ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 فروردين 1394     |     کد : 87787

ائتلاف اعراب باید علیه اسرائیل شکل می‌گرفت نه یمن

سخنگوی ارتش و نیروهای مسلح یمن با بیان اینکه انتظار داشتیم این بسیج عربی علیه اسرائیل تشکیل ‌شود افزود، آیا عربستان که از بازگرداندن مشروعیت به دولت یمن صحبت می‌کند،خود کشوری دموکراتیک است یا خاندانی که ۱۰۰ سال است بر کرسی قدرت چنبره زده‌اند؟

سخنگوی ارتش و نیروهای مسلح یمن با بیان اینکه انتظار داشتیم این بسیج عربی علیه اسرائیل تشکیل ‌شود افزود، آیا عربستان که از بازگرداندن مشروعیت به دولت یمن صحبت می‌کند،خود کشوری دموکراتیک است یا خاندانی که ۱۰۰ سال است بر کرسی قدرت چنبره زده‌اند؟

وی افزود، ما با مردم عربستان مشکلی نداریم. مردم هم ناگزیر مانده‌اند زیرا گرفتار خاندانی هستند که مستبدانه قدرت را در دست گرفته‌اند. شرف لقمان تصریح کرد، ائتلاف عربستان یمن را محاصره زمینی، هوایی و دریایی کرده است و هدف اصلی‌شان این است که ملت یمن را به زانو در آورند و آن را گرسنه و فقیر نگاه دارند. وی افزود، کشور ما در معرض محاصره دریایی، زمینی و هوایی قرار گرفته و تجاوزگران تلاش می‌کنند با این کار به هدف اصلی خود یعنی به زانو درآوردن مردم یمن برسند اما یگان‌های نظامی یمن همچنان پایدار هستند و ما حتی به پاکسازی کشور از وجود تروریست‌های القاعده نزدیک شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ارتش یمن و کمیته‌های مردمی هستند که تصمیم می‌گیرند چه زمانی پاسخ عربستان داده شود، گفت: ما هنوز به تجاوز سعودی‌ها پاسخ نداده‌ایم اما تاکید می‌کنم که پاسخ قوی، قاطعانه و دردناکی به عربستان خواهیم داد. ما توان پاسخ و سلاح کافی برای این کار را هم در اختیار داریم. ژنرال «شرف غالب لقمان» با بیان اینکه ارتش و مردم یمن توان پاسخ به تجاوز عربستان را دارند، گفت: عربستان به عنوان رهبر و هدایت کننده تروریسم و القاعده در منطقه، مشغول تخریب هدفمند یمن است. وی افزود، من به آل سعود تاکید می‌کنم، ما توان پاسخ را داریم و مردم یمن توان پاسخ شما را در روزهای آینده خواهند داد. به گفته وی، پاسخ دردناک ما را نمی‌شنوید بلکه ان‌شاءالله به زودی به چشم خواهید دید.

این مقام نظامی یمن گفت: تجاوز عربستان، همچنان به نابودسازی هدفمند همه زیرساخت‌ها در یمن ادامه می‌دهد و حتی مراکز تصفیه آب، ورزشگاه، بیمارستان و درمانگاه‌ها در امان نیستند.

در این راستا، سخنگوی انصارالله یمن با اشاره به اینکه این جنبش هرگونه درخواست برای گفتگو از سوی کشوری که به خاک یمن حمله کرده است را رد می‌کند، گفت: سعودی‌ها تا زمانی که به حملاتشان به یمن ادامه می‌دهند صلاحیت دعوت به گفتگو را ندارند. محمد عبدالسلام با اشاره به حمله نیروهای قبیله «طخیه» به نیروهای سعودی در نزدیک مرز یمن با عربستان، اظهار داشت، این حمله توسط نیروهای قبیله‌ای انجام شده است نه نیروهای ارتش و انصارالله. سخنگوی انصارالله تصریح کرد، یمنی‌ها هستند که مسیر جنگ را تعیین می‌کنند و بین گزینه‌هایی چون نبرد زمینی و دیگر گزینه‌ها یکی را انتخاب خواهند کرد.

عبدالسلام همچنین با غیرمشروع دانستن حکم انتخاب معاون از سوی رئیس‌جمهوری فراری یمن، بر ضرورت گفتگوی داخلی یمن تاکید کرد و افزود، هر چیزی مرتبط با اوضاع سیاسی در یمن باید از طریق گفتگوهای داخلی محقق شود.

تداوم حملات هوایی

جنگندهای سعودی به شهر«عتق» مرکز استان شبوه حمله کردند که در جریان این حملات شماری غیر نظامی کشته و زخمی شدند.همچنین در پی تداوم تجاوز هوایی سعودی و متحدانش به یمن، این بار یک استادیوم ورزشی در استان اب مرکز این کشور هدف حملات جنگنده‌های متجاوز قرار گرفت که در پی آن دهها تن کشته و زخمی شدند .در این راستا، استاندار أب گفت: اهداف منهدم شده از سوی جنگنده های عربستانی در شهر اب، نظامی یا انبار تسلیحاتی نبودند و این تجاوز بیانگر کینه توزی آل سعود علیه ملت یمن است.«علی الزنم» ادامه داد، این تجاوز وحشیانه و ددمنشانه کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف همچون لکه ننگی بر پیشانی آنها باقی خواهد ماند و حملات مذکور باعث تقویت وحدت و همبستگی میان اقشار مختلف یمن خواهد شد. استاندار أب از تمامی سازمان‌های بین‌المللی و مدافع حقوق بشر خواست هر چه زودتر برای پایان دادن به تجاوز صورت گرفته از سوی عربستان علیه یمن وارد عمل شوند و جنایات انجام گرفته را مورد توجه قرار دهند.

از سوی دیگر جنگنده‌های سعودی مراکز رادیو و تلویزیون در صنعا را هدف قرار دادند. در همین حال، احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف علیه یمن اعلام کرد، ائتلاف بالگردهای جنگی را در مرز میان عربستان و یمن مستقر کرده است تا با آنها دست به حملاتی علیه انصارالله بزند.

در همین حال، نیروهای مردمی و امنیتی یمن در ادامه پیشروی های خود در استان مأرب شکست سنگینی را به تروریست‌های القاعده در منطقه «صراوح» در این استان وارد آوردند.نیروهای مذکور همچنین کنترل کامل منطقه استراتژیک جبل هیلان را در دست گرفتند. از سوی دیگر، به دنبال درگیری شدید بین نیروهای قبیله‌ای هوادار جنبش انصارالله با نیروهای عربستان که به سقوط پایگاه نظامی این کشور در منطقه الصعده انجامید، یک فرمانده نظامی بلندپایه سعودی کشته شد. این در حالی است که برخی منابع اعلام کردند این فرمانده کشته شده یکی از شاهزادگان سعودی بوده است. جنبش انصارالله همچنین ۸۵ سرباز و افسر ارتش و نیروهای امنیتی را به اتهام همکاری با کشورهای مهاجم به یمن به رهبری عربستان در عملیات بازداشت کرد. افراد بازداشت شده با ارسال علائمی برای هدف قرار دادن اماکن مهم به هواپیماهای عربستان علامت می دادند. در چنین شرایطی، منابع سیاسی در صنعا پایتخت یمن اعلام کردند، ناوهای جنگی روسیه محاصره اعمال شده از سوی ائتلاف تحت رهبری سعودی ها را شکسته‌اند و بدون کسب مجوز آنها وارد آبهای منطقه ای یمن شده‌اند. به گفته این منابع، روس‌ها به دنبال تعلل ائتلاف در اجازه دادن به هواپیماهای روسی برای نشستن در فرودگاه صنعا برای خروج اتباع روس در یمن ناوهای خود را به حرکت درآوردند و ناوهای ائتلاف تحت رهبری سعودی جرات متوقف کردن نیروی دریایی روسیه را نداشته اند.

از سویی، قطر به طور موقت مشارکت خود را در ائتلاف حمله به یمن موسوم به «توفان قاطع» متوقف کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که گفته می شود جنگنده‌های قطری به اشتباه برخی پایگاه‌های زمینی عربستان سعودی را بمباران کرده اند .قطر این اتهام را رد و آن را توهین به خود تلقی کرد.

تردید اوباما

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با بیان افزایش نقش این کشور در کمپین حملات عربستان سعودی به یمن نوشت، دولت اوباما درباره اینکه حملات هوایی سبب معکوس کردن(به عقب راندن) دستاوردهای انصارالله شود، تردید دارد. «وال استریت ژورنال» در گزارشی با عنوان «آمریکا نقش خود در کمپین به رهبری سعودی علیه شورشیان یمن را گسترش می‌دهد»، به نقل از مقامات آمریکایی و عربی ادامه داد، مقامات آمریکایی نگران هستند که افزایش تلفات غیرنظامیان، سبب کاهش و تضعیف حمایت از حملات عربستان سعودی خواهد شد. در این گزارش آمده است، مقامات آمریکایی می‌گویند با توجه به خطر دخالت بیشتر ایران، آمریکایی‌ها در حال تاکید بر سعودی‌ها برای تمرکز دقیق‌تر برای متوقف کردن پیشروی‌ انصارالله هستند تا اوضاع به حالتی از بن‌بست در جنگ تبدیل شود که همه طرف‌ها به میز مذاکرات سوق یابند.

در تحولی دیگر، «محمد عبدالملک الشامی» از رهبران معنوی انصارالله یمن، که پیش از آغاز عملیات توفان قاطع در یکی از حملات تروریستی القاعده در صنعا، زخمی شده و پس از آن درگذشته بود، پس از تشییع در بیروت در کنار «عماد مغنیه» دفن خواهد شد.از سویی، مرکز ارتباط با رسانه‌های حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، برای اعلام حمایت از ملت بی گناه و شجاع یمن و مخالفت و محکوم کردن تجاوز سعودی – آمریکایی به این کشور، اجتماع بزرگ همبستگی و فریاد حق علیه سلطان ستمگر روز جمعه برگزار می شود.

واکنش تهران

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات غیر دقیق وزیر خارجه عربستان سعودی و مردود دانستن اتهام دخالت کشورمان در یمن اظهار داشت، مقام سعودی در حالی از مداخله در امور یمن صحبت می‌کند که بیش از دو هفته است نیروهای نظامی این کشور با زیرپا گذاشتن قوانین و موازین شناخته شده بین المللی با هدف قرار دادن زیر ساخت‌ها و مراکز مسکونی یمن، صدها تن از مردم بی‌گناه و کودکان و زنان این کشور را به خاک و خون کشیده‌اند و حاضر به شنیدن درخواست‌های مشروع بین‌المللی برای توقف جنگ علیه یک کشور و ملت بی دفاع نیستند.

افخم افزود، جمهوری اسلامی ایران براساس مواضع اصولی خود ضمن درخواست توقف هرگونه عملیات نظامی علیه یمن، بر ارسال سریع کمک‌های انسان دوستانه شامل کمک‌های دارویی، غذایی تأکید دارد. وی ادامه داد، یمن کشوری مستقل و دارای مردمی فهیم و هوشمند است و هیچ کشوری را مسئول امور کشورشان نمی‌دانند.

درخواست بان‌کی‌مون

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه تجاوز عربستان به یمن ۶۰۰ کشته و ۶۰۰۰ زخمی برجا گذاشته است، خواهان توقف عملیات نظامی در سریع‌ترین زمان ممکن و آغاز مذاکرات در این کشور شد.بان کی مون در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر و وزیر کشور قطر گفت، بحران داخلی در یمن نباید وخیم شده و به بحرانی تبدیل شود که منطقه را در بر بگیرد. ما نیازمند این امر هستیم که آتش درگیری‌ها را خاموش کنیم و به میز مذاکرات برگردیم.وی اظهار داشت، مذاکراتی که سازمان ملل بر آن نظارت دارد بهترین فرصت برای جلوگیری از ادامه این درگیری‌ها است و ما خواهان تمرکز بر تلاش‌های جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن هستیم.

در این راستا، پادشاه اردن طی سخنانی اظهار داشت، یگانه راه حل بحران کنونی یمن راه حل سیاسی است که همه تشکل‌های یمنی بر سر آن توافق داشته باشند و به واسطه آن وحدت و ثبات در یمن برقرار شود. عبدالله دوم ادامه داد، مشارکت اردن در ائتلاف عربی در یمن بنا به درخواست رسمی و قانونی صورت گرفته است.وی ضمن اشاره به هماهنگی و همکاری مداوم کشورش با تمامی کشورهای عربی و بین‌المللی بر اهمیت برقراری صلح و تحکیم امنیت در منطقه تاکید کرد.در تحولی دیگر، وزیر امور مذهبی عربستان چند روز پس از مخالفت پارلمان پاکستان با مشارکت نظامی در تجاوز به یمن، به این کشور سفر کرد.همچنین قرار است، گروهی از وزیران کابینه عربستان با سفر به اسلام آباد مذاکرات خود را با مقامات پاکستانی در مورد یمن آغاز کنند . در همین حال، نخست وزیر پاکستان با حمایت صریح از قطعنامه مصوب پارلمان کشورش مبنی بر ضرورت حل صلح آمیز بحران یمن و وارد نشدن پاکستان به این جنگ، عملا درخواست عربستان از پاکستان را برای پیوستن به ائتلاف حمله به یمن رد کرد. نواز شریف همچنین در بیانیه‌ای خواستار کمک ایران برای پایان دادن به بحران یمن شد.

این در حالی است که، وزیر کشور پاکستان اظهارات اخیر وزیر اماراتی در انتقاد از عدم مشارکت اسلام آباد در جنگ یمن را تمسخر آمیز و تهدید علیه پاکستان توصیف کرد و گفت: فکر کردن به تهدید پاکستان توسط امارات امری خنده دار است.«چودری ناصر علی خان» افزود، اظهارات وزیر اماراتی علیه دولت پاکستان بر خلاف عرف دیپلماتیک و به دور از اصول آن است.وی ادامه داد، پاکستان یک کشور عزتمند است و روابط برادرانه با ملت عربستان و امارات دارد اما بیان چنین اظهاراتی از سوی این مقام اماراتی به مثابه خدشه‌دار کردن عزت نفس پاکستان و مردمش است و به هیچ وجه قابل قبول نیست. در این راستا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد، سخنان وزیر کشور در واکنش به اظهارات تند دیپلمات ارشد امارات متحده عربی، واکنش رسمی دولت اسلام آباد است.

در همین حال، رئیس جمهوری پیشین پاکستان به دولت کنونی کشورش توصیه کرد این کشور را در جنگ یمن گرفتار نکند زیرا پاکستان در مواجهه با تروریست‌ها خسارات زیادی متحمل شده است و عملا شرایط مساعدی برای شرکت در جنگ خارجی ندارد. پرویز مشرف که از فرماندهان سابق ارتش پاکستان نیز محسوب می شود، با صدور بیانیه ای اعلام کرد، دولت قبلی پاکستان به توصیه‌های او درباره انجام عملیات نظامی در منطقه سوات این کشور توجه نکرد و در نهایت خساراتی متوجه پاکستان شد. خبر دیگر اینکه، معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد، نبیل العربی، دبیرکل این اتحادیه برای برگزاری نشستی با فرماندهان ارتش کشورهای عربی آن هم به منظور ایجاد نیروی عربی مشترک در حال انجام مذاکراتی است.

*عربستان

مرکز پژوهش های بین المللی صلح در استکهلم در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، ارزش بودجه تسلیحات عربستان سعودی در سال گذشته میلادی بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار بوده است.در این گزارش آمده است، افزایش بودجه تسلیحاتی عربستان به درگیری در خاورمیانه مربوط می شود و این یکی از بیشترین بودجه ها در جهان محسوب می شود.

* اردن

دولت اردن همزمان با اعلام مخالفت مجدد خود با ساخت یک فرودگاه بین‌المللی توسط اسرائیل در نزدیکی شهر ساحلی عقبه نگرانی خود را بابت امنیت ترافیک هوایی اعلام کرد.مقام‌های اردن همچنین اعلام کردند، سازمان بین‌المللی هوانوردی شکایت اردن را درباره این مساله تحت بررسی قرار داده و درباره اثرگذاری این فرودگاه بر خودمختاری و استقلال هوایی و امنیت عمومی اردن تصمیم گیری می‌کند. این فرودگاه جدید با هزینه ۴۷۰ میلیون دلاری در ایلات، واقع در شمال شرق اسرائیل در دست احداث است.

* امارات

وزیر خارجه فرانسه در دیدار با ولیعهد امارات از پیشرفت در مذاکرات فروش جنگنده‌های رافال به ابوظبی خبر داد.لوران فابیوس با محمد بن زاید آل نهیان در فرودگاه ریاض دیدار و با وی در خصوص روند عملیات ائتلاف عربی علیه یمن و آخرین تحولات اوضاع در منطقه بحث و گفتگو کرد.فابیوس پس از این دیدار اعلام کرد، مذاکرات برای فروش جنگنده‌های رافال به امارات پیشرفت خوبی داشت و امیدواریم روند فروش این جنگنده‌ها را تکمیل کنیم.

* قطر

سیزدهین کنفرانس سازمان ملل تحت عنوان «مبارزه با جنایت و تحقق عدالت» در دوحه با حضور «تمیم بن حمد» امیر قطر آغاز به کار کرد. در این کنفرانس هزاران تن از ۱۴۲ کشور دنیا حضور دارند.


نوشته شده در   سه شنبه 25 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode