ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394     |     کد : 88627

فضاي نشر بايد امن و آزاد باشد

رئيس جمهوري در مراسم گشايش بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران:

رئيس جمهوري در مراسم گشايش بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران:
فضاي نشر بايد امن و آزاد باشد
منطق و زبان‌گوياي اسلام، كتاب است نه شمشير


سرويس فرهنگي هنري: رئيس جمهوري در افتتاحيه بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران كه با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» برگزار شد، كتاب را پشتوانه، مفخر و راه توسعه ايران دانست.

به گزارش خبرنگار ما، دكتر حسن روحاني، در اين مراسم که ديروز با حضور رييس جمهوري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير ارشاد عمان، جمعي از سفرا و کاردارهاي مقيم تهران، تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ناشران داخلي و خارجي در مصلاي بزرگ امام خميني‌(ره‌) برگزارشد، گفت:

انس ما با كتاب، افتخار ما به كتاب و هدايت ما از راه كتاب است. ما داراي آيين و ديني هستيم كه معجزه پيامبرش كتاب است و ميراث امامش هم كتاب است.

آن قرآن مجيد و اين نهج‌البلاغه. اگر بگوييم افتخارات سرزمين ما و فرهنگ ايران ما در شاهكاري چون شاهنامه و در تحفه‌اي چون بوستان و گلستان و در اثري گرانبها چون ديوان حافظ جمع شده است، نشانگر اين است كه ما با كتاب با جهانيان حرف زده‌ايم».

دكتر روحاني در ادامه گفت: «برخي گمان مي‌كنند جدالي بين كتاب كاغذي و دنياي ديجيتال وجود دارد كه در اين بين کتاب روز به روز مغلوب تر مي‌شود. اگرچه شكل كتاب ممكن است به صور گوناگون در جامعه نشر تغيير پيدا كند اما هيچ چيز جاي كتاب را نخواهد گرفت. كتاب مانده است و مي‌ماند و پايدار خواهد ماند. اما ما هم در برابر كتاب وظايفي را بر دوش خود داريم. كتاب يك مجموعه است از مولف و مترجم گرفته تا ويراستار، حروفچين، توزيع و نشر كه همه دست به دست هم مي‌دهند تا كتابي نوشته و به دست اهل آن سپرده شود.

در اين مسير دولت حداقل بايد به لحاظ سخت‌افزاري احساس وظيفه كند. در زمينه نرم افزاري كه بايد كار را سهل و سهل‌تر كنيم. فضاي انتشار کتاب بايد امن و آزاد باشد. البته كه بايد اصولي همچون رعايت فرهنگ ديني و توجه به هويت ملي و اسلامي مورد توجه همگان قرار گيرد. نمي‌توان همه دروازه‌ها را باز كرد تا هر خرافه‌اي به نام كتاب يا به نام انقلاب ودين در اختيار نوجوانان و جوانان ما قرار گيرد. در عين حال نمي‌توان آنچنان سخت‌گيرانه عمل كرد که ناشر هر روز با زحمت ورود به كوچه‌هاي پر پيچ و خم مواجه شود».

وي افزود: «اگر نظارت‌ها سليقه‌اي شود، آنوقت چنان مي‌شود كه چاپ اول مجاز و چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب خواهد بود. خدا نكند اين قبيل موضوعات سليقه‌اي شود. كتاب براي بيان واقعيت‌ها و رفع نيازمندي‌هاي امروز، براي رسيدن به قله‌هاي دانش و براي آن است كه جامعه بتواند با بهترين ابزار علمي مشكلات را حل كند. نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران هر ساله پر رونق است. اين كه سيصد هزار عنوان كتاب داخلي و صد و شصت هزار عنوان كتاب خارجي در اين نمايشگاه عرضه مي‌شود ، جاي بسي افتخار است. اينكه گفته مي‌شود در سال گذشته سه ميليون بازديد كننده به اين نمايشگاه آمده‌اند جاي بسي خوشحالي دارد. اما به همين نسبت كتابفروشي‌هاي ما هم بايد پر رونق و كتابخانه‌هاي عمومي ما هم پر مراجعه كننده باشد.

هم دولت، هم ناشران، هم جوانان بايد اين بار مسئوليت را بپذيريم و كتاب را رونق دهيم. براي اين منظور هم راهي وجود ندارد مگر اينكه كتاب خريدن و كتابخواني وارد سبك زندگي ما شود. تا وقتي كه چنين نشده است، ما نمي‌توانيم آنچنان فكر كنيم. هر كتابي را كه مجاني به كسي مي‌دهند، ورق مي‌زند ولي نمي‌‌خواند. براي كتاب بايد پول پرداخت كنند تا برايش ارزش قائل شوند و آن را بخوانند».

دکتر جنتي : نمايشگاه بين المللي کتاب تهران تالار هم انديشي ملي است

علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم اظهار داشت: نمايشگاه کتاب تجلي باشکوهي از انديشه ناشران، نويسندگان و فعالان اين صنعت است تا به تعبير قرآن همه سخنان را شنيده و بهترين آنها را برگزينيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: روشنايي اين محفل همه اهالي فرهنگ را به هم پيوند مي‌دهد و سبب ارتقاي سطح فرهنگ عمومي مي‌شود.

وي افزود: نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران در طول 28 سال گذشته تبديل به رويداد بزرگ فرهنگي شده و دولت تمامي امکاناتش را براي پربارتر شدن اين رويداد فرهنگي به کار گرفته است.

جنتي خاطرنشان کرد: براي نمايشگاه کتاب امسال بيش از 70 نهاد و ارگان دولتي همچون شهرداري، وزارتخانه‌هاي علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، امورخارجه، نيرو و غيره مشارکت داشته اند.

تجليل از ناشران نمونه سال 93

ناشران نمونه و شايسته تقدير بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران ( 93) با حضور حجت‌الاسلام دکتر حسن روحاني رييس جمهوري و علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اهدا ي لوح تقدير به شرح زير تجليل شدند.

ناشران نمونه:

1- سيد عباس حسيني نيک انتشارات مجد

2- علي نويدگويي انتشارات نويد شيراز

3- محسن طائب انتشارات پيدايش

4- صفا اميري انتشارات براق

ناشران شايسته تقدير

مرتضي زينلي انتشارات جامع نگر

ناشران بخش جنبي سال 93

1- حامد کفاش انتشارات سايبان

2- علي محمد مودب انتشارات شهرستان ادب

3- جانمراد احمدي انتشارات دارخوين

رييس جمهوري پيش از شرکت در مراسم گشايش نمايشگاه از کتاب هاي منتخب نمايشگاه امسال ديدن کرد‌.

بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران از امروز تا 26 ارديبهشت در مصلي

امام خميني‌(ره) پذيراي بازديدکنندگان است.


نوشته شده در   چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode