ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 تير 1394     |     کد : 90745

قتل عام كردها در سوريه و شيعيان در كويت

داعش همچنان در سكوت ائتلاف بين‌المللي وحشت و جنايت مي‌آفريند...

داعش همچنان در سكوت ائتلاف بين‌المللي وحشت و جنايت مي‌آفريند
قتل عام كردها در سوريه و شيعيان در كويت
25 نمازگزار در انفجار تروريستي مسجد شيعيان منطقه «الصبابر» كويت شهيد شدند


سرويس خارجي: حمله تروريستي انتحاري عليه نمازگزاران در مسجد امام صادق در منطقه «الصبابر» پايتخت کويت، دست کم 25 شهيد برجا گذاشت. در اين حمله، 202 تن ديگر زخمي شدند، حال شمار زيادي از زخمي‌ها وخيم اعلام شد و احتمال افزايش شمار شهدا مي‌رود. اين انفجار زماني رخ داد که 2000 نمازگزار در حال اداي نماز جمعه بودند و عامل انتحاري در رکعت آخر به مسجد وارد شد و در حالي که فرياد «ان الله مع الصابرين» سر مي‌داد خود را منفجر ساخت. گفته مي‌شود يك تبعه سعودي عامل اين حمله تروريستي بود.

پس از اين حمله تروريستي، «صباح احمد جابر الصباح»، امير کويت در محل انفجار حاضر شد تا از نزديک در جريان جزئيات حادثه قرار گيرد. همچنين در پي اين حمله تروريستي، تمامي بيمارستان‌هاي کويت به حالت آماده‌باش درآمدند و بانک خون کويت با اعلام حالت اضطراري از مردم اين کشور خواست تا براي اهداي خون به اين مرکز مراجعه کنند. گروه تروريستي داعش مسئوليت اين انفجار را بر عهده گرفت و اسم فرد انتحاري «ابو‌سليمان‌الموحد» اعلام شد.

همچنين در پي وقوع اين حمله، شوراي وزيران کويت براي بررسي پيامدهاي آن جلسه فوق العاده برگزار کرد. در خبري ديگر، مرضيه افخم، سخنگوي وزارت خارجه کشورمان حمله تروريستي به مسجد امام صادق کويت را که منجر به کشته و زخمي شدن شماري از نمازگزاران روزه‌دار شد، به شدت محکوم کرد. وي اعلام کرد، تروريسم تکفيري همان طور که بارها جمهوري اسلامي ايران اعلام کرده است، مهمترين تهديد ملت‌هاي منطقه است و براي مقابله با اين تهديد، دولت‌هاي منطقه بايد مبارزه جدي با اين پديده شوم و منابع تغذيه مالي و فکري آنها را در اولويت سياست‌هاي امنيتي خود قرار دهند و سازوکارهاي جمعي منطقه‌اي را براي ريشه کن کردن آن هر چه سريع‌تر شکل دهند. در خبري ديگر، نماينده شيعه پارلمان کويت درپي توهين يکي از نمايندگان اهل سنت اين پارلمان به مذهب تشيع استعفا کرد.

* بحرين

دبيرکل سازمان ملل متحد، بازنگري در حکم زندان شيخ علي سلمان، دبيرکل جمعيت وفاق ملي اسلامي بحرين و برگزاري مذاکرات جامع براي حل بحران اين کشور را خواستار شد. بان‌کي‌مون همچنين حل مشکلات سياسي بحرين را بر اساس عدالت و گفتگوي سياسي جامع خواستار شد. استفان دوگاريک سخنگوي رسمي بان کي مون گفت: دبير کل سازمان ملل متحد نسبت به حکم زندان رئيس بزرگ ترين جمعيت مخالف بحرين نگران است و مقامات بحرين را تشويق مي کند تا اجازه بدهند شيخ علي سلمان از حق خود براي استيناف حکم و تضمين محاکمه عادلانه بهره مند شود.

در اين ميان، شبکه جهاني دفاع از آزادي بيان ، مرکز حقوق و دموکراسي بحرين ، سازمان آمريکايي‌ها براي دموکراسي و حقوق بشر دربحرين و مرکز حقوق بشر بحرين، صدور حکم چهار سال زندان براي شيخ «علي سلمان» دبير کل جمعيت «الوفاق» براساس اتهام‌هاي سياسي را به شدت محکوم کردند.

از سوي ديگر، شمار زيادي از روزه داران بحريني‌ پس از اقامه نماز جمعه با برگزاري تظاهراتي، ضمن اعلام همبستگي با دبير کل جمعيت الوفاق، آزادي فوري وي را خواستار شدند.

از طرفي، براساس اسناد منتشر شده درپايگاه ويکي ليکس، رژيم بحرين درسال 2012 براي سرکوب مخالفان ازکشورمغرب درخواست کمک نظامي کرده بود.

* عربستان

در جريان ديدار «محمد بن سلمان» جانشين وليعهد عربستان با «فرانسوا اولاند»، رئيس‌جمهوري فرانسه، طرفين 10 قرار داد مختلف به مبلغ 12 ميليارد دلار در زمينه‌هاي نظامي، هسته‌اي، اقتصادي، علمي و بهداشتي امضاء کردند. طبق اين قرار دادها، عربستان 50 هواپيماي تجاري ايرباس به قيمت 7 ميليارد دلار و 23 بالگرد نظامي به مبلغ 500 ميليون دلار خواهد خريد. همچنين تفاهمنامه‌اي بين صندوق سرمايه گذاري عربستان و مؤسسات فرانسوي امضاء شد و طرفين براي ترسيم يک برنامه زماني براي ساخت دو رآکتور هسته‌اي به توافق رسيدند.

از سوي ديگر، سلمان به عبدالعزيز پادشاه سعودي، «رياض بن کمال بن خضر نجم» رئيس کل مرکز رسانه هاي صوتي و تصويري را برکنار کرد.

اشغال مجدد «کوباني»

تروريست هاي داعش بار ديگر شهر کردنشين کوباني سوريه را به اشغال خود درآوردند. اعضاي داعش به محض ورود به شهر مرزي کوباني بيش از 150 تن را قتل‌عام کردند. ديدبان حقوق بشر سوريه مي‌گويد در حمله داعش به کوباني بيش از 150 تن از جمله دهها زن و کودک کشته شدند و هنوز درگيري‌ در مناطقي از شهر ادامه دارد. بنا بر اعلام اين نهاد حقوق بشري که مقر آن در لندن قرار دارد، قتل عامي که داعش در کوباني به راه انداخته دومين جنايت بزرگ اين گروه در حق غير نظاميان در سوريه محسوب مي‌شود که داعش تاکنون انجام داده است. اجساد دهها تن نيز در خانه‌ها و مناطقي که داعش وارد آنها شده‌است رها شده و نيروهاي امداد رسان امکان جمع‌آوري يا کمک به آنها را ندارند.

تحقيقات اوليه کردها نشان مي‌دهد که عناصر داعش با لباس ارتش آزاد سوريه که با کردها همپيمان است توانستند خود را به کوباني برسانند و در بخش‌هايي از شهر موضع بگيرند. کردها همچنين دولت ترکيه را متهم مي‌کنند که به اعضاي داعش اجازه داده تا از طريق خاک ترکيه وارد کوباني شوند. گفته مي‌شود نيروهاي داعش در بخش‌هايي از کوباني محاصره و تعدادي از اعضاي اين گروه در درگيري‌ها کشته شده‌اند و برخي نيز با عمليات انتحاري به مقابله با نيرو‌هاي کرد پرداخته‌اند. مسعود بارزاني، رئيس اقليم کردستان عراق در پي اين حادثه از جامعه جهاني و ائتلاف بين‌المللي ضد داعش خواست به کمک‌هاي خود به نيروهاي کرد ادامه دهند و مانع گسترش تحرکات داعش در مناطق کردنشين شوند.

در اين حال يک نماينده حزب جمهوريخواه خلق ترکيه با اشاره به نقش مخرب اين کشور در نفوذ تروريست‌هاي داعش به شهر کوباني سوريه، حمايت حزب «عدالت و توسعه» از تروريست‌ها را لکه ننگي بر پيشاني آنکارا توصيف کرد. «محمد شکر» تأکيد کرد که مسئولان دولت ترکيه تروريست‌هاي داعش را بار ديگر به کوباني رساندند. وي گفت: گروهک تروريستي داعش از طريق ترکيه وارد کوباني شد و اين مسئله از ارتباط ميان مقامات ترکيه و اين گروهک تروريستي حکايت دارد. از طرفي نيروهاي کرد سوريه ادعا کردند که موفق به دستگيري سه نيروي ويژه ترکيه‌اي در جريان حمله داعش به شهر کوباني شده‌اند.

اين درحالي است که رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه در واکنش به اخبار مربوط به عبور تروريست هاي داعش از خاک ترکيه به شهر کوباني گفت: هيچکس حق ندارد ترکيه را در رديف تروريست ها قرار دهد. اردوغان ادعا کرد: ما حمله داعش به شهر کوباني را به شدت محکوم مي کنيم و بلافاصله بعد از وقوع اين حمله تمامي شهروندان مجروح سوري را پذيرفتيم و حدود 130 مجروح براي مداوا به بيمارستان هاي ما منتقل شدند.

از سوي ديگر پايگاه‌هاي خبري نزديک به داعش مدعي شدند که اين گروه توانسته است بخش‌هايي از شهر حسکه، مرکز استاني به همين نام در شمال شهر سوريه که به طور مشترک توسط کردها و ارتش سوريه اداره مي‌شود را به دست بگيرد. داعشي‌ها چند حمله انتحاري با خودروهاي مملو از مواد منفجره درحسکه انجام داده‌اند که چندين کشته و زخمي بر جاي گذاشته است. نيروهاي داعش توانسته‌اند وارد منطقه النشوه و الشريعه حسکه شوند و تلويزيون رسمي سوريه نيز در خبري فوري و با تاييد ضمني اين گزارش‌ها اعلام کرد که نيروهاي داعش ساکنان اين دو منطقه را مجبور کردند از منطقه فرار کنند. گفته مي شود ارتش سوريه به منظور مبارزه با عناصر تکفيري داعش در حسکه، «لشکر سپر جزيره» تشکيل داده است.

در چنين شرايطي حمله تروريست‌هاي تکفيري جبهة النصره به شهر درعا در جنوب سوريه با هوشياري نيروهاي ارتش ناکام ماند. تکفيري‌ها قصد داشتند با پيشروي در درعا جاده درعا به دمشق را ببندند که با مقاومت نيروهاي ارتش سوريه مجبور به عقب نشيني شدند. اوضاع شهر درعا همچنان در کنترل ارتش سوريه است. از سويي يگان‌هاي ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت لبنان با هدف قرار دادن گروه‌هاي تروريستي، پيشروي‌هايي را محقق کردند. يگان‌هاي ارتش سوريه توانستند ضربات سهمگيني به گروه‌هاي مسلح و تروريست در جنوب اين کشور وارد کنند. نيروهاي هوايي ارتش سوريه هم مواضع گروه‌هاي تروريستي در مناطق صيدا، النعميه و ابطع واقع در اطراف درعا را بمباران کرد. خبر ديگر اينکه حمله خمپاره‌اي تروريست‌هاي سوريه به يک شهر مرزي اردن به کشته شدن يک تن و زخمي شدن چهار نفر ديگر منجر شد. عناصر تروريستي شهر مرزي «الرمثا» در شمال اردن را هدف حملات خمپاره‌اي قرار دادند.

فروش زنان ايزدي

گروه تروريستي داعش در شهر الميادين سوريه 42 زن ايزدي را به فروش رساند. طبق گزارش ديدبان حقوق بشر سوريه، گروه تروريستي داعش در يکي از مراکز خود در شهر الميادين در حومه شرقي ديرالزور سوريه، 42 زن ايزدي را به مبالغي در حدود 500 تا 2000 دلار به فروش رساند. اين درحالي است که سرنوشت کودکاني که همراه با اين زنان ربوده شده‌اند، نامشخص است. در اين حال دبيرکل سازمان ملل در سخناني خواهان اقدام فوري شوراي امنيت درخصوص رسيدگي به اوضاع اسفبار انساني در سوريه شد. بان کي مون افزود: عدم اقدام جدي در مورد اوضاع انساني سوريه، اين کشور را بيشتر به سمت آشوب پيش برده و از برخورداري از آينده درخشان محروم خواهد کرد.

در چنين شرايطي آمريکا شماري از مقامات معارضان سوري را در فهرست سياه تروريسم قرار داد و اعلام کرد به خاطر احتمال مشارکت معارضان خارج نشين سوري در فعاليت‌هاي تروريستي، اين افراد حق ندارند وارد خاک آمريکا شوند. از طرفي حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه کشورمان با بيان اينکه هيچ تغييري در سياست مشترک ايران و روسيه در حمايت از سوريه رخ نداده است، گفت: تهران و مسکو به حمايت‌هاي موثر خود از سوريه در مبارزه با تروريسم ادامه مي‌دهند.

در اين حال معاون شوراي امنيت ملي روسيه گفت: با سقوط سوريه، عربستان جولانگاه داعش مي شود. يوگني لوکيانف افزود: عربستان و ديگر کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس بدانند که در صورت سقوط دولت سوريه، آن‌ها مقصد بعدي تروريست ها خواهند بود.


نوشته شده در   شنبه 6 تير 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode