ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 اسفند 1393     |     کد : 86554

نماز آیات واجب می‌شود

به علت خورشید گرفتگی در آخرین روز سال 29 اسفند، ...


به علت خورشید گرفتگی در آخرین روز سال 29 اسفند،

نماز آیات واجب می‌شود

رییس انجمن نجوم آماتوری با اعلام این خبر گفت: خورشید گرفتگی20مارس 2015برابر با29اسفند، یک روز قبل از زمان تحویل سال رخ می‌دهد و در ایران به صورت جزیی قابل رویت است.
رییس انجمن نجوم آماتوری با اعلام این خبر گفت: خورشید گرفتگی20مارس 2015برابر با29اسفند، یک روز قبل از زمان تحویل سال رخ می‌دهد و در ایران به صورت جزیی قابل رویت است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مهندس مسعود عتیقی با بیان این که این رویداد در حد فاصل روسیه و گریلند به صورت کامل قابل مشاهده است، افزود: گرفت جزیی در تهران از ساعت13و42دقیقه و27ثانیه آغاز می‌شود و تا ساعت14و25دقیقه پایان خواهد یافت.
وی با اشاره به تفاوت عرض جغرافیائی در نقاط مختلف ایران اضافه کرد: در تهران ماه یک درصد سطح خورشید را می‌پوشاند و این میزان در سواحل شمالی و نقاط شمال غربی ایران به12درصد هم می‌رسد.
رییس انجمن نجوم آماتوری با یادآوری صدمات احتمالی رصد چشم غیر مسلح این خورشید گرفتگی، به علاقه مندان مشاهده این رویداد توصیه کرد؛ برای رصد خورشید از پالایه ها و فیلترهای استاندارد استفاده کنند.
 * جهت اطلاع
 هنگام خورشیدگرفتگی خواندن نماز نشانه‌ها واجب است
 نماز آیات یکی از نمازهای واجب مسلمانان است. این نماز، ویژه رخدادهای خاص است که در رساله مراجع تقلید نیز آمده‌است.
 * نام‌گذاری
 آیات (جمع آیه یا آیت) در زبان عربی یعنی «نشانه‌ها».
این نماز را نماز آیات (نشانه‌ها) گویند، زیرا خواندنش هنگامی واجب است که حادثه‌هائی ویژه روی دهد که در منظق توحیدی آن از نشانه‌های خدا می‌دانند.
در این باره حدیثی از امام کاظم(ع) آمده‌است: [در این باره حدیثی در کتاب‌های شیعی آمده‌است: [... عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع یَقُولُ لَمَّا قُبِضَ إِبْرَاهِیمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص جَرَتْ فِی مَوْتِهِ ثَلَاثُ سُنَنٍ أَمَّا وَاحِدَةٌ فَإِنَّهُ لَمَّا قُبِضَ انْکَسَفَتِ الشَّمْسُ فَقَالَ النَّاسُ إِنَّمَا انْکَسَفَتِ الشَّمْسُ لِمَوْتِ ابْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَصَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ کُسُوفَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ آیَتَانِ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ یَجْرِیَانِ بِأَمْرِهِ مُطِیعَانِ لَهُ لَا یَنْکَسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَ لَا لِحَیَاتِهِ فَإِذَا انْکَسَفَا أَوْ أَحَدُهُمَا صَلُّوا ثُمَّ نَزَلَ مِنَ الْمِنْبَرِ فَصَلَّى بِالنَّاسِ صَلَاةَ الْکُسُوفِ]
محاسن از ... از امام کاظم (ع) نقل می‌کند که فرمود: هنگامی که ابراهیم پسر پیامبر خدا (ص) مُرد، درپی مرگش سه سنت برای امت (اسلام) قرار گرفت: نخست که هنگامی که روانش از تن جدا شد، خورشید گرفت. مردم گفتند که فقط خورشید بهر مرگ پسر فرستاده خدا گرفته‌است. پیامبر خدا پس از شنیدن این سخن بالای منبر رفت، ثنای خدا گفت سپس فرمود: «ای مردم! همانا گرفتن خورشید و ماه نشانه‌هائی از نشانه‌های خدا است که فرمان‌بردارانه به فرمان او روان‌اند، برای مرگ و زندگی هیچ‌کس نمی‌گیرند. پس هرگاه یکی یا هردو گرفت، نماز [آیات] بگزارید.». پس از منبر پایین آمد و با مردم نماز خورشیدگرفتگی (کسوف) گزاردند...[ بحارالانوار، علامه مجلسی، جلد ۸۸، صفحه۱۵۵، باب ششم، حدیث دوازدهم]
از آن زمان ، نماز آیات بر مسلمانان واجب گشت.
 * نظر مذهب‌‌های اسلامی
 شیعیان نماز آیات را واجب می‌دانند.
به‌ظاهر اهل سنت درباره واجب بودن نماز آیات با هم اختلاف دارند. گویا اهل سنت خواندن نماز آیات را مستحب و شایسته می‌دانند.
 * موارد وجوب اقامه نماز آیات
 اگر اتفاقات زیر در جایی که فردی هست پدیدار گردد، برای او نماز آیات طبق نظر شیعه واجب است:
1. گرفتن خورشید(کسوف):اگر چه مقدار گرفتگی کم باشد و کسی هم نترسد.
2. گرفتن ماه (خسوف):اگر چه مقدار گرفتگی کم باشد و کسی هم نترسد.
واجب است نماز آیات را تا وقتی ماه یا خورشید باز شدن آغاز نکرده بخوانند
3. زمین‌لرزه:اگر چه کسی هم نترسد.
4. آذرخش و صاعقه   5. بادهای سرخ و سیاه
6. و حوادث طبیعی دیگر در صورتیکه موجب رعب و وحشت اکثر مردم شود.
 * احکام نماز آیات
* در صورتی که دو یا چند حادثه از حوادث بالا با هم اتفاق افتاد، برای هر یک از آن ها باید جدا گانه نماز آیات را بجا آورد.
 * از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می‌کند انسان باید نماز آیات را بخواند و بنا بر احتیاط واجب باید به قدری تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. بعد از این زمان باید به نیت قضا بخواند.
 * موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند این‌ها اتفاق می‌افتد، انسان باید فوراً نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند باید نیت ادا نماید، نه قضا.
 * چیزهائی که در نماز یومیه واجب و مستحب است، در نماز آیات هم واجب و مستحب می‌باشد.
 * اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به جائی نرسد، نماز باطل می‌شود.
 * چگونگی نماز آیات
 نماز نشانه‌ها دو رکعت است و می‌توان به جماعت نیز اقامه نمود.
این نماز به دو صورت قابل اقامه کردن است.
 * صورت اول: یک نماز دو رکعتی بخواند، با این خصوصیت که در هر رکعت بعد از حمد، سوره را پنج مرتبه بخواند و بعد از هربار خواند سوره، یک رکوع برود و بعد بایستد و نوبت بعدی سوره را بخواند و ... تا پنج مرتبه سوره خوانده شود و بعد از سوره پنجم به رکوع رفته و بعد از بلند شدن از رکوع به سجد می‌رود و در رکعت دوم هم همینطور.
 * صورت دوم: در هر رکعت نخست سوره حمد و سپس باید سوره‌ای را انتخاب کرده، پنج بخش کرد، به گونه‌ای که در هر بخش دست‌کم یک آیه باشد، و نمی‌توان جوری بخش کرد که تکه‌ای از آیه‌ای در بخشی باشد، مثلاً نمی‌شود یک بخش یک‌ونیم آیه باشد.
در ضمن «بسم الله الرحمن الرحیم» نیز یک آیه (آیه کامل) حساب می‌شود. البته برخی مراجع تقلید بسم الله تنها را کافی نمی‌دانند. از ساده‌ترین و رایج‌ترین راه‌ها خواندن سوره توحید است؛ که با بسم الله پنج آیه دارد.
به هرحال؛ در هر رکعت پس از خواندن سوره حمد، و خواندن هریک از پنج بخش سوره مورد نظر، باید به رکوع رفته (تا در هر رکعت پنج رکوع شود) پس از رکوع پنجم و بعد از بلند شدن از رکوع، به سجد می‌رود و در رکعت دوم هم همینطور.
درباره احکام نماز آیات اختلاف‌ فتوا بین مراجع تقلید وجود دارد که باید برای اطلاع بیشتر و دقیق‌تر به رساله‌ها مراجعه شود. مطالبی که در بالا ذکر شد نظر اکثر مراجع تقلید می‌باشد.


نوشته شده در   يکشنبه 24 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode