ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 تير 1394     |     کد : 91567

مواضع ولی‌امر، بعد از بیانیة توافق

ده سال، دوازده سال است که شش دولت بزرگ جهانى نشسته‌اند در مقابل ایران، با هدف اینکه ایران را از پیگیرى صنعت هسته‌اى خودش باز بدارند؛ امروز ناچار شدند ادامه‌ى این صنعت را در کشور تحمّل کنند؛ ناچار شدند ادامه‌ى تحقیقات و توسعه‌ى این صنعت را تحمّل کنند.

از روز سه شنبه، 23 تیر تا شنبه 27 تیرماه، در چهار مورد جداگانه بیان فرمودند:
مواضع ولی‌امر، بعد از بیانیة توافق

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای، در خطبه‌ دوم نماز عید فطر - ۱ شوّال ۱۴۳۶:
ده سال، دوازده سال است که شش دولت بزرگ جهانى نشسته‌اند در مقابل ایران، با هدف اینکه ایران را از پیگیرى صنعت هسته‌اى خودش باز بدارند؛ امروز ناچار شدند ادامه‌ى این صنعت را در کشور تحمّل کنند؛ ناچار شدند ادامه‌ى تحقیقات و توسعه‌ى این صنعت را تحمّل کنند.
این معنایش چیست جز اقتدار ملّت ایران؟
این بر اثر ایستادگى ملّت، مقاومت ملّت، و بر اثر شهامت و ابتکار دانشمندان عزیز ما است. رحمت خدا بر شهریارى‌ها و رضائى نژادها و احمدى روشن‌ها و علیمحمّدى‌ها؛ رحمت خدا بر شهداى هسته‌اى، رحمت خدا بر خانواده‌هاى اینها، رحمت خدا بر ملّتى که پاى حرف حقّ خود و احقاق حقّ خود مى‌ایستد.
اعتدل: از روز سه شنبه، 23 تیرماه که مذاکرات سخت و نفسگیر با شش کشور قدرتمندجهان پایان یافت و بیانیه اقدام مشترک اعلان شد، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای، در چهار مورد جداگانه در مورد این بیانیه و تیم مذاکره کننده، موضع گرفتند و ضمن حمایت قاطع از روند و نتیجه مذاکرات، رهنمودهای مهمی را نیز، هم به دولت و هم به ملت بیان کردند که در زیر مرور می‌کنیم.
* 1 - دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب
* قدردانی و تشکر از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه‌ی تیم هسته‌ای
اولین موضع‌گیری معظم‌له، بلافاصله پس از اعلان پایان مذاکرات، در دیدار رمضانی رئیس‌جمهور و هیأت وزیران صورت گرفت که در آن ولی امرمسلمین جهان زحمات تیم مذاکره کننده را مجاهدات صادقانه و مجدانه خواندند و از آنان قدردانی و تشکر کردند.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، در دیدار رمضانی رئیس‌جمهور و هیأت وزیران، با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در ابتدای این دیدار درباره‌ی نتایج مذاکرات هسته‌ای، از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه‌ی تیم هسته‌ای قدردانی و تشکر کردند.

* 2 - پاسخ به نامه رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای
* تشکر مجدد و تأکید بر بستن راه نقض عهدهای طرف مقابل
پس از آن دیدار رمضانی رئیس‌جمهور و هیأت وزیران، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، نامه‌ای به رهبر فرزانه انقلاب نوشته و پایان موفقیت‌آمیز و عزتمندانه‌ی مذاکرات هسته‌ای را به حضور ملت سربلند ایران و امام خامنه‌ای اعلام کرد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌ی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای، با تشکر از زحمات فراوان رئیس جمهور و با قدردانی از تلاش پیگیر و پر طاقت هیئت مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای، به سرانجام رسیدن این مذاکرات را گامی مهم خواندند و با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن برخی از شش دولت طرف مقابل در مذاکرات، تأکید کردند: لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.
* متن پاسخ معظم‌له به نامه‌ی رئیس‌جمهوری به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رئیس‌جمهور
با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولاً لازم میدانم از تلاش پیگیر و پرطاقت هیئت مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ئی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، با این حال لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبی میدانید که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.
* ملت عزیز وحدت و متانت خود را حفظ کنند
از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.
والسلام علیکم و رحمه‌الله
سید علی خامنه‌ای / [۱۳۹۴/۴/۲۴]
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=30322
* 3 - خطبه‌های نماز عید فطر - ۱ شوّال ۱۴۳۶ - مصلی امام خمینی تهران
* بیان 5 نکته در مورد مذاکرات هسته‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر
معظم‌له در بخشی از خطبه دوم نماز عید سعید فطر که با حضور ده‌ها هزار نفری مؤمنین و روزداران تهرانی و در مصلای امام خمینی(ره) اقامه شد فرمودند:
یک مسئله هم، مسئله‌ی داخلی ما است که مسئله‌ی مذاکرات هسته‌ای است. چند نکته را در زمینه‌ی این مسئله لازم است عرض کنم.
* نکته‌ی اوّل، تشکّر از دست‌اندرکاران این مذاکرات طولانی و نفس‌گیر
نکته‌ی اوّل، تشکّر از دست‌اندرکاران این مذاکرات طولانی و نفس‌گیر است، رئیس جمهور محترم و بالخصوص هیئت مذاکره‌کننده که حقیقتاً زحمت کشیدند و تلاش کردند؛ چه این متنی که تهیّه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی‌شده‌ی خود تصویب بشود و چه نشود، اجر آنها محفوظ است؛ این را به خود آن برادران هم از نزدیک عرض کردیم.
* دست‌اندرکاران، مصالح کشور را، مصالح ملّی را در نظر بگیرند
البتّه برای تصویب این متن، یک مسیر قانونیِ پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ ان‌شاءالله. انتظار ما این است که دست‌اندرکاران، با دقّت مصالح را - مصالح کشور را، مصالح ملّی را- در نظر بگیرند و آنچه را تحویل ملّت خواهند داد، بتوانند با گردن افراشته، در مقابل خدای متعال هم ارائه بدهند.
* نکته‌ی دوم، هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از این متن داده نخواهد شد
نکته‌ی بعدی این است که چه این متن تصویب بشود و چه نشود، به حول و قوّه‌ی الهی، اجازه‌ی هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن داده نخواهد شد؛ اجازه‌ی خدشه‌ی در اصول اساسی نظام اسلامی به کسی داده نخواهد شد؛ قابلیّتهای دفاعی و حریم امنیّت کشور، به فضل الهی حفظ خواهد شد، اگرچه میدانیم دشمنان بر روی این نقطه‌ی بخصوص، تکیه‌ی زیادی دارند. جمهوری اسلامی، در زمینه‌ی حفظ قابلیّتهای دفاعی و امنیّتی خود -آن‌هم در این فضای تهدیدی که دشمنان برایش به‌وجود می‌آورند- هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد.
* نکته‌ی سوم، از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید
نکته‌ی بعدی این است که چه این متن تصویب بشود و چه نشود، ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید: از ملّت مظلوم فلسطین، از ملّت مظلوم یمن، از ملّت و دولت سوریه، از ملّت و دولت عراق، از مردم مظلوم بحرین، از مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطین؛ [اینها] همواره مورد حمایت ما خواهند بود.
* نکته‌ی چهارم، سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری
نخواهد کرد
نکته‌ی بعدی این است که با این مذاکرات و با متنی که تهیّه شده است، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد.
* جز در موارد استثنائی، با آمریکا مذاکره‌ای نداریم
همان‌طور که بارها تکرار کردیم، ما با آمریکا در مورد مسائل گوناگون جهانی و منطقه‌ای مذاکره‌ای نداریم؛ در مورد مسائل دوجانبه مذاکره‌ای نداریم؛ گاهی در موارد استثنائی مثل این مورد هسته‌ای، براساس مصلحت، مذاکره کرده‌ایم؛ این مورد هم فقط نبوده است، قبل از این هم مواردی بوده است که من در سخنرانی‌های عمومی قبلی به آنها اشاره کرده‌ام.
* سیاست‌های آمریکا با سیاستهای جمهوری اسلامی ۱۸۰ درجه اختلاف دارد
سیاست‌های آمریکا در منطقه با سیاستهای جمهوری اسلامی ۱۸۰ درجه اختلاف دارد. آمریکایی‌ها حزب‌الله را و مقاومت لبنان را - که فداکارترین نیروهای دفاع ملّی در یک کشورند- متّهم به تروریسم می‌کنند، از این بی‌انصافی بالاتر نمی‌شود. آن‌وقت در مقابل، دولت تروریست صهیونیستیِ کودک‌کُش را مورد حمایت خودشان قرار می‌دهند، با یک‌چنین سیاستی چگونه می‌شود معامله کرد، چگونه می‌شود مذاکره کرد، چگونه میشود به توافق رسید؟ حالا موارد دیگر هم هست که من تفصیلش را می‌گذارم برای جای دیگر.
* نکته‌ی پنجم، تسلیم ایران را مگر به خواب ببینند
 نکته‌ی بعدی در مورد رجزخوانی‌های آمریکا در این چند روز است. در این چند روزی که از پایان این مذاکرات گذشته است، حضرات مسئولین آمریکائی - دولت مردانشان، دولت زنانشان- مشغول رجزخوانی‌اند، هر کدام با زبانی رجزی می‌خوانند. البتّه ما ایرادی به این کار آن‌ها نداریم؛ مشکلات داخلیِ آنها، آنها را ناچار می‌کند که این رجزخوانی‌ها را بکنند که بله، ما ایران را سر میز مذاکره کشاندیم، ما ایران را تسلیم کردیم، ما مانع از سلاح هسته‌ای ایران شدیم، ما فلان امتیاز را گرفتیم و از این قبیل! خب، حقیقت قضیّه چیز دیگری است. می‌گویند ما جلوی سلاح هسته‌ای ایران را گرفتیم؛ سلاح هسته‌ای ایران، ربطی به گفتگوی با آمریکا و غیر آمریکا ندارد؛ خود آنها هم می‌دانند؛ گاهی هم اهمّیّت فتوای حرمت سلاح اتمی را بر زبان آورده‌اند؛ ما براساس حکم قرآن و شریعت اسلامی، تولید سلاح هسته‌ای و نگهداری آن و به‌کار بردن آن را حرام می‌دانیم و به آن اقدام نمی‌کنیم؛ این هیچ ربطی به آنها ندارد، به این مذاکرات هم ربطی ندارد. آنها خودشان می‌دانند که این واقعیّت است – می‌دانند که آنچه مانع جمهوری اسلامی در زمینه‌ی تولید سلاح هسته‌ای است، تهدید و توپ‌وتشر آنها نیست؛ یک مانع شرعی است؛ اهمّیّت این فتوا را می‌دانند- درعین‌حال باز می‌گویند که ما بودیم [که نگذاشتیم‌]؛ به ملّت خودشان راست نمی‌گویند، حقیقت را نمی‌گویند. آنها درباره‌ی مسائل گوناگون دیگر، می‌گویند ما درباره‌ی صنعت هسته‌ای این‌جور کردیم، این‌جور گفتیم، ایران را تسلیم کردیم؛ تسلیم ایران را مگر به خواب ببینند. پنج رئیس جمهور دیگر [آمریکا] از اوّل انقلاب تا امروز، در این آرزو که جمهوری اسلامی را تسلیم کنند یا مُردند یا در تاریخ گم شدند، شما هم مثل آنها؛ شما هم این آرزو را هرگز به دست نخواهید آورد که ایران اسلامی را تسلیم کنید.
* رحمت خدا بر ملّتى که پاى حرف حقّ خود و احقاق حقّ خود مى‌ایستد
حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای، در خطبه‌های نماز عید فطر - ۱ شوّال ۱۴۳۶:
ده سال، دوازده سال است که شش دولت بزرگ جهانى نشسته‌اند در مقابل ایران، با هدف اینکه ایران را از پیگیرى صنعت هسته‌اى خودش باز بدارند؛ امروز ناچار شدند ادامه‌ى این صنعت را در کشور تحمّل کنند؛ ناچار شدند ادامه‌ى تحقیقات و توسعه‌ى این صنعت را تحمّل کنند. این معنایش چیست جز اقتدار ملّت ایران؟
این بر اثر ایستادگى ملّت، مقاومت ملّت، و بر اثر شهامت و ابتکار دانشمندان عزیز ما است. رحمت خدا بر شهریارى‌ها و رضائى نژادها و احمدى روشن‌ها و علیمحمّدى‌ها؛ رحمت خدا بر شهداى هسته‌اى، رحمت خدا بر خانواده‌هاى اینها، رحمت خدا بر ملّتى که پاى حرف حقّ خود و احقاق حقّ خود مى‌ایستد.       [27/4/1394]
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30331
* 4 - در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى
* در این قضایای هسته‌ای دودستگی درست نشود
ملّت ایران باید متّحد باشد. از این قضایای هسته‌ای و غیر هسته‌ای و مانند اینها، دودستگی درست نشود که هر دسته یک‌جور بگویند - بالاخره یک کاری است دارد انجام می‌گیرد، مسئولینی دارد، دنبال می‌کنند؛ ان‌شاءالله آنچه منافع ملّی است تشخیص بدهند و دنبال آن باشند- بین مردم نباید دودستگی به‌وجود بیاید. دشمن این را میخواهد. الان هم اگر کسی تعقیب کند این سخن‌پراکنی‌های بیگانگان را، این رادیو تلویزیون‌ها و این وبگاه‌هائی که از طرف آنها دارد همین‌طور مرتّب توسعه پیدا می‌کند و مرتّب هم دارند مطلب می‌دهند، دنبال این هستند که بین مردم دودستگی ایجاد کنند؛ نگذارید دودستگی بشود؛ وحدت را حفظ کنید، با هم باشید.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30354





نوشته شده در   دوشنبه 29 تير 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode