ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 اسفند 1393     |     کد : 86648

افتتاح بزرگترين پروژه صنعت نفت ايران در عسلويه

فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه صنعت نفت کشور طي مراسمي با حضور رئیس جمهوري و مقام‌های ارشد کشورمان افتتاح شد.

باحضور رئيس‌جمهوري انجام شد
افتتاح بزرگترين پروژه صنعت نفت ايران در عسلويه



فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه صنعت نفت کشور طي مراسمي با حضور رئیس جمهوري و مقام‌های ارشد کشورمان افتتاح شد.


به گزارش خبرنگار اعزامي اطلاعات به عسلويه، رئیس جمهوری در اين مراسم با بیان این که کسی نمی تواند امید و تدبیر ما را تحریم کند، گفت: اراده، ایمان، ایثار و فداکاری ملت ایران تحریم بردار نیست. اگرچه سختی هایی وجود دارد، اما راه را ادامه می دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: خوشحالم همزمان که تیم هسته ای ایران در سوئیس مشغول مذاکره است و همچنین مقارن با 29 اسفند سالگرد روز ملی شدن صنعت نفت، بزرگترین پروژه گازی کشور افتتاح می شود و می توان گفت صنعت نفت و گاز در واقع امروز ملی شده است.

وی ادامه داد: امروز برای اینجانب، صنعت نفت، مردم استان بوشهر و برای ملت بزرگ ایران روزی به یاد ماندنی است و خوشحالم که به مدد الهی و توجهات حضرت ولی عصر‌(عج) و ارواح طیبه پیامبر اکرم‌(ص) و ائمه اطهار(ع) ، عنایت مردم و رهبر معظم انقلاب، دولت به وعده هایی که داده بود، عمل کرده و در پیشگاه مردم شرمنده نیست.

رئیس جمهوری با بیان این که تورم به کمتر از 16 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار منتشر شده رشد اقتصادی کشور در 9 ماهه سال 93 نسبت به پارسال سه درصد رشد داشته است. البته این آغاز کار است و ما باید به رونق شتابنده و قابل قبول مردم برسیم.

وی یادآور شد: همه این اقدامات در زمان تحریم انجام شده است و ما به جز خداوند و مردم عزیز ایران به دیگران دل نبسته ایم.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: رشد اقتصادی و کاهش تورم در دوران تحریم انجام شده و در عین حال با قامتی استوار در برابر کشورهای قدرتمند 1+5 ایستاده ایم.

طبق اين گزارش، مهندس شعبانی‌پور مدیر عامل نفت و گاز پارس جنوبی هم در این مراسم گزارشی از بخش‌های اصلی فاز 12 نظیر مدیریت پروژه، طراحی پایه و فعالیت‌های اولیه، تأسیسات خشکی، تأسیسات دریایی و فراساحل و چاه‌ها ارایه داد.سپس رئیس‌ جمهوری از تاسیسات فاز 12 پارس جنوبی بازدید کرد.

دکتر روحانی در پايان بازدید خود که توأم با بارش باران در منطقه عسلویه بود،در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه امروز به دنیا نشان دادیم صنعت نفت ما به معنای واقعی ملی است، گفت: بعد از 64 سال که از ملی شدن صنعت نفت می‌گذرد، امروز روز بزرگی برای استقلال صنعت نفت است؛ چرا که در جمهوری اسلامی ایران طرح بزرگی به دست صنعتگران با توان ایرانی راه‌اندازی شد و به دنیا نشان داده شد که ما روی پای خود ایستاده‌ایم. وی تصریح کرد: ملت ایران در مسیر خودباوری، استقلال اقتصادی و پیشرفت اقتصاد دانش بنیان جلو می‌رود و این مسیر‌، همان راه اقتصاد مقاومتی است.

رئیس جمهوری گفت: دولت یازدهم به معنای واقعی به اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند و این درحالی است که برخی ها فکر می‌کنند، اقتصاد مقاومتی تنها شعار است.

وي با اعلام این پیام به طرف های مذاکره کننده با ایران در گروه 1+5، گفت: افتتاح فاز 12 پارس جنوبی نشان داد که تحریم‌ها دلیل مذاکره نبوده وگرنه این طرح‌ها به ثمر نمی‌نشست. ما موفق شدیم در زمان تحریم طرح‌هایی چنین بزرگ را به سرانجام برسانیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه تحریم مشکلاتی را ایجاد کرد، اما مانع پیشرفت ملت ایران نشد، خاطر نشان کرد: علت مذاکره ما تکیه بر منطق و تأمین منافع متقابل است و اگر مذاکرات به نتیجه برسد، به نفع منطقه، جهان و 1+5 است؛ ما کاری را انجام می‌دهیم که منافع همه در آن لحاظ شده باشد.

وی گفت: با افتتاح این طرح بزرگ به دنیا اعلام می‌کنیم که دوران فشارها از طریق اعمال تحریم به پایان رسیده است.

رئیس جمهوری ضمن اشاره به اینکه با افتتاح فاز 12 یک برنامه صنعتی بسیار عظیم و دانش بنیان در کشور تحقق یافته است،با تجلیل از همه صنعتگران، کارآفرینان و متخصصان کشور که در شرایط تحریم این کار بزرگ را به اتمام رساندند، گفت: متخصصان داخلی کشور موفق شدند بخش‌های مهمی از فاز 12 پارس جنوبی را خود اجرا کنند و حتی برخی از بخش‌ها که به شرکت‌های خارجی واگذار شده و متوقف بود، توسط پیمانکاران داخلی تکمیل شد. وی گفت: ملت ایران وقتی تصمیم بگیرد و اراده کند که کاری را انجام دهد، هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند مانع شود. این کار بزرگ را به مجموعه صنعت نفت، وزارتخانه و کسانی که در مسیر اقتصاد دانش بنیان تلاش می‌کنند، تبریک می‌گویم، ملت ما قادر است به اهداف مورد نظر نظام دست یابد.

رئیس دولت یازدهم درادامه اظهار امیدواری کرد کشور با استفاده از سوخت انرژی تأمین شده از مجموعه پارس جنوبی در مقابله با شرایط نامطلوب زیست محیطی گام‌های بلندی بردارد.

وی با بیان اینکه در زمستان سال 92 در تأمین گاز مصرفی خانگی و واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها مشکلاتی داشتیم، تصریح کرد: امسال مشکلات ما بسیار کم بود، زیرا همین فازهای تکمیل شده پارس جنوبی تولیدشان به مدار آمد و توانست روزانه 100 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه کند.همچنین با افتتاح مرحله به مرحله فازها و بهره‌برداری از آنها ان‌شاء الله سال آینده در زمینه تولید گاز وضع بهتری خواهیم داشت. طبق اين گزارش، وزیر نفت كشورمان هم در جمع خبرنگاران گفت: افتتاح فاز ۱۲ پارس‌جنوبی با وجود تحریم، پیامی به گروه ۱+۵ است که صنعت نفت با تحریم متوقف نمی‌شود.

بیژن زنگنه با اشاره به همزمانی افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین طرح صنعتی کشور با مذاکرات هسته ای ایران و گروه ١+٥ تصریح کرد: این همزمانی می تواند پیام سیاسی مهمی را برای کشورهای غربی به همراه داشته باشد، زیرا تحریم های کنونی علیه ایران ظالمانه بوده و در واقع حق ملت ایران را ضایع کرده است.

وي با تاکید بر اینکه افزایش ١٢٠ میلیون متر مکعبی تولید گاز در یک سال اخیر یکی از برنامه های اولویت دار صنعت نفت در سال جاری بوده است، اظهار داشت: بخش عمده ای از این مقدار گاز طبیعی (حدود ٦٨ میلیون متر مکعب) از طریق فاز ١٢ پارس جنوبی تامین شده است.

زنگنه همچنین با اشاره همزمانی افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی با پنجاه و چهارمین سالروز ملی شدن صنعت نفت، بیان کرد: تاکنون در فاز ١٢ پارس جنوبی حدود 5/7 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است و با بهره برداری از این طرح، روزانه ٨٠ میلیون متر مکعب گاز و ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود.

وی تولید فعلی گاز در طرح توسعه فازهای ١٢ - ١٥ و ١٦ - ١٧ و ١٨ پارس جنوبی را به ترتیب روزانه بیش از ٦٨، ٣٧ و ١٨ میلیون متر مکعب بيان کرد.

وزیر نفت راه اندازی هفت فاز متعارف پارس جنوبی را در شرایط تحریم‌ها و بدون حضور شرکت‌های خارجی، کاری سخت ارزیابی کرد و یادآور شد: ایرانی‌ها با راه‌‌اندازی این فازها در شرایط تحریم و مشکلات مالی نشان دادند که صنعت نفت کشور ایران به طور کامل ملی شده است.

وی با بیان اینکه برای پایان همه طرح‌های پارس جنوبی ٢٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز است، اظهار داشت: بخشی از این منابع مالی در شورای اقتصاد تصویب و هم اکنون ابلاغ شده و بخشی از آن قرار است از صندوق توسعه ملی، منابع داخلی شرکت نفت و صرفه‌جویی حاصل از مصرف فرآورده نفتی که به دلیل افزایش تولید گاز حاصل می شود، تامین شود.

این عضو کابینه دولت درباره همکاری با شرکت‌های چینی تصریح کرد: ما همیشه چه در زمان تحریم و چه در زمان برداشته شدن تحریم‌ها، آماده همکاری با شرکت‌های چینی هستیم و این گونه نیست که اگر ایران در تحریم نبود، در پروژه هایمان از شرکت‌های چینی استفاده نمی کردیم. وی با بیان اینکه دو کشور چین و روسیه شریکان راهبردی ما هستند، تصریح کرد: کشورهایی که در شرایط سخت تحریم با ما کار کرده باشند، پس از برداشته شدن تحریم‌ها در اولویت ما هستند.

همچنين مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه تلاش می شود تا پایان دولت یازدهم شاهد تکمیل فازهای پارس جنوبی شویم، گفت: با توسعه نهایی پارس جنوبی سالانه 127 میلیارد دلار درآمد برای کشور کسب خواهد شد.

رکن الدین جوادی اظهار داشت: فاز 12 که به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه گازی کشور شناخته می شود، دارای ظرفیت 3 میلیارد فوت مکعب گاز است.وی افزود: دو سوم از گاز مورد نیاز پالایشگاه خشکی توسط سکوهای دریایی فاز 12 و یک سوم نیز از طریق فازهای 6، هفت و هشت تامین می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت اظهار داشت: در سال جاری موفق شدیم که 107 میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت کنیم که امیدواریم با تکمیل سایر فازها تا سال 96 میزان برداشت گاز به 250 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند. وی خاطرنشان کرد: در سال 96 ارزش گاز برداشت شده از پارس جنوبی معادل تولید روزانه پنج میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام خواهد بود.

نامبرده اضافه کرد: در حال حاضر هر مترمکعب گاز را به ارزش یک ریال به شرکت ملی گاز می فروشیم و آنها 120 تومان به مردم می فروشند. اما در نهایت بخش اصلی این درآمد بابت پرداخت یارانه نقدی هزینه می شود. وی با بیان آنکه توسعه فاز 12 نتیجه تلاش چهار دولت است، گفت: قرارداد ساخت فاز 12 در تیر 1384 به امضا رسید و در دولت های نهم و دهم بخش هایی از آن احداث شد و در نهایت در دولت یازدهم به بهره برداری رسید.

جوادی با بیان آنکه شش وزیر نفت در توسعه این فاز سهم داشته اند، در باره هزینه احداث این فاز گفت: 7 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری مستقیم در این فاز انجام شده اما هزینه نهایی این طرح 12 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان آنکه تاکنون بیش از 9 میلیارد مترمکعب گاز به شبکه سراسری تحویل داده شده که حدود 5/2 میلیارد دلار برای ما درآمد داشته است،گفت:با دستیابی فاز 12 به تولید کامل در سال 94 این فاز سالانه 6 تا 9 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.همچنین امیدواریم با توسعه سایر فازها تا سال 96 شاهد تکمیل پارس جنوبی تا پایان دولت یازدهم باشیم.

به گزارش خبرنگار ما،ارزش محصولات توليد شده فاز ۱۲ ماهانه بيش از ۳۲۷ ميليون دلار است، ميزان كل توليد گاز شيرين اين فاز هم حدود ۶ ميليون تن و ميزان ميعانات گازی توليدی بيش از ۸ ميليون و ۸۰۰ بشكه است كه درآمد حاصله از اين محصولات تاكنون بيش از يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار برای كشور بوده است. بنابر این گزارش،هدف از طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبي افزايش روزانه ۷۵ ميليون مترمکعبي توليد گاز شيرين، ۱۲۰ هزار بشکه ميعانات گازي و ۷۵۰ تن گوگرد دانه بندي شده است.

ارزش محصولات توليد شده فاز ۱۲ ماهانه بيش از ۳۲۷ ميليون دلار است، همچنین ميزان كل توليد گاز شيرين اين فاز حدود ۶ ميليون تن و ميزان ميعانات گازي توليدي بيش از ۸ ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه است كه درآمد حاصله از اين محصولات تاكنون بيش از يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار براي كشور بوده است.

مسئولان شرکت نفت با بیان اینکه هم اکنون تمامی واحدهای پالایشگاهی شامل ۶ ردیف شیرین سازی گاز، واحدهای یوتیلیتی، خطوط لوله و سه سکوی دریایی به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گرفته اند، تاکید می‌کنند: از سال 92 تاکنون که اولین واحدهای پالایشگاهی و دریایی بزرگترین فاز پارس جنوبی راه اندازی شده، تاکنون حدود ۹ میلیارد مترمکعب گاز توسط این فاز تولید و تحویل شبکه سراسری شده است.

در طول یکسال گذشته تاکنون بیش از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در فاز ۱۲ پارس جنوبی تولید شده و تاکنون ۱۰ محموله میعانات گازی این فاز مشترک گازی به حجم تقریبی 1/11 میلیون بشکه به بازارهای مختلف بین المللی صادر شده است.

همچنين از حدود یکسال گذشته تاکنون حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه های فاز ۱۲ پارس جنوبی تولید و به شبکه سراسری تحویل داده شده است.

از این رو با احتساب هر مترمکعب گاز 75/12 سنت و هر بشکه میعانات گازی ۶۰ دلار در طول یکسال گذشته ارزش محصولات گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده و پیش بینی می شود این درآمد با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد.



نوشته شده در   چهارشنبه 27 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode