ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 ارديبهشت 1394     |     کد : 88775

سرمايه‌گذاري 180 ميليارد دلاري ايران در صنعت نفت

وزير نفت جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد: هرگونه توافق هسته‌اي بايد شامل لغو همه تحريم هاي مالي و انرژي باشد.

وزير نفت در اجلاس انرژي برلين خبر داد
سرمايه‌گذاري 180 ميليارد دلاري ايران در صنعت نفت

وزير نفت جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد: هرگونه توافق هسته‌اي بايد شامل لغو همه تحريم هاي مالي و انرژي باشد.

به گزارش ايرنا ، بيژن زنگنه در سخناني در اجلاس امنيت انرژي‌2015 در برلين گفت :لازم است که همه تحريم هاي مالي و نفتي برداشته شود و آنچه پس از لغو تحريم ها اهميت دارد اين است که ما سهم خود از بازار جهاني را بار ديگر به دست آوريم.

وزير نفت تصريح کرد که توليدنفت ايران دستکم بايد به سطح پيش از تحريم ها يعني 4 ميليون بشکه در روز برسد.

وي خاطرنشان کرد: براي رسيدن به اين هدف بين هفت تا هشت ماه و در نهايت براي رسيدن به سطح توليد‌5 ميليون و 700 هزار بشکه در روز به حدود سه سال زمان نياز داريم.

اين عضو کابينه دولت در ادامه به طرح هاي بزرگ براي احيا و نوسازي زيرساخت هاي انرژي ايران اشاره و اعلام کرد: ايران قصد دارد تا سال 2022 مبلغ 180 ميليارد دلار در اين بخش سرمايه گذاري کند.

وي با تاکيد بر اينکه ايران همواره يک تامين کننده قابل اعتماد انرژي بوده است، ابراز اميدواري کرد کشورمان بتواند به بازارهاي جديد نفت و گاز در منطقه پيراموني و در آسيا و اروپا دسترسي پيدا کند.

زنگنه همچنين با بيان اينکه قيمت گاز در اروپا موجب مي شود که پروژه‌هاي زيرساختي مانند خط لوله به صرفه نباشد، اعلام کرد که انتقال گاز طبيعي مايع شده (ال.ان.جي) به اروپا گزينه مورد ترجيح ايران است.در عين حال ايجاد خط لوله را هم منتفي نمي دانيم، اما مشکلات زيادي در اين زمينه وجود دارد و اين گزينه اصلي ما نيست.

وي در پاسخ به پرسشي درباره پايين آمدن قيمت نفت، اين موضوع را تا حدي ناشي از دلايل سياسي دانست و در ادامه نسبت به حصول توافق هسته اي تا 30 ژوئن(9تير) ابراز خوشبيني کرد.وزير نفت همچنين بر خواست و تمايل ايران براي داشتن روابط حسنه با تمام کشورها از جمله همسايگان عرب براساس اعتماد متقابل تاکيد کرد و از ابراز علاقمندي آلمان براي گسترش همکاري هاي اقتصادي با ايران پس از لغو تحريم‌هاي غرب خبر داد.

وي همچنين در گفتگو با ايرنا در برلين گفت: تهران و برلين به يک اندازه اشتياق دارند تا پس از برداشته شدن اين تحريم ها، بار ديگر روابط دوجانبه اقتصادي را گسترش داده و ارتقا دهند.وي با اشاره به نقش مهم صادرات نفتي ايران در امنيت جهاني انرژي، از سرمايه گذاران اروپايي براي سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز ايران استقبال کرد و در عين حال سفر فعلي خود به آلمان را قدمي رو به جلو براي عصر پس از تحريم ها توصيف کرد.

خبر ديگري حاکيست:همچنين مديرعامل شرکت ملي نفت در حاشيه برگزاري نمايشگاه نفت گفت: برداشت نفت از لايه نفتي پارس جنوبي از سال‌1395 با توليد 35 هزار بشکه نفت در روز آغاز مي شود.

رکن الدين جوادي درباره توسعه ميادين نفتي پس از رفع تحريم ها، گفت: از سال 93 تمهيدات لازم پيش‌بيني شده تا به محض رفع تحريم، وضع عملياتي ما به روال سابق بازگردد.در اين خصوص همه ميادين نفتي مورد بازبيني قرار گرفته اند تا حداکثر سه ماه پس از رفع تحريم‌ها، به وضع سابق بازگرديم.

وي درمورد وضع توسعه فاز 11 پارس جنوبي گفت: اميدواريم روند اجرايي فاز 11 پارس جنوبي که به عنوان تنها فاز باقي مانده پارس جنوبي به شمار مي رود با انتخاب پيمانکار آغاز شود.مديرعامل شرکت ملي نفت افزود: به تازگي شرکت مپنا اعلام آمادگي کرده است که در توسعه فاز‌11 پارس جنوبي سرمايه گذاري کند و ما در حال بررسي آن هستيم.

وي اظهار داشت: تا پايان سال‌96 بيش از 700 هزار بشکه به ظرفيت توليد نفت ايران افزوده خواهد شد که البته براي تحقق آن به سرمايه گذاري 20 ميليارد دلاري در ميدان هاي حوزه نفتي غرب کارون نياز است.

وي اضافه کرد: در نظر داريم که سطح توليد روزانه به 5 ميليون بشکه تا پايان برنامه ششم توسعه و يک ميليون بشکه ميعانات گازي در روز افزايش يابد.

مديرعامل شرکت ملي نفت ادامه داد: حجم توليد گاز غني بايد به يک ميليارد و 300 ميليون مترمکعب در روز برسد که اين ميزان حدود دو برابر سال 93 خواهد بود.همچنين ظرفيت توليد نفت خام در سال 93 به 3 ميليون و 800 هزار بشکه رسيد که اين رقم بايد در پايان سال 94 به 3 ميليون و 960 هزار بشکه در روز افزايش پيدا کند. وي ضمن اشاره به اينکه تا پايان سال 94 توليد نفت غرب کارون که هم اکنون 100 هزار بشکه است به 250 هزار بشکه افزايش مي يابد، افزود: در سال 94 با افتتاح فازهاي 15 و 16 در نيمه نخست سال به صورت رسمي و فازهاي 17 و 18 در نيمه دوم سال و همچنين بخش هايي از فازهاي 19 و 21 تا پايان سال، شاهد افزايش 100 ميليون مترمکعبي توليد گاز کشور خواهيم بود.

وي تصريح کرد: با تدابير صورت گرفته طبق برنامه ششم توسعه برنامه توليد يک ميليون و 300 هزار مترمکعب گاز محقق مي شود و در اين راه برخي ميادين گازي مانند فرزاد A و فرزاد Bعملياتي مي شوند.

جوادي در خصوص برنامه احداث پايانه‌هاي جديد صادرات نفت خام گفت: طبق مصوبه دولت امسال مطالعات احداث پايانه جديد صادراتي در جاسک انجام خواهد شد و سال آينده اين پروژه وارد فاز اجرايي مي‌شود به‌طوري که در فاز اول براي صادرات يک ميليون بشکه نفت خام در روز آماده شود.از سوي ديگر، مدير امور اکتشاف شرکت ملي نفت ايران هم گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه سالانه بايد400 ميليون بشکه نفت و 132 ميليون مترمکعب گاز در کشور اکتشاف شود که در حال حاضر پيشرفت فيزيکي اهداف اکتشافي به 90 درصد رسيده است.

هرمز قلاوند در حاشيه اين نمايشگاه همچنين فعاليت در حوزه اکتشاف منابع هيدروکربوري نامتعارف را از جمله برنامه هاي امسال اين شرکت اعلام کرد.

همچنين مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس از مذاکره با يک شرکت داخلي به منظور حفاري در بخش يازده Bفاز يازده پارس جنوبي خبر داد .علي اکبر شعبانپور در يک نشست خبري در حاشيه اين نمايشگاه با اشاره به اينکه 6 ميليارد فوت مکعب از طريق اين فازهاي پارس جنوبي به ظرفيت توليد کشور امسال افزوده مي‌شود، از برنامه ريزي شرکت نفت و گاز پارس براي برداشت 21 ميليارد فوت مکعب در سال جاري خبر داد و افزود: پيش‌بيني مي کنيم 2000 ميليارد تومان اوراق مشارکت به منظور توسعه فازهاي پارس جنوبي منتشر شود البته در اين مورد بايد هماهنگي هاي لازم با بانک مرکزي و دولت انجام شود.

نماينده گازپروم با اشاره به آمادگي اين شرکت گازي براي مشارکت در طرح توسعه فازهاي پارس جنوبي، احداث خطوط لوله انتقال گاز و ساخت سکوهاي نفتي، گفت: روسيه از تجربيات تحريم نفتي ايران استفاده خواهد کرد.

به گزارش مهر، سرگئي لاسوتنکو گفت: مهمترين نکته اي که وجود دارد اين است که ايران سابقه چندين ساله‌اي در شکستن تحريم ها و فعاليت در شرايط تحريم دارد و اين مسئله براي روسيه که اکنون خود در شرايط تحريم به سر مي برد، بسيار جالب است. از سوي ديگر، حسن وفايي مديرعامل شرکت نفت پارس هم در حاشيه نمايشگاه از آغاز مذاکرات با شرکت شل خبر داد و گفت: اين شرکت بنا به مذاکراتي که با واسطه انجام داده است ،براي حضور در کشور ابراز علاقمندي کرده است. خبر ديگري حاکيست:سند راهبردي پژوهشگاه صنعت نفت پس از ترسيم چشم انداز پژوهشگاه تا افق 1404 در سه حوزه صنايع بالادستي، پايين دستي و محيط زيست و انرژي تدوين شد.


نوشته شده در   شنبه 19 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode