ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 خرداد 1394     |     کد : 90045

بايد به خاطر صدماتي كه به طبيعت زده‌ايم توبه كنيم

گناه فقط غيبت يا رعايت نكردن برخي از احكام نيست، يكي از وجوه گناه ظلم در حق طبيعت است...

رئيس جمهوري در آيين گراميداشت هفته محيط زيست:
بايد به خاطر صدماتي كه به طبيعت زده‌ايم توبه كنيم
گناه فقط غيبت يا رعايت نكردن برخي از احكام نيست، يكي از وجوه گناه ظلم در حق طبيعت است


رئیس جمهوری، محیط زیست را جزو مسائل بسیارمهم کشوردانست و با تاکید براین که حفظ و حراست از محیط زیست نیازمند تلاش همگانی است، گفت: توصیه به حفظ آب، خاک و هوا، جزو موارد امر به معروف و آلوده کردن طبیعت هم منکر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریـاست جمهـوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در آیین گرامیداشت هفته محیط زیست و دهمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست، با اشاره به فلسفه امر به‌ معروف و نهی از منکر، گفت: نباید امر‌ به معروف و نهی از منکر را فقط در چند حکم الهی خلاصه کرد زیرا معروف یعنی تمامی شایسته ها و منکر یعنی تمامی زشتی‌ها و بنابراین کسی که آب، هوا و خاک را آلوده می‌کند، امر منکر انجام می‌دهد و نهی از منکر یکی از مواردش در حفظ محیط زیست است.

رئیس جمهوری با تأکید بر این که باید نسبت به طبیعت احساس و وظیفه دینی، شرعی، ملی، انسانی و اجتماعی داشت، ادامه داد: اگر همه دست به دست یکدیگر ندهیم دولت در حفظ و احیاء محیط زیست موفق نخواهد بود. باید همه نسبت به سلامت خود و سرنوشت نسل آینده احساس مسئولیت کرده و از طبیعت درست استفاده کنند.

رئیس‌ دولت تدبیر و امید با اشاره به روایاتی که از ارتباط میان حوادث تلخ طبیعی و گناه انسان‌ها سخن به میان آورده است، گفت: گناه فقط غیبت یا رعایت نکردن برخی از احکام نیست. یکی از وجوه گناه ظلم درحق طبیعت است، چنانچه مولای متقیان حضرت علی(ع) هم می‌فرمایند: "تقوای الهی و پرهیزگاری هم نسبت به بندگان خدا و هم به سرزمین خداست. انسان در برابر خداوند و در برابر سرزمین‌ها، ابنیه و حتی حیوانات مسئول است".

روحانی ادامه داد: هر کار زشت و منکری را با کمی وسعت دید می‌توان به گناه و معصیت ارتباط داد؛ همان گونه که در ماه رمضان نسبت به گناهان اخلاقی، توبه کرده و عمل صالح انجام می‌دهیم، باید نسبت به صدماتی که به طبیعت می‌زنیم توبه کرده و با بازگشت به مسیر صحیح، نسبت به احیاء محیط زیست اقدام کنیم.

رئیس شورای عالی محیط زیست، وظیفه دولت در نظارت برای مقابله با برخی ازعوامل مخل محیط زیست، نظیرعرضه سوخت سالم و خودرو استاندارد را خاطر نشان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است. امروز بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی کنار گذاشته شده و بنزین یورو۴در کلانشهرها عرضه می‌شود که تأثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا داشته است.

روحانی افزود: مشکلات مربوط به آلودگی هوا در کلانشهرها زیاد است، اما باید مسیری که آغاز شده ادامه یابد. اگر سوخت و خودرو استاندارد شد، شهروندان نسبت به سلامت وسیله نقلیه خود حساسیت داشته باشند و اقدامات نظارتی در حوزه معاینه فنی و اسقاط خودروهای فرسوده انجام شود، می‌توان امیدوار بود که چرخه مبارزه با آلودگی هوا تکمیل شده است.

رئیس جمهوری با بیان این که پارسال، ۲۵۰هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شد، از بی‌توجهی به این موضوع در سال‌های قبل انتقاد کرد و گفت: باید به مسائل اجتماعی درست توجه شود و همه نسبت به حفظ محیط زیست احساس تکلیف کنند.

رئیس شورای عالی اقتصاد، تصمیم دولت برای بهره‌برداری بیشتر از منابع انرژی مشترک میان ایران و کشورهای همسایه را یادآور شد و با اشاره به توان کشور در تولید بیشتر گاز، گفت: اکنون بسیاری از مراکز صنعتی و نیروگاه‌های کشور به جای سوخت مازوت که آلودگی بسیاری دارد، از گاز استفاده می‌کنند.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل نخستین جلسه هیأت وزیران در دولت یازدهم با موضوع احیاء دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این جلسه علامت آن بود که دولت یازدهم دولت محیط زیست است و بر حفظ عرصه‌های طبیعی و گونه‌های حیات وحش کشور، تأکید دارد، زیرا توسعه و سلامت بدون پیوست محیط زیستی پایدار نخواهد ماند.

رئیس شورای عالی محیط زیست اظهارداشت: همان گونه که کارشناسان محیط زیست می‌گویند، اگر یکسال بار روی دوش طبیعت گذاشته شود، برای جبران به مدت زمان زیادی نیاز است، احیاء دریاچه ارومیه هم در ظرف زمانی کوتاه محقق نمی‌شود و فرآیند جبران تخریب ۱۰ساله در کمترین حالت به ۱۵سال زمان نیاز دارد.

روحانی با تأکید بر این که نمی‌توان از کنار موضوعاتی نظیر خشک شدن هامون، زاینده‌رود و سایر تالاب‌های کشور بی‌توجه عبور کرد، گفت: سلامت و نشاط جامعه مرهون وجود این نعمت‌های الهی است که علاوه بر این که بستر توسعه هستند، افکار جامعه را هم به حرکت در می‌آورند .

رئیس جمهوری با بیان این که در توصیفاتی که در قرآن مجید از بهشت آمده هم به وجود رودخانه و درختان سرسبز اشاره شده است، گفت: بهشت آخرت وصل به بهشت دنیای ماست. شاید با کمی مسامحه بتوان این گونه تعریف کرد که اگر کسی دنیای خود را جهنم کرد، باید در آخرت هم در انتظار جهنم باشد و اگر کسی دنیای خود را بهشت ساخت در آخرت بهشت نصیبش خواهد شد.

وی ادامه داد: بهشت و جهنم به افکار و رفتار ما نسبت به خود، انسان‌های دیگر و طبیعت ارتباط دارد. ما نمی‌توانیم جنگل‌ها را نابود کنیم و در انتظار هوای سالم و اکسیژن باشیم. نمی‌توانیم عرصه‌های جنگلی را از میان ببریم و فکر کنیم که دیگر سیل نخواهد آمد. خشکسالی‌ها باعث از میان رفتن سرسبزی زمین می‌شود.

روحانی ضمن تأکید بر این که بهره‌برداری از منابع طبیعی باید توأم با اعتدال و پرهیز از افراط و زیاده‌روی باشد، از دو عامل افزایش جمعیت و ورود فناوری‌های نوین بدون محاسبه پیامدها و عوارض آن به عنوان عوامل مخرب محیط زیست یاد کرد و ضرورت برنامه‌ریزی و تدبیر برای جلوگیری از مشکلات و احترام به قانون طبیعت را خاطر نشان کرد.

رئیس شورای عالی محیط زیست در عین حال لزوم استفاده صحیح از فناوری برای حل برخی مشکلات زیست محیطی نظیر تبدیل زباله‌ها به منابع انرژی، دفع صحیح فاضلاب‌ها و پسماندها را یادآور شد و گفت: در این زمینه‌ها دولت کار را شروع کرده است، اما نیازمند برداشتن گام‌های سریع تر و بلندتر هستیم.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که حل مسائل محیط زیستی توأم با ایجاد اشتغال و رشد صنعتی و تأمین نیازهای روزمره مردم نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: کسانی که تحریم را بر ما تحمیل کردند، ظلم بزرگی به ملت روا داشته اند، زیرا تحریم ظالمانه به مثابه بیماری می‌ماند که در صورت ادامه می‌تواند لطماتی به دنبال داشته باشد و برخی‌ در آغاز معنای تحریم را نمی‌دانستند.

روحانی اظهار داشت: البته معنای این که تحریم ظالمانه باید از میان برود این نیست که در برابر حرف ناحق دیگران تسلیم شویم، بلکه باید در برابر مشکل حرکت کرده و گام پیش بگذاریم. ما با اتکا به خداوند، هدف‌های ملی و وظیفه الهی را مد نظر قرار داده‌ایم و تردید نداریم که آن گاه حمایت و پشتیبانی مردم در میان باشد، نصرت پروردگار هم شامل حال ما خواهد شد .

رئیس جمهوری علاوه بر تبریک فرا رسیدن هفته پاسداشت محیط زیست به تمامی دست‌اندرکاران این عرصه و ملت ایران، ضرورت تلاش همگانی به ویژه فعالیت رسانه‌ها و آموزش و پرورش را در این عرصه که گاه نیاز به مشارکت منطقه‌ای و جهانی هم دارد، یادآور شد و اظهار داشت: محیط‌ بانان کشور کاری ملی انجام می‌دهند و برای حفظ زندگی و سلامت مردم بار سنگین حفاظت از محیط زیست را بر دوش می‌کشند. کار آن‌ها امری تزئینی و وظیفه نیست، بلکه فضیلتی شایسته تقدیر است.

پیش از سخنان رئیس‌ جمهوری، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست با تبریک فرا رسیدن روز جهانی محیط زیست که شعار امسالش «هفت میلیارد رویا و یک سیاره» است، گفت: خوب زندگی کردن رویای تمامی انسان‌ها شده است و متأسفانه در دنیای امروز به دلیل زیاده‌خواهی‌ها و استفاده بیش از حد بشر از ظرفیت‌های محیط زیست با چالش‌های جدیدی مواجه شده‌ایم .وی با اشاره به تعیین اهداف توسعه پایدارهزاره در سطح جهانی و مذاکرات مربوط به تغییرات آب و هوایی برای رویارویی با روند گرمایشی زمین، اظهار داشت: ایران درهردو مقوله که به سرنوشت و حیات اقتصادی و اجتماعی کشور گره خورده نقش فعالی ایفا خواهد کرد.

ابتکار با تجلیل از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در باره محیط زیست، از وجود برنامه و لوایح چهارگانه دولت برای حفاظت و صیانت از محیط زیست کشور و همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی و مجلس در این زمینه سخن به میان آورد و گفت: ایران نیازمند توسعه است، اما نمی‌توان به قیمت تخریب محیط زیست به رشد پایداردست یافت. در کنار این مسائل، افزایش آگاهی‌های عمومی و فعالیت تشکل‌های مدنی مردم‌نهاد باعث شده تا افق روشنی پیش روی کشور وجود داشته باشد. درادامه این مراسم، رئيس جمهوري به ۱۰نفر از افراد شاخص و برجسته در حوزه محیط زیست که اقداماتی ویژه در این زمینه انجام داده‌اند، لوح تقدیر اهداء كرد.

در بخش متخصصان، ناصر رزاقی رتبه اول و حسین آخانی رتبه دوم- در بخش حقوقی، پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران رتبه اول و بیمه دانا رتبه دوم - دربخش سازمان های مردم نهاد، انجمن غاروغارشناسی ایران رتبه اول، انجمن طبیعت گران برنا رتبه دوم و انجمن کوهنوردان رتبه سوم راكسب كردند و دربخش سایراشخاص، آقایان مظفرعبدی و صلاح الدین میرانی با رتبه دوم و گروه موسیقی خورشید سیاه با رتبه سوم و همچنين دکتر وحید نوروزی شهردار منطقه 18 تهران مفتخر به دريافت جایزه ملی شدند.


نوشته شده در   دوشنبه 18 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode