ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 ارديبهشت 1394     |     کد : 88355

آغاز نگارش متن توافق ايران و1+5 با محوريت لغو تحريم‌ها

سيد عباس عراقچي عضو ارشد مذاکره کننده هسته اي گفت: درباره لغو تحريم ها طرف آمريکايي و اروپايي روشنگري هاي خوبي کردند؛ درباره قانوني که در کنگره آمريکا در حال تصويب است هم بحث هاي مفيدي داشتيم.

عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي در وين خبر داد
آغاز نگارش متن توافق ايران و1+5 با محوريت لغو تحريم‌ها


سيد عباس عراقچي عضو ارشد مذاکره کننده هسته اي گفت: درباره لغو تحريم ها طرف آمريکايي و اروپايي روشنگري هاي خوبي کردند؛ درباره قانوني که در کنگره آمريکا در حال تصويب است هم بحث هاي مفيدي داشتيم.

عضو ارشد مذاکره کننده تيم هسته اي که در راس هياتي در وين بسر مي برد درباره روند نگارش متن توافق گفت: در ابتداي کار نگارش متن هستيم و اين روند تا رسيدن به جمع بندي درباره چگونگي شروع کار

و چارچوب ها ، کمي کند است ، اما در مجموع کار نگارش خوب پيش مي رود.

معاون حقوقي و بين الملل وزير خارجه در پاسخ به اين سئوال که نگارش متن با چه موضوعي آغاز شده است ، گفت: اولويت ما در اين دور از مذاکرات ، بحث هاي مربوط به تحريم ها و روشن شدن ابعاد و جزئيات آن و شروع نگارش توافق ها در اين زمينه است و اکنون مشغول همين کار هستيم.

وي اين بحث ها را داراي ابعادي مختلف دانست و گفت: در اين مرحله، سئوالات مختلفي درباره لغو تحريم ها مطرح است که درباره همه آن‌ها در حال بحث و گفتگو هستيم و بايد پس از جمع بندي نوشته شود. کارادامه دارد و با پيشرفت در اين حوزه ، اطلاع رساني خواهد شد.

معاون وزير خارجه درباره ابهاماتي که آمريکايي ها درباره لغو تحريم ها ايجاد کرده اند ، گفت: در اين باره هم طرف آمريکايي و هم اروپايي ، روشنگري هاي بسيار خوبي کردند و همچنين درباره قانوني که در کنگره آمريکا در حال تصويب است بحث هاي بسيار مفيدي داشتيم. عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ايران اظهارداشت: مذاکرات هسته اي اين دوره وين ، بعد از ظهرديروز به وقت محلي با نشست نمايندگان 1+5 با ايران پايان يافت.

وي همچنين درباره برنامه هاي صبح جمعه نشست هاي هسته اي وين گفت: قرار است در کنار مشورت هاي داخلي ، با تعدادي از نمايندگان 1+5 به ويژه نمايندگان چين و روسيه به طور دوجانبه ديدار کنيم. ممکن است با طرف‌هاي اروپايي نيز به طور جداگانه ديدار کنيم.

تيم مذاکره کننده ايران روزچهارشنبه با هلگا اشميد معاون هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا و در روز پنجشنبه با هيات آمريکايي به سرپرستي وندي شرمن هركدام دو دور مذاکره کرد . در اين دور مذاکرات که به طور متناوب برگزار شد، طرفين نگارش متن توافق جامع يا برجام را آغاز کردند.

همزمان، کارشناسان تيم ها به طور جداگانه براي تدوين متن توافق جامع و به ويژه بحث بر سر لغو تحريم ها تشکيل جلسه دادند و در برخي موارد در جلسه معاونان هم شرکت مي کردند.

ريابکوف: روند و ميزان برداشتن تحريم‌ها از اختلافات اصلي در وين است

مذاکره کننده ارشد هسته‌اي روسيه تاکيد کرد که هم‌اکنون موضوع روند و ميزان برداشته شدن تحريم‌ها هنوز مهمترين مساله مورد اختلاف مذاکره‌کنندگان 1+5 و ايران است.به گزارش ايسنا ، سرگئي ريابکوف، معاون وزير امورخارجه روسيه در اين باره به خبرگزاري اسپوتنيک نيوز روسيه، گفت: همه اختلافات در تفاهمي که در لوزان به دست آمد حل نشده است و براي مثال موضوع روند و ميزان برداشته شدن تحريم‌ها هنوز هم از موضوع هاي مورد اختلاف اصلي است.

وي تصريح کرد: همه طرف‌هاي مذاکره‌کننده بايد اطمينان حاصل کنند که اين دور از مذاکرات وارد مرحله جديد شود و ديگر در مورد موضوع هايي که در لوزان در مورد آن تفاهم شد بحثي صورت نگيرد در اين صورت است که شانس دستيابي به نتيجه دلخواه تا آخر ژوئن هم افزايش خواهد يافت.

معاون وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرد که بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران در صورتي که ايران پس از توافق به تعهدات خود پايبند نماند نبايد بدون مجوز اوليه از شوراي امنيت صورت گيرد.

مونيز: هدف، صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي‌ ايران است

يک مذاکره کننده هسته‌اي آمريکايي مدعي شد که در توافق با ايران، آمريکا قادر خواهد بود که حداقل براي يک بازه زماني 10 ساله فعاليت‌هاي نظامي هسته‌اي احتمالي ايران را تشخيص دهد.

به گزارش ايسنا ، ارنست مونيز، وزير انرژي آمريکا و يکي از اعضاي تيم مذاکره‌کننده آمريکايي در مذاکرات هسته‌اي ايران در مصاحبه با شبکه خبري سي‌ان‌ان بدون توجه به ماهيت صلح‌آميزبودن برنامه هسته‌اي ايران اظهارداشت: تحت توافقي که حاصل خواهد شد، آمريکا براي يک بازه حداقل 10 ساله ضمن اعمال محدوديت‌ها و بازرسي‌هاي گسترده بر برنامه هسته‌اي ايران، با رساندن زمان گريز هسته‌اي ايران به يک سال، زمان مناسب براي واکنش را در اختيار خواهد داشت.وزير انرژي آمريکا كه به عنوان رئيس کارشناسان فني تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي آمريکا در دور گذشته مذاکرات لوزان سوئيس حضور داشت، تصريح کرد: پيش‌نويس توافق جامعي که در لوزان به دست آمد در واقع به غرب دسترسي بي‌محدوديتي را در رابطه با برنامه هسته‌اي ايران مي‌دهد که اين مساله براي اين که ايران بتواند اعتماد جامعه بين‌المللي را دررابطه با صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي‌اش جلب کند بسيار مهم و حساس خواهد بود.وزير انرژي آمريکا ادامه داد: در واقع دراين توافق حدود 97 تا 98 درصد از ذخائر اورانيوم ايران کاهش خواهد يافت.

اختلاف 1+5 در برداشتن تحريم‌هاي ايران

چند تن از ديپلمات‌هاي مذاکره‌کننده غربي از رويکرد متفاوت شش کشورعضو گروه 1+5 در رابطه با نحوه بازگرداندن تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران در صورتي که ايران به تعهدات خود پايبند نباشد خبر دادند.

خبرگزاري ايتارتاس روسيه با اعلام اين خبر تاکيد کرد که منابع حاضر در مذاکره همچنين از اختلاف ديدگاه کشورهاي 1+5 در مورد نحوه برداشته شدن تحريم‌ها خبر دادند.اين در حالي است که در گزارشي که توسط سايت رسمي دولت آمريکا اخيرا منتشر شده است ضمن تاکيد بر لزوم دستيابي به يک مکانيزم مشخص براي برداشته شدن تحريم‌ها آمده است، اگر موضوع مهمي از اجرا نشدن توافق از طريق اين روند (مکانيسم مورد توافق) قابل حل شدن نباشد در نتيجه همه تحريم‌هاي پيشين سازمان ملل دوباره بازگردانده خواهد شد.

بازديد از پارچين در حوزه تخصصي آژانس نيست

براساس اين گزارش،«رابرت کلي» از کارشناسان پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: بازديد از تاسيساتي مثل پارچين در حوزه تخصصي آژانس نيست. وي اين مطلب را در گفتگو با تلويزيون دولتي آمريکا و در پاسخ به اين پرسش که «220 نماينده مجلس ايران در بيانيه اي از هيات مذاکره کننده ايراني خواسته اند در توافق نهايي هيچگونه قراردادي که نظارت خاص و فراتر از پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (NPT) را بر ايران تحميل کند پذيرفته نشود؛ که ظاهرا اشاره به بازرسي از مراکز و تاسيسات نظامي کشور است، نظر شما در اين خصوص چيست؟» بيان کرد. وي افزود: من خود با بازرسي آژانس از تاسيسات نظامي مخالفم؛ به نظر من بازديد از تاسيساتي مانند پارچين در حوزه تخصصي آژانس نيست. اين بازرس سابق بازوي نظارتي هسته اي سازمان ملل گفت: به اعتقاد من، آژانس در حال حاضر دسترسي بسيار خوبي به همه مراحل چرخه توليد سوخت هسته اي در ايران دارد و بايد به همين اکتفا کند.

براساس اين گزارش ، شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي، روز دوشنبه گذشته جديدترين گزارش خود درباره وضع برنامه هسته اي ايران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک را منتشر کرد که نشان دهنده پايبندي کامل کشورمان به تعهداتش در قبال توافق هاي صورت گرفته است.

ادامه مذاکرات درنيويورک

بر اساس اين گزارش، تيم مذاکره کننده هسته اي شب گذشته وين را به مقصد تهران ترک کرد.مذاکرات بعدي پس از سفر روز يکشنبه(فردا) تيم هسته‌اي به نيويورک به رياست محمد جواد ظريف براي شرکت در اجلاس NPT در حاشيه اين اجلاس ادامه خواهد داشت.


نوشته شده در   شنبه 5 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode