ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 اسفند 1393     |     کد : 85863

همه تحريم‌ها بايد در يك لحظه برداشته شوند

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني عصر يکشنبه در ديدار پائولوجنتيلوني وزير امور خارجه ايتاليا با اشاره به ملاقات‌هاي متعدد مقامات عالي‌رتبه ايران و ايتاليا در دولت يازدهم،گفت: افزايش سفر هياتهاي تجاري، رايزني مقامات دو کشور و توسعه و تقويت همکاري‌هاي دوجانبه، نه تنها به نفع دو طرف، بلکه به نفع منطقه و جهان است‌.

رئيس جمهوري در ديدار وزير خارجه ايتاليا:
همه تحريم‌ها بايد در يك لحظه برداشته شوند


حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني عصر يکشنبه در ديدار پائولوجنتيلوني وزير امور خارجه ايتاليا با اشاره به ملاقات‌هاي متعدد مقامات عالي‌رتبه ايران و ايتاليا در دولت يازدهم،گفت: افزايش سفر هياتهاي تجاري، رايزني مقامات دو کشور و توسعه و تقويت همکاري‌هاي دوجانبه، نه تنها به نفع دو طرف، بلکه به نفع منطقه و جهان است‌.

رئيس جمهوري با اشاره به همکاري‌هاي اقتصادي و فرهنگي ديرين ايران و ايتاليا در کنار همکاري‌هاي تجاري دو کشور، اظهارداشت: دو کشور در عرصه سياسي نيز پيوسته روابط مثبت و رو به جلويي داشته‌اند.

دکتر روحاني با اشاره به نقش سازنده ايتاليا در مذاکرات هسته‌اي تاکيد کرد: متاسفانه در سال‌هاي اخير تحريم‌هايي که مباني نادرستي داشته، به ضرر همه از جمله اتحاديه اروپا عمل کرده است.

دکتر روحاني ديدارهاي مستمر مقامات ايران و ايتاليا را گواه عزم جدي و مصمم دو طرف براي توسعه سريعتر روابط و همکاري‌ها ارزيابي کرد و گفت: مي‌توانيم در بسياري از زمينه‌ها همکاري‌هاي مفيدي را بين دو کشور پايه ريزي کنيم.

رئيس جمهوري شرکت‌هاي ايتاليايي را به بهره گيري از فرصت همکاري با ايران فراخواند و در باره مذاکرات هسته اي، با بيان اين که تلاش و حسن نيت ايران در دو زمينه براي جهانيان مشهود است، اظهار داشت: ايران همواره بر تعهدات خود پايبند بوده و اکنون براي همگان روشن شده که ايران طرف کاملاً جدي در مذاکرات است.

دکتر روحاني با تاکيد بر اين که براي حل و فصل اين مسأله هيچ راهي جز مذاکره وجود ندارد، گفت: اساس مذاکرات هسته‌اي تلاش براي حصول به نقاط مشترک و اعتماد دو جانبه است و به اعتقاد ما همه تحريم‌ها بايد در يک لحظه برداشته شوند.

دکتر روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه امروز بايد نسبت به تروريسم به عنوان تهديدي همگاني همفکري و همکاري داشته باشيم، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران بارها اين موضوع را به مقامات غربي تذکر داده است که اگر تروريسم در کشورهاي سوريه، عراق و ليبي مورد حمايت برخي از کشورها قرار گيرد، اين خطر در نهايت به خود اين کشورهاي حامي باز خواهد گشت.

رئيس جمهوري تصريح کرد: خرسندم که امروز ايران حامي بزرگ دولت‌ها و ملت‌هايي است که در حال مبارزه با تروريسم هستند. ايران مردم کشورهاي همسايه خود را در مبارزه با تروريسم تنها نگذاشته است.

وزير امور خارجه ايتاليا هم در اين ديدار با سپاسگزاري از نگاه دکتر روحاني به تاريخ و نقش کشورش، گفت: ايران و ايتاليا روابط ديرينه‌اي با يکديگر دارند که با وجود فراز و نشيب‌هاي دهه‌هاي گذشته همچنان قوام خود را حفظ کرده است.

و ي هدف نهايي سفر خود به ايران را اعلام اراده قاطع دولت متبوعش براي گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران، بيان کرد.

جنتيلوني با منسجم و مفيد توصيف کردن همکاري‌هاي دو کشور در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، خطاب به دکترروحاني اظهار داشت: کاملاً با جناب عالي هم‌عقيده‌ام که ايران و ايتاليا بايد در عرصه گسترش همکاري‌هاي اقتصادي، قدم‌هاي بلندتري بردارند و در اين زمينه نبايد منتظر نتايج مذاکرات ژنو ماند.

وزير امور خارجه ايتاليا با بيان اين که در ماه‌هاي اخير شاهد حضور مؤسسات اقتصادي بزرگ و کوچک ايتاليايي در ايران بوده‌ايم، تصريح کرد: اگر چه مبادلات بازرگاني ايران و ايتاليا همچنان با دوران اوج همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور فاصله دارد، اما نسبت به سال‌هاي گذشته گسترش يافته است. نخستين پيامي که در بازگشت به ايتاليا براي دست‌اندرکاران کسب و کار کشورم خواهم داشت اين است که با وجود تحريم‌ها، ظرفيت‌هاي زيادي براي همکاري‌هاي سازنده وجود دارد.

پائولوجنتيلوني با تأکيد بر اين که به جد معتقديم دستيابي به توافق هسته‌اي براي ايران و ايتاليا و جامعه جهاني مفيد است، خاطر نشان کرد: هر چه در توان داريم براي حمايت از اين مذاکرات بکار خواهيم گرفت و اميدوارم هر چه زودتر شاهد توافق هسته‌اي باشيم که بي‌شک در اين توافق بايد در وهله اول رفع تحريم‌ها قرار گيرد.

سياست ايران، تقويت همكاري با دولت‌هاست

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار وزير امور خارجه ايتاليا، با يادآوري روابط تاريخي و مثبت تهران ـ رم، گفت: سياست جمهوري اسلامي در دولت يازدهم، تقويت همكاري‌ها با دولت‌هاي جهاني، بر اساس احترام و اعتماد متقابل است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار كه عصر ديروز برگزار شد، هدف اصلي تحريم‌هاي ظالمانه غرب و آمريكا را تقليل روابط جهانيان با ايران دانست و گفت: ما اين سياست را از اشتباهات استراتژيك غرب و آمريكا مي‌دانيم. چون ايران هيچ‌وقت درصدد دستيابي به سلاح هسته‌اي نبوده و نيست.

به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، استفاده از سلاح كشتار جمعي را كار انسان‌هاي ترسو و عمل غير اخلاقي خواند و گفت: علاوه بر فرهنگ و تمدن تاريخي ايران، اسلام هم ما را منع مي‌كند كه حيات هيچ انساني را تهديد نكنيم.

تأكيد شمخاني بر لزوم لغو همه تحريم‌هاي غيرقانوني

علي شمخاني نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار پائولو جنتيلوني، وزير امور خارجه ايتاليا با يادآوري هشدارهاي تهران نسبت به عواقب تسليح گروه‌هاي تروريستي به بهانه مقابله با دولت قانوني سوريه، شکل‌گيري تهديدات تروريستي در عرصه بين‌المللي را نتيجه اتخاذ سياست‌هاي اشتباه از سوي برخي کشورهاي غربي و همپيمانان منطقه‌اي آنان دانست و افزود: عدم بازنگري در رويه‌هاي گذشته موجب تشديد بي ثباتي و ناامني فزاينده خواهد شد.

و ي گفت: تجربه ليبي و ظهور داعش در اين کشور نشان داد دخالت نظامي خارجي و استفاده ابزاري از گروه هاي مسلح نه تنها راه حل نيست بلکه موجب افزايش خسارت‌هاي مادي و انساني ،تخريب زيرساخت‌هاي اقتصادي و تصاعد بحرانهاي شکننده خواهد شد‌.

شمخاني با تشريح ابعاد توافق خوب هسته‌اي به گونه اي که براي طرفين مطلوب باشد بر لزوم لغو تمام تحريم‌هاي غيرقانوني و انجام رفتارهاي اعتمادساز در مقابل حسن نيت و همکاري‌هاي ايران تاکيد کرد.

وي افزود: در صورت صداقت و جديت طرف‌هاي مذاکره‌کننده، امکان شکل گيري توافق خوب با احترام به حقوق هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران در چارچوب ان‌پي‌تي قابل تحقق خواهد بود.

وزير امور خارجه ايتاليا هم در اين ديدار تروريسم را بزرگترين تهديد منطقه و جهان دانست و خاطرنشان کرد: مبارزه موثر با گروه‌هاي تروريستي و برقراري آرامش و ثبات در منطقه تنها در سايه شکل گيري اراده جمعي در سطح بين‌المللي محقق خواهد شد.

وي با ابراز اميدواري در خصوص نتيجه بخش بودن مذاکرات هسته‌اي و دستيابي ايران و 1+5 به توافق جامع افزود: کمک ايران در حل و فصل مسائل منطقه‌اي به ويژه مبارزه با افراطي گري داعش و ديگر مسائل منطقه اي بسيار تاثير گذار و تعيين کننده است.

پائولو جنتيلوني گفت: ايتاليا براي روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي خود با جمهوري اسلامي ايران اهميت زيادي قايل بوده و سياست ارتقاي سطح مناسبات دو جانبه را با جديت پيگيري مي‌کند.

ولايتي: خواسته هاي ايران قانوني است

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت : تصور مي‌کنم مذاکرات اخير در وين و ژنو بيش از گذشته نشان داد که خواسته‌هاي ايران در چارچوب قوانين بين المللي است.

به گزارش ايرنا، علي اکبر ولايتي در ديدار با پائولو جنتيلوني وزير امورخارجه ايتاليا گفت: ايران چيزي جز حق قانوني خود به لحاظ بين المللي نمي خواهد.

وي به فايده مذاکرات ايران و 1+5 پرداخت و گفت: فايده اين مذاکرات اين بود که به تدريج افکار عمومي دنيا متوجه شد ايران هيچ قصدي جز استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي ندارد که آن هم حق هر ملتي است.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام به تحولات اخير منطقه و بروز افراطي گري اشاره کرد و گفت: آنچه به عنوان افراطي گري در منطقه پديد آمده موجب نگراني بسياري از کشورهاي اروپايي و جمهوري اسلامي ايران در منطقه شده است. افراطي گري موجب نگراني همه مردم است و دراين زمينه نقطه نظرات مشترکي داريم. وي با بيان اين که ما به توسعه روابط با ايتاليا اعتقاد داريم گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران و سياست هاي استراتژيکي که توسط رهبر معظم انقلاب ترسيم شده روابط با اروپا را مفيد براي هر دو طرف مي‌داند.

جنتيلوني هم اظهارداشت: اميدمان اين است که از نقطه نظر فعاليت هاي اقتصادي هم پرونده هسته اي ايران به نتيجه مطلوبي برسد و راهگشايي براي گسترش روابط شود، چرا که گشايش در اين زمينه موجب افزايش شتابناک روابط مي شود و تحريم‌هايي که وجود دارد را از مسير کاري برمي دارد.


نوشته شده در   دوشنبه 11 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode