ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 اسفند 1393     |     کد : 86600

مبارزه با فساد بايد پروژه ملي شود

رئيس مجلس با قدر داني از دولت يازدهم براي رعايت ضوابط آيين نامه‌اي در ارائه لايحه بودجه 94، به تشريح ويژگي هاي اين بودجه پرداخت و گفت: اميدواريم در آينده اي نزديک، اتصال بودجه به نفت قطع شود.

دكتر علي لاريجاني در جمع خبرنگاران:
مبارزه با فساد بايد پروژه ملي شود
مجلس پشتيبان تيم مذاكره كننده هسته‌اي است


رئيس مجلس با قدر داني از دولت يازدهم براي رعايت ضوابط آيين نامه‌اي در ارائه لايحه بودجه 94، به تشريح ويژگي هاي اين بودجه پرداخت و گفت: اميدواريم در آينده اي نزديک، اتصال بودجه به نفت قطع شود.

دکتر علي لاريجاني در نشستي خبري که با حضور 250 خبرنگار داخلي و خارجي در سالن شهيد مدرس تالار مشروطه مجلس برگزار شد، به ويژگي هاي بودجه 94 کل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نخستين ويژگي، کاهش وابستگي جدي نفت در بودجه جاري بود که اين رقم به 25 درصد رسيد اين در حالي است که سهم نفت در بودجه جاري در سه سال گذشته 50 درصد بود.

وي يادآور شد: فکر مي کنم اين رويکرد مهمي است که در آينده نزديک وابستگي بودجه به نفت قطع و منابعمان صرف سرمايه گذاري شود .

رئيس مجلس، رشد اقتصادي کشور براساس قانون بودجه 94 کل کشور را در سال آينده حداقل 2 درصد، رشد سرمايه گذاري 4 درصد و تورم حدود 14 درصد پيش بيني کرد.

لاريجاني در ادامه به قانون هدفمندي يارانه ها اشاره کرد و گفت: پرداخت نقدي يارانه ها مانند امسال خواهد بود و به دولت اختيار داديم افراد غير نيازمند را شناسايي و با ضوابطي در آن تجديدنظر کند.

رئيس مجلس در ادامه با بيان اين که بودجه 94 با تمامي تنگناها بدون کسري تنظيم شد، اظهارداشت: اين از افتخارات دوره هاي اخير است و بايد توجه کرد اقتصاد کشور به سمت صادرات غيرنفتي سوق يافته و حجم آن در حال افزايش است ضمن اين که نوسانات قيمت نفت در ايران مانند کشورهاي ديگر مشکلات به وجود نياورده است.

لاريجاني از رسانه هاي گروهي خواست با تبيين ابعاداين قوانين ، ظرفيت هاي قانوني موجود در کشور براي سرمايه گذاري را به سرمايه گذاران معرفي کنند.

وي با اشاره به بيانيه 260 نفر از نمايندگان مجلس در باره مذاکرات هسته‌اي ، گفت: در مجلس اراده نمايندگان بر اين است که در مذاکرات هسته‌اي حرکت رو به جلو داشته باشيم.البته در مجلس آرا مختلف است اما در کل بر آيند فکري مجلس اين است که از تيم مذاکره کننده حمايت کنيم تا مذاکرات را به پيش ببرند.

رئيس مجلس افزود: مذاکرات چارچوب هايي دارد که مقام معظم رهبري مشخص کردندو اميدواريم در همين چارچوب کارها پيش برود و طبعا يک بخشي از کار مجلس هم نظارت است.ما با رويکرد حمايتي از مذاکرات، بر پويايي آن نظارت مي کنيم .

وي در باره اين که آيا توافقنامه هسته اي در مجلس به تصويب مي رسد ، اظهار داشت: در روش کاري که جمهوري اسلامي ايران دارد پرونده هايي که در اختيار شوراي عالي امنيت ملي است، ماذون از سوي رهبر معظم انقلاب هستند.

ما مشکلي از جنس رفتاري که در آمريکا صورت گرفته در ايران نداريم، يعني هماهنگي هايي در اين امور وجود دارد. مجلس و دولت در اين مسير قرار دارند که با همفکري گام هايي را بردارند و اين موضوع تحت اشراف مقام معظم رهبري است.

لاريجاني درباره فعاليت ضد ايراني سناتورهاي آمريکايي ، گفت: کاري که سناي آمريکا انجام داد کاري ناپخته بود. اين موضوع نبايد موردي باشد که ما از آن تاسي کنيم. در آمريکا هم اين اقدام را تقبيح کردند و عملا اين اقدام اقتدار اين کشور را مخدوش کرده است. نبايد اين گونه انتظار داشت که ما از اين کار آنان تقليد کنيم.

لاريجاني اظهارداشت: در اين گونه توافقات مختصر عقلي نشان مي دهد که بايد توافق طوري تنظيم شود که ديگران نتوانند سوء استفاده کنند يا تغيير دولت ها تاثيري بر آن نگذارد که اين موضوع مورد توجه تيم مذاکره کننده ما است.

ايران نگاه سلطه گرانه به هيچ کشوري ندارد

رئيس مجلس در باره روابط ايران با کشورهاي عربي، نگراني اعراب از نفوذ ايران بر منطقه و اين که آيا موافق تشکيل ميزگردي براي گفتگوهاي ايراني ـ عربي است ، گفت: هيچ مانعي در اين زمينه وجود ندارد که گفتگويي ميان ايران و همسايگان شکل بگيرد. ايران از ابتدا در سياست خارجي همکاري مسالمت آميز با ديگران به ويژه کشورهاي عربي داشته است.

وي با بيان اين که ما هيچ تجاوزي به کشورهاي ديگر نکرديم واين عراق بود که به ما تجاوز کرد و کشورهاي عربي هم در کنارش قرار گرفتند، افزود: ايران در مقابل آنان هيچگاه اقدام انتقامي انجام نداد بلکه با روحيه اخوت و برادري با آنان که مي دانست به عراق کمک کردند، رفتار کرد.

لاريجاني اظهار داشت: اگر ما به عراق کمک مي کنيم به دليل آن است که اين کشور گرفتار جريان هاي تروريستي بدخيم است و البته اين خود عراقي ها هستند که شجاعانه با تروريست ها مي جنگند و ايران به آنان کمک مي کند.

وي اضافه کرد: ما به مقاومت لبنان در برابر صهيونيست ها کمک کرديم ولي اين خود آنها هستند که دفاع مي کنند. ما حتما با کشورهايي که همسايه و دوست هستند اگر ابهامي وجود دارد، صحبت مي کنيم.

رئيس قوه مقننه گفت: آنان مطمئن باشند اساس و حرکت انقلاب نشان مي‌دهد که ايران نگاه رعب آميز و سلطه اي به هيچ کشوري ندارد و نگاهش برادرانه و دوستانه است.

تشکيل سازمان مبارزه با فساد اقتصادي

وي با اشاره به تاثير منفي برخي اخبار بر افکار عمومي درباره مقامات ارشد دولت گذشته و همچنين عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، گفت: جلسات اين ستاد در دولت جديد مرتب تر از گذشته تشکيل مي شود و از مجلس هم چهار نماينده در اين جلسات حضور دارند و مرتب پيگير موضوعات هستند.

لاريجاني افزود: سئوال اين است که با اين روش آيا مبارزه با مفاسد اقتصادي به نتيجه مي رسد يا خير که به نظرم نقصي وجود دارد و بايد ساز و کار درست‌تري در اين زمينه تشکيل شود.

طرح تشکيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي که اکنون در مجلس در حال پيگيري است مي تواند راه حلي بر اين مشکل باشد. البته رسانه ها نبايد به اين گونه موارد دامن بزنند.

رئيس مجلس همچنين در پاسخ به سئوال ديگري درباره ممنوع الخروجي رئيس جمهوري سابق و اين که آيا محدوديت هاي اعمال شده عليه وي سير قانوني دارد گفت: حتما سير قانوني دارد ؛ اين از موضوعاتي است که بايد از مسير خودش به نحو سنجيده اي حل و فصل شود.

نکته اي هم که دراين باره عرض کرد ه بودم اين که دراين باره قوه قضائيه کاري نکرده بلکه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي تصميم را گرفته است.

لاريجاني در ادامه در باره حجم فزاينده سئوالات و تذکرات نمايندگان به اعضاي هيات دولت ،اظهار داشت: حضور وزرا در مجلس را بايد مثبت دانست نه منفي.

من در اين زمينه وضع ويژه اي نمي بينم. در گذشته هم همين بود. چه در دولت قبل و چه دولت فعلي، اين مناسبات وجود داشت ضمن اين که تذکرات نمايندگان که ارتباط بيشتري با مردم دارند خيرخواهانه است.

رئيس مجلس ادامه داد: آنجا که مسائل مهم کشور است همچون بحث هسته‌اي و قوانين و لوايح مهم ، مجلس از دولت حمايت کرده است. مهم آباداني، پيشرفت و بهبود وضع معيشت مردم است .

مهمترين اقدام سال آينده مجلس و دولت

وي گفت: مهمترين کاري که سال آينده به عهده دولت و مجلس گذاشته شده ، قانون برنامه ششم است. پيش نويس سياست هاي کلي برنامه ششم به مجمع ارائه و چندين جلسه روي آن کار شده است. بعد از آن دولت در نيمه نخست سال اين لايحه را به مجلس مي آورد.

رئيس مجلس در باره گراني ها در کشور، گفت: مساله گراني موضوع مهمي است که بايد به آن توجه داشته باشيم. بايد فضاي رکود را به رونق توليد تبديل و براي تسهيل فضاي کسب و کار تلاش کنيم. مجلس و دولت بايد تلاش کنند شرايط سرمايه گذاري را فراهم کنند و من فکر مي کنم در آينده وضع بهتر مي شود.

لاريجاني با بيان اين که مبارزه با فساد را بايد به عنوان موضوع ملي تلقي کردو اگر دستمايه کشمکش سياسي شود راه به جايي نمي برد افزود:رسانه ها بايد موضوع را به سمت و سويي پيش ببرند که مبارزه با مفاسد اقتصادي تبديل به اراده ملي شود.

وي درباره حمله عوامل خودسر به علي مطهري در شيراز ، تصريح کرد: اين گونه اقدامات به هيچ وجه قابل قبول نيست. در نظامي که مردمسالاري و آزادي بيان وجود دارد، افراد بايد بتوانند نظر خود را بيان کنند.

رئيس مجلس با اشاره به اين که اين گونه برخوردها ناصحيح است، افزود: اين گونه برخوردها به وجهه کشور در خارج و داخل ضربه مي زند. فکر نکنند اين امور کمکي به نظام مي کند بلکه اين گونه موارد به نظام لطمه مي زند.




نوشته شده در   سه شنبه 26 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode