ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 خرداد 1394     |     کد : 89381

اجازه زياده‌خواهي را در مذاكرات به غرب نمي‌دهيم

وزير امورخارجه كشورمان با بيان اين که قطعا اجازه زياده خواهي رادر مذاکرات به غرب نمي دهيم، گفت: تيم مذاکره کننده خود را مقيد به حفظ خطوط قرمز نظام در همه مباحث مذاکرات هسته اي از جمله فردو مي داند.

ظريف: به خطوط قرمز هسته‌اي پايبنديم
اجازه زياده‌خواهي را در مذاكرات به غرب نمي‌دهيم

وزير امورخارجه كشورمان با بيان اين که قطعا اجازه زياده خواهي رادر مذاکرات به غرب نمي دهيم، گفت: تيم مذاکره کننده خود را مقيد به حفظ خطوط قرمز نظام در همه مباحث مذاکرات هسته اي از جمله فردو مي داند.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني خانه ملت، محمدجواد ظريف درباره زياده خواهي جديد آمريکا در بحث مذاکرات هسته اي در موضوع فردو و موضوع بازرسي از تأسيسات نظامي، گفت: بارها من و اعضاي تيم مذاکره کننده هسته اي تأکيد کرده ايم که قطعا اجازه زياده خواهي به طرف هاي غربي در بحث مذاکرات هسته اي نمي دهيم.

وزير امور خارجه ادامه داد: به طور حتم تيم مذاکره کننده خود را مقيد به حفظ خطوط قرمز نظام درمباحث مذاكرات هسته اي ازجمله فردو مي داند.

پاسخ افخم به اظهارات همتاي آمريکايي

مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه هم در پاسخ به اظهارات همتاي آمريکايي خود گفت: تا زماني که همه موضوع هاي مورد نظر ايران مشخص نشود و به نتيجه نرسد توافقي در کار نخواهد بود.

ماري هارف سخنگوي وزارت خارجه آمريکاگفته بود كه اگر آمريکا به تضمين هاي لازم براي دسترسي به ابعاد فعاليت هاي هسته اي ايران نرسد توافق را امضا نخواهد کرد.

در پاسخ به اين اظهارات، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفت: تا همه موضوع هاي مورد نظر جمهوري اسلامي ايران هم مشخص نشود و به نتيجه نرسد ؛ توافقي نخواهد بود.

افخم اضافه کرد : نظرات ايران در همه موارد به صورت مشخص و شفاف از ابتداي مذاکرات مطرح شده است.

تيم مذاکره کننده ايران از روز چهارشنبه گذشته چهارمين دور مذاکره براي نگارش پيش نويس توافق جامع را در وين آغاز کرد.

درهمين حال، وزارت امور خارجه اعلام کرد به شوروعلاقه شهروندان در حمايت از اقدام‌هاي دستگاه ديپلماسي احترام مي گذارد ولي برپايي تجمع را کاملا غيرضروري مي داند.

روابط عمومي وزارت امور خارجه روز پنجشنبه « در پي انتشار فراخوان هايي در شبکه هاي اجتماعي و دعوت از شهروندان براي تجمع امروزدرمقابل وزارت‌خارجه به حمايت ازاقدام ها و تلاش‌هاي دستگاه ديپلماسي براي تأمين منافع کشور و احقاق حقوق ملت ايران»افزود: مسئولان و مجريان سياست خارجي کشور به وظايف و مسئوليت هاي خطير خود بر اساس رهنمودها و خطوط کلي تعيين شده ازسوي مقام معظم رهبري ؛ پايبندي کامل به اصول عزت، حکمت و مصلحت و درچارچوب رويکرد دولت تدبير و اميد با هوشياري و تعهد کامل عمل مي کنند و به فعاليت و تلاش خستگي ناپذير خود براي رسيدن به اهداف سياست خارجي کشور ادامه خواهند داد.

در اطلاعيه روابط عمومي وزارت امورخارجه تصريح و تاکيد شده است: هرگونه تجمعي نيازمند اخذ مجوزهاي قانوني از مراجع ذيصلاح است.

ازسوي ديگرسخنگوي وزارت خارجه آمريکا در مورد شرط ايران مبني بر قرار دادن مهلت بيست و چهار روزه در صورت نياز به بازرسي از تأسيسات هاي هسته اي ، بدون رد آن پيشنهاد، موضع خنثي در پيش گرفت .

ماري هارف در کنفرانس خبري که در آن موضوعات مختلفي در مورد جريان مذاکرات هسته اي ايران و شش قدرت ديگر جهاني مطرح شد، در پاسخ به خبرنگاران در مورد شرط ايران مبني بر تعيين مهلت بيست و چهار روزه پيش از دسترسي بازرسان سازمان انرژي اتمي به سايت هاي هسته اي ايران و در صورت مشکوک بودن آژانس نسبت به نقض احتمالي مندرجات توافقنامه هسته اي، سعي داشت از پاسخگويي در مورد اين موضوع خودداري کند.

اين طرح که مذاکره کنندگان فرانسوي مدعي ارائه آن ازسوي ايران شده اند، موضوعي نبود که سخنگوي وزارت خارجه بتواند بسادگي بدون پاسخگويي از آن عبور کند و پس از سئوال هاي پي در پي خبرنگاران مجبور به عقب نشيني شد و بدون رد اين طرح، اظهار داشت: موضع ما در اين مورد خنثي است. خبرنگاران از اين پاسخ وي قانع نشدند و به رد يا قبول اين پيشنهاد ايران از طرف وزارت خارجه آمريکا اصرار کردند که وي در واکنش به اين اصرار خبرنگاران اظهار داشت: ما همواره گفته ايم در ملاء عام مذاکره نمي کنيم و اظهارات من در باره موارد مطروحه، نوعي مذاکره عمومي محسوب مي شود.

ريابکوف: از خطوط مبهم گذشته عبور کرديم

معاون وزارت خارجه روسيه اظهار داشت که با گذشتن از خطوط مشکل در مذاکرات هسته‌اي با ايران به توافق نهايي نزديک شده‌ايم.

به گزارش فارس، «سرگئي ريابکوف» اظهار داشت:«مسکو مطمئن است که توافق هسته‌اي با ايران ميسر است و انتظار نمي‌رود مذاکرات تا مدت طولاني ادامه داشته باشد.»

معاون وزير خارجه روسيه در خاتمه افزود: «معتقدم که اطمينان زيادي در اين زمينه وجود دارد و نبايد گفت که "احتمال توافق" وجود دارد بلکه اين توافق انجام شدني خواهد بود. من تاريخ قطعي تعيين نمي‌کنم، اما تمديد طولاني اين گفت‌وگوها بعيد است.»

ادامه مذاکرات سه شنبه آينده در وين

در اين زمينه سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران روند نگارش متن توافق جامع را « بسيار کند» توصيف کرد و گفت :ادامه کار به سه شنبه اين هفته در وين موکول شد.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران گفت: در روز هاي گذشته کار نگارش متن اصلي و ضمائم آن در دو سطح سياسي و کارشناسي ادامه يافت. جلسات کارشناسي به طور همزمان در دو حوزه تحريم ها و هسته اي برگزار شد. معاون حقوقي و بين الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: به دليل گستردگي موضوعات و پيچيدگي آنها پيشرفت در نگارش بسيار کند صورت مي گيرد.


نوشته شده در   شنبه 2 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode