توصیههای قرائتی برای توجه به قرآن؛ درآستانه ماه رمضان و تعطلات تابستانی
اگر در تابستان و تعطیلات و ماه رمضان بهره نگیریم حسرتی در یوم الحسره خواهیم داشت
حجت الاسلام قرائتی گفت: تابستان و تعطیلات آن از یک سو و ماه رمضان بهار قرآن از سوی دیگر و وجود اردوهای تابستانی و حدود یک میلیون معلم و پنج میلیون دانشجو و میلیونها نسل نو، فرصتی است که اگر خدای ناکرده بهره نگیریم حسرتی در یوم الحسره خواهیم داشت.
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان توصیههائی برای بهرهمندی هر چه بیشتر از قرآن کریم ارائه کردند و اعتدال متن آن را با اضافه کردن منابع آیات و روایات تقدیم میکند:
بسم الله الرحمن الرحیم
شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن
* ماه رمضان سراشیبی عبادت و تلاوت و تدبیر و تفسیر است
* باید حوزههای علمیه برای ماه قرآن آمادگی خاصی داشته باشند
همانگونه که ماه رجب و شعبان دستورات ویژه دارد که برای آمادگی ماه مبارک رمضان است و همانگونه که مسئولین برای سفرهای نوروزی و تابستانی تدارکات ویژهای در نظر دارند و همانگونه که ماشینهای هوا گرفته در سراشیبی روشن میشود و سراشیبی عبادت و تلاوت و تدبیر و تفسیر ماه رمضان است. لازم است حوزههای علمیه نیز برای ماه قرآن آمادگی خاصی داشته باشند.
* قرآن کلید عالم ربانی شدن را استمرار در تعلیم کتب آسمانی میداند
هدف حوزهها تربیت عالم ربانی است که قرآن کلید ربانی شدن را استمرار در تعلیم کتب آسمانی میداند کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَبِمَا کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ [سوره آل عمران / آیه 79 ]
* درس تفسیر باید جایگاه خود را به دست آورد
بحمدالله در این سالها حوزهها به خصوص حوزه علمیه قم صدها نفر از مدرسین در کنار درسهای رسمی به تفسیر پرداختهاند و کم کم درس تفسیر از درس جانبی و حاشیهای وارد متن میشود.
درس تفسیر باید جایگاه خود را در منابر و خطبهها و مدارس علمیه به دست آورد. خداوند به پیامبرش میفرماید: کلام و سخنرانی تو باید براساس قرآن باشد نه شعر و خواب و قصه و تاریخ (لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ)[ سوره : النحل / آیه : 44 ] و اگر از داستان و تاریخ و رؤیاها بهره میگیریم باید در حاشیه باشد.
با این که اهل بیت پیامبر عزیز مظلومند ولی رسول گرامی از مظلومیت آنان گلایه نمیکند بلکه از مهجوریت قرآن شکایت دارد یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا [فرقان / آیه 30]
* دو توبیخ در مورد قرآن
برخورد ضعیف با قرآن مورد توبیخ است؛ أَفَبِهَذَا الْحَدِیثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ [سوره الواقعة / آیه 81] و تدبر نکردن در آن با دو توبیخ همراه است. أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا [سوره محمد / آیه 24]
قرآن ذکر است به دلیل «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»[حجر/ 9] و اگر به آن بی اعتنائی شود زندگی نکبت بار به سراغ ما خواهد آمد.
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا [طه / 124]
* وظیفه حوزهها آشنا کردن طلاب جوان با قرآن و روش تفسیر صحیح و جامع است
امروز در سایه انقلاب اسلامی درهای دانشگاه به سوی تفسیر باز شده است و مقام معظم رهبری در نامه به جوانان آمریکا و اروپا فرمود برای شناخت اسلام به جای رسانهها از خود قرآن بهره گیرند وظیفه حوزهها آن است که طلاب جوان را با قرآن و روش تفسیر صحیح و جامع آشنا نمایند تا رضیه و استفاده ناقص را از دیگران بگیرند.
* عالم نماها بنی امیهها آل سعود و آل خلیفه اولی الامر معرفی کردند
چه عالم نماهائی در دنیا به مردم گفتند که اطاعت از اولی الامر به دستور قرآن واجب است و اولوالامر را با بنی امیهها و بنی عباسها و امروز به آل سعود و آل خلیفه و امراء و پادشاهان تطبیق و مردم را اسیر این مفسدین کردند.
که اگر ما در تفسیر اولوالامر نگاه جامعی داشته باشیم که قرآن در کنار اطاعت از اولو الامر در آیات دیگری اطاعت از افراد گناهکار، کفور، مسرف، مهین، مفسد، بدسابقه، غافل، هوسباز، افراطی، جاهل و… را با جملات «لا تطع و لا تطعوا و لا تتبع و لا تتبعوا» نهی کرده هرگز مسیر رشد انسان از ولایت اولیاء خدا به پذیرش ولایت طاغوتها تبدیل نمیشد.
ما با انس با قرآن میتوانیم مواعظ خود را با قرآن گره بزنیم (فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخَافُ وَعِیدِ) [قاف / 45]
ما با انس با قرآن میتوانیم درس اخلاق و تهذیب خود را با آیات اخلاقی گره بزنیم
ما میتوانیم با انس با قرآن پاسخ همه سئوالات را بدهیم (آیَاتٌ لِلسَّائِلِینَ) [یوسف / 7]
ما میتوانیم تمام مشکلات روحی و اجتماعی را حل کنیم (وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ)
[اِسراء / 82]
ما می توانیم با نور قرآن ظلمات را روشن کنیم (لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ) [ابراهیم / 1]
ما میتوانیم در اردوهای تابستانی و زمستانی (رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّیْفِ) [قریش / 2] محور دروس تابستانی را تفسیر سورهای در قرآن قرار دهیم.
ما میتوانیم با دقت در آیات به علومی دست یابیم که امام رضا (ع) فرمود ((من أراد العلم فلیثور القرآن فانّ فیه علم الأوّلین و الآخرین)) [کنزالعمال، حدیث ۲۴۵۴]
امروز دنیا از آب بنزین میسازد که شاید آیه ما (وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ) [تکویر / 6] اشاره به آن باشد.
امروز از یک کلمه (لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِینَ) [بقر / 69] دانشکده روان شناسی رنگها را ایجاد کردهاند.
چرا کتابی که به قول حضرت علی(ع) (بحر لاتدرک قعره) [نهج البلاغه، دکتر سید جعفر شهیدی، ص 234، خطبه 198،] است را جدی و جدیتر از قبل نگیریم.
* تابستان و تعطیلات و ماه رمضان را اگر بهره نگیریم حسرتی در یوم الحسره خواهیم داشت
به هرحال تابستان و تعطیلات آن از یک سو و ماه رمضان بهار قرآن از سوی دیگر و وجود اردوهای تابستانی و حدود یک میلیون معلم و پنج میلیون دانشجو و میلیونها نسل نو، فرصتی است که اگر خدای ناکرده بهره نگیریم حسرتی در یوم الحسره خواهیم داشت.
مدیران و مدرسان و متولیان حوزههای علمیه سراسر کشور در این یک ماه که فرصت داریم با تدبیری که با مشورت ائمه جمعه و جماعات و سازمانهای فرهنگی میاندیشند اقدامی در شأن قرآن انجام دهند.