ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 خرداد 1394     |     کد : 90257

توافق هسته‌اي عزتمندانه خواهد بود

چارچوب‌هاي كلي مورد توجه جمهوري اسلامي ايران مورد قبول 1+5 است...

رئيس جمهوري:
توافق هسته‌اي عزتمندانه خواهد بود
چارچوب‌هاي كلي مورد توجه جمهوري اسلامي ايران مورد قبول 1+5 است


سرويس سياسي ـ اجتماعي: رئيس جمهوري با اشاره به اين كه 24 خرداد به هيچ جناح، حزب و دسته‌اي تعلق ندارد، اعلام كرد: تلاش دولت يازدهم براي نجات اقتصاد ايران، احياي اخلاق و تعامل سازنده با جهان است.

به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني در آستانه دومين سالگرد انتخابات 24 خرداد رياست جمهوري در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي افزود: مردم ما با حضور در انتخابات رياست جمهوري سال 92 حماسه بزرگي آفريدند و به دنيا اعلام كردند در كشور مردمسالاري حاكم است و هوشياري ملت بزرگ ايران با راهنمايي‌هاي بسيار تأثيرگذار مقام معظم رهبري همراه بوده است.

وي خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري حتي كساني را كه ممكن بود از نظام دلگير باشند را دعوت به حضور در پاي صندوق‌هاي راي كردند و اعلام داشتند آراي مردم امانت است و راي مردم حق‌الناس پس مردم پاي صندوق‌هاي رأي شتافتندو با حضور 73 درصدي خود حماسه بزرگ آفريدند.

روحاني با اشاره به اين كه 24 خرداد به هيچ حزب، جناح و دسته‌اي تعلق ندارد، گفت: اين روز، روز پيروزي ملت ايران است و تبريك از آن مردم و رهبري است كه توانستند مردم را به خوبي به پاي صندوق‌هاي رأي هدايت كنند.

رئيس دولت تدبير و اميد تصريح كرد: مردم با رأيي كه به اعتدال، تدبير و اميد دادند مقصودشان اين بود كه هرچيز بر اساس قانون باشد و تمامي حركت‌هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي در چارچوب مقررات قانوني قرار گيرد و هيچ تصميمي در كشور يكشبه گرفته نشود.

روحاني با بيان اين كه اعتدال يعني امور به صاحبنظران و متخصصان هر حوزه واگذار شود، اظهار داشت: مردم مي‌خواستند آرامش و ثبات در جامعه حاكم شود و به اقتصاد، بازار و آينده آن اميدوار شوند؛ يعني نمي‌خواستند نسبت به آينده اقتصادي، روابط سياسي، ارتباطات سياسي داخلي و حوزه فرهنگي و اصحاب فرهنگ در ترديد باشند بلكه مي‌خواستند به آينده و زندگي بهتر در فضاي امن‌تر و شرايط بهتر زندگي اميدوار شوند و تمامي تلاش دولتمردان بر همين مبنا بود و هيچ تصميمي در دولت اتخاذ نشده است، مگر اين كه با صاحبنظران مشورت شده باشد.

رئيس دولت يازدهم با اشاره به اين كه در اين دو سال فضاي آرامتري براي گفتگو داشته‌ايم، افزود: در 22 ماه گذشته تلاش شد در هر زمينه‌اي به مردم وعده‌اي كه داديم، عمل كنيم.

نجات اقتصادي ايران، احياي اخلاق و تعامل سازنده با جهان وعده‌هايي بود كه دولت به مردم داد و ما مي‌خواستيم عزت ملي ما با موقعيت صحيح و درخور اين ملت در سطح جهان و روابط بين‌الملل توأم شود و روابطمان با دنيا به گونه‌اي باشد كه ايران تهديدي در منطقه و جهان نباشد و روابط بهتر با همسايگان داشته باشيم.

وي ادامه داد: مي‌خواستيم تمامي حقوقمان را با هم استيفا كنيم و مي‌دانستيم بايد در كنار حقوق هسته‌اي، دسترسي به بازار جهاني همزمان تأمين شود.

رئيس دولت تدبير و اميد با تأكيد بر اين كه ما ملتي نيستيم كه فقط يك حق داشته باشيم و بگذاريم بقيه حقوقمان را پايمال كنند، اظها رداشت: اين به معناي تعامل سازنده براي حفظ حقوق ملت و منابع ملي بود و در اين راستا باب مذاكره جدي و تأثيرگذار در چارچوب منطق با 1+5 آغاز كرديم و خط قرمز‌هاي ما هم از ابتدا مشخص بود.

رئيس جمهوري گفت:بايد از مقام معظم رهبري تشكر كنم هم براي ترسيم خطوط اصلي در مذاكرات و هم حمايت جدي از مذاكره‌كنندگان و هم اين كه با نفس گرمشان در كشور وحدت ملي را به خوبي حفظ كردند. همچنين بايد از ملت بزرگ ايران تشكر كنم به خاطر حمايت از دولت به ويژه در مذاكرات چرا كه ما با 6 قدرت در حال مذاكره هستيم.

وي افزود: بايد از مذاكره كنندگان قوي در اين مذاكرات و وزير امور خارجه كه سرپرستي مذاكره كنندگان را دارند تشكر كنم.

وي تأكيد كرد: امروز در شرايطي هستيم كه قدرت‌هاي بزرگ جهاني از اين كه ايران حق غني‌سازي دارد و درهاي نطنز و حتي فردو باز مي‌ماند، ترديدي ندارند. رئيس جمهوري خاطر نشان كرد: دو سال پيش هيچ يك از قدرت‌هاي بزرگ كه ايران مي‌تواند در تحقيق وتوسعه و در زمينه سانتريفيوژهاي پيشرفته مسير خود را ادامه دهد، اما امروز همه به اين موضوع اذعان دارند. امروز هيچ كس ترديد ندارد كه اجراي توافق با رفع تحريم‌هاي اقتصادي و مالي همراه خواهد بود. دو سال پيش كسي اذعان نمي‌كرد با يك توافق نهايي، تمامي قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت لغو مي‌شود رئيس دولت تدبير و اميد تأكيد كرد: آنچه كه تا امروز به دست آورديم يك پيروزي بزرگ براي ملت بزرگ ايران است و اين پيروزي ازآن ملت است.

مسأله تحريم

وي اظهار داشت: در زمينه تحريم بايد دو موضوع مهم را مدنظر قرار داد. اين دو موضوع ابعاد و عمق تحريم و ديگري مديريت تحريم است و بايد بدانيم كه تحريم‌ها غيرقانوني، غيرانساني و غيراخلاقي است چرا كه تحريم‌هاي كورند نه هدفمند اگر تحريم‌ها فقط شامل صنعت هسته‌اي بود شايد تعبير غيرانساني و غيراخلاقي كمي اغراق بود، اما اين تحريم‌ها حتي گندم و مواد غذايي را هم شامل مي‌شود. وي افزود: اين تحريم‌ها حتي عليه سرمايه‌گذاري در ايران براي ساخت سد به منظور تامين آب آشاميدني مردم بود. تحريم حتي شامل دارو هم مي‌شد، پس مخفي كردن ظلم ظالمان كار شايسته‌اي نيست.

وي گفت: در مقابل دولت توانست تحريم‌ها را مديريت كند و اگر تحريم‌ها ادامه يابد دولت باز هم آن را مديريت خواهد كرد. دليل اين مدعا هم آن است كه اكنون پرداختي‌هاي مردم در بيمارستان‌ها از 37درصد به 5/4 درصد رسيده و بيش از 9 ميليون نفر بيمه شده‌اند و 11 ميليون نفر زير پوشش حمايت غذايي قرار گرفته‌اند و تا پايان دولت يازدهم بيش از 10 ميليارد دلار براي تامين آب اختصاص مي‌يابد.

رئيس دولت يازدهم گفت: دولت به خوبي تحريم‌ها را مديريت مي‌كند، اما اين بدان معنا نيست كه ابعاد تحريم‌ها را ندانيم و ظلم را بيان نكنيم، بلكه بايد كار خلاف قانون قدرت‌هاي بزرگ را بيان كنيم و ملت ما هم از فشارها نخواهد ترسيد و راه خود را تا احقاق تمامي حقوق خود ادامه مي‌دهد.

پاسخ به سئوالات خبرنگاران

رئيس جمهوري در ادامه اين نشست خبري به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

دكتر روحاني در پاسخ به نخستين سئوال مبني بر اين كه اكنون تا چه اندازه با توافق خوب در مذاكرات هسته اي فاصله داريم و چقدر امکان تحقق آن وجود دارد،گفت : همه تلاش ما اين است که به توافقي عزتمندانه با تامين حقوق ملت بزرگ ايران برسيم، البته با توجه به همه خطوط قرمزي که تعريف شده است.

رئيس جمهوري با بيان اين که به نظر من چارچوب هاي کلي مورد توجه جمهوري اسلامي ايران امروز مورد قبول 5+1 است ، افزود: در جزئيات هنوز اختلاف نظرهاي فراوان داريم که بايد همه اختلاف نظر ها حل شود. ما در اين مذاکرات کاملا جدي هستيم . ما دنبال تلف کردن وقت و خريدن زمان به هيچ عنوان نيستيم و خود را محصور زمان نمي بينيم و البته عجله اي نداريم، اما از هر فرصت و امکاني براي دستيابي به توافق استفاده مي کنيم.

وي با تاکيد بر اين که خواست ملت ايران براي ما بسيار مهم است، افزود:‌چارچوب هايي که از طرف نظام براي مذاکرات تعيين شده ،مورد توجه ماست و مذاکره کنندگان به طور جدي اين مسير را دنبال مي‌کنند .

لغو گسترده کنسرت ها

رئيس جمهوري در ادامه در پاسخ به سئوالي مبني بر رويكرد دولت درباره لغو گسترده کنسرت ها در يک سال گذشته، گفت: همانطور كه از ابتدا هم تاكيد كرده ايم ، ما در زمينه فرهنگي معتقديم امور فرهنگي بايد به اصحاب فرهنگ واگذار شود و فضا را بايد به گونه اي ترسيم کنيم تا براي آنهايي که مي خواهند از کالاي فرهنگي استفاده کنند يا کساني که مي خواهند کالاي فرهنگي توليد کنند، مهيا شود.

دكترروحاني با تاكيد بر اين كه از نظر ما مرجع، قانون است، افزود: وقتي دستگاهي به عنوان مرجع قانوني براي دادن مجوز تعيين شده است، دخالت ديگران در اين امور شايسته نيست.

رئيس دولت تدبير و اميد با بيان اين که همه بايد به قانون عمل کنيم و به دنبال اجتهاد شخصي نباشيم، تاكيد کرد: اگر اجتهاد را به عهده حوزه بگذاريم و همه در چارچوب قانون خود را ملتزم به قانون بدانيم و هر دستگاهي که بايد مجوز صادر کند مجوزش مورد احترام باشد، قانون به اجرا در مي آيد. وقتي در چارچوب قانون به يک کنسرت مجوز داده مي‌شود و مردم بليت مي خرند، اين گونه دخالت ها نه فقط تضييع حقوق اصحاب فرهنگ بلکه تضييع حقوق مردم است.

وي همچنين گفت:از نظر ما وقتي يك مجوز قانوني صادر مي‌شود، لغو آن مجوز از طرف دستگاهي که قانونا حق ندارد آن را لغو کند کاملا نادرست است و در مواردي که قوه قضائيه وارد مي‌شود بايد توجيه قانوني براي ورود وجود داشته باشد.

رئيس جمهوري در ادامه در پاسخ به سئوالي درباره چالش‌هاي پيش روي مذاکرات و اين که تخمين مي زنيد چقدر زمان براي لغو تمامي تحريم ها پس از توافق وجود خواهد داشت، گفت: در زمينه تحريم، در اصل اين که با اصل توافق همه تحريم‌هاي اقتصادي ملغي خواهد شد، ترديدي وجود ندارد اما درباره همزماني با اقدامات ايران اختلاف نظرهايي وجود دارد که ما مصر به اين همزماني هستيم.

اشکالي وجود دارد و آن اين است که طرف مذاکره‌کننده ما در برخي موارد بعد از اين که در يک جلسه به يک چارچوب تفاهمي مي‌رسيم، در جلسه بعدي به چانه‌زني بر مي گردد که اين مذاکرات را به عقب مي اندازد و طولاني‌تر مي‌کند.

عملکرد فرهنگي دولت

وي در پاسخ به سئوالي درباره عملکرد فرهنگي دولت و تعبير رئيس جمهوري درباره نيروي انتظامي گفت: دولت تعبير خاصي راجع به نيروي انتظامي ندارد. دولت معتقد است که همه دستگاه‌ها از جمله نيروي انتظامي بايد در چارچوب قانون عمل کنند و من فکر نمي کنم در اين مورد اختلاف نظري وجود داشته باشد.

در ساير مسائل فرهنگي هم دولت موظف به اجراي قانون است، ضمن اين که حقوق مردم هم بايد حفظ شود.

روحاني با بيان اين که در زمينه مسائل فرهنگي، امام خميني(ره) يک بن‌بست را باز کردند،‌ تاكيد كرد:‌ در آغاز انقلاب خيلي‌ها مي گفتند خانم‌ها نبايد شعار بدهند چون اشکال دارد اما امام (ره) در پاريس موضعگيري صريحي نسبت به اين امر داشتند.رئيس جمهوري با اشاره به نقش زنان در جامعه گفت: وقتي خانم ها مي‌خواهند راي دهند همه خم مي‌شويم و احترام مي‌گذاريم و مي‌گوئيم فرصت برابر وجود دارد اما از انتخابات که مي‌گذريم انگار راي و عقيده ما عوض مي‌شود. خانم‌ها به دين و فرهنگشان،‌عفت، حجاب و چارچوب هاي قانوني معتقدند و به آن‌ها احترام مي‌گذارند. ما نبايد تصور کنيم که ما مي خواهيم اسلام را پياده کنيم و خداي نکرده خانم‌ها مي‌خواهند بر عکس قوانين اسلام حرکتي داشته باشند.

وي گفت: خانم ها در همه راهپيمايي ها و مراسم ها پيشتازند. ما بايد حق نشاط و شادي در چارچوب موازين ديني را براي همه محترم بشناسيم. در اين زمينه در کليات اختلاف نظري وجود ندارد. ممکن است در مصاديق اختلافاتي وجود داشته باشد که بايد آن‌ها را رفع کنيم.

تحريم‌ها هيچ گاه موفق نبوده است

رئيس جمهوري در ادامه در پاسخ به اين سئوال که منظور شما از وابستگي آب خوردن مردم به رفع تحريم‌ها چيست؟ گفت: در گذشته و در يک دوره هشت ساله 720 ميليارد دلار صرف واردات به کشور شد و کشور کاملا متکي به بيرون بود و همين واردات هم علامت لازم براي تحريم‌ها را داد. اگر اقتصاد مقاومتي اجرا مي‌شد و ما به خودمان متکي مي‌شديم و نه دلارهاي نفتي، اين فشارها به کشور وارد نمي‌شد.

دكتر روحاني همچنين با بيان به اين که برنامه‌هاي دولت در شرايط تحريم‌ها وضع و اجرا شده است و در همين دوره تورم به 15 درصد رسيد و رشد کشور هم مثبت شد، افزود: سرمايه‌گذاري در اين دولت از نرخ منفي به مثبت رسيد و در زمينه صنعت و کشاورزي هم شاهد رشد بوديم. در زمينه معدن رشد 10.8 درصدي و در زمينه صنعت رشد بالاي 15 درصد داشتيم. در کشاورزي هم حرکت به پيش است. ما در يک سال گذشته در زمينه واردات محصولات کشاورزي بيش از 8 ميليارد دلار صرفه‌جويي کرديم و اين يعني توليد ما بالا رفته است.

وي يادآورشد: تحريم‌ها هيچ گاه موفق نبوده و به اهداف خود نرسيده ، اما موثر بوده است . ما بايد بين موفقيت تحريم‌ها و موثر بودن آن‌ها فاصله بيندازيم. تحريم‌ها مي‌خواست ما را تسليم کند اما موفق نشد ولي مشکلاتي براي ما درست کرد. البته مديريت ناصحيح تاثير بيشتري از تحريم‌ها براي ما داشت اما نبايد بگوييم تحريم‌ها هم بي تاثير بود. ما براي محيط زيست و آب به سرمايه گذاري بزرگ نياز داريم. اما اگر بخواهيم سرمايه را وارد کنيم مي‌توانيم در شرايط تحريم اين کار را انجام دهيم؟ معناي آن اين نيست که ما نمي توانيم زندگي کنيم اما دنبال پيشرفت و رقابت با دنيا هستيم. هيچ کشوري پشت درهاي بسته به اقتصاد بزرگ دست نمي‌يابد.

روحاني تاکيد کرد: ظلم بزرگ اين است که مي‌خواهند دروازه‌هاي ما را ببندند و اجازه صادرات و واردات را ندهند. ظلم تحريم‌ها بايد برداشته شود.

روحاني همچنين در پاسخ به اين پرسش که فاصله امضاي قرارداد هسته اي تا اجراي تعهدات چقدر خواهد بود گفت: فاصله بين امضاي قرارداد و اجراي قرارداد يک فاصله چند ماهه است و درباره آن در حال مذاکره هستيم. اين که گفته مي‌شود رفع تحريم‌هاي بانکي يک سال زمان مي‌برد اشتباه است. بايد بلافاصله بعد از توافق قطعنامه‌اي در شوراي امنيت صادر شود و توافق را در فصل 7 تائيد و همه قطعنامه‌هاي قبلي را در زمينه مسائل هسته‌اي لغو کند.

رئيس جمهوري افزود: اين نخستين گام مهمي است که بعد از توافق برداشته مي‌شود و شايد تضمين اجراي توافق هم باشد. بعد از آن درباره چگونگي لغو تحريم‌ها بحث مي‌کنيم. ممکن است اين مساله چند ماه طول بکشد تا همه تعهدات اجرا شود. به هر حال بين زمان اعلام توافق و اجراي توافق چند ماهي طول مي‌کشد و ما در حال بحث درباره آن هستيم.

پروتکل الحاقي را اجرا مي كنيم

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران پروتکل الحاقي را اجرا مي‌کند، گفت: پروتکل الحاقي مخصوص ايران نيست و 124 کشور آن را امضا کرده‌اند بنابراين اين پروتکل چيز بدي نيست. تعهدات پروتکل دو طرفه است و هرچه در ساير کشورها اجرا شود در ايران هم اجرا مي‌شود. در پروتکل الحاقي چيزي به عنوان بازرسي وجود ندارد. ما در سال 2004 و 2005 اين پروتکل را داوطلبانه اجرا کرديم. همان زمان هم بحث‌هاي بي اساسي درباره بازرسي از مجلس شوراي اسلامي، خانه علما و مساجد مطرح شد. اكنون هم حرف‌هاي بي اساس زده مي‌شود.

دكترروحاني با بيان اين که اجازه نمي‌دهيم اسرار کشور به بهانه اجراي پروتکل الحاقي در دست ديگران قرار گيرد، تاكيد كرد: ما عضو کنوانسيون شيميايي هم هستيم و آنجا هم دسترسي‌هايي وجود دارد ولي ما اسرار کشور را حفظ کرده‌ايم. ما اجازه نمي‌دهيم اسرار فناوري هاي ما به دست ديگران بيفتد. پروتکل الحاقي را اجرا مي کنيم و ثابت مي کنيم اتهامات بي اساسي که در زمينه ساخت بمب اتم به ما نسبت داده شده، بي اساس است.

معناي کاهش نرخ رشد تورم ارزاني نيست

روحاني با بيان اين که وقتي گفته مي‌شود نرخ رشد تورم کاهش يافته يعني ماشيني که با سرعت 40 کيلومتر در حرکت بوده است به سرعت 15 کيلومتر رسيده است و اين به معناي ايستادن و يا دنده عقب گرفتن آن ماشين نيست،افزود: معناي کاهش نرخ رشد تورم به مفهوم ارزاني نيست .البته در دنيا هم تورم صفر نداريم و اگر هم باشد خوب نيست چون تورم بايد معتدل باشد و ما حتما بايد به يک تورم يک رقمي برسيم.

رئيس جمهوري با بيان اين که امسال سال سختي خواهد بود،يادآور شد:‌ درآمدهاي نفتي کاهش داشته است بنابراين مقداري سختي داريم اما در عين حال مسير را ان‌شاء‌ الله ادامه خواهيم داد.

وي همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر اين که چرا دولت قوانيني از جمله هدفمندي يارانه ها ، بهبود فضاي کسب و کار و آزاد سازي سهام عدالت را اجرا نکرده است ،‌ گفت: وظيفه دولت اجراي قانون است منتهي مردم توجه دارند که برخي قوانين در چارچوب امکانات و درآمدها ست. البته در برخي موارد مانند قانون بهبود محيط کسب و کار ، دولت آن را اجرايي کرده است . يکي از افتخارات اين دولت بهبود رتبه از لحاظ کسب و کار است به طوري که از رتبه 152 از لحاظ کسب و کار به رتبه 130 رسيديم.

خبرنگاري سئوال خود را دربا ره اقدامات گروه هاي افراطي هنگام سخنراني اخيررئيس جمهوري و يادگار گرامي امام (ره) مطرح كرد كه روحاني در پاسخ گفت:‌ ما در حوزه سياسي و اجتماعي يک سري مسائل داريم که برخي از آن‌ها يکروزه و يکشبه حل و فصل نمي شود. ما بايد شرايط امروز را نسبت به دو سال پيش در نظربگيريم و ببينيم روند رو به جلو، معکوس يا متوقف بوده است؟

ما اولا بايد اين افراد را نصيحت و جذب کنيم و به آن‌ها بگوييم هدف 24 خرداد 92 اين بود که مردم آمدند و گفتند افراط و تفريط نبايد باشد و در همه کارها قانون ملاک باشد.ما بايد کمک کنيم و بدانيم دولت هيچ کاري را بدون حضور و حمايت مردم نمي تواند انجام دهد ومردم همانطور که پاي صندوق هاي راي آمدند همچنان بايد به دولت کمک کنند تا اين معضلات رفع شوند.

رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي مبني بر اين که آيا شوراي عالي امنيت ملي درباره ممنوع التصويري اقاي خاتمي مصوبه اي داشته است ، گفت:‌ اين که شوراي عالي امنيت ملي کسي را ممنوع التصوير يا ممنوع الخبر کرده باشد، کاملا دروغ است. شوراي عالي امنيت ملي هيچ مصوبه اي در اين زمينه ندارد و اگر کسي هم اين را به شوراي عالي امنيت ملي نسبت دهدخلاف گفته است.

روحاني با بيان اين که در سياست خارجي وعده دولت تعامل سازنده با دنيا بود که به آن عمل کرديم، افزود: ما دنبال تعامل سازنده با دنيا هستيم البته بايد حافظه ميان‌مدت‌مان را درست کنيم و يادمان نرود که دو سال پيش چه خبر بوده است.

مسأله عراق

رئيس جمهوري در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره سياست ايران براي مقابله با داعش در عراق گفت: سياست جمهوري اسلامي ايران نسبت به مسائل منطقه‌اي تغييري نکرده، تعهد ما اين است که براي حفظ امنيت و ثبات منطقه به کشورهاي همسايه کمک كنيم و اگر آن ها درخواست کمکي دارند به ياري آن‌ها برويم . مخصوصا در مقابله با تروريسم، زيرا مقابله با تروريسم را وظيفه مهم خود و ساير کشورها مي‌دانيم.

دكتر روحاني با بيان اين که ما شرايط منطقه را پيش‌بيني مي‌کنيم و دو سال پيش ايده جهان عاري از خشونت و افراطي گري را پيشنهاد کرديم، تاكيد كرد: در مقام تصويب قطعنامه جواب مثبتي در مجمع عمومي سازمان ملل به اين طرح داده شد اما در عمل آن طور که بايد سازمان‌هاي بين المللي براي برقراري امنيت تلاش مي‌کردند، عمل نکردند.

رئيس جمهوري افزود: ‌ما در عراق و سوريه پايگاه نظامي نداشته و فقط فعاليت مستشاري داريم. هدف اصلي هم مقابله با تروريسم است. البته در سوريه مي خواهيم مشارکت مردم و دموکراسي بيش از پيش اجرا شود.

افزايش قيمت بنزين مصوبه مجلس

در ادامه خبرنگاري دليل اين که رئيس جمهوري کمتر در مورد سياست‌هاي دولت به مردم گزارش مي‌دهد را پرسيد که وي گفت: اصل اين اشکال وارد است. من بايد بيشتر با رسانه‌ها و مردم در ارتباط باشم زيرا مردم بايد همه حرکت‌هاي دولت را بدانند و قضاوت نهايي با آنهاست. من واژه افزايش قيمت بنزين را نمي‌پسندم زيرا ما قيمت بنزين را طبق قانون مجلس تک نرخي کرديم و بايد طبق قانون مجلس قيمت حامل‌هاي انرژي را به فوب خليج فارس نزديک مي‌کرديم که هنوز فاصله زيادي وجود دارد، اما ما مواردي را که تورم زا بود را مراعات کرده‌ايم و نفت سفيد، گاز و گازوييل را به مقدار کمي افزايش قيمت داديم.

وي با تشکر از مردم به خاطر اين که تحت تاثير برخي رسانه‌هاي داخلي و برخي رسانه‌هاي خارجي در رابطه با افزايش قيمت بنزين قرار نگرفتند، گفت: ما مجري قانون هستيم و بايد آن اجرا کنيم. ما امسال 10 هزار ميليارد تومان کسري داريم و تک نرخي شدن بنزين فقط 3 هزار ميليارد تومان را جبران مي‌کند. ما متعهد مانديم که پرداخت يارانه‌ها را ادامه دهيم.مجلس هم ما را موظف کرده است که يارانه پردرآمدها را حذف کنيم اما من در اين زمينه وسواس زيادي دارم که يارانه کسي اشتباها حذف نشود. به وزير کار هم دستور دادم يارانه کسي را قطع کند که مطمئن باشد نياز به يارانه ندارد. به هر حال افزايش قيمت بنزين و حذف يارانه پردرآمدها هر دو از مصوبات مجلس بوده است و ما بايد آن‌ها را اجرا کنيم.

روحاني در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره نسبت آمارهاي رسمي و قدرت خريد مردم گفت: ما قيمت اجناس را روزانه مي‌گيريم و من هفته‌اي يکي دو بار اين قيمت ها را مي بينم. اکنون باز هم مي گويم معيار جيب مردم است. اکنون بازار به ثبات و آرامش رسيده است و نوسان قيمت‌ها ديده نمي‌شود. البته تورم 15درصد است يعني قيمت‌ها 15 درصد افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اين که تلاش دولت اين است که زندگي مردم بهتر شود، افزود: 10 ميليارد دلار در زمينه درآمدهاي نفتي کسري داريم و به همين دليل بحث خروج از رکود را مطرح کرده و لايحه آن را به مجلس داده و مجلس هم آن را تصويب کرده است. ما همچنين آيين نامه ‌هاي صرفه جويي در هزينه ها را تصويب کرده‌ايم. با وجود همه کسري‌ها در سال گذشته 32 هزار ميليارد تومان هزينه عمراني پرداخت کرديم که در سال 91 اين رقم بين 12 تا 13 هزار ميليارد تومان بوده است.

رئيس جمهوري تاكيد كرد: ما در زمينه بهبود زندگي و رفاه مردم تلاش مي کنيم. اکنون هم حضور مردم در زمينه اقتصادي نسبت به گذشته بيشتر شده است و در طول 22 ماه گذشته هشت هزار واحد صنعتي نيمه تمام تکميل شده است. اما ما يک مشکل بزرگ يعني اشتغال داريم و تا رونق اقتصادي ايجاد نکنيم، اشتغال ايجاد نمي‌شود دغدغه اصلي ما ايجاد اشتغال است. البته 550 هزار شغل ايجاد شده است اما در مقابل شغل هايي هم از بين رفته است. هدف بزرگ ما ايجاد اشتغال براي جوانان است.

مبارزه با داعش

رئيس جمهوري همچنين در تکميل پاسخ خود نسبت به سئوالي درباره برخورد آمريکا براي مبارزه با داعش، گفت: آمريکايي ها در اين يک سال که گروهک هاي تروريستي حمله به موصل را آغاز کردند، انجام طرح هايي از جمله ائتلاف مبارزه با داعش را ادعا کردند. واقعيت اين است که ادعاها تاکنون ادعاهاي توخالي بوده است و در عراق آنچه تاکنون جلوي تروريست را گرفته، ملت و ارتش عراق بوده و ايران هم به سهم خود در اين زمينه کمک کرده است.

وي افزود: ما اثري از کشورهايي که ائتلاف درست کردند و ادعاي ايجاد پايگاه را دارند، نمي‌بينيم. کشورهاي منطقه از جمله عراق،سوريه و يمن بايد روي پاي خود بايستند و ما هم هر کمکي که بايد انجام دهيم، انجام خواهيم داد.

دكتر روحاني در پاسخ به سئوالي مبني بر اين که با توجه به اجلاس پاريس و کشورهاي گروه 7 و در راستاي تعهدات بين‌المللي نقش ايران در مبارزه با داعش بيشتر خواهد شد و آيا شاهد پايان داعش خواهيم بود،‌ تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در چارچوب مقررات بين‌المللي براي کمک به عراق بيش از گذشته آماده کمک است و اين کمک مي تواند سياسي،‌اقتصادي و حتي نظامي در قالب مستشاري باشد.

دكتر روحاني با بيان اين که ما بايد تخريب کنندگان را به نقد دعوت کنيم، يادآور شد: اين که ما خودمان را بي نقص مي دانيم حرف نادرستي است زيرا اين دولت معصوم نيست و اشتباهاتي دارد، اما اين که گفته شود ما کار استبدادي انجام مي دهيم هم نادرست است.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره چگونگي حل مشکل مسکن جوانان، گفت:‌ در گذشته در زمينه مسکن اقداماتي انجام شد که مشکلات آن براي دولت باقي ماند، مسکن مهر در حالي به اين دولت رسيد که آن‌ها ناقص بودند و دولت 425 هزار مسکن مهر را تکميل کرد و ناچار است آن را ادامه دهد. مسکن مهر در مناطقي ساخته شد که بعضا موقعيت مناسبي نداشتند و مشکل آب، برق، گاز، فاضلاب،‌مدرسه و کلانتري داشتند. مردم در اين مسکن‌ها نمي‌توانستند آرامش داشته باشند. رئيس جمهوري همچنين گفت:‌طرحي هم براي مسکن اعلام شد که اجراي آن شايد يک سال زمان ببرد. بودجه‌اي هم در وزارت ورزش در نظر گرفتيم که بيش از 300 ميليارد تومان هزينه آن است. تامين مسکن يکي از اهداف اين دولت است. البته طرح‌هاي ديگري هم مدنظر است که آن را اواخر امسال يا اوايل سال بعد اعلام مي‌کنيم.


نوشته شده در   يکشنبه 24 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode