ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 ارديبهشت 1394     |     کد : 88569

استفاده از كالاي توليد داخل به فرهنگ جامعه تبديل شود

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، دیروز در آیین نکوداشت مقام معلم و در جمع معلمان نمونه کشوری با گرامیداشت روز معلم، به رسالت سنگین آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهارداشت: محدود کردن هنر نیست، مصون کردن هنر است و باید تمامی تلاش ها برای آموزش و تربیت جوانانی توانمند ، قدرتمند و مصون متمرکز شود و این بار سنگین بر عهده معلمان و آموزش و پرورش است.

رئيس جمهوري: جوانان بايد مصون شوند نه محدود
استفاده از كالاي توليد داخل به فرهنگ جامعه تبديل شود


حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، دیروز در آیین نکوداشت مقام معلم و در جمع معلمان نمونه کشوری با گرامیداشت روز معلم، به رسالت سنگین آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهارداشت: محدود کردن هنر نیست، مصون کردن هنر است و باید تمامی تلاش ها برای آموزش و تربیت جوانانی توانمند ، قدرتمند و مصون متمرکز شود و این بار سنگین بر عهده معلمان و آموزش و پرورش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، روحانی افزود: روز معلم روز خاطره‌ها برای همه ماست ضمن این که روز افتخار برای تمامی ملت ایران محسوب می‌شود چرا که هر آنچه داریم مدیون معلمان خود هستیم .

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به این که در حوزه‌‌ علمیه از قدیم با آزادی کامل و البته با احترام مباحث درسی را با جدیت مورد بحث و بررسی قرار می‌دادند و لذا آزادی تحفه‌ای نیست که از غرب آمده باشد، افزود: جهان اسلام در طول ۱۴قرن مرکز علم و دانش جهان بود.

علم و دانش را در قرن‌های متمادی بدون منت به دنیا صادر کردیم و به هیچ عنوان در فکر انحصار علمی نبودیم وامروز ایراد دنیای غرب این است که در هر علم و دانشی که به دست می‌آورد، پیش از هر چیز به دنبال انحصار است و این به دلیل منافع مادی است که علم را برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی سیاسی گروگان می‌گیرند.

روحانی گفت: ما علم و دانش را رایگان، بی‌منت و بدون این که آن را به اهرم فشار و قدرت تبدیل کنیم ،در اختیار همگان قرار دادیم.

رئیس جمهوری دولت تدبیر و امیدبا تقدیر از جایگاه و شأن معلمان، اظهار داشت: معلمان به عنوان افتخار و آموزگار ما هم علم، خواندن، فهم مسائل و جهان‌بینی و راه تحقیق را به ما یاد دادند و هم درس اخلاق و دینداری را به ما آموختند. روحانی با تأکید بر این که هر کسی باید وظیفه و مسئولیت خود را به درستی انجام دهد، گفت: نمی‌شود به هر کسی گفت که مجتهد هستی و می‌توانی اجتهاد کنی، در چنین صورتی سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ترویج دین و اسلام بر عهده شما معلمان در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ست و تقویت اسلام و نظام هم به این است که هر کس کار خود را به درستی انجام دهد ،در غیر این صورت هیچ فایده و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. رئیس جمهوری اضافه کرد: پرورش اخلاق و بیان مسائل دینی از جمله وظایف معلمان است و برای این منظور حتماً لازم نیست که کلاس اختصاصی تشکیل شود، بلکه هر کدام از معلمان می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند و بی‌تردید معلمی که نفوذ بیشتری دارد از رسالت سنگین‌تری هم برخوردار است. رئیس جمهوری دولت یازدهم در ادامه با تسلیت وفات حضرت زینب کبری (س) و با اشاره به ویژگی‌ها و عظمت روحی این بانوی بزرگ اسلام، اظهار داشت: در کجای تاریخ می‌توان بانویی با این عظمت پیدا کرد؟ آیا نباید به داشتن چنین بانویی افتخار کنیم و آیا چنین شخصیتی، معلمه بزرگ تاریخ ما نیست و نباید از ایشان درس بیاموزیم؟

وی گفت: همچنان که در عرصه‌های علمی قائل به رسیدن به مرزهای علمی هستیم، از مرزهای اخلاق، ایمان، شهامت و شجاعت هم برخورداریم و مرز تربیتی ما تربیت دخترانی شبیه زینب کبری (س) است. رئیس جمهوری در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، اظهارداشت: نخستین درسی که شهید مطهری به ما آموخت، گذشت و آزادگی بود. شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم، عالم شویم و اخلاق اسلامی داشته باشیم و از خود بگذریم.

روحانی افزود: شهید مطهری انسان با استعدادی بود که اگر در قم می‌ماند بی‌تردید به مرجع عالیقدری تبدیل می‌شد چرا که از هر لحاظ سرآمد بود؛ اما از قم هجرت کرد و به تهران آمد و این یک گذشت بود برای این که بسیاری از مقام ها و جایگاه‌هایی که شایستگی‌اش را داشت رها کرد زیرا می‌دانست حضورش در تهران و در میان جوانان و دانشجویان یک ضرورت است.

رئیس جمهوری با بیان این که خاطرات زیادی از حضور در کنار شهید مطهری دارد، اظهار داشت: شهید مطهری مردی با شهامت آزادمرد و با غیرت دینی بود و برای اسلام می‌کوشید و مباحثی را مطرح می‌کرد که برای جامعه مفید بود. وی هیچ‌گاه مانع طرح سئوال نمی‌شد و با متانت مباحث را می‌شنید و به آن پاسخ می‌داد.

روحانی گفت: شخصیت‌هایی مانند پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، امیرالمؤمنین علی (ع) و زینب کبری (س) سرمایه و افتخار ما هستند و هیچ کس از این همه الگو و سرمایه معنوی برخوردار نیست که بتواند از آن استفاده کند. وی با بیان این که مردم ایران عاشق دین، مذهب و خاندان رسالت هستند، به حضور پرشور جوانان در مراسم اعتکاف اشاره کرد و گفت: امروز ما در زمین سنگلاخ قرار نداریم بلکه این زمین در طول قرن‌ها مسطح شده و آماده بهره‌برداری است و همه باید دست به دست هم در مسیر اسلام و قرآن گام برداریم .

رئیس جمهوری در ادامه با قدردانی از تلاش‌های وزیر و مسئولان آموزش و پرورش، اظهار داشت: اقدامات خوبی در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش آغاز شده است و باید این اقدامات را روز به روز با قوت ادامه دهیم. روحانی، اینترنت و فضای مجازی را مانند شمشیر دولبه دانست که می‌تواند مفید یا مخرب باشد و اظهار داشت: ‌اتفاقاً از وظایف آموزش و پرورش این است که چگونه جوانان از این گونه ابزار استفاده صحیحی داشته باشند.

رئیس جمهوری اهمیت تدریس زبان خارجی در مدارس را مورد تأکید قرار داد و گفت: ‌برخی از زبان ها زبان علم است یعنی بدون مجهز شدن به آن زبان نمی‌توان به اعماق علم دست پیدا کرد کما این که تسلط به زبان عربی هم راه ورود به اعماق دین است .

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصون کردن جوانان را به جای محدود کردن آنان مورد تأکید قرار داد و این را کاری هنرمندانه دانست و گفت: ایجاد محدودیت هنر نیست و اگر توانستیم جوانان توانمند و مصون تربیت کنیم، این هنر است.

خروج گام به گام آموزش و پرورش از حالت دولتی

رئیس جمهوری با تأکید بر خارج شدن تدریجی و گام به گام آموزش و پرورش از حالت دولتی، گفت:‌ برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد و هدف اصلی، کیفیت بالاتر آموزش و تربیت جوانان با هزینه پایین است که در این زمینه آموزش را می‌توان خرید خدمت کرد و در این صورت وظیفه آموزش و پرورش هدایت و نظارت بر فعالیت مدارس و مؤسسات آموزشی است .

روحانی گفت: پرورش و اخلاق را باید با آموزه‌های دینی و اسلامی آموخت ،اما علم را باید جهانی بیاموزیم و در این زمینه مؤسسات و مراکز اقتصادی و صنعتی می‌توانند در کنار بنگاه‌های خود، مدارسی را تأسیس کنند. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، مشکلات معیشتی و مادی فرهنگیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تمامی تلاش دولت به عنوان خادم شما این بوده که در حد توان خود به حل مشکلات شما کمک کند .

روحانی با تأکید بر این که این دولت حق اعتراض را برای تمامی اصناف وقشرها به رسمیت می‌شناسد، اظهار داشت: ‌امسال برای نخستین بار کارگران به خیابان آمدند و راهپیمایی کردند و وظیفه ما تلاش برای رفع مشکلات موجود و افزایش تحمل و ایجاد فضایی باز است.

رئیس جمهوری گفت: نسبت به معلمان و فرهنگیان هم حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسیم و تمامی آنها مورد احترام ما هستند. البته این دولت در حد توان خود اقدامات زیادی برای حل مشکلات فرهنگیان انجام داده است.

روحانی با اشاره به این که دولت در سال های ۹۲و ۹۳، به ترتیب ۱۱۲و ۱۰۷درصد بودجه آموزش و پرورش را اختصاص داده است، گفت: دولت در حالی که با کسری بودجه ، تحریم ها و کاهش بهای نفت مواجه بود اما کوشید تا حدامکان نه فقط بودجه مصوب را پرداخت کند بلکه آن رقم را افزایش بدهد.

روحانی افزود: اعتبار مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۰، ۱۲هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۲۴هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین سال ۹۲بودجه آموزش و پرورش ۱۵هزار میلیارد تومان بودکه عملا ۱۷هزار میلیارد تومان پرداخت شد، یعنی ۱۱۲درصد و سال ۹۳هم بودجه مصوب ۱۹هزار میلیارد تومان بود که عملا ۲۱هزار میلیارد تومان پرداخت شد .

رئیس جمهوری گفت: امروز باید همه دست به دست هم دهیم و از این گردنه‌ها عبور کنیم .البته از این گونه گردنه‌ها در تاریخ کشورما زیاد بوده است.

استفاده از کالای داخلی تبدیل به فرهنگ شود

بر اساس این گزارش ،رئیس جمهوری همچنین در جلسه هیات دولت ،با توجه به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی و پیشگامی دولت در این زمینه، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید اززمان آغاز به کار، حمایت از تولید داخلی را از مأموریت‌های مهم خود می‌داند و با استقبال از این موضوع، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مأمور کرد که مصوبه خرداد پارسال دولت مبنی بر تعیین فهرست کالاهای مشابه تولید داخلی و ممنوعیت خرید و واردات آن برای تمامی دستگاه‌های دولتی و عمومی را با توجه به افزایش مستمر قابلیت‌های تولیدی به ویژه در حوزه تولیدات دانش‌بنیان مورد بازنگری قرار دهد و فهرست جدید این کالاها را به دولت ارائه کند.

وی اظهار امیدواری کرد که استفاده از کالای تولید داخل به فرهنگ جامعه تبدیل شود چرا که باید یکی از مصادیق امر به معروف را حمایت از تولید داخلی دانست.

روحانی همچنین با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که مبارزه با فساد باید در عمل صورت گیرد و نتایج حاصل از تلاش‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، به اطلاع مردم رسانده شود، تمامی دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادهای مسئول در امر مبارزه با فساد را به اقدام عملی توصیه کرد و از برخی اظهارات شبهه افکن که اطلاعات غیر واقعی و کذب را اشاعه می‌دهد انتقاد کرد و این گونه اقدامات را موجب زیر سئوال رفتن مبارزه واقعی با فساد دانست.

در ادامه جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی پس از بررسی، به تصویب هیات وزیران رسید‌.

بر این اساس ،هیات وزیران برای بررسی ، تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشكلات و موانع فراروی واحدهای تولیدی، با تشکیل كارگروهی با عنوان «كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» در تمامی استان‌های كشور موافقت کرد.

دولت همچنین برای سرعت بخشی به طرح توسعه خمین، اشتغالزایی، توانمندسازی و محرومیت زدایی آن، با افزوده شدن این شهرستان به فهرست مناطق کمتر توسعه یافته در امور حمایتی موافقت کرد‌. آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از دیگر مصوبات جلسه اخیر هیات وزیران بود. این آیین نامه با هدف افزایش انگیزه كاركنان دستگاه‌های ذیربط در امر كشف كالاهای قاچاق و افزایش توان تجهیزاتی دستگاه‌های متولی در امر مقابله با قاچاق كالا و ارز به تصویب رسید. هیات وزیران مبالغ جزای نقدی تخلفات ناشران اوراق بهادار، اسناد مالی و تشکل‌های خود انتظام و مدیران آنها را به تصویب رساند. با اصلاح تصمیم‌نامه موضوع چگونگی صدور پروانه فعالیت و جواز کسب دفاتر آژانس و اتومبیل کرایه، صدور پروانه كسب در امور مربوط به آژانس‌های حمل و نقل عمومی بار و مسافر درون شهری به عهده شهرداری‌ها گذاشته شد. دولت به وزارت دادگستری اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پیش امضا (پاراف) و امضای موقت موافقتنامه انتقال محکومان میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت امارات متحده عربی و موافقتنامه همکاری در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین به مدت سه سال از تاریخ ابلاغ آنها اقدام کند.

رئیس مجلس :تا وفاق جمعی برای توسعه ایجاد نشود، پیشرفت نمی کنیم

رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت تسریع در ارائه لایحه حل مشکلات فرهنگیان از سوی دولت به مجلس، گفت: آموزش و پرورش یک رکن اساسی در تمدن سازی است، از این رو رفع مشکلات فرهنگیان باید مدنظر باشد .

به گزارش خانه ملت، دکتر علی لاریجانی دیروز در دیدار فرهنگیان و معلمان نمونه کشور، با تبریک هفته معلم، گفت: مدرسه می‌تواند توانمندی‌های افراد را افزایش دهد و وزیر هم باید در سند آموزش و پرورش اهتمام جدی به حل مشکلات فرهنگیان داشته باشد. وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیازمند حرکت زیربنایی است، تصریح کرد: توسعه کشور در تمامی ابعاد نیازمند توجه به آموزش و پرورش است.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با بیان این که موضوع آموزش و پرورش موضوعی رکنی در تمدن سازی است، گفت: کشورهایی که به این مساله توجه کردند پیشرفت کرده اند اما آنهایی که خود را با مقتضیات زمان آماده نکرده‌اند جزو کشورهای درجه سه و چهار مانده‌اند لذا باید شرایط اصلی را مورد توجه قرار داد. امروز آموزش و پرورش از نظر شیوه‌های کار و مسئولیتی که در زمینه افزایش اطلاعات مردم دارد تا حدی متفاوت از دوره گذشته است.

لاریجانی ادامه داد: تحولی که از نظر معیشتی و آینده‌نگری برای زندگی معلمان مورد نیاز است،می‌طلبد سرمایه‌گذاری به صورت موازی در این زمینه صورت گیرد .

وی با تاکید بر این که با روش وصله پینه‌ای معضلات حل نمی‌شود، تصریح کرد: باید برنامه روشنی برای معلمان و آموزش و پرورش داشته باشیم چرا که زمان بهبود وضع فرهنگیان ، اکنون است.

لاریجانی بر توجه به توسعه کشور تاکید کرد و گفت: باید احساس مسئولیت نسبت به توسعه کشور به وجود آید. باید قبول کرد که تا حد زیادی روحیه فردگرایی در کشور وجود دارد و معتقدم توسعه کشور امر جمعی است و تا وفاق در کل جامعه برای توسعه و پیشرفت حاصل نشود، پیشرفتی به وجود نمی‌آید.

رئیس مجلس با اشاره به این که نقایصی در حوزه پیشرفت و توسعه کشور وجود دارد، تصریح کرد: قبول داریم که منابع انسانی و انرژی در کشور داریم اما ذهن همگرا برای آبادانی و پیشرفت کشور باید از دوره دبستان آغاز شود چرا که کار اگر برای کشور جدی نشود واقعا توسعه رخ نمی‌دهد.


نوشته شده در   سه شنبه 15 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode