ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 اسفند 1393     |     کد : 86371

تكريت از اشغال داعش آزاد شد

بخش اعظم منطقه راهبردي «قادسيه» به كنترل نيروهاي عراقي درآمد...

تكريت از اشغال داعش آزاد شد
بخش اعظم منطقه راهبردي «قادسيه» به كنترل نيروهاي عراقي درآمد


سرويس خارجي:پس از دو روز درگيري و محاصره کامل شهر تکريت، زادگاه صدام، نيروهاي عراقي از سه محور وارد اين شهر شدند و مرکز تکريت به همراه بخش‌هايي از شرق، جنوب و شمال آن را از لوث وجود داعش پاکسازي کردند.

مسئولان عراقي اعلام کردند،نيروهاي دولتي با کمک داوطلبان مردمي که حمله‌اي را به شهر تکريت مرکز استان صلاح‌الدين آغاز کرده‌اند، از سه محور غرب، جنوب و شمال وارد تکريت شده‌اند و مرکز شهر، منطقه القادسيه، منطقه «سمره» و برخي مناطق جنوبي آن را آزاد کردند.

شوراي عشايري شهر تکريت نيز از آزاد سازي 90 درصد شهر خبر داد.پيشروي نيروهاي عراقي با حمايت جنگنده‌هاي ارتش صورت گرفت.

نيروهاي عراقي از طريق ورودي جنوبي تکريت به سمت اين شهر پيشروي کردند و پرچم عراق را بر فراز بيمارستان نظامي تکريت که در نزديکي کاخ‌هاي صدام قرار دارد، برافراشتند. اين در حالي است كه نيروهاي عراقي آزادسازي تكريت را جشن گرفتند.

همچنين تعداد زيادي بمب را در اطراف اين بيمارستان خنثي کردند.اين نيروها همچنين منطقه «الهياکل» در شمال تکريت را آزاد کردند و وارد خيابان الاربعين در مرکز تکريت شدند.

آنها از دو محور وارد منطقه کاخ‌هاي رياست جمهوري در تکريت شدند.همچنين شوراي عشاير صلاح الدين اعلام کرد که نيروهاي عراقي کنترل کامل مناطق شرق تکريت را در دست گرفته‌اند.مسئولان محلي مي‌گويند، عناصر داعش در دسته‌هاي کوچک و به شکل نامنظم درحال فرار از شهر هستند و پريشاني زيادي در ميان آنها ديده مي‌شود.

تروريست‌ها تلاش دارند تا از مناطقي از شهر که هنوز در کنترل آنهاست به سمت استان نينوا و شهر موصل عقب‌نشيني کنند.نيروهاي دولتي عراق با کمک داوطلبان مردمي همچنين حمله‌اي را به مرکز شهر تکريت انجام دادند و اين منطقه را به تصرف درآوردند.در همين راستا يک منبع امنيتي در استان صلاح الدين اعلام کرد که نيروهاي عراقي منطقه «الديوم» در غرب تکريت را آزاد کردند و وارد شمال اين شهر شدند.

اين در حالي است که،شيخ اکرم الکعبي دبير کل جنبش النجباء عراق از آزادسازي کامل شهر تکريت از چنگال تروريست هاي داعشي خبر داده است .در اين حال،حمله نيروهاي امنيتي از فرماندهي عمليات دجله به زندان داعش در کرکوک به آزادي 34 گروگان عراقي منجر شد.همچنين شبکه العربيه اعلام کرد،نيروهاي مسلح عراقي موفق شدند، نيمي از منطقه «قادسيه» از مهمترين و بزرگترين محله‌هاي شهر تکريت را آزاد کنند.همچنين نيروهاي امنيتي و نيروهاي فرماندهي عمليات دجله با حمله به ديوارهاي دفاعي داعش در سلسله جبال «حمرين»، وارد روستاهاي «الرمل» و «انور» شدند. در چنين شرايطي،ژنرال «عبدالوهاب الساعدي» فرماندهي عمليات صلاح‌الدين گفت: تمامي راه‌هاي امدادرساني به داعش بسته شده است و تکفيري‌ها در حال فرار دسته‌جمعي از شهر هستند.

برخي منابع رسانه‌اي نيز از شهادت دو تن از رهبران نيروهاي داوطلب مبارزه با داعش در تکريت خبر دادند. گفته مي‌شود که در عمليات تکريت،«طارق الربيعي» از فرماندهان ميداني سازمان بدر عراق و «نور علي الياسري» از فرماندهان برجسته «سرايا الخراساني» به شهادت رسيده‌اند اما هنوز منابع رسمي اين خبر را تاييد نکرده‌اند.

اين در حالي است که،نيويورک‌تايمز در گزارشي به موفقيت‌ قريب‌الوقوع عمليات آزادسازي تکريت اشاره کرد و نوشت ، تکفيري‌هاي داعش در حال عقب‌نشيني از اين شهر هستند و آزادي آن مي‌تواند گام مهمي در جهت حرکت به سمت موصل باشد .به گزارش روزنامه آمريکايي نيويورک‌تايمز، اين پيشرفت‌ها بعد از يک هفته مبارزه سنگين براي بازپس‌گيري تکريت حاصل آمده است.

از سوي ديگر، شهر کرمه در شمال فلوجه صحنه درگيري‌هاي شديد ميان نيروهاي دولتي و افراد مسلح داعش براي ششمين روز متوالي بود. در پي اين درگيري‌ها دهها تن از دو طرف کشته شدند.خبر ديگر اينکه،عضو شوراي شهر «باب سومر» در اطراف موصل از پيدا شدن گور جمعي سرهاي بريده خبر داد.از سوي ديگر،ترکيه برنامه آموزش به نيروهاي ارتش عراق و نيروهاي محلي سني و کردها را تمديد مي کند. همچنين وزارت دفاع بوسني اعلام کرد به منظور کمک به عراق در مبارزاتش عليه تروريست‌هاي داعش، 500 تن مهمات به بغداد اهدا خواهد کرد.

شکست داعش در رمادي

داعش در پي شکست‌هاي اخيرش در صلاح‌الدين حمله گسترده‌اي را از چند محور به شهر رمادي آغاز کرد و هرآنچه درتوان داشت به ميدان آورد تا شديدترين حمله تروريست‌ها به مرکز استان الانبار شکل بگيرد.حکمت سليمان، سخنگوي استاندار الانبار با اعلام اين خبر گفت: داعش به دنبال شکست‌هاي خود در صلاح‌الدين و براي گستراندن دامنه جنگ به ديگر مناطق عراق و منطقه‌اي کردن آن،عمليات گسترده‌اي را از چندين محور عليه شهر رمادي به اجرا درآورد که نيروهاي دولتي توانستند مانع ورود آنها به شهر شوند.وي گفت: در اين حمله 17 خودرو بمب‌گذاري شده داعش که عوامل انتحاري اين گروه آنها را هدايت مي‌کردند، منهدم شدند و با توجه به اطلاعاتي که از قبل در مورد اين حمله به دست آورده بوديم توانستيم مانع رسيدن خودروها به اهداف تعيين شده شويم.حکمت ادامه داد،به دنبال شکست مرحله اول عمليات داعش که با خودروهاي بمب‌گذاري شده به اجرا درآمد، حملات گسترده خمپاره‌اي تروريست‌ها به مناطق مختلف شهر آغاز شد که اين حملات باعث زخمي شدن دهها غيرنظامي شده است.

حکمت سليمان افزود،عمليات داعش که بزرگترين عمليات اين گروه عليه رمادي محسوب مي‌شود به طور کامل شکست خورد،اما اطلاعاتي در دست داريم که بيش از 50 عامل انتحاري داعش با مواد منفجره زياد وارد مناطقي از شهر الرمادي شده‌اند که توانسته‌ايم برخي از آنها را از پاي درآوريم و عمليات براي يافتن بقيه آنها نيز ادامه دارد.در پي حملات اخير مسئولان محلي الرمادي در اين شهر قانون منع آمد و شد اعلام کرده‌اند و عمليات گسترده‌اي براي دستگيري اعضاي داعش آغاز شده است. گفته مي‌شود در برخي مناطق شهر هنوز صداي شليک گلوله و انفجار به گوش مي رسد. شوراي استانداري الانبار اعلام کرد ، در حملات امروز دست‌کم 47 داعشي از جمله 17 عامل انتحاري اين گروه کشته شدند.

از سوي ديگر يک منبع امنيتي در استان الانبار به «الفرات نيوز» گفت که تکفيري‌هاي داعش پس از آنکه در برخي از بخشهاي الرمادي در محاصره قرار گرفتند، پرچم‌هاي سفيد بلند کردند و خواستار مذاکره براي ترک اين شهر شدند.

اظهارات کري

جان کري وزير خارجه، اشتون کارتر وزير دفاع و مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در جلسه استماع که در کميته روابط خارجي سنا برگزار شد، تلاش کردند تا نمايندگان را متقاعد کنند مجوزي را تصويب کنند که گفته مي‌شود راه را براي مداخله زميني مجدد در خاورميانه، باز مي‌کند.جان کري در اين جلسه گفت:همه شما مي دانيد که با چه چالش‌ها و فرصت‌هايي رو به رو هستيم و اميدواريم که اجماعي براي مقابله با داعش به وجود بيايد‎.وي افزود:ما اجازه نخواهيم داد هيچ گروهي با هر اعتقادي جنايت‌هاي خود را در جهان بر اساس اعتقادات خود پياده کند‎ .

وزير خارجه آمريکا با بيان اينکه روند پيشروي داعش تضعيف شده، گفت: مي‌خواهيم منابع آن‌ها را قطع کنيم و رهبرانشان را از آن‌ها بگيريم، اما لازم است تا عمليات با قدرت ادامه پيدا کند.کري ادامه داد: رئيس‌جمهوري در حال حاضر برخي اختيارات قانوني لازم براي مبارزه را دارد، اما با تأييد کنگره، دولت آمريکا قدرتمندتر مي‌تواند با داعش مقابله کند و به اين ترتيب به اين گروه پيام مي‌دهيم که آن‌ها نمي‌توانند باعث ايجاد شکاف ميان ما شوند.‎وي داعش را دسته‌اي آدم‌کش و قاتل توصيف کرد و گفت:آمريکا اجازه نمي‌دهند داعش واشنگتن را وارد جنگي بي‌پايان کند.وزير خارجه آمريکا همچنين گفت مبارزه با داعش، نبايد هيچ محدوده و مرز جغرافيايي داشته باشد.از سويي،«سليم الجبوري» رئيس پارلمان عراق با اشاره به پيروزي‌هاي نيروهاي ارتش و داوطلب و عشاير در عمليات صلاح‌الدين، گفت:بيش از يک ميليون نفر از سوي داعش به گروگان گرفته‌ شده‌اند و آزادي اين گروگان‌ها مهمترين چالش و دغدغه نيروهاي مسلح عراقي است.

وي اظهار داشت،يگان‌هاي نظامي عراق پس از آنکه پيروزي‌هاي بزرگي در صلاح‌الدين رقم زدند، اکنون با يک چالش بزرگ مواجهند و آن آزادي بيش از يک ميليون گروگان در دست داعش است که در موصل، برخي مناطق صلاح‌الدين و الانبار به اسارت گرفته شده‌اند.الجبوري افزود: برخي از شهروندان از جمله زن و کودک در ميان اين گروگان‌ها هستند و ما نگرانيم که تفکرات داعشي‌ها بر اين افراد اثر بگذارد و آنها نيز در آينده جذب اين گروه تروريستي شوند.رئيس پارلمان عراق با اشاره به اينکه سيستم جنگ عليه افراطي‌گري در جهان ناقص است، گفت: جامعه جهاني در اين زمينه و نابودي افراطي‌ها جدي نيست.خبر ديگر اينکه،«مايکل هايدن» رئيس سابق (سيا) از ايفاي نقش ايران و نفوذ آن در عراق که در عمليات آزادسازي «تکريت» متجلي شده، ابراز نارضايتي کرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 21 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode