ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 تير 1394     |     کد : 91200

آخرين تلاش‌هاي ايران و 1+5 براي حصول توافق

یک منبع نزدیک به تیم هسته ای کشورمان به خبرنگاران گفت: ضرب الاجل نهایی مذاکرات چهارشنبه آخر شب یا بامداد پنجشنبه است.

آخرين تلاش‌هاي ايران و 1+5 براي حصول توافق


یک منبع نزدیک به تیم هسته ای کشورمان به خبرنگاران گفت: ضرب الاجل نهایی مذاکرات چهارشنبه آخر شب یا بامداد پنجشنبه است.

به گزارش مهر ، وی افزود: در برخی مسائل مشکلات جدی و اساسی باقی است که باید حل شود.

این دیپلمات تاکید کرد: ضمیمه فنی ۷۰ درصد و سایر ضمیمه‌ها ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و ‌امیدواریم موارد باقیمانده به زودی نهایی شود.

وی با اشاره به ضمیمه فنی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در حدود 32 صفحه است، خاطرنشان کرد:‌ مواردی چون فردو، رآکتور آب سنگین اراک، تحقیق و توسعه، نطنز، مسائل مربوط به ماشین‌های تولید ایزوتو‌پ‌های پایدار و... در این ضمیمه آورده شده و در حال بحث و بررسی است.

این مقام ارشد ایرانی که نخواست نامش فاش شود، با یادآوری این نکته که هنوز این ضمیمه نهایی نشده است،‌ گفت:‌ در حال نگارش این ضمیمه هستیم، ولی هنوز چند مورد باقی مانده است.وی متالورژی سوخت، بازفرآوری و نوع سانتریفیوژهایی که قرار است برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار مورد استفاده قرار گیرد را از جمله مواردی برشمرد که هنوز بحث و گفت‌وگو پیرامون آن در جریان است.این مقام در خصوص ایزوتوپ‌های پایدار و اینکه این ایزوتوپ‌ها با چه سانتریفیو‌ژهایی قرار است تولید شود؟ بیان کرد:‌در صورتی که بتوانیم ایزوتو‌پ‌های پایدار ایجاد کنیم باید در سانتریفیوژهایی که داریم تغییرات مختصری ایجاد کنیم. مذاکراتی در این زمینه در حال انجام است که به خوبی پیش رفته است.این مقام با بیان اینکه در حدود 70 درصد ضمیمه فنی روشن شده و حدود 30 درصد آن در پرانتز قرار دارد، بیان کرد: امیدواریم اگر موردی باقی ماند در جلسات سطح بالاتر مورد گفتگو قرار گیرد تا به نتیجه برسیم.وی نسبت به حصول توافق جامع هسته‌ای (برنامه جامع اقدام مشترک) ابراز خوشبینی محتاطانه کرد و در عین حال یادآور شد: هر کسی در مذاکره به دنبال نتیجه دلخواه خود است، ولی ما هیچ گاه از خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری عدول نخواهیم کرد و فقط در چارچوب این خطوط و اصولی که برای ما ترسیم شده است حرکت می‌کنیم تا به توافقی خوب نائل شویم.این مقام همچنین تصریح کرد: در صورتی که برنامه جامع اقدام مشترک به نتیجه برسد هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ما متوقف نخواهد شد و نشاط هسته‌ای ما کماکان برقرار خواهد بود و حتی در برخی موارد این نشاط شتاب بیشتری خواهد گرفت از جمله در زمینه ساخت نیروگاه، کاربرد فناوری هسته‌ای، سلامت، صنعت و کشاورزی.

وی در باره ادعای برخی رسانه‌های غربی از جمله نیویورک تایمز و آسوشیتدپرس در پیرامون انتقال سوخت مازاد ایران به روسیه در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای تصریح کرد: چنین چیزی در دستور کار ایران نیست. در صورتی که توافق حاصل شود براساس مواردی که در لوزان به آن دست یافتیم برای سوخت مازادی چندین راه‌حل در دستور کار است ؛از جمله رقیق کردن، فروختن این سوخت و دریافت اورانیوم طبیعی به جای آن و دریافت هزینه غنی سازی یا تبدیل به مجتمع سوخت که کماکان در حال گفتگو در باره این راه‌حل‌ها هستیم و هنوز هیچ چیزی قطعی نشده است.

ظریف: هنوز برخی اختلافات باقی است

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان مراسم احیای شب قدر که در مرکز اسلامی امام علی (ع) وین برگزار شد، از مردم خواست دعا کنند تا نتیجه مذاکرات آنچه که صلاح است، مقدر شود. به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف که به همراه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و هیات مذاکره کننده هسته‌ای به مناسبت مراسم شب قدر در مرکز اسلامی وین شرکت کرده بود، در جمع خبرنگاران گفت: در تلاش هستیم برخی از اختلافات باقی مانده را حل کنیم، اما در برخی موارد هنوز اختلاف‌ها باقی است.

وی ادامه داد : نتیجه هنوز معلوم نیست.

خبر یورونیوز از احتمال طولانی‌تر شدن مذاکرات

شبکه تلویزیونی یورونیوز با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت اضافه تمدید شده مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در وین اعلام کرد: برخی مسائل حل نشده می تواند زمان مذاکرات را طولانی تر کند.[به گزارش ایرنا،خبرنگار این شبکه تلویزیونی از هتل «کوبورگ» ، محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین پایتخت اتریش گزارش داد: باآمدن وزرای خارجه کشورهای درگیر دراین مذاکرات به وین، فضای چانه زنی های هسته ای داغ تر از قبل شده است.یورونیوز افزود :این چانه‌زنی‌های بخصوص در روزهای پایانی باقی مانده تا مهلت تعیین شده همچنان ادامه خواهد داشت. این شبکه خبری در ادامه گزارش داد: مذاکره کنندگان از پیشرفت های چشمگیر خبر می‌دهند، اما درعین حال تاکید می کنند برخی پرسش های بی پاسخ و مسائل حل نشده بسیاری باقی مانده است که می تواند زمان مذاکرات را طولانی‌تر کند.

وزیران خارجه ایران و 1+5 دور یک میز

وزیران خارجه 1+5 و ایران دیروزبرای اولین‌بار در دو هفته گذشته در وین دور یک میز نشستند و به ارزیابی آخرین نتایج و جمع‌بندی‌های به دست آمده پرداختند.به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران اعزامی به وین، از دو هفته پیش وزیران خارجه ایران و آمریکا به وین آمده و به هیات‌های کارشناسی خود در سطح معاونان پیوستند.وزیران خارجه ایران و آمریکاهم برای دومین بار در روز دوشنبه دیدار کردند.‎، دیدار ظریف و کری در حالی انجام شد که وزیر خارجه آمریکا نشست داخلی با وزیران خارجه 1+5 انجام داد..محمدجواد ظریف، عصر دیروز با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم دیدار کرد.یانگ‌یی، وزیر خارجه چین هم در جمع خبرنگاران گفت که ایران و آمریکا باید تصمیم‌های سخت بگیرند.وی گفت: مذاکرات پیشرفت جدیدی داشته اما چند موضوع باقی مانده است. همه طرف‌ها از جمله ایران و آمریکا باید تصمیم نهایی خود را هرچه زودتر بگیرند.هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم با اعلام خبر ورود وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور به وین گفت که پکن امیدوار است نقشی سازنده در این مذاکرات ایفا کند.سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است اما اختلافات هنوز وجود دارند. اکنون زمان مهمی است که تمام طرف‌های مذاکره کننده یک تصمیم سیاسی بگیرند.وی همچنین گفت: ما امیدواریم که تمام طرف‌ها هم‌چنان متمرکز باقی بمانند و به سمت دستیابی به یک توافق جامع حرکت کنند.

مخالفت پکن با برگشت خودکار تحریم ها

خبردیگراین که چین و روسیه هر دو مخالف بازگشت فوری و خودکار تحریم های ایران (در صورت طرح ادعای نقض توافق نهایی) هستند زیرا نسبت به فرافکنی احتمالی واشنگتن و پاریس نسبت به توافق احتمالی در مراحل اجرایی آگاهی دارند.«وانگ ئی» که معمولا در جریان سلسله مذاکرات هسته ای دو سال اخیر نسبت به دیگر اعضای گروه حضور فعال و پررنگی نداشته است، این بار در گلوگاه نهایی مذاکرات هسته ای وین با رویکردی متفاوت حضور یافته است.بنابر این گزارش، چگونگی بازگشت تحریم ها و مکانیزم آن، این روزها و در ساعت صفر ضرب الاجل پایان ژوئن، به موضوعی مهم در مسیر توافق نهایی میان ایران و اعضای 1+۵ تبدیل شده است.بر این اساس به نظر می رسد بر خلاف دوره‌های پیشین، این بار اژدهای زرد در مذاکرات هسته ای رویکردی منفعلانه و آرام نخواهد داشت و سعی می کند بازیگری کنش‌گر و فعال باشد.


نوشته شده در   پنجشنبه 18 تير 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode