ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 25 اسفند 1393     |     کد : 86557

ظريف: دستوركار مذاكرات رفع تحريم‌هاست

دور تازه مذاكرات هسته‌اي در لوزان سوييس آغاز شد...

دور تازه مذاكرات هسته‌اي در لوزان سوييس آغاز شد
ظريف: دستوركار مذاكرات رفع تحريم‌هاست

وزير امورخارجه در پاسخ به سئوالي مبني بر پيش بيني نتايج دور جديد مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 گفت: به نظر من در صورتي که طرف مقابل اراده سياسي، مشابه آنچه که در جمهوري اسلامي ايران هست، داشته باشد، رسيدن به راه حل دشوار نيست.

به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف با تشريح دستور کار گفتگوهاي دور جديد مذاکرات هسته‌اي، بحث تحريم ها را از جمله مهمترين محورهاي اين دور برشمرد و افزود: سروصدايي که در يک هفته اخير مقامات غربي به راه انداخته‌اند ،بيشتر جنبه تبليغاتي دارد.

وزير امور خارجه تاکيد کرد: بحث‌هاي عمده‌اي در اين چند روز خواهيم داشت، اما در اين چند روز بايد راه حل‌ها را در حدامکان، به نتيجه برسانيم. راه حل‌ها بايد به صورت دقيق و جزئي نگارش شوند تا به مرحله تدوين توافق برسيم.

وي ادامه داد: بايد توجه داشت که رسيدن به راه حل‌ها، به معني توافق جامع نيست.

تيم مذاکره کننده هسته اي جمهوري اسلامي ايران به رياست محمدجواد ظريف براي شرکت در دور جديد گفتگوهاي هسته اي با آمريکا و اروپا وارد لوزان سوييس شد.

در اين دور از مذاکرات هم مانند دو دور گذشته، علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي حضور دارد. رياست هيات ايران نيز به عهده محمد‌جواد ظريف وزير امور خارجه است.

از عصر ديروز مذاکرات در لوزان با حضور سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وزير خارجه ايران ، هلگا اشميد معاون هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا و نيز وندي شرمن معاون جان کري در امور سياسي آغاز شد.

قرار است امروز هم دکترظريف به دعوت فدريکا موگريني هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا به بروکسل مقر اين اتحاديه برود و نشستي ويژه با وزيران اروپايي عضو 1+5 ، فرانک والتر اشتاين ماير، فيليپ هاموند و لوران فابيوس داشته باشد.

همچنين در اين روز، معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا به همراه اشميد، صالحي و ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا به مذاکرات خود ادامه خواهند داد تا اين که دکتر ظريف فردا به آن‌ها ملحق شود.

انتظار مي‌رود اين دور از گفتگو ها تا 29 اسفند به طول بينجامد.

ايران قدرت تأثيرگذارمنطقه

دکتر سيدکمال خرازي در تبيين سخنان رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران، گفت: عبارتي که مقام معظم رهبري درباره فروپاشي اخلاق سياسي در آمريکا بيان فرمودند، به واقع نشاندهنده انحطاط معيارهاي اخلاق سياسي و ناديده انگاشتن تعهدات ملي در بين سياستمداران آمريکايي است.

به گزارش ايسنا ، رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي ادامه داد: در همه جاي دنيا وقتي دولتي منتخب مردم تصميمي را اتخاذ مي‌کند ،همه مقامات و نهادهاي رسمي نسبت به اجراي آن تعهد مي‌سپارند و دولت‌هاي بعدي هم آن را محترم مي‌شمارند،‌ زيرا يکي از اصول اوليه و غيرقابل انکار حقوق بين‌الملل اين است که تغيير سياست‌هاي داخلي يا حتي تغيير رژيم‌ها نبايد در تعهدات بين‌المللي کشورها خللي ايجاد کند.

خرازي تصريح کرد: در آمريکا به دليل نفوذ صهيونيست‌ها در مراکز قدرت، به جاي آنکه منافع مردم آمريکا معيار باشد، فشارهاي رژيم اشغالگر قدس تأثيرگذار است؛ به طوري که عده‌اي از نمايندگان مجلس سنا به جاي حمايت از دولت خويش از افراطي‌هاي رژيم صهيونيستي حمايت مي‌کنند. اين، نهايت انحطاط اخلاق سياسي و رجحان منافع بيگانگان بر منافع مردم آمريکاست. البته، واقعيت امروز جمهوري اسلامي ايران به حدي مبرهن و آشکار است که کسي نمي‌تواند آن را انکار کند و به همين دليل، دولت فعلي آمريکا ناچار شده است بر اين واقعيت اذعان کند و ‌آماده است ظرفيت‌هاي ايران را به عنوان يک قدرت منطقه‌اي تأثيرگذار به رسميت بشناسد. اين اذعان نه از سر لطف،‌ بلکه از سر ناچاري است.

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي تاکيد کرد: واقعيت قدرت ايران به حدي آشکار است که حتي اگر دولت جمهوريخواهي بر سر کار بيايد ناچار از پذيرش واقعيت آن خواهد بود، چنانچه نيکسون جمهوريخواه واقعيت چين را به عنوان يک قدرت بزرگ پذيرفت. بنابراين، پذيرش قدرت و واقعيت امروز ايران يک جبر تاريخي است که ديگران را به پذيرش آن ناچار کرده است. اين البته، آغاز راه است. اليس الصبح به قريب.

هشدار کاخ سفيد به سناتورهاي جمهوريخواه

دراين حال با افزايش تنش‌ها ميان دولت آمريکا و کنگره، کاخ سفيد در نامه‌اي خطاب به سناتورهاي جمهوريخواه به آنها هشدار داد.

به گزارش رويترز، کاخ سفيد اعلام کرد که هر قانوني مبني بر نظارت کنگره بر توافق با ايران درباره برنامه هسته‌اي‌اش مي‌تواند تاثير بسيار منفي بر مذاکرات هسته‌اي داشته باشد.

اين نامه توسط دنيس مک دونف رئيس اداره کارکنان کاخ سفيد چند روز پيش از زمان دستيابي به چارچوب سياسي توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 به کنگره فرستاده شده که نشاندهنده افزايش تنش‌ها ميان کاخ سفيد و جمهوريخواهان در کنگره درباره مذاکرات هسته‌اي است.

مک دونف اعلام کرد: کنگره در نهايت اين قدرت را دارد که تحريم‌ها را بردارد يا به تحريم‌ها عليه ايران ادامه دهد ،اما هرگونه قانون يا طرح درباره نظارت بر توافق مي‌تواند موجب تخريب مذاکرات شود. ما بر اين باوريم که طرح يا قانون در اين باره مي‌تواند تاثير بسيار منفي بر مذاکرات پيش رو بگذارد و بار ديگر توانايي ما براي مذاکره درباره توافق را زير سئوال ببرد و موضع آمريکا را در برابر متحدانش در مذاکرات هسته‌اي تغيير دهد.

کري: کنگره حق تغيير توافق اجرايي را ندارد

وزير امور خارجه آمريکاهم برخلاف اظهاراتش در کنفرانس خبري در شرم‌الشيخ مبني بر وجود اختلافات مهم در مذاکرات هسته‌اي ،اين بار ابراز اميدواري کرد در طول روزهاي آتي مي‌توان به توافق رسيد.

جان کري در آستانه مذاکرات هسته‌اي در لوزان سوييس در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي‌بي‌اس، گفت: ما بسيار اميدواريم که قدرت‌هاي جهان بتوانند در روزهاي آتي به توافقي با ايران دست يابند.

وزير امور خارجه آمريکا در ادامه اظهاراتش افزود: اگر همان‌گونه که ايران مي‌گويد در واقع برنامه هسته‌اي‌اش صلح‌آميز باشد، در اين صورت بياييد اجازه دهيم که به توافق دست يابيم. ما بسيار اميدواريم که هيچ‌گونه تغييري در ماه‌هاي آوريل، مه و ژوئن به وجود نمي‌آيد که اين ماه‌ها به ما فرصت تصميم مي‌دهند.

کري در پاسخ به سئوالي مبني بر اين‌که هنگام ديدار با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران در لوزان درباره نامه برخي از سناتورها عذرخواهي خواهد کرد يا نه با رد هرگونه عذرخواهي، اضافه کرد: من درباره اقدام غيرقانوني و بدون فکر برخي که نزديک به 60 روز گذشته به سناي آمريکا وارد شده‌اند عذرخواهي نمي‌کنم. اين اقدام غيرمناسب بوده است.

وي ادامه داد: من به مذاکره کنندگان ايران و ديگر کشورهاي دخيل در مذاکرات هسته‌اي اعلام مي‌کنم که کنگره حق تغيير يک توافق اجرايي را ندارد. ممکن است رئيس جمهوري بعدي ديدگاه متفاوتي داشته باشد، اما اگر ما کار خود را به درستي انجام دهيم در اين صورت همه ملت‌ها منافعي در اين مسأله خواهند داشت که مطمئن شوند برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است.

ديپلمات ارشد اروپايي: به پيشرفت‌هاي چشمگير دست يافته‌ايم

يک ديپلمات ارشد اروپايي هم گفت: حتي اگر ايران و گروه 1+5 تا پايان ماه مارس به چارچوب يک توافق هسته‌اي دست يابند، مذاکرات جدي بيشتري براي دستيابي به يک توافق جامع تا پايان ژوئن بايد صورت بگيرد.

وي درگفتگو با رويترز،‌ افزو د: ما به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست يافته‌ايم به خصوص در طول هفته گذشته؛ اما هنوز هم مسائل مهمي براي گفتگو باقي مانده است.

اين ديپلمات ارشد غربي گفت: يک تفاهمنامه سياسي ، درک کليدي از ميزان پيشرفت دو طرف در مورد موضوعات اصلي مثل ميزان غني‌سازي خواهد بود.

او افزود: من هنوز مطمئن نيستم که آيا آن‌ها مي‌توانند گام‌هاي نهايي براي دستيابي به يک توافق را بردارند يا خير.

اين ديپلمات تأکيد کرد که حضور علي‌اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در جريان مذاکرات خيلي سازنده بوده است.

واشنگتن‌پست: به زودي توافقي کلي اعلام مي‌شود

“واشنگتن‌پست ”گزارش داد: مذاکره‌کنندگان ايران و 1+5 ازديروز در حالي در لوزان سوييس گرد هم جمع‌ مي‌شوند که نشانه‌هايي از حصول توافق در ماه جاري ميلادي مشاهده مي‌شود و به زودي توافقي کلي درباره برنامه هسته‌اي ايران اعلام مي‌شود.

بنا بر گزارش روزنامه آمريکايي احتمال زيادي وجود دارد که يک توافق تاريخي درباره موضوع هسته‌اي ايران قريب‌الوقوع باشد.

طبق اين گزارش، در حالي که مقامات هشدار مي‌دهند ممکن است توافقي حاصل نشود،اما نشانه‌هايي وجود دارد مبني بر اين که مذاکره‌کنندگان به زودي يک نوع توافق کلي را اعلام مي‌کنند و کار بر روي جزئيات فني نيز تا پايان مهلت ژوئن ادامه خواهد داشت.

بر اساس اين گزارش، نشانه‌هاي زيادي از جانب واشنگتن و تهران وجود دارد که مذاکره‌کنندگان معتقدند مي‌توانند عليرغم مخالفت‌هاي داخلي، به يک تفاهم سياسي در زمينه موضوع هسته‌اي ايران دست پيدا کنند.

واشنگتن‌پست در توضيح اين مطلب ادامه داد که کري تلاش‌هاي زيادي را در مذاکرات مستقيم با «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران از خود نشان داده و اخيراً سفري به منطقه خليج‌فارس داشته است تا به کشورهاي عربي نگران از توافق هسته‌اي، اطمينان دهد.

از طرف ديگر کري در مصاحبه با شبکه

«سي بي اس» تصريح کرده است که تمديد مذاکرات غيرمحتمل است زيرا اين کار بسيار غيرسازنده خواهد بود.


نوشته شده در   دوشنبه 25 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode