ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 مرداد 1394     |     کد : 91855

رئیس جمهوری: ایران مقتدر ضامن تثبیت امنیت در منطقه است

رئیس جمهوری، از اجرای ۳۱طرح با اعتبار ۸۸۰میلیارد تومان برای استان کردستان در سفر کاروان تدبیر و امید به این استان خبر داد و گفت: تمامی این طرح ها امسال و سال آینده ، اجرایی و عملیاتی خواهد شد‌.



رئیس جمهوری، از اجرای ۳۱طرح با اعتبار ۸۸۰میلیارد تومان برای استان کردستان در سفر کاروان تدبیر و امید به این استان خبر داد و گفت: تمامی این طرح ها امسال و سال آینده ، اجرایی و عملیاتی خواهد شد‌.

به گزارش خبرنگارما ازسنندج، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در پایان سفر به استان کردستان درجمع خبرنگاران در سنندج، با اشاره به طرح های تصویب شده در سفر کاروان تدبیر و امید به استان کردستان، افزود: اختصاص ۳۴۳میلیارد تومان اعتبار در بخش حمل و نقل برای راه‌های اصلی ، فرعی و روستایی این استان، تخصیص ۴۳۱میلیارد تومان برای طرح های مرتبط با بخش آب و کشاورزی و ۴۶میلیارد تومان برای تأسیسات فاضلاب شهرها، افتتاح و بهره برداری از چندین نیروگاه برقآبی در این استان، تکمیل و ساخت چندین بیمارستان، ساخت ورزشگاه ها و همچنین دانشکده‌های صنعت و معدن و منابع طبیعی از جمله طرح های دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال ، توسعه و پیشرفت این استان خواهد بود.

آغاز تدریس زبان کردی در دانشگاه‌ها

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، حساسیت مردم نسبت به زبان، فرهنگ و لباس های محلی را از جلوه‌های زیبای ایران بزرگ دانست و اظهار داشت: ایران با زبان، فرهنگ و لباس‌های مختلف درخت پهناوری است که تمامی ملت، گل و بوته‌هایی زیر سایه آن درخت بوده که باید به خوبی حراست و حفاظت شوند‌.

روحانی همچنین از آغاز تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های این استان و شروع به کار فعالیت بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) خبر داد.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که باید کردستان دروازه ای برای ارتباط و صادرات کالا با عراق باشد، افزود: در دوران دفاع مقدس، مردم استان کردستان، مرزبانان دلیر و خوبی بودند و امروزهم نه فقط در داخل کشور وحدت را حفظ می‌کنند بلکه روابط نزدیک و صمیمی با همسایگان کشور دارند‌.

روحانی درباره اجرایی و عملیاتی شدن وعده های دولت یازدهم در سفرهای استانی، گفت: شرایط اقتصادی کشور همچنان سخت است و ما در وضع تحریم هستیم اما انشاءالله گام های بسیار خوبی را درسایه حضور،فعالیت و کمک مردم برخواهیم داشت.

وی در باره راهکارهای دولت تدبیر و امید برای بهره‌ گیری از نخبگان اهل سنت در برخی مشاغل امنیتی، نظامی و دانشگاهی، گفت: برخورداری تمامی اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی از برنامه‌های دولت است .البته ممکن است این مسائل یکروزه حل نشود، اما کم کم در این مسیر گام برخواهیم داشت.

رئیس جمهوری با بیان این که مردم کردستان در صحنه‌های مختلف تاریخی، عشق خود به ایران را نشان داده و از کشور به خوبی حراست کردند، گفت: این مردم استحقاق تمامی فعالیت‌ها را دارند و دولت تدبیر و امید مشکلات را در این زمینه پیگیری خواهد کرد.

روحانی همچنین درباره اقدامات دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های کردستان، گفت: تعادل در استان‌های کشور مبنای کار دولت از آغاز تشکیل تاکنون بوده و در کردستان هم در ۲سال گذشته اقدامات بسیار خوبی برای پیشرفت و آبادانی استان صورت پذیرفته است و در جلسه شورای اداری این استان آمار اعلامی برای اختصاص بودجه در کردستان از متوسط کشور بالاتر بود که این نشانگر جدیت و اقدامات دولت برای استان و تخصیص بودجه‌های عمرانی در امسال و سال آیندهاست.

رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت مشکلات کردستان را تا اجرایی شدن تصمیمات گرفته شده برای توسعه آن پیگیری خواهد کرد و انشاء الله این سفر منشأ تحولات بسیار خوبی برای استان کردستان خواهد بود.

روحانی در باره مشارکت کردها در ساختار قدرت کشور، گفت: ایجاد کرسی زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های این استان و همچنین آغاز فعالیت بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی یکی از تلاش‌های دولت در این زمینه است که البته باید گام‌های بیشتری برای آن برداشته شود.

یکسان بودن تمامی ملت در برابر قانون

رئیس جمهوری با اشاره به یکسان بودن تمامی ملت در برابر قانون، گفت: همان گونه که در قانون اساسی آمده است ،باید با همه یکسان رفتار و از لحاظ حقوقی و به ویژه حقوق شهروندی باید با تمامی اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با عدالت برخورد شود .

روحانی سپس با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی در دولت یازدهم، گفت: مبنای حقوق شهروندی ایجاد عدالت قابل قبول در سراسر کشور است و ما این مسیر را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس جمهوری در باره برنامه‌های دولت برای جبران کم بودن تخصیص اعتبارات برای رفع مشکلات استان کردستان با توجه به مشکلات زیاد آن ، تصریح کرد‌: مبنای کار دولت بر این بوده است که وعده‌ها در حد امکانات و توان دولت باشد و باید شرایط دولت را هم مد نظر قرار دهیم چرا که درآمدهای نفتی دولت به نصف قیمت سال گذشته رسید و حتی نرخ تورم در برخی کشورهای صادرکننده نفت سه رقمی شد و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم قادر به اجرایی و عملیاتی کردن پروژه‌های خود در آن کشورها نبودند.

روحانی اضافه کرد: اما دولت در این شرایط تحریم، فشار و کاهش قیمت نفت توانست تورم را کاهش دهد و رونق را در کشور ایجاد کند که این کاری بسیار بزرگ بوده و در دو سال گذشته گام ها و تحولات بسیار خوبی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور برداشته شده است.

رئیس جمهوری با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، گفت: با اجرایی شدن توافق هسته‌ای شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم خواهیم بود و همچنین با برداشته شدن مشکلات در راه فروش نفت در ماه‌های آینده، تولید را افزایش داده و با جذب مشتری، فروش نفت در بازارهای جهانی را بالا خواهیم برد.

شاهد شرایط بهتر در کشور خواهیم بود

روحانی ادامه داد: با انجام این اقدامات شرایط بهتری را در آینده برای کشور شاهد خواهیم بود، البته کار اصلی به عهده مردم است و دولت باید حامی مردم باشد.

رئیس جمهوری در باره فعالیت بسیاری از اهالی سنت در بدنه دولت و بخش‌های مختلف کشور، گفت: در شرایطی که توطئه‌گران به دنبال تفرقه شیعه و سنی هستند، تمامی آحاد کشور باید تلاش کنند انسجام و وحدت ملی در کشور بیشتر شود.

رئیس جمهوری با اشاره به معضل تروریسم و افراطی‌گری در منطقه گفت: با شروع بحران عراق بسیاری از قدرت‌ها که مدعی بودند می‌خواهند با تروریسم مقابله کنند در مقام عمل در آن جا جدیت دیده نشد اما ایران از همان لحظات ابتدایی با تمامی توان خود در کنار دولت، مردم و ارتش عراق بود.

روحانی با تأکید بر این که ایران بیشترین تلاش را برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه انجام داده است، ‌گفت: ایران حامی کسانی است که با خشونت و تفرقه در منطقه مبارزه می‌کنند.

رئیس جمهوری همچنین در جلسه شورای اداری استان کردستان، تقویت فضای فرهنگی – مذهبی، اعتدال و معنویت را سلاح اصلی در برابر توطئه دشمنان دانست و گفت: بی‌تردید فضای افراط و خشونت در منطقه فقط به نفع غریبه‌ها و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

روحانی با اشاره به این که مردم کردستان دین خود را به نظام و ایران ادا کرده اند، گفت:ارتش، سپاه، نیروهای انتظامی، بسیج و پیشمرگان، حافظ امنیت کردستان بوده اند و ما باید امنیت و ثبات را حفظ و مستحکم کنیم.

رئیس جمهوری با بیان این که انتخاب مردم، ادامه مسیر عقلانیت، اعتدال و نفی خشونت است، اظهار داشت: دولت برآمده از اراده ملت ایران تلاش دارد اعتدال را در داخل کشور و صحنه‌های خارجی و بین‌المللی تثبیت کند.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز اگر بخواهیم کردستان توسعه پیدا کند‌، غیر از امنیت باید شاهد اتحاد و وحدت مستحکم در سطح استان باشیم و به فضل الهی چنین شرایطی در استان حاکم است.

رئیس جمهوری دسته بندی ها و سلیقه ها را زیر چتر وحدت پذیرفتنی دانست و تصریح کرد: نباید دسته‌بندی‌، قومیت و برخورداری از فرهنگ‌‌های مختلف ما را از زیر چادر وحدت که همان اخلاق، معنویت و عرق ایرانیت است، خارج کند و در زیر چادر وحدت هر کسی می‌تواند افکار و اندیشه خود را داشته باشد.

باید اختلاف نظر را به رسمیت بشناسیم

روحانی با اشاره به این که برای تقویت بیش از پیش وحدت در جامعه، باید تنوع و اختلاف نظر را به رسمیت بشناسیم و آستانه تحمل را تا پذیرش یکدیگر بالا ببریم، گفت: تمامی اقوام و مذاهب و حتی ادیان مختلفی که در قانون اساسی آمده است، گل‌های رنگارنگ باغ ایران‌زمین هستند و باید محترم شمرده شوند.

رئیس جمهوری توافق هسته‌ای را یک اقدام ملی توصیف کرد و گفت: اگر کسی نسبت به این توافق نقد داشته باشد، می‌تواند آن را مطرح کند و همه باید تلاش کنیم که این کار ملی موجب وحدت، عظمت و سربلندی هر چه بیشتر کشور عزیزمان باشد.

روحانی با اشاره به این که باید همدیگر را به رسمیت شناخته و آستانه تحمل را ارتقا داد، اظهار داشت: اگر در داخل خانه هم افکار مختلف پذیرفته نشود و فضای دوستی، محبت و مودت حاکم نباشد، بی‌تردید فضای دیکتاتوری، پیروز نخواهد شد. هر کسی در داخل خانه می‌تواند فکر و نظر خویش را داشته باشد البته باید اصول ، ارزش‌ها و اخلاق که نقش بند تسبیح را دارند، با قوت حفظ شود.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: در سطح جامعه و کشور همه باید همدیگر را به رسمیت بشناسند، ضمن این که اهداف اصلی نباید فراموش شود و این اهداف همان سربلندی کشور و آبادانی، رفاه مردم و ایجاد اخلاق اسلامی و محمدی(ص) در سطح کشور است‌.

روحانی بر حضور مردم در صحنه حمایت از دولت تأکید کرد و گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و اگر مردم تفکری را قبول کردند، باید با حضور در صحنه آن را پیگیری کرده و ادامه دهند و دولت با حضور و فعالیت مردم می‌تواند کارها را به پیش ببرد.

روحانی با اشاره به حمایت ایران برای مبارزه با تروریسم در عراق، گفت: وقتی تروریست‌ها، ‌شهرها و بخش‌های مختلف عراق را تهدید کردند، ایران وارد عمل شد و عملاً نشان داد که به دنبال مبارزه با افراط گری بوده و خواهان برقراری صلح و ثبات است و اکنون منطقه می‌داند که ایران حافظ آنها در برابر تروریسم است.

رئیس جمهوری با تأکید بر این که ملت ایران هیچ‌گاه‌ خواهان جنگ نبوده و نیست، اظهار داشت: البته اگر کسی بخواهد به کشورمان تجاوز کند، پاسخ قاطعی به آن داده خواهد شد.

روی میز ما منطق و اخلاق است

روحانی در ادامه با اشاره به این که مذاکرات هسته‌ای صحنه دیگری بود که در آن اعتدال و عقلانیت در سطحی بالاتر پیگیری و مطرح شد، اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای از ابعاد مختلفی برخوردار است و فقط شامل این موضوع نمی‌شود که با اذعان قدرت‌های جهانی می‌توانیم غنی‌سازی کرده و تحریم‌ها برداشته شده است، بلکه در این مذاکرات به دنیا اعلام کردیم که اعتدال بهترین راه و خشونت بدترین مسیر است و کسانی که مدام می‌گویند که در میزشان باروت وجود دارد به این معناست که به دنبال مسیر خشونت هستند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: ما در این مذاکرات اعلام کردیم که روی میز ایران اسلامی، تجاوز، تصرف سرزمین و دخالت در امور داخلی دیگران نیست، روی میز ما منطق و اخلاق است همان گونه که روی میز ما دفاع قاطع در برابر تجاوزگر هم هست.

روحانی گفت: در مذاکرات هسته‌ای ثابت کردیم که اعتدال بر افراط، منطق بر زور و استدلال بر تحمیل پیروز است و این مذاکرات می‌تواند به یک الگوی جهانی تبدیل شود.

رئیس جمهوری گفت:توافق وین یک توافق عزتمندانه است که نسل‌های آینده می‌توانند با غرور به آن نگاه کنند و این موضوع با غرور و عزت در تاریخ ملت ایران ثبت شد.

وی توجه به اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرمودند، فقط متعلق به زمان تحریم نیست، بلکه باید آن را بعد از شرایط تحریم، ادامه داد. باید تولید را افزایش داد و بخش‌های مختلف عرصه خدمات را فعال کرد.

رئیس جمهوری گفت: برخی به دولت اعتراض می‌کنند که فقط به فکر سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها ست در حالی که اقدامات دولت، نشان می‌دهد که این حرف نادرستی است .این که امروز ۸۸۰میلیارد تومان برای توسعه استان کردستان اختصاص پیدا می‌کند، اقدامی است که در شرایط تحریم انجام می‌شود.

روحانی افزود: ایجاد تحول بزرگ در بخش سلامت و قرار گرفتن تمامی مردم ایران زیر پوشش خدمات درمانی که دنیا را شگفت‌زده کرده و اقدامات دولت در بخش‌های گردشگری و آموزش عالی، همگی بخشی از اقدامات است که در شرایط تحریم انجام شد و نشان می‌دهد که دولت صرفاً بر بخش سیاست خارجی متمرکز نیست.

رئیس جمهوری تصریح کرد: مردم کردستان به سینه کسانی که در پی جدایی بخش‌های مختلف کشورمان از خاک مقدس ایران عزیز بودند، دست رد زدند.

روحانی امنیت موجود در استان کردستان را حاصل دلاوری‌های نیروهای مسلح دانست و گفت: برای امنیت این خطه نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و پیشمرگان کرد مسلمان تلاش‌های زیادی انجام دادند و امروز کردستان، استانی امن و باثبات است.

وی با بیان این که ملت‌های منطقه به خوبی می‌دانند که ایران مقتدر می‌تواند در تثبیت امنیت در منطقه بسیار مؤثر باشد، گفت: وقتی مطلع شدیم که اربیل در خطر قرار گرفته است، تمامی امکانات کشور را برای برخورد با ناامنی در آن منطقه به کار گرفتیم تا از وقوع توطئه در آنجا جلوگیری کنیم.


نوشته شده در   سه شنبه 6 مرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode