ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 خرداد 1394     |     کد : 89777

رئيس مجلس: دولت مسير درستي طي مي‌كند كشور به آرامش رسيده است

علی لاریجانی روز یکشنبه در همایش سراسری فرمانداران بابیان این که مساله بین المللی ما تا حد زیادی به مساله هسته‌ای مربوط می شود گفت که مسیر روشنی در کشور برای این امر طراحی شده است.



علی لاریجانی روز یکشنبه در همایش سراسری فرمانداران بابیان این که مساله بین المللی ما تا حد زیادی به مساله هسته‌ای مربوط می شود گفت که مسیر روشنی در کشور برای این امر طراحی شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس مجلس ادامه داد:مساله هسته‌ای و پرونده آن چیزی نیست که مسیر مذاکرات را آن‌ها به ما تحمیل کرده باشند.

وی ادامه داد: با بررسی واقع بینانه صحنه و همه شرایط، نظام این راه را انتخاب کرد و این مربوط به این دولت هم نیست و از قبل انتخاب شده و در این دولت پیگیری‌ها جدی تر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه ابعاد موضوع مورد توجه و در جلسات مختلف مورد بحث قرار گرفته و کار سنجیده‌ای دنبال می‌شود که امیدوارم به نتایج خوبی برسد.

امنیت انتخابات

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات سال جاری هم اشاره کرد و گفت:باتوجه به شرایط منطقه انتخابات ما باید پررنگ تر شود تا تأثیرگذاری داشته باشد.

لاریجانی با بیان این که ایران در منطقه تاثیرگذار است، اظهار داشت: ما به منطقه نیرونمی فرستیم اما فکر انقلاب اسلامی فکر پویایی است. جدای از این امنیت ملی هم طوری است که باید وضع منطقه را رصد کنیم.

وی تاکید کرد: انتخابات باشکوه، قدرت و منزلت ایران را بالا می برد و تاثیرگذاری ما را در معادلات منطقه ای افزایش می دهد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: امنیت در انتخابات امر مهمی است، چون این مساله حالت شناوری دارد و باید در طول مسیر با دقت بیشتری به آن توجه کرد.

رئیس مجلس با اشاره به بیکاری و تورم، آنها را محصول مدیریت ناصحیح در اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: از منابع به درستی استفاده نشده و اقتصاد ما هم از نظر اتکای به نفت و هم رونق تولید دچار نقص است. تولید در بخش‌هایی دچار رکود شده هرچند سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته اما استفاده بهینه از آنها نمی‌شود. تولیدکنندگان معوقاتی دارند که باید مشکل آنها را حل کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از عملکرد اقتصادی دولت دفاع کرد و گفت: مسیری که دولت در این دو سال طی کرده مسیر درستی بوده و به کشور آرامش داده است. درست است که هنوز تورم وجود دارد اما این مسیر نوسانات تورمی را تا حدود زیادی ‌آرام کرد. مسیر توسعه نیز همین است. اگر تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم شتاب لازم برای توسعه را فراهم کرده‌ایم.

او بر محدودیت منابع دولتی نیز اشاره کرد و افزود: باید بپذیریم که اقتصاد باید با کمک مردم شکوفا شود. اگر می‌خواهیم اقتصاد و توسعه کشور شتاب گیرد همه امور دیوانی ما باید در این زمینه فعال باشند، راجع به اقتصاد کشور صحبت‌های زیادی می‌شود. گاهی هم حرف‌های تلخی گفته می‌شود اما اگر منصفانه نگاه کنیم مسیر کشور درست است. شرایطی در گذشته به وجود آمد و بخش زیادی از بودجه صرف بودجه جاری شد. مثلاً در سال گذشته از 180 هزار میلیارد اعتبارات 150 هزار میلیارد صرف بودجه جاری شد. امسال هم کمی بیش از این صرف این بودجه جاری شده است. در مقطعی منابع کشور صرف این مسأله شد و حالا دولت می‌خواهد آن را کنترل کند و همه هم می‌خواهند کمک کنند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر به مسأله انتخابات پرداخت و تأکید کرد: اولین مسأله این است که باید فضای امیدوارکننده‌ای ایجاد شود. در یک فضای یأس‌آلود و سیاه نمایی شده رغبت برای حضور در انتخابات کم می‌شود. فضا باید پرتحرک باشد. فضای یأس آلود نه برای سرمایه‌گذاری مثبت است و نه برای امر سرنوشت سازی مثل انتخابات؛ لذا ایجاد فضای امیدوارکننده رکن است.

او ادامه داد: عمل انقلابی این نیست که شرایط سیاهی را تصور کنیم. این هم غیرواقعی است و هم غیرمنصفانه. اگر هم می خواهیم نقد کنیم نقد باید منصفانه باشد و شرایط را برای پیشرفت فراهم کند. ما باید در انتخابات شرایط را برای حضور حداکثری فراهم کنیم که پشتوانه بزرگی برای ملت، انقلاب، امنیت ملی و حفظ منافع ملی کشور است. اگر این را اصل بدانیم باید اقداماتی را سامان دهیم. اولاً رقابت سالم و واقعی در کشور به وجود بیاوریم. رقابت باید واقعی باشد و نه فقط در سخنرانی‌ها و مردم باید احساس کنند آرای مختلف در کشور وجود دارد. هم وزارت کشور و هم احزاب و گروه‌های سیاسی باید تلاش کنند آرای متنوعی وجود داشته باشد. او افزود: انتخابات امر مهمی است، یک جشن است؛ در جشن که توهین و تخریب نمی‌کنند. جشن سرنوشت مردم ملزوماتی دارد. اینجا میدانی نیست که ملت به هم توهین کنند، همه باید مراقبت کنند؛ به خصوص دستگاه‌های نظارتی که آداب جشن سرنوشت مردم رعایت شود. این مسأله شخصی نیست که یک نفر تخریب شود؛ بلکه شرایطی به وجود می‌آورد که رجال معون حاضر نمی‌شوند در انتخابات شرکت کنند.

او همچنین بابیان این که صندوق‌های انتخابات بایدشفاف باشند گفت: در فضای غبارآلود حضور مردم کمرنگتر می‌شود. مثلاً هرچه صندوق انتخابات شفافتر باشد اعتماد مردم بیشتر می‌شود.

لاریجانی بر لزوم بی‌طرفی مسئولان برگزاری انتخابات نیز تأکید کرد و گفت: مخصوصاً‌ مردم نباید احساس کنند که جایی سازمان یافته در انتخابات دخالت می‌کنند. در مورد این مسأله اول باید نصیحت کرد و بعد هم جلوگیری کرد.

سخنان دکتر جهانگیری در همایش فرمانداران

معاون اول رئیس جمهوری هم دراین همایش با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: مردم به دولت یازدهم رای دادند که به نگرانی‌های آنها پایان داده شود و بتوانند منزلت خود در جهان را پیدا کنند زیرا به دلیل سوء مدیریت‌ها در دولت گذشته جایگاه ملت ایران تنزل یافته بود و مردم احساس می‌کردند باید مجددا به جایگاه حقیقی خود بازگردند.

وی با تاکید براین که مردم می خواهند کشور از فساد و ناکارآمدی به دور باشد خاطر نشان کرد: فسادهایی که در زمینه‌های مختلف شکل گرفته بود باعث تنفر مردم شده بود و مردم ناراحت بودند از اینکه ببینند عده ای با سختی برای تامین نان شب تلاش می‌کنند و عده‌ای با توسل به رانت و برخی ارتباطات به پول های میلیاردی می‌رسند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه مردم خواهان رونق اقتصادی بودند و می‌خواستند فرهنگشان از ریا، تظاهر و دروغ به دور باشد افزود: همه اینها یعنی مردم به اصلاح و تغییر روند در اداره کشور می‌اندیشیدند و می‌خواستند که ترس و نگرانی نسبت به آینده نداشته باشند.

وی با تاکید براینکه مردم باید احساس کنند که تغییری رخ داده و از امید آنها حفاظت می شود گفت: مهمترین سرمایه هر دولت و نظام سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به آن نظام است و ما موظفیم اعتماد عمومی را به جامعه بازگردانیم و مردم احساس کنند که نظام اسلامی قادر است گره‌های زندگی مردم را باز و در دنیا نقش مثبت ایفا کند.

دولت پاسخگو در برابر مردم

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت باید خود را در برابر خواست مردم پاسخگو بداند و شهروندان احساس کنند که در پشت سر دولتی ایستاده اند که می تواند از حقوق اساسی آنها دفاع کند.

وی از بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و تقویت حس دولت داری در مردم به عنوان رویکردهای جدی دولت تدبیر وامید یاد کرد و گفت: دولت ضعیف، ‌نظام و سایر قوا را ضعیف می کند و اگر حس دولت داری در جامعه تضعیف شود، آشفتگی و خودرایی و خودسری موجب مختل شدن نظم اجتماعی کشور می‌شود. دکتر جهانگیری موضوع هسته‌ای را به عنوان یکی از مهمترین مسائل پیش روی نظام نام برد و گفت: یکی از ویژگی‌های دکتر روحانی اشراف ایشان بر پرونده هسته ای است و شخصا وقت زیادی برای پرونده هسته‌ای گذاشته و روسای قوا و افراد صاحب نظر را به مشورت خواسته است.

وی همچنین از طرح هدفمند سازی یارانه‌ها به عنوان یکی از داستان‌های پرغصه کشور نام برد و گفت: با اجرای غلط این طرح، بندها و گره‌هایی را به پای نظام بستند که تا مدت‌ها گرفتار بماند.

وی افزود: طبق قانون باید ۵۰ درصد از درآمد افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی برای توزیع در میان مردم هزینه می‌شد و این کار نیازمند محاسبات پیچیده نبود بلکه بایک ضرب و تقسیم ساده می‌توانستند درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را محاسبه و ۵۰ درصد آن را تقسیم بر جمعیت مردم کشور کنند تا میزان یارانه نقدی مشخص شود اما معلوم نیست طبق چه مجوز قانونی و با چه انگیزه‌ای جز گرفتار کردن نظام، دو تا سه برابر آنچه قانون معین کرده بود به عنوان یارانه پرداخت کردند.

وی افزود: مشخص نیست چرا مجلس و دستگاه‌های نظارتی از این اقدام خلاف قانون جلوگیری نکردند و حالا به ما می‌گویند که یارانه ثروتمندان را حذف کنید. یعنی الان ما بدهکار شده‌ایم که چرا یارانه پردرآمدها را حذف نکرده‌ایم و آنها که به شکل غیرقانونی این یارانه‌ها را توزیع می‌کردند، خود را قهرمان می دانند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به کسانی که دولت را متهم می کنند که جرات تصمیم گیری ندارد افزود: دولت تدبیر و امید تا کنون دو مرتبه قیمت بنزین را افزایش داده است و این هنر نیست که قبل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بیش از میزان درآمدحاصل از آن ، یارانه نقدی میان مردم توزیع شود‌.

در سختی ها هیچ کس به دولت کمک نمی کند

دکتر جهانگیری خاطر نشان کرد: متاسفانه در سختی‌ها هیچ کس به دولت کمک نمی‌کند. آنجا که ما را تشویق به اصلاحات بزرگ می‌کردند و ما در دل مشکلات رفتیم، آنها که خوب بودند سکوت کردند و بقیه با استفاده از رسانه‌هایشان علیه دولت اقدام کردند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مفاسد اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: مفاسد اقتصادی به صورت سیستمی در کشور ورود کرد و متاسفانه در سالهای قبل مبارزه با مفاسد به حربه ای برای مقابله با رقیب تبدیل شده بود و مفسدین نیز فهمیده بودند که با افراد کارنابلد روبرو هستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پرونده بابک زنجانی و مشخص نبودن محل 2 میلیارد و 700 میلیون دلار از ثروت کشور که در اختیار این فرد قرار گرفته بود، گفت: این پول در نظام بانکی دنیا جابه جا شده است و باید مشخص شود که کجا رفته و همچنین باید مشخص شود که بابک زنجانی چگونه توانسته به سیستم نفوذ کند؟

وی تصریح کرد: این دولت مصمم است یک پیشگیری جدی در زمینه مبارزه با مفاسد اجرا کند.

فرمانداران اقتدار نشان دهند

معاون اول رئیس جمهوری از فرمانداران خواست انسجام کشور را جدی بگیرند و اقتدار مدیریتی خود را نشان دهند و به آنان گفت: قابل قبول نیست که یک سخنرانی و یا برنامه‌ای که مجوز دارد لغو شود. احدی نباید حس کند که می‌تواند در برابر قانون بایستد‌.


نوشته شده در   دوشنبه 11 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode