنین، در بخشی دیگر از این مراسم از سارا عرفانی، نویسنده رمان پنجشنبه‌های فیروزه‌ای در باب زیارت رضوی از ایران؛ بانو طاهایی، موسس اولین مدرسه بین‌المللی بانوان در مشهد از ایران؛ اهدا طبق فروش، قهرمان ملی اهدای مدال به حرم رضوی از قوچان؛ عالیه محرابی، شاعر شعر رضوی از یزد؛ اعظم شعبانی نیکو، تهیه کننده و نویسنده رادیوئی برنامه رضوی برون مرزی از ایران؛ عصمت سپهری، تهیه کننده و نویسنده رادیوئی برنامه رضوی برون مرزی از ایران؛ اشرف السادات ابراهیم نژاد، خانواده شهدای حرم رضوی از ایران؛ مرضیه منگلی‌کتونی، خبرگزاری قرآن نشر اخبار رضوی از ایران و کبری قاسم‌تخم‌شلی، واقف رضوی از ایران از دیگر تجلیل‌شدگان همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی به شمار می‌روند.
گفتنی است، رونمائی از کتاب «امام مهربانی‌ها» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در قالب احادیث و زندگانی امام رضا(ع) از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر برنامه‌های همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی بود.
نخستین همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی، دیروز اول شهریورماه با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، صدیقه حجازی، مدیر کل بانوان و خانواده و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و علمی کشورمان و تعدادی از خادمان فرهنگ رضوی از کشورهای مختلف در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
* ابراهیمی ترکمان: محبت امام رضا(ع) معجزه می‌کند
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی گفت: بانوان خادم رضوی بدانند که دلشان به این سمت هدایت شده و این هدایت معجزه امام رضا (ع) است.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی گفت: محبت اهل بیت(ع) و عظمت این نعمت بسیار عجیب است، می‌دانید که اکسیر معجزه‌آور این محبت، چه کارها که نمی کند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افزود: اگر محبت واقعی بردل کسی بنشیند ، نتیجه‌اش حضرت زینب(س) می‌شود که پس از شهادت برادران و فرزندانشان، فرمودند: «چیزی جز خوبی و زیبائی ندیدم». پس وقتی انسان محبت خود را بر روی خداوند بنشاند، انسان بدی را نمی‌بیند و جز عشق و احساس در وجود محبوب چیز دیگری را حساب نمی‌کند.
وی، ادامه داد: تنها از راه محبت است که می‌توان مالک دل‌ها شد و در قلب‌ها نفوذ پیدا کرد. داستان ما با امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هم از جنس عشق و دل است و ما گاهی ممکن است نتوانیم صحبت کنیم، اما این نگفتن و سکوت از روی عشق و محبت به اهل بیت(ع) است. چرا که زبان دل قابل گفتن نیست.
رئیس امور بین‌الملل جشنواره امام رضا(ع)، گفت: همچنین، می‌توانیم به دیگران محبت کنیم و در دل‌ها وارد شویم که ما در این مسیر از جانب خداوند هدایت می‌شویم تا محبتمان بر دل دیگری بیافتد.
وی در سخنان پایانی خود، خاطرنشان کرد: اینکه دل انسان به سمت خدا هدایت می‌شود و کار خوب انجام می‌دهیم همه از کار دل است. بانوان خادم رضوی بدانند که دلشان به این سمت هدایت شده است و این هدایت معجزه امام رضا (ع) است.
* ضرورت شناسائی بانوان مروج فرهنگ رضوی
صدیقه حجازی، مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر این همایش گفت: امروز بانوان علاقه‌مند و مروج فرهنگ رضوی گردهم آمده‌اند تا تأسی جویند به بانوی خویش، خانم فاطمه معصومه(س)؛ هم او که در پی اطاعت فرمان امام زمان خویش رنج و مخاطرات سفر را به جان خرید تا زینب گونه رسالت امام و برادر خویش را تداوم بخشد.
حجازی، هدف اصلی این همایش را شناسائی بانوان مروج فرهنگ رضوی، افزایش آگاهی‌هائی لازم برای گسترش فعالیت‌ها در این زمینه و همچنین فراهم کردن زمینه‌های همکاری و همراهی در فعالیت‌های رضوی بانوان و ایجاد انگیزه و تعامل بیشتر دانست.
دبیر همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی، تأکید کرد: امسال هشتمین سال است که جشنواره رضوی در بخش بین‌الملل فعالیت می‌کند و اقدامات مفید و مؤثری در سطح بین‌المللی ارائه می‌دهد.
وی، با اشاره به برگزاری سه همایش مجزا درباره «امام رضا(ع)»، گفت: امسال سه همایش در بخش بانوان برگزار شد که عنوان اولین آن همایش «امام رضا(ع) اسوه حیات طیبه» بود که روز میلاد حضرت معصومه (س) در قم برگزار شد و برترین‌های مقالات در این بخش معرفی شدند.
حجازی، عنوان دومین همایش را «همدلی و همزبانی در سیره رضوی» مطرح کرد و گفت: این همایش 28 مردادماه برگزار شد و امروز هم شاهد برگزاری همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی با شعار «سیره رضوی» و «عقلانیت و گفتگو» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم.
* تجلیل از 17 بانوی فعال
دبیر همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی، بیان کرد: در این همایش 17 بانوی فعال شامل پنج بانوی برگزیده خارجی و 12 بانوی فعال داخلی در زمینه ترویج فرهنگ رضوی قدردانی می‌شوند و در حاشیه این همایش نمایشگاهی از فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ رضوی برپا است که به معرفی آثار و تولیدات مکتوب، سمعی و بصری رضوی می‌پردازد.
بنابر اعلام این خبر، نخستین همایش بین‌المللی تکریم بانوان مروج فرهنگ رضوی، به همت اداره کل بانوان و امور خانواده این سازمان با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری، جامعه المصطفی (ص) العالمیه و مجمع جهانی اهل البیت (ع) و با حضور اندیشمندان خارجی همراه با مراسم تقدیر از بانوان برگزیده مروج فرهنگ رضوی، ارایه مقالات برتر نشست‌های سه‌گانه تخصصی در مشهد شیراز و قم و ترجمه و چاپ چکیده مقالات (حدود 200 مقاله) برگزار و در قالب سه نشست تخصصی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی، ادامه خواهد یافت.
* معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده: ثمره فرهنگ رضوی شخصیت حضرت معصومه(س) است
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه باید شخصیت حضرت معصومه (س) را به درستی بشناسیم، گفت: ثمره فرهنگ رضوی شخصیت حضرت معصومه(س) است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نخستین همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی، با بیان اینکه باید ویژگی‌ها و مختصات فرهنگ رضوی را به درستی شناخته و ترویج کنیم، گفت: فضای باز سیاسی عصر امام رضا(ع) منجر به تجمیع افکار و شبهه‌های انحرافی شده بود که ایشان برای عرضه چهره صحیح دین از روش مناظره و آزاداندیشی بهره می‌بردند در این راستا، این روش اکنون نیز باید به‌عنوان یک شاخص مطرح شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اهمیت نقش حضرت معصومه(س) در الگویابی دینی، گفت: نمی‌توانیم از فرهنگ رضوی سخن بگوییم، اما از کریمه اهل بیت(ع) که پرورش‌یافته آن فرهنگ است، نام نبریم.
وی، حاصل نگاه و رفتاری که در فرهنگ رضوی وجود دارد را وجود حضرت معصومه (س) دانست و گفت: ایشان هم از نظر شخصیت و هم از نظر علمی و هم از نظر مشارکت اجتماعی، پابه‌پای امام رضا(ع) و مردان جامعه پیش رفتند.
مولاوردی، با بیان اینکه باید شخصیت حضرت معصومه (س) را به درستی بشناسیم، مطرح کرد: باید برای معرفی این شخصیت به نسل جوان فعلی، گامی اساسی برداریم که اجرای این برنامه در این راستا بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
* ایجاد زمینه‌های لازم برای ترویج فرهنگ رضوی در سطح بین‌المللی
مولاوردی در ادامه با اشاره به لقب رضا برای امام هشتم (ع)، گفت: دلیل اینکه ایشان چنین لقبی گرفته‌اند به گفته امام جواد (ع) این است که همان‌گونه که دوستان آن حضرت از او راضی بودند، دشمنان هم رضایت داشتند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به مقام علمی امام رضا (ع) گفت: عصر ایشان عصر شکوفائی علم و سرازیرشدن علوم مختلف ملت‌ها و تداخل فرهنگ مردمان بوده که باعث رواج عقاید انحرافی و مشرب‌های کلامی و فلسفی شده بود که چالشی جدید در مقابل آموزه‌های ناب اسلامی به‌وجود آورده بود و امام رضا(ع) نقشی اساسی در حفظ و بقای این آموزه‌های الهی داشتند.
مولاوردی، اظهار کرد: مدل ارتباط انسانی امام رضا(ع) دارای چندین ویژگی است که می‌توان به اطلاع دقیق از عقاید مخاطبین، اطلاع از شرایط روز جامعه و رصد اتفاقات زمانه اشاره کرد.
وی، در پایان خاطرنشان کرد: اگر جامعه امروز را با جامعه معاصر امام رضا(ع) در نظر بگیریم، به اهمیت این موضوع بیش از پیش پی می‌بریم که چرا ایشان روش آزاداندیشی را برای انتقال معارف حقیقی ناب در بستر سیاسی آن زمان برگزیده بودند و امروز ما می توانیم از این الگو برای ترویج فرهنگ رضوی در سطح بین الملل استفاده کنیم.
بنابر اعلام این خبر، نخستین همایش بین‌المللی تکریم بانوان مروج فرهنگ رضوی، به همت اداره کل بانوان و امور خانواده این سازمان با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری، جامعه المصطفی (ص) العالمیه و مجمع جهانی اهل البیت (ع) و با حضور اندیشمندان خارجی همراه با مراسم تقدیر از بانوان برگزیده مروج فرهنگ رضوی، ارایه مقالات برتر نشست‌های سه‌گانه تخصصی در مشهد شیراز و قم و ترجمه و چاپ چکیده مقالات (حدود 200 مقاله) برگزار و در قالب سه نشست تخصصی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی، ادامه خواهد یافت.

*فاطمه رهبر: وظیفه زنان مسلمان ارائه الگوئی شایسته به جهان است
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تلاش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نسبت به برگزاری همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی، گفت: وظیفه زنان مسلمان ارائه الگوئی شایسته به جهان است.
فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان
مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی، با اشاره به موضوع نقش زنان مسلمان در جهت قبول مسئولیت‌های اجتماعی و تلاش و کوشش در عرصه‌های گوناگون، گفت: از آنجائی که در قوانین اسلامی افراد نسبت به خداوند متعال، خود و جامعه مسئول هستند، به زنان به ویژه زنان جهان اسلام تأکید شده تا قبول مسئولیت داشته باشند.
وی، به نقش آفرینی زنان برای ظهور و بروز الگوهای رفتاریشان در جامعه، اشاره و افزود: حقوق زنان به حقوق فردی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی و قضائی دسته‌بندی می‌شود.
رهبر، تأکید کرد: دیدگاه اسلام منطبق‌ بر فقه شیعه و
نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران در زمینه
مسائل زنان، می‌تواند محور گفت‌و‌گو با دیگر کشورهای اسلامی درخصوص مسائل زنان قرار گیرد.
وی، با اذعان اینکه در اندیشه اسلامی زنان و مردان در حقوق انسانی خویش عموماً مشترک هستند، گفت: در دیدگاه اسلام زنان از حقوقی مانند برخورداری از حیات شایسته، آزاد‌اندیشی، اراده اجتماعی، آزادی، مصونیت از ضررهای مادی و معنوی و تأمین امنیت روانی و عاطفی برخوردار هستند. زنان مسلمان همچنین دارای حق بهره‌مندی از بهداشت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت در زمینه‌های گوناگونی می باشند.
وی در ادامه، افزود: زنان مسلمان دارای حق کسب‌و‌کار، کار شرافتمندانه، افزایش آگاهی در زمینه‌های مختلف، شرکت در اجتماعات عبادی، فرهنگی، سیاسی، هنری و ورزشی هستند؛ علاوه ‌بر آن حق فعالیت‌های فرهنگی، تفریحی و برخورداری از آموزش، پژوهش و تولید آثار علمی نیز از دیگر حقوق آن‌هاست.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئولیت‌های مالی و اقتصادی زنان، گفت: بهره‌مندی از مالکیت اموال و مشارکت اقتصادی ازجمله حقوق زنان در این زمینه است که براساس آن می‌توانند در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی سهیم شوند.
*لزوم دفاع زنان از حق مستضعفین و کودکان در مجامع بین‌المللی
وی با بیان اینکه زنان مسلمان می‌توانند مشارکت سیاسی در عرصه‌های داخلی بین‌المللی و جهان اسلام داشته باشند، افزود: زنان با حضور فعال و مؤثر در مجامع بین‌المللی می‌توانند علاوه‌بر حقوق خود، از حق مستضعفین و کودکان نیز دفاع کنند.
رهبر، به حمایت‌های قضائی از زنان مسلمان اشاره و تصریح کرد: به دلیل این حمایت‌ها، زنان مسلمان می‌توانند در همه مجامع حضور فعال داشته باشند، همچنین لازم است به‌دلیل بهره‌گیری از دیدگاه اسلام نسبت به حقوق انسانی زنان، حقوق مشترک زن‌ و مرد و حقوق ویژه زنان اقدام کنیم و وظیفه ما زنان مسلمان است که الگوئی شایسته به جهان ارائه دهیم.
وی با تأکید بر لزوم قبول مسئولیت در اصلاح امور جامعه، یادآور شد: باید در جهت ترویج فرهنگ و سیره رضوی، معصومین(ع)، فاطمی، علوی و مهدویت بیشتر تلاش کنیم؛ بنده افتخار آن را دارم که به مدت 10 سال نائب الزیاره شما به عنوان خادم‌الرضا(ع) در حرم مطهری رضوی انجام وظیفه کنم و امید است تا خدمتگزار فرهنگ ناب محمدی(ص) باشیم.
بنابر اعلام این خبر، نخستین همایش بین‌المللی تکریم بانوان مروج فرهنگ رضوی، به همت اداره کل بانوان و امور خانواده این سازمان با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری، جامعة المصطفی (ص) العالمیه و مجمع جهانی اهل البیت‌(ع) و با حضور اندیشمندان خارجی همراه با مراسم تقدیر از بانوان برگزیده مروج فرهنگ رضوی، ارائه مقالات برتر نشست‌های سه‌گانه تخصصی در مشهد شیراز و قم و ترجمه و چاپ چکیده مقالات (حدود 200 مقاله) برگزار و در قالب سه نشست تخصصی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی، ادامه خواهد یافت.
*پژوهشگر عراقی:
فرهنگ رضوی بی‌نظیر است
جنان جودی جبار، پژوهشگر عراقی با تأکید بر اینکه امروزه، ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند تمسک به قرآن کریم و اهل بیت(ع) هستیم، گفت: فرهنگ‌رضوی بی‌نظیر است.
جنان جودی جبار، پژوهشگر قرآن کریم و معارف رضوی از عراق در نخستین همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی از قرآن به عنوان ریسمان محکم فضیلت بزرگ خداوند یاد کرد و گفت: هر فردی که از قرآن، روشنائی طلب کند خداوند وی را منور می‌فرماید.
وی، ادامه داد: قرآن کریم، مسلمانان را به سوی بهشت هدایت می‌کند، چراکه توجه حقیقی به آیات این کتاب آسمانی در هر زمان و هر مکان، بهترین پناه در این دنیا است.
جنان جودی جبار، با تأکید بر اینکه امروزه، ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) هستیم، گفت: امام رضا(ع)یک فرهنگ بی‌نظیری را بر جای گذاشته است که باید از سوی همه سنن و آئین‌های کنونی و آینده بررسی شود.
وی، در ادامه سخنان خود بیان کرد: لازم است تا همگان باید برای یافتن راه سعادت از فرهنگ رضوی،
 امام رضا(ع) پیروی کنند تا بتوانند در مقابل دشمنان اسلام و ایده‌های مختلف آنان، ایستادگی کنند.
پژوهشگر عراقی، اظهار کرد: ما از پیروان امام رضا(ع) هستیم، امامی که به عمل و پیروی از خدا توجه داشت و قرآن را راهنما و سرلوحه‌ خود قرار می‌داد.
وی، با تأکید بر اینکه باید به زنان
فرهنگ آموزش قرآن کریم را بیاموزیم، گفت: از آنجائی که دو اصل امامت و عدل از مسلمات مذهب شیعه‌ هستند، زنان در هر نقطه از جهان باید فرهنگ آموزش قرآن کریم را فراگیرند.
جنان جودی جبار، در پایان خاطرنشان کرد: از خداوند مسئلت دارم که همه شما و ما را به
انس با قرآن کریم هدایت کند و ایمان عطاء فرماید تا از پیروان اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) قرار دهیم و در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی کنیم.
بنابر اعلام این خبر، نخستین همایش بین‌المللی تکریم بانوان مروج فرهنگ رضوی، به همت اداره کل بانوان و امور خانواده این سازمان با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری، جامعة المصطفی(ص)العالمیه و مجمع جهانی
اهل‌البیت‌(ع) و با حضور اندیشمندان خارجی همراه با مراسم تقدیر از بانوان برگزیده مروج فرهنگ رضوی، ارائه مقالات برتر نشست‌های سه‌گانه تخصصی در مشهد شیراز و قم و ترجمه و چاپ چکیده مقالات (حدود 200 مقاله) برگزار و در قالب سه نشست تخصصی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی، ادامه خواهد یافت.



نوشته شده در   دوشنبه 2 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode