ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 خرداد 1394     |     کد : 89779

برخی از شاگردان امام راحل(ره) در روزهای خطر، می‌توانند راه صحیح را نشان دهند

آیت‌الله جوادی‌آملی عنوان کرد: قائمان به علم و عدل این توان را دارند که مشکلات مملکت را حل کنند و امام راحل چنین ویژگی‌هائی داشت و برخی شاگردانش نیز همین‌گونه‌ هستند که می‌توانند در روزهای خطر، راه صحیح را نشان دهند.

آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی؛ در دومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه علمیه
برخی از شاگردان امام راحل(ره) در روزهای خطر، می‌توانند راه صحیح را نشان دهند

اعتدال: آیت‌الله جوادی‌آملی عنوان کرد: قائمان به علم و عدل این توان را دارند که مشکلات مملکت را حل کنند و امام راحل چنین ویژگی‌هائی داشت و برخی شاگردانش نیز همین‌گونه‌ هستند که می‌توانند در روزهای خطر، راه صحیح را نشان دهند.
دومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه علمیه شنبه شب با حضور آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی از مراجع عظام تقلید در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
در دومین اجلاسیه استادان حوزه علمیه از حجج اسلام والمسلمین بهجت‌پور، محمدرضا جباری و محمد امین بالادستیان تقدیر و تجلیل شد.
* گزارش مدیر مراکز تخصصی حوزه علمیه
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی مدیر مراکز تخصصی حوزه علمیه نیز در سخنانی با اشاره به رشد مراکز تخصصی در سال‌های اخیر از فعالیت 40 مرکز تخصصی خبر داد.
وی با بیان اینکه شرایط امروز دنیا و منطقه و نیازهای روز کشور وجود مراکز تخصصی را واجب کرده است، افزود: هم اکنون 700 استاد در این مراکز تخصصی در رشته‌های مختلف مشغول آموزش و پژوهش هستند.
کلباسی با بیان اینکه فعالیت این مراکز باید از رشد کمی و کیفی بیشتری برخوردار شوند، اظهار کرد: فعالیت کنونی مراکز متناسب با نیازهای ما نیست. رشته‌ها و طلاب شاغل به تحصیل نیز در مقایسه با دانشگاه‌های جهان اسلام کم است و باید برای ارتقای کیفی و کمی این مراکز تلاش بیشتری از سوی برنامه‌ریزان صورت گیرد.
وی از برگزاری آزمون مراکز تخصصی در سال جاری خبر و ادامه داد: آزمون ورودی این مراکز در سال جاری با حضور چهار هزار و 500 نفر صورت گرفت که نیمی از آنان نیز در مراکز کنونی پذیرفته شدند، اما نیازهای ما بیش از این مقدار است.
* رفع دغدغه بزرگان حوزه مورد اهتمام مرکز مدیریت حوزه علمیه است
همچنین در این مراسم آیت‌الله حسینی بوشهری در سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگوئی به آیت ‌الله العظمی جوادی آملی تاکید کرد: حوزه با رهنمود مراجع معظم تقلید مراکز تخصصی را ایجاد و در توسعه آن تلاش کرده است و رفع دغدغه بزرگان حوزه همواره مورد اهتمام مرکز مدیریت حوزه علمیه است.
* گزارشی از سخنرانی
آیت الله جوادی آملی
آیت‌الله العظمی جوادی آملی نیز در این مراسم در سخنانی ضمن تقدیر از استادان تخصصی و ایجاد مراکز تخصصی در حوزه عنوان کرد: امروز دنیا منتظر تلاش این مراکز است تا ببیند چه محصولی از آن به جهان عرضه می‌شود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه نباید قرآن را در علوم قرآنی مصطلح مانند مکی و مدنی بودن و ... خلاصه کرد گفت: امروز دنیا منتظر شنیدن پیام مراکز تخصصی است تا در مسائل علمی روز و نیازمندی‌های جدید پیام قرآن را بشنوند همان طور که در فتوای حرام بودن سلاح هسته‌ای، نظر مبارک رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع برگرفته از پیام قرآن است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: به مسئولانی که به دیدار می‌آیند توصیه کرده‌ام به جان کری بگویید اگر قدتان بلند است برای این اساس است که بر روی 70 میلیون قبر کشته‌های دو جنگ جهانی ایستاده‌اید.
* برخی از شاگردان امام راحل(ره)
در روزهای خطر، می‌توانند راه صحیح را نشان دهند
آیت‌الله جوادی‌آملی عنوان کرد: قائمان به علم و عدل این توان را دارند که مشکلات مملکت را حل کنند و امام راحل چنین ویژگی‌هائی داشت و برخی شاگردانش نیز همین‌گونه‌ هستند که می‌توانند در روزهای خطر، راه صحیح را نشان دهند.
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی، با بیان اینکه عدالت زمانی تحقق می‌یابد که در مسیر علم و عدل گام برداریم اظهار کرد: البته باید دانست که از علما و عقلا کاری بر نمی‌آید، آنچه جهان را دگرگون می‌کند و در قرآن ذکر شده اینکه قوم عاقل یعنی قائم به عقل و امت عالم یعنی قائم به علم است که می‌تواند به هدف برسد.
وی افزود: قرآن همه ما را به عدل دعوت کرده ولی مشکلات از سوی عادل حل نمی‌شوند بلکه قائم به قسط می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.
* طلاب رشته‌های تخصصی، کادر سازمانی امام عصر(عج) به شمار می‌روند
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در بحث قضاوت نیز قوام به قسط و عدالت توان اجرایی کردن امور را دارد گفت: آنچه لازم است بدانید اینکه روحانیون و طلاب رشته‌های تخصصی، سربازان اصلی و کادر سازمانی امام عصر(عج) به شمار می‌روند.
* سازمان‌های بین‌المللی، منقطع‌الاول و منقطع‌الآخر محسوب می‌شوند
وی ادامه داد: فروعات فقهی از مبانی خاصی اخذ می‌شوند که شامل دلائلی همچون حجیت خبر واحد و استصحاب هستند ولی باید بدانیم این مبانی خود برگرفته از منابع وحی و الهام از قرآنند بنابراین باید از منبع، مبنا را گرفت و از مبنا نیز به استنباط فروع پرداخت هرچند در دنیای امروز، سخنان عاقلانه و عالمانه نمی‌گویند و سازمان‌های بین‌المللی بر اساس آنچه خود منبع و مبنا گرفته‌اند عمل می‌کنند بنابراین منقطع‌الاول و منقطع‌الآخر محسوب می‌شوند.
* دنیای غرب به جای مقام خلیفة‌اللهی انسان خود بشر در نظر می‌گیرد
آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه مفاهیمی همچون استقلال، امنیت، آزادی، امانت، محیط زیست و زندگی مسالمت‌آمیز در جهان امروز از مبانی و منابع انسانی گرفته‌ شده‌اند نه وحیانی خاطرنشان کرد: دنیای غرب عدل را بر اساس اومانیسم خودساخته معنا می‌کند و به جای اینکه مقام خلیفة‌اللهی انسان را مورد تأکید قرار دهد، خود بشر را به عنوان رأس در نظر می‌گیرد.
* غرب اومانیستی،
انسان را جایگزین الله می‌داند
مفسر قرآن کریم، مرگ را از نظر فلسفه مادی‌گرای غربی، پایان زندگی انسان دانست و تصریح کرد: غرب اومانیستی بر این باور است که جای اشخاص و افعال را خودش مشخص می‌کند و به جای اینکه بگوید انسان خلیفة‌الله است خودش ملاک عمل قرار می‌گیرد و به دیگر بیان، انسان را جایگزین الله می‌داند.
* اصول و روابط بین‌الملل غربی، بر خلاف سیره و روش انبیای الهی است
وی با بیان اینکه تمام اصول و روابط بین‌الملل در محدوده تولد تا مرگ انسان تدوین شده‌اند گفت: این بر خلاف سیره و روش انبیای الهی است که به رسالت برگزیده شدند تا به امت‌ها بگویند مبانی باید از منبع گرفته شوند و منبع حرف کسی است که ساختار عالم را با نظم آفریده و خلقتی زیبا به وجود آورده است.
* مرز فدک به گفته امام کاظم(ع)
کل جهان اسلام بود
استاد برجسته حوزه گفت: اگر می‎بینیم حضرت زهرا(س) در خصوص باغ فدک با حکومت درگیر شدند به خاطر چند درخت نبود بلکه مرز فدک به گفته امام کاظم(ع) کل جهان اسلام بود. ما باید قدر این ذخایر معنوی را بدانیم و از خرمن پربار این مکتب هر روز خوشه‎ها برچینیم و در حد توان و استعداد ،هرکاری از دستمان بر‌می‎آید انجام دهیم.
وی حفظ حوزه و علمیت در حوزه را مهمترین وظیفه اساتید دانست و افزود: هر کس به میزان استعدادش در نزد خدا مسئولیت دارد و اساتید تخصصی در این زمینه مسئولیت گرانتری دارند.
وی تاکید کرد: نباید در این رشته‎های تخصصی خود را به کم محدود کنید؛ زیرا باید نیازهای شرق غرب را با این رشته‎ها و از دامنه دین تامین کنید.
* طلاب رشته‌های تخصصی باید منابع و مبانی را تولید کنند
آیت‌الله جوادی‌آملی با تأکید بر اینکه متخصصان حوزوی باید منابع را به خوبی بشناسند و مبانی صحیح را از آنها استخراج کنند خاطرنشان کرد: در توصیفی رسا می‌توان گفت طلاب رشته‌های تخصصی کوره‌های تولیدکننده شمش طلا هستند نه انگشترساز و جواهرساز و به عبارتی باید منابع و مبانی را تولید کنند و در اختیار دیگران قرار دهند.
وی گفت: کار اساتید حوزه این است که مبانی درست را از منابع حقیقی بگیرند و به مردم عرضه کنند. باید استفاده بهینه‎ای از قرآن داشته باشیم و کاوش در قرآن هر روز باید عمیق‌تر شود؛ زیرا دنیا امروز نشسته تا ببیند که شما چه دانش تازه و تخصصی را استخراج و ارایه می‎کنید.
وی با بیان اینکه زمان ظهور، زمان رشد عقل‌های مردم است گفت: ظهور در بستر رشد عقول صورت می‎گیرد و کار شما از این جهت مهم است که اساتید حوزه می‌توانند نقش مهمی در زمینه رشد عقول مردم داشته باشند.
وی با بیان اینکه نخستین کار امام زمان (عج) این است که عقل و علم را در بین مردم ترویج کند افزود: در مرحله بعد نوبت به عمل می‎رسد تا عقل و تدبر مردم را ارتقا بدهند و تدبر مردم را در قرآن ارتقا می‌دهند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: تفاوت ملت‎ها از عقل آنها ناشی می‎شود و قرآن نیز به این مهم اشاره دارد که اگر عقل آنها کامل شود راه را پیدا می‏‌کنند، به همین دلیل هم گناه فرد عالم نیز از شخص غیر عالم بیشتر است.
وی با بیان اینکه قرآن، کارائی را از لقوم یعلمون و لقوم یعقلون می‎خواهد تصریح کرد: مرحله بعد مرحله عدل است که این کار نیز در جامعه نیازمند قائم بالقسط است. در منابع دینی ما، منبع اصلی قرآن و کلام اهل بیت(ع) یعنی منابع وحیانی هستند و این منابع راه را به ما نشان می‎دهند.
این مفسر قرآن با بیان این مطلب که تنها نمی‌توان تفسیر قرآن را در مکی و مدنی بودن سوره خلاصه کرد اظهار کرد: باید ببینیم که حضرات داوود و سلیمان سلسله جبال و جن و انس را که در اختیار گرفتند چگونه مدیریت کردند و چگونه می‎توان از آن مدل مدیریتی اسلامی بگیریم.
* مبانی فتوای حرمت سلاح اتمی از نگاه آیت الله جوادی آملی
وی گفت: در بعد اجتماعی نظر اسلام این است که قائم به عقل و عدل توان حل مشکلات مردم و مملکت را دارد. امام راحل در دوره ما چنین نقشی ایفا کردند؛ زیرا تنها یک عالم نمی‎تواند مشکلات را حل کند؛ امروز نیز خطاب به اهالی قرآن می‎گویم که کار قرآنی فقط قرآن‌شناسی نیست بلکه باید همه معارف زمین و آسمان و کلام و فلسفه و... را از قرآن گرفت.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به فتوای تحریم ساخت سلاح هسته‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید اشاره کرد و افزود: خداوند به داوود فن آهنگری آموخت نه برای اینکه شمشیر و سلاح بسازد و جان مردم را بگیرد بلکه زره تولید کند و به دفاع بپردازد، فتوای حرمت سلاح اتمی از اینگونه مبانی نشأت گرفته است.
* اگر قد آمریکا بلند است برای ایستادن روی 70 میلیون کشته‌ دو جنگ جهانی است
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی خطاب آمریکائی‌ها اظهار کرد: شما قبل از کشف کریستف کلمب یک روستای دورافتاده بودید و مردم دیگر به خصوص دانشمندان ایرانی باعث رشد آن سرزمین شدند و امروز به این قدرت رسیدید، پس نباید به خود مغرور باشید.
وی ادامه داد: بارها به مسئولانی که به دیدار می‌آیند توصیه کرده‌ام به جان کری بگوئید اگر قدتان بلند است برای این است که بر روی 70 میلیون قبر کشته‌های دو جنگ جهانی ایستاده‌اید، شما راهزنی و غارت‌گری کرده‌اید و امروز بالا آمده‌اید وگرنه فرهنگ و تمدنی نداشتید بلکه دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی را جذب کرده‌اید و امروز قدتان بلند است.
وی افزود: این جهانی که این همه در کشتن و بی تمدنی فرورفته است کی سخنی از علم دارد؟ امروز انسان به جای خدا نشسته و می‎گوید که من محور عالم هستم و اومانیسم را ترویج می‎کند، ولی فراموش کرده که خلیفه خداست و نمی‎داند که این جهان مخلوق کیست و چه قانونی را به پیامبران خود داده که بر انسان اعمال کنند.
* گزارشی از سخنان حجت‎الاسلام والمسلمین محسن قرائتی:
قرآن راه رهائی از گرگ‎های بین‌المللی را نشان می‎دهد
رییس ستاد اقامه نماز کشور بر لزوم توسعه فعالیت‎های تخصصی قرآن در کشور تأکید کرد و گفت: قرآن است که به ما راه رهائی از گرگ‎های بین المللی 5+1 را می‎دهد و کاری می‎کند که همیشه بر خودمان تکیه داشته باشیم.
* هنوز توسعه فعالیت‎های قرآنی در حوزه به جایگاه مطلوب نرسیده است
حجت‎الاسلام والمسلمین محسن قرائتی گفت: نباید فکر کنیم امروز که از رشد فعالیت تفسیری سخن می‎گوئیم کار به پایان رسیده است بلکه هنوز کارهای بسیاری برای توسعه فعالیت‎های قرآنی در حوزه باقی مانده و هنوز این روند به جایگاه مطلوب نرسیده است.
رییس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: در حالت عادی باید کاری شود که طلاب، هر سال یک جزء تفسیر قرآن ببینند و در کنار کارهای تخصصی قرآن را به شکل ویژه آموزش ببینند.
وی گفت: برخی گمان می‎کنند که بنده ضد پژوهش هستم در حالی که بنده خود یک پژوهشگرم ولی وقتی می‎ببینم وضع نماز و زکات در جامعه در میان نسل جوان خوب نیست باید روشنگری کنم و این وظیفه یک طلبه است.
قرائتی بیان کرد: اگر فرهنگ زکات در جامعه جا بیفتد مشکلات بسیاری از جامعه حل می‎شود؛ تنها با جمع آوری زکات از 13 درصد مردم رقمی بالغ بر 450 میلیارد تومان جمع آوری شد؛ امروزه بسیاری از مردم از ما مطالبه می‎کنند که ما آماده پرداخت بودیم، ولی کسی به ما چیزی نگفت.
وی گفت: روحانیت باید برای همه امور فداکاری و ایثار داشته باشد و این فداکاری و ایثار باید در ابعاد مختلف به خصوص بحث زکات نیز دیده شود؛ باید تلاش کنیم نماز را در جامعه رونق دهیم، راه‎های تربیت فرزند نمازگزار را در خانه‎ها آموزش دهیم.
وی اظهار کرد: واجب است که طلاب به اساتید تخصصی نماز مراجعه کنند و راه درست دعوت فرزندان به نماز را از این اساتید فرابگیرند و در تبلیغ به آنها اشاره کنند؛ این مسیر مسیری نیست که کسی ملاحظه سن و وضعیت خود را بکند و طلاب تا آخر عمر مبلغ باقی می‎مانند.
قرائتی بیان کرد: طلاب در تبلیغ باید سعی کنند که بیشتر از قرآن و نهج البلاغه بگویند تا خواب و شعر و تحلیل‎های سیاسی که مشخص نیست درست است یا نه؛ در حالی امروز در تهران کمتر از 100 جلسه تفسیری داریم که در همین شهر بیش از 6 هزار جلسه عزاداری برگزار می‎شود.
* قرآن است که راه رهائی از گرگ‎های بین المللی را نشان می‎دهد
وی گفت: اگر به دنبال تاثیرگذاری در میان نسل جوان هستیم باید اساتید تفسیر را آموزش دهیم تا در دانشگاه‎ها رفته و با شیوه‎های درست تفسیر قرآن را در بین مردم و دانشجویان توسعه دهند؛ قرآن است که به ما راه رهائی از گرگ‎های بین المللی 5+1 را می‎دهد و کاری می‎کند که همیشه بر خودمان تکیه داشته باشیم.
* تقدیر از اساتید نمونه و برتر رشته‌های تخصصی
پایان‌بخش این اجلاسیه نیز تقدیر از اساتید نمونه و برتر رشته‌های تخصصی بود، که حجج اسلام والمسلمین بهجت‌پور، محمدرضا جباری و محمد امین بالادستیان اساتیدی بودند که هدایای خود را از دست آیت‌الله جوادی آملی دریافت کردند.


نوشته شده در   دوشنبه 11 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode