ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 فروردين 1394     |     کد : 87385

سلامتی خود را در آیات قرآن بیابید!

همه ساله روز 18 فروردین(7 آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود .

همه ساله روز 18 فروردین(7 آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود .
در چنین روزی در سال 1948 میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه ی کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید.همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد . از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در  کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

در جمهوری اسلامی ایران  امر بهداشت همواره  به عنوان یکی از مباحث مبنائی در مباحث توسعه مندی کشور مد نظر بوده است چنانکه فصل بیست و پنجم  قانون» بر نامه ی سوم توسعه ی اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور « به  بهداشت و درمان  اختصاص داده شده است
به همین منظور نکاتی را درباره سلامتی در قرآن که انشاء الله بتوانیم آن را کاربردی در زندگی اجرا نمائیم تقدیمتان می‌کنم .
* 1 . به اندازه خوردن
بخورید و بیاشامید ; اما به اندازه کافی و لازم ; زیرا پرخوری و زیاده روی، سلامت شما را به خطر می‌اندازد; کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ (اعراف/31)
* 2 . همنوا شدن با قرآن برای سلامتی همه سیستم‌های روح و جسم
همه دردها و ناراحتی‌های خود را می‌توانید با قرآن ریشه کن سازید; قرآن بخوانید و به آن عمل کنید و با روح قرآن مرتبط و همنوا گردید تا همه سیستم‌های روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند; «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» (یونس/57) و وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا (اسراء/82)
* 3 . شفا دهنده همه دردها خدا است
در فرهنگ قرآنی، این خداوند است که بیماری‌ها را شفا می‌دهد و دیگران، وسیله و واسطه اند. « وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ» (شعرا/80)
* 4 . استفاده از غذای حلال و پاکیزه
حلال یعنی چیزی که ممنوعیت شرعی ندارد و طیب یعنی چیزی که موافق طبع سالم انسانی باشد .
اصل اول در سلامتی و صحت غذاها، به فرموده قرآن، آن است که حلال و پاکیزه باشند .
این گونه غذا، می‌تواند مقدمات سلامتی را در بدن انسان فراهم نماید; اما این که یک ماده خوراکی واحد با ترکیبات غذائی ثابت و مشخص، در اثر حلال یا حرام بودن، دارای آثار متفاوتی بر سلامت انسان گردد، بحث علمی بسیار عمیقی می‌طلبد. «فَکُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَاشْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ» (نحل/114) و «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» (بقره 168)
* 5 . صرف دو وعده اصلی غذا در اول روز و آخر روز
بهترین نحوه تغذیه برای سلامت انسان که مورد سفارش قرآن کریم است، خوردن صبحانه و شام است ; یعنی غذای روزانه در دو وعده اصلی در اول روز و آخر روز صرف گردد. این شیوه غذا خوردن بهشتیان است که در سوره مریم، آیه 62 آمده است . «... وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَةً وَعَشِیًّا»
* 6 . استفاده شایسته از نعمت‌های الهی
به فرمان قرآن، مۆمنان شایسته‌ترین افراد در استفاده از نعمت‌های الهی – مانند غذاهای پاکیزه – می‌باشند . خداوند می‌فرماید: چه کسی این غذاهای پاکیزه را بر شما حرام کرده است؟ این‌ها زیبایی‌های زندگی دنیاست که خداوند برای بهترین بندگانش خلق نموده است . پس از نعمت‌های خداوند استفاده کنید. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ؛ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ...» (اعراف/32) و « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا؛ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ * وَکُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا» (مائده/ 87 و 88)
به فرموده امام علی(علیه السلام)، خداوند همان قدر از حرام شمردن آن چه حلال نموده است، ناراحت می‌شود که حرام او را نادیده بگیرید و مانند یک امر حلال انجام دهید .
* 7 . استفاده از گوشت و ماهی و میوه در تغذیه
جالب است بدانید که خداوند مستقیما در قرآن به خوردن گوشت و ماهی و میوه اشاره می‌کند و آنها را از نعمت‌های زندگی بخش الهی برمی شمارد و از ما می‌خواهد که از آنها بخوریم که به ترتیب در سوره مائده آیه 1 «أُحِلَّ لَکُمْ صَیْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَکُمْ» و مائده آیه 96، «أُحِلَّتْ لَکُمْ بَهِیمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا یُتْلَىعَلَیْکُمْ» و سوره نحل، آیه 14 «وَهُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْمًا طَرِیًّا» و سوره مؤمنون آیه 19 «فَأَنْشَأْنَا لَکُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِیلٍ وَأَعْنَابٍ لَکُمْ فِیهَا فَوَاکِهُ کَثِیرَةٌ وَمِنْهَا تَأْکُلُونَ» آمده است .
* 8 . نهایت دقت در تغذیه
مسئله خوراک در قرآن، آن قدر مهم است که در یک آیه مستقیما فرمان داده شده است که انسان با دقت و تأمل در غذائی که می‌خورد، بنگرد، «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» (عبس/24) یعنی این که یک انسان قرآنی، باید در نحوه تغذیه خود، نهایت دقت را داشته باشد .
* 9 . خواب را یکی از عوامل سلامت و آرامش روح انسان
خداوند در قرآن کریم خواب را یکی از عوامل سلامت و آرامش روح انسان برمی‌شمارد و آن را نعمتی قابل ستایش و آیه‌ای از آیات اعجازآمیز الهی معرفی می‌کند; «وَمِنْ آیَاتِهِ مَنَامُکُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُکُمْ مِنْ فَضْلِهِ» (روم/23) و «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا» (فرقان/47)
* 10 . سخت ترین و ناگوارترین بیماری در فرهنگ قرآنی
آیا می‌دانید در فرهنگ قرآنی، سخت ترین و ناگوارترین بیماری‌ها چیست؟ قرآن مستقیما به این بیماری اشاره نموده، آن را نام می‌برد . این بیماری، مرض قلب یا بیماری دل نام دارد; چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز می‌شود و این بدترین وضعی است که یک انسان پیدا می‌کند; «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ، لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا، أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلّ، أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» (اعراف/179) و «وَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَىٰ رِجْسِهِمْ» (توبه/125)


نوشته شده در   سه شنبه 18 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode