ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 تير 1394     |     کد : 91013

رئيس جمهوري در ديدار آمانو: مسائل باقيمانده ميان ايران و آژانس انرژي اتمي در مدت كوتاهي قابل حل و فصل است

رئيس جمهوري در ديدار آمانو: مسائل باقيمانده ميان ايران و آژانس انرژي اتمي در مدت كوتاهي قابل حل و فصل است...

تفاهم ايران و آژانس اتمي براي پايان دادن به مسائل هسته‌اي
رئيس جمهوري در ديدار آمانو: مسائل باقيمانده ميان ايران و آژانس انرژي اتمي در مدت كوتاهي قابل حل و فصل است


سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران گفت: در گفتگوها با آمانو،‌ ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر لزوم ايجاد يک زمانبندي مشخص به منظورپايان دادن به موضوعاتي که از گذشته مطرح بود ، تفاهم کردند.

بهروز کمالوندي با بيان اين‌که «سفر يوکيو آمانو به تهران به دعوت دبير شوراي عالي امنيت ملي صورت گرفت»، به دو دور مذاکرات وي با علي شمخاني اشاره کرد و افزود: اين تفاهم در جريان مذاکرات دو طرف صورت گرفت و بنا شد تا در روزهاي آينده بحث هاي کارشناسي در اين زمينه ادامه يابد تا اين مسئله نهايي شود.

همچنين سفير ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: در چارچوب سفر آمانو به ايران و در جريان ملاقات‌ها، در مورد چارچوب زماني، تداو م همکاري‌ها با در نظر داشتن ملاحظات ايران و آژانس براي تسريع در حل و فصل موضوعات گذشته تفاهم کلي حاصل شد.

رضا نجفي روز پنجشنبه در پايان گفتگوهاي «يوکيو آمانو» مديرکل آژانس بين‌المللي با مقامات عالي ايران، اين ديدارها را مفيد و سازنده خواند و گفت که اين سفر و مذاکرات در فضايي تعاملي همراه با تفاهم، زمينه لازم را براي تبيين و رفع دغدغه‌ها و رويکردهاي طرفين فراهم کرد.

وي گفت: به زودي جلسات هماهنگي به منظور تعيين جزئيات و برنامه زمانبندي اقدامات در سطح کارشناسي برگزار خواهد شد.

آمانو: تفاهم بهتري پيدا کرده ايم

يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از بازگشت از تهران گفت معتقدم طرفين تفاهم بهتري براي پيشبرد بعضي مسائل پيدا کرده اند ولي هنوز مسائلي هست که نياز به کار بيشتر دارد.

در متني که سايت خبري آژانس بين المللي انرژي اتمي منتشر کرده به نقل از آمانو آمده است: هدف از سفرم به تهران پيشبرد فعاليت در مورد حل و فصل تمام مسائل باقيمانده در رابطه با برنامه هسته اي ايران بود از جمله شفاف سازي درباره ابعاد احتمالي نظامي هسته اي ايران.مذاکرات من با مقامات ايراني نيز شامل صحبت در مورد روند مذاکرات 3+3 و جمهوري اسلامي ايرن , در مسير توافق نهايي و در يک چار چوب مشخص براي تائيد و رصد اقدامات آژانس در رابطه با مسائل هسته اي ايران بود .

ازسوي ديگرآژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش تازه خود در مورد روند اجراي توافق هسته‌اي،‌ بار ديگر تائيد کرد که تهران به مفاد توافق پايبند بوده است.

عراقچي: با آژانس در باره ابعاد نظامي احتمالي همکاري مي‌کنيم

يکي از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌اي کشورمان گفت: بسيار اميدواريم که در حل مساله ابعاد نظامي احتمالي پيشرفت حاصل شود.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌اي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اعزامي به وين، سيدعباس عراقچي موضوع ابعاد نظامي احتمالي را بحثي "قديمي" و "مزمن" خواند و اظهار کرد: زماني ادعاهايي نسبت به برنامه هسته‌اي ايران مطرح شد که مبناي فشارها و تحريم‌ها قرار گرفت .

وي افزود: اکنون فرصت خوبي پيش آمده که اين مسائل و ادعاهايي که نسبت به گذشته مطرح شده بود در فضايي آرام‌تر حل و فصل شود. ما هم آماده همکاري با آقاي آمانو هستيم تا مشخص شود ادعاهايي که وجود دارد و پرونده‌هايي که عليه جمهوري اسلامي ايران باز شده واهي است و کارنامه سفيد برنامه هسته‌اي ايران نشان داده شود.

وي گفت: ما آماده هستيم در موضوع ابعاد نظامي احتمالي با آژانس همکاري کنيم و به اين همکاري‌ها سرعت بخشيم تا به يک جمعبندي روشن در اين خصوص برسيم و عدم صحت تمامي آن ادعاها ثابت شود.

عراقچي افزود: در روزهاي آخر مذاکره قرار داريم، مسائل خيلي فشرده شده و موضوعاتي که هنوز حل نشده است بايد در يک فاصله زماني زودتر حل شود.‌بعضي از آنها احتياج به تصميم گيري هاي در سطح بالا دارد و بايد مقامات سياسي بلندپايه نظر دهند بنابراين ضرورت دارد ملاقات هاي سياسي در سطوح بالا صورت گيرد.

اعضاي دائم شوراي امنيت در حال تدوين قطعنامه لغو تحريم هاي ايران

درهمين حال شبکه تلويزيوني المنار در خبر فوري مدعي شد که کشورهاي عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل حاضر در مذاکره هسته اي تدوين قطعنامه لغو تحريم‌هاي ايران را آغاز کردند. به گزارش ايرنا ، اين شبکه افزود که اکنون تلاش مي شود متن قطعنامه شوراي امنيت که براي اساس آن تحريم هاي ايران به موجب توافق هسته‌اي لغو خواهد شد ، تهيه شود.

المنار به نقل از يک مقام مذاکره کننده که نامش ذکر نشد ، افزود: وزراي خارجه گروه 1+5 متن قطعنامه لغو تحريم هاي ايران را آماده مي کنند که در صورت توافق نهايي به شوراي امنيت ارسال و تصويب خواهد شد.

ظريف: آمريکا بايد انتخاب کند

دراين حال وزير خارجه ايران در مصاحبه با پايگاه المانيتور تاکيد کرد که واشنگتن بين تحريم و توافق هسته‌اي بايد يکي را انتخاب کند.

«محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران درباره خطوط قرمزي که رهبرمعظم انقلاب تعيين کرده‌اند و اينکه اين خطوط قرمز مي‌تواند دستيابي به توافق را غير ممکن کند گفت: « سخنان رهبر انقلاب تاکيد بر مواضعي هستند که از روز اول ما با آنها مذاکرات را آغاز کرديم.»

وي درباره «جان کري» همتاي آمريکايي خود هم گفت: «جان آدم معقولي است و او مي‌داند که آمريکا بايد بين توافق و تحريم‌ها يکي را انتخاب کند. توافق در صورتي به دست مي‌آيد يا شکست خواهد خورد که آمريکا بخواهد تحريم‌ها را بردارد يا آنها را حفظ کند.»

ظريف: پيشرفت زيادي صورت گرفته است

وزير امور خارجه کشورمان درباره روند مذاکرات هسته‌اي گفت: پيشرفت زيادي صورت گرفته است اما موضوعات فني و نگارشي مختلفي وجود دارد و در نهايت تصميم سياسي که من بارها گفته‌ام بايد گرفته شود.

محمدجواد ظريف در جمع خبرنگاران افزود: روز پنجشنبه گفتگوهاي خوبي داشتيم و در سه روز گذشته همه وزيران خارجه به وين آمدند و برخي وزيران مجددا به وين خواهند آمد. ما يک دور مسائل را مرور کرديم و پيشرفت‌هاي زيادي نسبت به کاري که شروع کرديم انجام شده است.

وي ادامه داد: فشار و توافق موضوعاتي نيستند که بتوان با يکديگر جمع بست. ما از نظر اصل اراده يا ادعاي وجود اراده بارها شنيده‌ايم که گفتند دنبال توافق هستند. برخي مواقع در نگارش مشکلاتي پيش مي‌آيد که نشان مي‌دهد بيشتر در ديوانسالاري‌هاي برخي کشورها گرايش به سمت حفظ تحريم هاست. بايد از اين مشکلات هم عبور کنيم. احساس مي‌کنيم اراده سياسي کافي وجود دارد ولي هنوز اين اراده سياسي به سيستم اداري منتقل نشده است.

وزير امور خارجه کشورمان همچنين با هانس فيشر رئيس‌جمهوري اتريش ديدار کرد.

معاونان وزراي خارجه ايران، آمريکا و اتحاديه اروپاهم از ساعت 21 پنجشنبه تا 3 بامداد جمعه به مدت 6 ساعت به گفتگو براي رفع اختلافات موجود بر سر توافق جامع پرداختند.

موگريني: هنوز به پايان راه نرسيده ايم

موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم گفت: ما در حال حرکت رو به جلو هستيم اما هنوز به انتهاي راه نرسيده ايم.

وي با اشاره به سفر مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران و ديدارهاي وي، گفت: سفر آمانو به تهران بسيار مهم است.

فيليپ هاموندوزيرخارجه انگليس هم با تاکيد بر اينکه کارها ادامه دارد، گفت: هنوز به راه حل نهايي نرسيده‌ايم.

وي بلافاصله به ديدار جان کري همتاي آمريکايي خود رفت.موگريني و هاموند عصر پنجشنبه جلسات دو جانبه‌اي باظريف داشتند.

ريابکوف: به توافق مي‌رسيم

معاون وزير خارجه روسيه هم مي‌گويد گزارش‌هاي منتشر شده در مورد نهايي شدن متن توافق هسته‌اي، شايعه است.

سرگئي ريابکوف در جمع خبرنگاران روسي حاضر در وين ، گفت: «شايعات مبني بر اينکه يک متن تمام شده، براي بازنگري به مديران سياسي و وزيران خارجه ارائه شده، نادرست است.»

به نوشته خبرگزاري اسپوتنيک، وي در ادامه ابراز اطمينان کرد که طرفين مي توانند در ضرب الاجل تعيين شده، به توافق دست يابند.ريابکوف در اين مورد گفت: «نمي خواهم پيش بيني کنم که براي حل اين مساله چند ساعت (مذاکره) لازم است اما همه طرف ها مصمم هستند ظرف چند روز آينده و بدون تمديد بيشتر، کار را جمع بندي کنند.»

وي افزود: «به عنوان بخشي از راهکار پيش رو، کنترل هاي عميقي بر المان هاي کليدي برنامه هسته اي ايران اعمال مي شود، اما نه بر مبناي فشار، بلکه بر مبناي مصالحه.»

ريابکوف در بخش ديگري از اظهاراتش به مساله بازرسي ها پرداخت و گفت : «حجم بازرسي هاي کنوني، از ديد روسيه براي رسيدن به اين جمع بندي که ايران هيچ گونه پروژه يا برنامه اي با اهداف تسليحاتي ندارد، کافي است.»

معاون وزير خارجه روسيه، در مورد مساله بازگشت تحريم ها در صورت نقض تحريم ها و ساز و کاري که واشنگتن مي گويد بايد خودکار باشد، گفت: «کاملا مراقب خواهيم بود و اطمينان کسب خواهيم کرد که ساز و کار احتمالي تجديد تحريم ها، شامل بندي نباشد که موجب بازگشت خودکار تحريم ها، بدون رويه هاي مربوطه در شوراي امنيت سازمان ملل و بدون راي گيري در شوراي امنيت باشد.»

ريابکوف به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل اشاره کرد و گفت: محتواي اين قطعنامه همچنان مورد بحث قرار دارد.

وزير خارجه فرانسه که در حال ترک وين بود با بيان اينکه در برخي مسائل پيشرفت داشتيم ولي هنوز به نتيجه نرسيديم، گفت که عصر يکشنبه به وين بازمي‌گردد.

لوران فابيوس خاطرنشان کرد:‌ کار همچنان ادامه دارد تا به يک توافق محکم برسيم. توافقي که تضمين کند برنامه هسته‌اي ايران نظامي نيست و کاملا صلح آميز است.

سايرتحولات

*يک عضو تيم مذاکره کننده ايران خبرسازي برخي رسانه هاي آمريکايي مبني بر اينکه بخش هايي از توافق هسته اي محرمانه خواهد ماند را رد کرد و آن را بي پايه و اساس خواند.

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته اي ايران تاکيد کرد: اگر توافق جامع حاصل شود همه اسناد و ضمائم مربوط به آن منتشر خواهد شد و در دسترس قرار خواهد گرفت وطرف ايراني بر اين امر پافشاري دارد.

*داريل کيمبال مدير اجرايي انجمن کنترل سلاح آمريکا اعلام کرد: بر خلاف لفاظي هاي عمومي برخي از سياستمداران مبني بر وجود اختلاف نظرهاي اساسي بين طرفين مذاکرات هسته اي ،توافق ايران و گروه 1+5 در دسترس است.

داريل کيمبال در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: منابع آگاه در واشنگتن و وين، رسيدن به توافقنامه اي جامع را قابل دستيابي مي دانند و موضع طرفين مذاکرات موجبات دستيابي به توافقي در رفع نگراني ها و دستيابي به خواسته هاي اساسي را امکانپذير ساخته است.

*باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا در مورد روابط تهران - واشنگتن گفت: ميان ايران و آمريکا اختلاف نظرها و گسستگي هاي ديرينه وجود دارد و اين مسائل يکشبه برطرف نخواهد شد.

به گزارش ايرنا، اوباما در حاشيه کنفرانس خبري روابط آمريکا - برزيل در مورد مذاکرات هسته اي گفت: هدف مذاکرات هسته اي بر پايه اعتماد نيست، بلکه تنظيم مکانيسمي قابل اطمينان براي قطع راه هاي دستيابي ايران به تسليحات هسته اي است.

*«تريتا پارسي» رئيس و موسس شوراي ملي ايران و آمريکا هشدار داد که اگر مذاکرات هسته اي با ايران شکست بخورد، خاورميانه بهاي سنگيني براي آن پرداخت خواهد کرد.

پارسي در گفتگو با روزنامه اسپانيايي «ال موندو» افزود:« به همين دليل، مدتها ست که باراک اوباما نگرانيهاي خود را بابت بهاي سياسي که بايد به خاطر توافق هسته اي با ايران بپردازد، کنار گذاشته است.»


نوشته شده در   شنبه 13 تير 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode