ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 خرداد 1394     |     کد : 90527

اگر این موازی‌کاری نیست، پس موازی‌کاری چیست؟

برگزاری 2 نمایشگاه قرآنی [«نمایشگاه بین المللی قرآن» و «نمایشگاه قرآنی شب‌های نورانی»] در یک شهر و هر دو در ماه مبارک رمضان و هر دو با موضوعات و بخش‌های مشابه؛ اگر نامش موازی‌کاری نیست پس اسمش چیست؟

برگزاری دو نمایشگاه قرآن در یک شهر و هر دو در ماه رمضان!!
اگر این موازی‌کاری نیست، پس موازی‌کاری چیست؟

اعتدال: برگزاری 2 نمایشگاه قرآنی  [«نمایشگاه بین المللی قرآن» و «نمایشگاه قرآنی شب‌های نورانی»] در یک شهر و هر دو در ماه  مبارک رمضان و هر دو با موضوعات و بخش‌های مشابه؛ اگر  نامش موازی‌کاری نیست پس اسمش چیست؟
در حالیکه مسئولین برگزاری نمایشگاه قرآنی در مصلی، با عنوان «شب‌های نورانی»  گفته‌اند: «ارتباط خاصی از لحاظ محتوائی بین دو نمایشگاه وجود ندارد،»؛ با نگاهی به بخش‌ها و غرفه‌های معرفی شده در نشست خبریِ دومین دوره نمایشگاه قرآن «شب‌های نورانی»، و بخش‌ها و غرفه‌های معرفی شده توسط مسئولین بیس و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن ایران، به این نتیجه می‌رسیم که تفاوت قابل توجهی بین این دو نمایشگاه وجود ندارد.
بنابراین؛ از مسئولین نمایشگاه قرآن مصلی تهران تقاضا می‌کنیم توضیح بدهند که «اگر این موازی کاری نیست، پس موازی کاری چیست؟»
معاون نمایشگاه قرآن شب‌های نورانی با اشاره به اینکه این نمایشگاه از ابتدا تا پایان رمضان فعالیت دارد، گفت: این نمایشگاه در هفت کلان‌بخش و در فضائی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع برپا شده است.
نشست خبری دومین دوره نمایشگاه قرآن شب‌های نورانی صبح دیروز 30 خردادماه در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران و با حضور معاون این نمایشگاه و مدیران بخش‌های مختلف برگزار شد.
سعید اردستانی، ‌معاون دومین نمایشگاه قرآنی شب‌های نورانی در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه مصلای تهران برای دومین بار است که برپایی ویژه‌برنامه‌های شب‌های نورانی را براساس مأموریت‌های خود در نظر گرفته است،‌ گفت: خدمات ویژه‌ای را برای مردم جهت بازدید از این نمایشگاه در نظر گفته‌ایم.
* نمایشگاه از ابتدای
ماه رمضان آغاز به کار کرده است
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری سبک زندگی قرآنی بوده است،‌ افزود: بر همین اساس سرفصل‌ برنامه‌های نمایشگاه شب‌های نورانی مشخص شد. ویژه‌برنامه شب‌های نورانی از اول ماه مبارک رمضان شروع به کار کرده است و این تأخیر نشست خبری مبنی بر تأخیر در برپایی نمایشگاه نبوده است.
اردستانی تصریح کرد: نمایشگاه امسال از ابتدا تا انتهای ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 18 تا 24 آماده بازدید علاقه‌مندان است،. امسال نزدیک به 10 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در صحن اصلی، حیات گنبد و رواق شرقی در نظر گرفته شده است که شامل هفت کلان‌بخش،‌عفاف و حجاب، ‌محصولات فرهنگی،‌ کتاب، هنرهای تجسمی، کودک و نوجوان، ‌مشاور و محافل و مراسم است.
در ادامه این نشست خبری سیدمحمد حسینی، مدیر بخش‌های کتاب، محصولات فرهنگی و عفاف و حجاب به بیان توضیحاتی در مورد هر یک از این بخش‌ها پرداخت و گفت: در بخش کتاب از طرحی که با عنوان «نمایشگاه مطلوب» در ذهن داشتیم، استفاده کرده و این بخش به صورت یکپارچه و البته موضوعی برپا شده است.
* عرضه 3 هزار عنوان کتاب
در 20 موضوع
حسینی با تأکید بر اینکه در این نمایشگاه سه هزار عنوان کتاب در 20 موضوع ارائه شده است، افزود: عمده موضوعاتی که در قالب آن کتاب عرضه شده است عبارت از قرآن،‌ ادعیه، تفاسیر، آثار امام(ره) و مقام معظم رهبری، ‌دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، آموزش قرآن،‌ اخلاق و تربیت اسلامی، اهل بیت(ع)، کودک و ... است.
وی با بیان اینکه در این بخش‌ها مواردی برای مشاوره نیز در نظر گرفته شده است،‌ تصریح کرد: فضایی که برای بخش کتاب در نظر گرفته شده است نزدیک به 1000 مترمربع است که در آن یک صندوق واحد نیز در نظر گرفته شده است.
مدیر بخش محصولات فرهنگی در ادامه بیان کرد: در بخش محصولات فرهنگی 25 غرفه در نظر گرفته شده است که آثار عرضه شده در آن نمازمحور یا قرآن‌محور شامل رحل قرآن، ‌قلم قرآنی و ... است.
* اختصاص 80 غرفه
برای بخش عفاف و حجاب
حسینی همچنین در مورد بخش عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: در این بخش تلاش شده است تا رویکرد اسلامی به طور خاصی انجام گیرد، ‌این بخش دارای بخش‌های مختلفی است و برای عرضه محصولات در این بخش از 80 غرفه استفاده شده است که 10 غرفه از این تعداد حالت تبلیغی و ترویجی دارد. از جمله غرفه‌های این بخش می‌توان به غرفه من حجاب را دوست دارم، غرفه خیاط‌‌‌‌‌خانه که دوخت رایگان چادر دارد، غرفه مشاوره، حجاب برتر اشاره کرد.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تخفیف‌هایی که در بخش فروش در نظر گرفته شده است نیز گفت: برای بخش کتاب حدود 20 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است،‌ در بخش حجاب و عفاف با توجه به اینکه تمامی محصولات بارکدگذاری شده است قطعاً زیر قیمت بازار عرضه خواهد شد. در بخش محصولات فرهنگی نیز با توجه به اینکه قیمت محصولات به طور دقیق مشخص نیست تخفیفی در نظر گرفته نشده است.
* همکاری سازمان اوقاف
در دو بخش با نمایشگاه
در ادامه این نشست خبری حجت‌الاسلام سیدمحمد‌کاظم ‌موسوی، مدیر بخش کودک نمایشگاه شب‌های نورانی نیز در سخنانی به همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه در برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: مصلای تهران، مهم‌ترین مرکز فرهنگی تهران است و شایسته است تا در ماه پربرکت رمضان برنامه فرهنگی ویژ‌ه‌ای در آن برگزار شود.
وی در ادامه به اجرای برنامه‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه و مراکز عبادی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مصلای تهران نیز خارج از این چارچوب نیست در دو بخش با نمایشگاه شب‌های نورانی همکاری داشته‌ایم. اولین بخش مربوط به خیمه‌های معرفت و میزهای مشاوره است که با حضور مبلغان دعوت شده از قم و در قالب 11 غرفه به بازدیدکنندگان این نمایشگاه مشاوره خواهند داد.
موسوی با بیان اینکه بخش مشاوره با حضور بانوان و آقایان مشاوره‌دهنده خواهد بود، تصریح کرد: مشاوره خانواده و ازدواج، تربیت فرزند، پاسخگویی به سؤالات شرعی، پاسخگویی به شبهات دینی و تصحیح نماز، از جمله بخش‌هایی است که با حضور مشاوران در دو بخش بانوان و آقایان همراه است، ‌علاوه بر این در سه بخش تبلیغ و ترویج وقف به خصوص وقف قرآنی، آموزش حفظ قرآن و آموزش مجازی قرآن نیز مشاورانی برای مشاوره حضور دارند.
وی همچنین در مورد بخش کودک نیز بیان کرد: در این بخش به ارائه برنامه برای کودکان چهار تا هفت ساله و نوجوانان پرداخته‌ایم،‌ در بحث کودکان چهار تا هفت ساله بحث‌هایی همچون خلاقیت در نقاشی، بازی با شن و در بخش نوجوانان نیز غرفه تبلیغ چندرسانه‌ای دینی و جُنگ قرآنی در نظر گرفته‌ایم، ‌در این جنگ قرآنی هر شب چهار مبلغ حضور دارند که از ساعت 18 تا 24 بالغ بر 10 نوبت برنامه‌ اجرا می‌کنند.

در بخش دیگری از نشست خبری دومین دوره نمایشگاه شب‌های نورانی نیز محمدتقی میرزاجانی،‌ مدیر بخش محافل و مراسم به بیان ریز برنامه‌های این بخش پرداخت و گفت:‌ در این بخش هر روز در موعد اذان مغرب کرسی تلاوت اذانگاهی را برگزار خواهیم کرد، در این بخش یک قاری علاوه بر تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید اذان را نیز
به صورت زنده از محل مصلی تهران اجرا خواهد کرد. این بخش به صورت زنده از رادیو قرآن
پخش خواهد شد.
میرزاجانی افزود: بعد از اقامه نماز و از ساعت 21:45 به مدت یکساعت جزءخوانی قرآن کریم را خواهیم داشت که با حضور دو نفر از قاریان برجسته قرآن کریم برگزار می‌شود، این برنامه نیز به صورت تولیدی و یک روز بعد از اجرا در مصلی
ساعت 19 تا 20 از شبکه قرآن سیما پخش خواهد شد.
مدیر بخش محافل و مراسم دومین نمایشگاه قرآن شب‌های نورانی تصریح کرد: از ساعت 22:45 نیز محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان برجسته ایرانی و مصری برگزار می‌شود، علاوه بر این برنامه شاهد برنامه‌هایی همچون دعا و مناجات،‌ اجرای تواشیح و سخنرانی «ابوالفضل بهرام‌پور» خواهیم بود. برگزار مسابقات قرآن در
فواصل برنامه‌‌ها یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته شده است که امید داریم در نهایت منجر به رضایت بازدیدکنندگان از نمایشگاه شود.
* حضور 12 قاری مصری در نمایشگاه شب‌های نورانی
وی در بخش پایان صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی در مورد قاریان مصری دعوت شده اظهار کرد: هر ساله یک مجموعه به نام کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن تصمیماتی را برای دعوت از قاریان مصری اتخاذ می‌کند و پس از مشخص کردن یک سری اسامی دعوت از آنها را به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه قرار می‌دهد. امسال 12 قاری مصری برای حضور در ایران تأیید شده که از روز هشتم ماه مبارک رمضان بعد از حضور در ایران برای تلاوت قرآن به نمایشگاه مذکور نیز دعوت خواهند شد.
اکبر خاکساری، مسئول ارتباطات رادیویی و تلویزیونی دومین نمایشگاه‌ قرآن
شب‌های نورانی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست خبری در سخنانی بیان کرد: با مکاتباتی که با شبکه‌های مختلف سیما صورت گرفته است،‌ هماهنگی‌های لازم برای پوشش مناسب این نمایشگاه صورت گرفته و از شب گذشته ارتباطات زنده با
رادیو قرآن و شبکه آموزش صورت گرفته است که در روزهای آینده این ارتباطات بیشتر نیز خواهد شد.
* پخش تیزر نمایشگاه در ساعات پربازدید از صداوسیما
وی افزود: بخش دیگری از فعالیت‌ها برای هماهنگی جهت اطلاع‌رسانی این نمایشگاه مربوط به تهیه خبر است که برای این کار مکاتباتی با معاونت خبر صدا و سیما صورت گرفته است،‌ تیزرهایی تهیه شده و قرار شده است تا در ساعات پربازدید از
شبکه‌های مختلف پخش شود. همچنین شبکه بازار نیز بخش عفاف و حجاب را به صورت روزانه پوشش خواهد داد.
سعید اردستانی، معاون نمایشگاه قرآن شب‌های نورانی در ادامه از در نظر گرفتن افطاری برای بازدیدکنندگان خبر داد و گفت:‌ همچنین برای بازدید بهتر مردم تهران از این نمایشگاه تسهیلات حمل و نقل خوبی را در نظر گرفته‌ایم.
اردستانی، در بخش پایانی این نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد احتمال موازی کاری این نمایشگاه با نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: ارتباط خاصی از لحاظ محتوایی بین دو نمایشگاه وجود ندارد،‌ برخی از برنامه‌هایی که براساس اطلاعات ما
در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کمتر به آن پرداخته شده است در این نمایشگاه پررنگ کرده‌ایم، از جمله این برنامه‌‌ها بخش عفاف و حجاب بود که سال گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن
به آن نپرداخت اما شب‌های نورانی آن را مورد توجه ویژه قرار داد.
همچنین محمدتقی میرزاجانی، ‌مدیر کمیته محافل و مراسم نیز در پاسخ به این سؤال
بیان کرد: مصلای امام خمینی(ره) به عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی و قرآنی تهران
یک سری تکالیف بر دوش دارد که باید برای آن تکالیف گام بردارد، این تکلیف با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای تهران تا حدودی برطرف می‌شد اما از زمانی که نمایشگاه قرآن به مکان دیگری نقل مکان کرد، مصلی باید تکالیف خود را انجام می‌داد و چراغ آن روشن می‌ماند تا کماکان برنامه‌های قرآنی خود را حفظ کرده و ادامه دهد.


نوشته شده در   يکشنبه 31 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode